[WN] Winterdeken met hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Winterdeken met hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 03:36

daar sta je dan, met de beste bedoelingen van de hele wereld...

je koopt een lekkere warme deken voor je amerikaantje, en omdat hij behoorlijk breed is moet je een flinke paarden maat nemen....

je doet hem aan, en de deken zelf past prima, totdat..... je de hals aan doet |( |( |(
dan blijft er bijna niks meer over van je paardje, het is alleen maar hals deken wat je ziet. die halzen zijn veeeeel te lang en vaak ook nog eens enorm breed.

ik vind het echt een drama om een fijne waterdichte warme deken te vinden waarvan de hals past, en losse halzen zijn meestal helemaal lastig goed passend te vinden.

wat doen jullie hiermee??
of hebben jullie een geheim merk wat ik nog niet ken, maar wat als gegoten op een quarter ligt? :D

beaversrun

Re: Winterdeken met hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 04:19

Rambo quarterhorse halsdeken al geprobeerd??

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 05:01

nee, die heb ik nog niet geprobeerd, die vind ik wel heel erg duur voor een deken.

of bedoel je die losse hals op een andere deken zetten? dat zou ik eventueel wel kunnen proberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:51

Heb je naar je paard gekeken met zijn hoofd omhoof of terwijl hij van de grond stond te eten.....meestal blijkt een te lange hals dan ineens helemaal niet te lang meer nl ;)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:32

weatherbeeta dekens

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:17

Ik heb een Lamicell deken met losse hals, gekocht bij Arthur's. Past perfect op mijn merrie.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 19:40

DubbelDun schreef:
Heb je naar je paard gekeken met zijn hoofd omhoof of terwijl hij van de grond stond te eten.....meestal blijkt een te lange hals dan ineens helemaal niet te lang meer nl ;)

als hij zijn hoofd naar beneden heeft dan zijn ze meestal nog steeds vrij ruim hoor! hij is maar 1,52 hoog en heeft maat 195 van dekens, dus voor een groot paard.

ik heb een lamicell, maar niet met hals, dus daar ga ik eens naar kijken, dankjewel amj!
ook een weatherbeeta had ik nog niet geprobeerd, ga ik ook eens op zoeken! bedankt hobbelheks!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:21

Ik heb de lamicell hals hier in de kast liggen, mocht je misschien interesse hebben. Denk dat mijn paard hem 1 of 2 keer heeft omgehad, ik maak er achteraf gezien toch geen gebruik van. Pastte overigens mijn paint merrie verder prima.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 22:38

ohh ik zou graag op je aanbod in gaan, maar de enige deken met ringen voor een losse hals is vandaag ook flink door gelekt |(

dus ik ben er even helemaal klaar mee met die rot dekens!

maar ik ga kijken voor een deken met een vast hals, die zijn vaak wat handiger dan losse hals, als ik geen hals erop doe dan heb ik liever een deken met halve hals ivm inregenen.

milrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:36

voor het niet doorlekken van de deken moet je letten op het aantal denniers van de stof. 600D = normaal, wordt vaak niet vermeld = doorlekken na flinke bui. 1200D= waterdicht, zelfs bij flinke bui+stof scheurt niet snel stuk. En losse hals kun je ook maat M kopen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:41

Wel horseware maar niet de Quarterhorse uitvoering nemen. Die valt kwalitatief tegen, en gaat er overigens ook uit ;)
De nieuwe Amigo XL is ruim gesneden in de halspartij en de halzen zijn an sich niet zo gruwelijk lang.
Ik heb zelf op mijn ene merrie nu een gewone Amigo (1200 denier) liggen. Super waterdicht en de hals is precies de goede lengte. En de Amigo's zijn niet zo duur. Tenminste een stuk goedkoper dan de Rambo, die imo toch nog echt de beste is :D ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:08

Mister01 schreef:
maar ik ga kijken voor een deken met een vast hals, die zijn vaak wat handiger dan losse hals, als ik geen hals erop doe dan heb ik liever een deken met halve hals ivm inregenen.

Mijn ervaring met halve halzen is juist dat ze inregenen, omdat als ze hun hoofd naar beneden hebben die hals altijd openstaat.
Het probleem met hele halzen is dat als je ze niet nodig hebt (als het niet regent) dat het er alleen maar te warm onder kan worden wat ten koste gaat van de manen en als je ze terug slaat en het gaat wél regenen dat de hals zeiknat wordt.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 01:19

Mijn pony is een halve manenkam kwijt door halve vaste halsdeken.
Nu heb ik een deken met losse halsstuk en deze bevalt mij wel goed.
Ze staan bij mij niet in de regen trouwens maar deze pony is aardig op leeftijd.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:27

Ik heb voor mijn paarden lamicell met een losse hals en harry's horse.
Ook de dekens van Nika zijn fijn. Deze heb ik voor mij haflinger. Deze zijn ook online te bestellen. Zij hebben ook met een vaste hals.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:02

Turtle neck dekens zijn fijn. De hals kun je in verschillende maten er bij bestellen (Evelien, Euro-Horse)
Ze zijn wel duur maar dat zijn alle goede kwaliteit dekens.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:26

De halzen van de Amigo dekens zijn prima voor korte quarter/paint nekkies!

Ik heb voor mijn beide paints de gewone Amigo Bravo met liners en die passen prima.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 18:00

dankjullie voor de reacties!

ik heb in het verleden een aantal dekens gehad zonder hals (verschillende vullingen dekens) maar zonder hals regenen altijd in, waarom? geen idee, maar nu heeft hij een halve hals deken op en ondanks dat hij de hele dag met zijn hoofd laag staat om te eten regent deze gewoon niet in.
dit is een QHP deken, welke over het algemeen erg goed om zijn lijfje zit, ik heb alleen geen idee hoe dat zit met de lengte van de hals bij een vaste hals.

ik heb erg veel verschillende dekens, voor elke temperatuur een andere ongeveer, ik begin met een ongevoerde regendeken eind zomer, dan een fleece gevoerde regendeken, dan een 150 grams regendeken, dan 300 grams regendeken, en als het nog kouder wordt een 300/400 grams met hele hals.

ik heb toevallig een aanbieding ontvangen voor een Horze deken met hele hals, de sluiting aan de voorkant is verbeterd ten opzichte van hoe de meeste sluitingen zijn, de aansluiting met deh als is nu ook dicht gemaakt, maar ik heb deze deken nog niet in het echt gezien, dus ik kan er nog niet veel over zeggen of het iets is.

ik dacht altijd dat 600 denier en 1200 denier iets zij over de sterkte van een deken, dus hoe snel een deken scheurt als er eentje in bijt ofzo, ik had geen idee dat dit ook te maken had me de waterdichtheid. in het geval van mijn Bucas werkt deze theorie dan weer niet, deze lekte flink en is absoluut meer dan 600 denier.

Amigo vind ik ook wel een fijn merk, alleen zit hij af en toe wat krap op zijn schouders, de Harry's Horse ben ik helemaal niet tevreden over qua pas vorm, ik heb even geleden een HH 400 grams gekocht met losse hals, maar die zit hem erg slecht, dus ik ga hem maar te koop zetten, hij is 1x gebruikt, een 195 cm.

zijn die Nika dekens ook goed qua pasvorm?? die zijn erg goedkoop zag ik, alleen ben ik er huiverig voor om een deken te kopen van een plaatje waar een deken op de grond ligt ipv dat een paard hem op heeft, dan kan je meestal net wat beter zien hoe hij ligt.

dankjullie voor de tips!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:06

Het aantal denier zegt iets over de dikte van de stof. Des te meer denier des te zwaarder zal de deken ook zijn. En hoe hoger dat getal des te scheurvaster hij ook is, maar dat heeft ook met de manier van weven te maken.
Het zegt iig niets over de watervastheid/dichtheid, dat wordt met een heel ander iets aangeduid (waterkolom + hoogte). Hoe hoger de waterkolom des te langer blijft een stof waterdicht.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 21:14

Ja precies Dubbeldun! Dat dacht ik ook!

Morgen ben ik weer aan het werk, dus weer een dag achter de pc, dus kan ik het internet nog eens even afstruinen naar info en uitvoeringen van dekens.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:19

Ik heb een deken van Nika. Zit perfect, heb een paard met een dikke hals, en past super, wel moet ik 1 maat groter hebben dan dat ze is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:20

Mister01 schreef:
ohh ik zou graag op je aanbod in gaan, maar de enige deken met ringen voor een losse hals is vandaag ook flink door gelekt |(

had ik hier ook met deken van 8 jaar oud. 2 Bussen impregneerspray van de action later is dat weer in orde. Speelvogel vriendje heeft hem inmiddels stuk, maar waterdicht was hij (buiten de gaatjes om) wel weer. Kosten 2x 1.19.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 07:17

jjustangela: op welk paard uit je profiel heb je die deken liggen? er staan meerdere paarden foto's :o
ik hoor best wat positieve verhalen over die Nika dekens, alleen ken ik niemand in mijn omgeving met zo'n deken helaas.

tamary: gaat de deken daarna niet enorm stikken? als in dat hij totaal niet meer ademt? als dat niet het geval is heb je waarschijnlijk de tip van de eeuw!!! :j
dan kan ik in ieder geval tijdelijk mijn dekens weer water dicht krijgen en dan heb ik wat speling in mijn zoektocht naar een nieuwe.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 08:28

Mister01 schreef:
jjustangela: op welk paard uit je profiel heb je die deken liggen? er staan meerdere paarden foto's :o
ik hoor best wat positieve verhalen over die Nika dekens, alleen ken ik niemand in mijn omgeving met zo'n deken helaas.

tamary: gaat de deken daarna niet enorm stikken? als in dat hij totaal niet meer ademt? als dat niet het geval is heb je waarschijnlijk de tip van de eeuw!!! :j
dan kan ik in ieder geval tijdelijk mijn dekens weer water dicht krijgen en dan heb ik wat speling in mijn zoektocht naar een nieuwe.

Op de zwarte andalusier

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 08:34

Ik denk dat als je je dekens laat wassen en opnieuw waterdicht maken, dat dat ook gewoon met impregneerspul gedaan wordt hoor!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 09:05

dankjewel jjustangela! dan heb ik een wat beter idee van de vorm van de deken.

@Haalodan: dekens die gewassen zijn en weer waterdicht zijn gemaakt zijn over het algemeen altijd een stuk minder waterdicht dan daarvoor.
en het wassen van dekens is er meestal nooit zo goed voor.
ik heb eigenlijk bij dit paard nog nooit een deken hoeven te laten wassen, de binnenkanten zijn altijd nog netjes schoon, en de dekens die nu lekken zijn ook nog keurig schoon, dus laat ik ze liever niet wassen.