[WN] Genetisch testen aankoop westernpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Genetisch testen aankoop westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 12:24

Ik zie op Boktmarkt enkele appaloosa's quarters en paints te koop staan, maar zie hierbij geen testresultaten voor genetische ziekten en dus vraag ik mij het volgende af:

Wie vraagt bij mogelijke aankoop van een Quarter,paint of appaloosa genetische test resultaten aan de verkoper?
En wie weigert over aankoop na te denken wanneer de testen niet zijn gedaan of mogen worden gedaan op kosten van de koper?
Denk aan PSSM,HYPP,HERDA,OLWS?

Ik ben gewoon benieuwd hoe bekend al deze ziekten zijn, en hoe belangrijk we het vinden om een paard getest te hebben.

Ikzelf(maar dat is inmiddels wel bekend denk ik)zou nooit meer een ongetest paard aanschaffen.

maximuss

Re: Genetisch testen aankoop westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:28

De goedgekeurde dekhengsten zijn sowieso getest dus als je een ingeschreven veulen koopt hoef je je imo geen zorgen te maken. Ik kan het mis hebben maar dat zei de Da over mijn semi-quarter.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:29

Goedgekeurde dekhengsten? Bij de QPA's? Heb ik iets gemist?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:37

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:51

Ah zo, ik dacht al dat ze ineens wel hengstenkeuringen hadden ingevoerd.

On topic: ik zou zeker laten testen in het geval van een merrie of hengst, stel ik wil er mee gaan fokken. In het geval van een ruin alleen PSSM en Hypp, voor zover er in het geval van Hypp een voorouder van de Impressive lijn in zit. Ik ken een ruin met Hypp in minimale vorm, kan over het algemeen goed mee gewerkt worden. En heb het resultaat van Herda gezien, dat wil je niet meemaken. Dus ja, nadenkend waar ik een specifiek paard voor wil gebruiken, zou ik zeker laten testen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 12:54

maximuss, dat dit paard n/n is getest op hypp, of omdat zijn beide ouders n/n zijn getest op hypp, betekend nog niet dat zijn veulens dat zullen zijn, de moeders tellen even zwaar mee. daarbij komt dat hypp maar 1 van de vele aandoeningen is, en pssm is net als hypp dominant, dus daarvan bestaan geen dragers,enlkel lijders, wel heterozygoot n/p of homozygoot p/p, dit betekent dat een n/p paard het dus 50% doorgeeft aan veulens, en p/p 100% beide vormen, zowel heterozygoot als homozygoot zijn lijders bij pssm en hypp. bij Herda en OLWS kun je een n/H of n/OLWS wel kruisen met een n/n partner, waardoor de kans op drager wel blijft bestaan, maar er geen lijder geboren kan worden.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:06

Was als voorbeeld bedoeld omdat ik het volledige document niet direct terugvind. Moeder van mijn paard is een haflinger dus de typische quarterziekten zullen in haar stam wrs redelijk zeldzaam zijn.
Dank je freeride maar ik heb een universitaire cursus genetica gehad en ben dus ook op de hoogte van de genetische overdraagbaarheid van bepaalde aandoeningen.
Ik wou gewoon aangeven dat de meeste quarters die in mijn directe omgeving verhandeld worden een volledig "rapport" meekrijgen maar dat dit meestal niet in de advertentie staat.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 14:28

hmm,okee, sorry als ik je op welke manier ook beldigde, was zeker niet zo bedoeld.
Je weet vast ook dat er in de haflingers wel veel pssm2 voorkomt? En dat pssm juist geen typische quarterziekte is, maar van koudbloeden komt? ;).
Ik ben wel heel benieuwd naar jouw omgeving dan, want er worden echt veel meer paarden verhandeld zonder testresultaten dan met hoor, er zijn dan ook veel meer niet geteste dan wel geteste paarden.
Simpel voorbeeldje, ik kan zo 2 appaloosa's noemen die beiden nauw verwand zijn aan mijn merrie, die pssm heeft, en van die 2 appies zijn er naar mijn weten geen testresultaten bekend gemaakt.
En wat ik al helemaal niet begrijp is waarom verkopers de resultaten niet in de advertentie zouden zetten? ik ken inmiddels ook een aantal fokkers/hengstenhouders die dat juist wel doen, maar ja, die testen dan ook al hun paarden op de 5-panel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 17:06

Ik kan uit het papier van Golden Eden Bud niet opmaken dat hij N/N is op HYPP.
Er staat duidelijk dat zijn ouder(s) van Impressive afkomstig zijn en als die N/N zouden zijn dan kan de eigenaar die kreet van het papier laten halen c.q. die zou er nooit opgekomen zijn in dat geval.

Waar tussen de eigenaarsnaam en de naam van de moeder iets te lezen is betekent dit dat hij geDNA-typed is en dus veulens geregistreerd kan krijgen NIET dat hij Hypp-vrij is.

HYPP, HERDA en OLWS is uit de papieren op te maken of daar kans op is.
PSSM zou ik nu wel laten testen, nu er duidelijk meer paarden blijken dit te hebben.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 20:38

Dank je, Dubbeldun, ik dacht dat eigenlijk ook, ik ken zelf de quarterpapieren minder goed, maar aphc, zet idd ook een opmerking als het paard waar het papier van is, hypp kan hebben doordat een ouder uit impressive-lijnen komt, en als beide ouders n/n zijn getest, staat dat er ook expliciet op.
Ik zou iig hypp en pssm testen, ook Herda als er een bloedlijn in zit die daar reden toe geeft, OLWS zou ik met de kennis die ik nu heb zeker testen,als het een paard voor de fok betreft, ik ken een Appaloosa merrie in USA die OLWS drager is, wie had dat ooit gedacht, dus ja, alles testen denk ik.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 00:34

ik had een heel antwoord getypt en toen werd ik uit het systeem gegooid _-:(

oke, dan doen we het nog een keertje typen.

zoals ik het papier lees van die hengst is dat er vanuit de aqha wordt geeist dat hij gestest wordt op hypp, omdat zijn ouders aanleiding geven om dit te verwachten, anders mag hij niet officieel geregistreerd worden.
hij is getest en N/N gestest.

althans, dat lees ik eruit, maar ik kan het ook helemaal mis hebben hoor.

als antwoord op de vraag van dit topic:

ik zou in eerste instantie eens met de bloedlijnen op internet gaan speuren naar ervaringen, en bekende ziektes. vaak kom je hier al een heel eind mee.
in het geval van de aankoop van een hengst of merrie met het doel om te fokken zou ik absoluut eisen dat het paard getest wordt, dit om die gruwelijke ziektes uit de rassen te verbannen.

ik vind ook dat iedere paarden eigenaar die fokt dit zou moeten doen bij zijn/haar paarden, dit puur om de rassen te verbeteren en die ziektes eruit te krijgen, maar blijkbaar denken heel veel mensen hier heel anders over. anders zou je niet nog steeds advertenties tegenkomen waarin dekhengsten worden gepromoot met dat ze hypp POSITIEF zijn, want dat is zo mooi!!! :r

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 00:42

Wow... zie hier ineens allerlei afkortingen waar ik nog nooit van gehoord heb. En ben echt geen hyppische holbewoner. Kan me dus ook voorstellen dat heel veel mensen die "gewoon" voor het apart gekleurde gaan, geen weet hebben van de aandoeningen die jullie noemen. Waar kan ik meer info vinden over de genoemde aandoeningen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 00:51

Als antwoord op de vraag van Freeride:
Ja als ik nu nog wat wil kopen wordt dat getest. PSSM, HERDA en GBED. HYPP is voor mij onnodig aangezien er hier geen paard inkomt met Impressive in de bloedlijn (en dan mag ie nog zo ver wegzitten). En ja ik pluis met voorliefde bloedlijnen uit, dus ga er maar gerust vanuit dat hij er niet inzit ;)
Verkoper hoeft het van mij nog niet eens op eigen kosten te doen. Als ik de tests laat doen zijn ze nl ook mijn eigendom. Als de verkoper weigert te laten testen kan ie wel een andere koper zoeken, dan is het voor mij over.

Voor de rest: Alleen hier in Duitsland is er tegenwoordig een keuring. En het gaat hier al zover dat een hengst gekeurd moet zijn om voor KI dekkingen ingezet te mogen worden. En bij de DQHA is het nu ook verplicht je merrie voor de merriekeuring PSSM te laten testen. Die testuitslag wordt ook op het papier vermeld. En positive merries mogen niet meer in het HB1 ingeschreven worden.

Nederland kent dit dus niet Maximuss ;) In NL moet je echt de testuitslagen opvragen bij de hengstenhouder. En dan nog hoor ik nog wel eens verhalen (overigens niet alleen vanuit NL) dat er toch positive hengsten gebruikt worden en er testgegevens achtergehouden worden. Ik zou, als ik nog zou fokken, alle papieren en testuitslagen willen zien. En in person, geen copieen oid. Vertrouwen is goed, controle is beter.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 00:55

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:30

Nog maar eens... maar, des te meer mensen hier wat meer van op de hoogte zijn, des te beter he :)

Kleine samenvatting van enkele van de ziektes:

HYPP
Ook wel Impressive-syndroom genoemd omdat het enkel voorkomt bij nakomelingen van de hengst Impressive.

Hyperkalemic periodic paralysis is een spieraandoening die aanvallen van spiertrillingen veroorzaakt. Sommige paarden kunnen hier zelfs van flauwvallen, of verlammingsverschijnselen aan de luchtwegspieren krijgen.De aanvallen kunnen verschillen in heftigheid en duur.

Na een ernstige aanval kan er een plotse dood voorvallen. De oorzaak zou liggen in een verhoogd kalium-gehalte in het bloed. Bij quarters staat de hypp-status op het stamboekpapier vermeld en krijgen H/H paarden geen papier meer. Dit is een ziekte waarbij de dragers ook symptonen/aanvallen hebben:

video van een hypp-aanval bij een N/H paard
http://www.youtube.com/watch?v=TpReUsLfDcE

HERDA
Is ook nog wel vrij gekend, hier zijn ook veel lijsten met dragers van terug te vinden. De grootste vererver van deze ziekte was Poco Bueno (95%), die in heel veel bloedlijnen terug te vinden is.
http://www.bringinglighttohypp.org/HERDACarriers_1_.pdf
(Enkele bekende namen: Doc's Remedy, Doc O Lena, Great Pine, Poco Tivio, Smart Little Lena, Zippo Pine Bar)

De huidaandoening Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia (HERDA) wordt veroorzaakt door een fout in de collageenvezels in de diepere lagen van de paardenhuid. Deze vezels fungeren normaal gesproken als een soort lijmlaagje tussen de huidlagen, zodat deze tegen elkaar worden gehouden.

Bij een paard met HERDA werkt dit principe niet goed meer. Hierdoor verzwakt de huid van rug en nek en deze kan gemakkelijk oprekken en plooien vormen. De huid kan hierbij snel scheuren of het veroorzaakt blaren op de rug, gevuld met vocht of bloed. De blaren laten duidelijke littekens achter
als ze eenmaal geheeld zijn.

Meestal wordt HERDA pas opgemerkt als het paard wordt ingereden en er een zadel op de rug komt. Paarden met HERDA zijn om deze reden ongeschikt als rijpaard. Bij deze ziekte hebben de dragers er geen last van. Hier is het dan wel zeker oppassen geblazen bij het fokken; twee dragers kunnen wel een homozygote voortbrengen!

foto's van paarden met herda:
http://imageshack.us/photo/my-images/52/1herda.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/843/1hhherda.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/90/herda4.jpg/

GBED
Is een ziekte die bij pasgeboren veulentjes voorkomt. Wanneer je fokt met twee dragers van GBED heb je 25% kans op een veulen dat geen glucose in het lichaam kan opnemen en dus niet kan aansterken na de geboorte.

De spieren blijven slap wat ervoor zorgt dat het veulen kracht tekort komt om te rennen, te lopen en in sommige gevallen zelfs te staan. Een veulen zal nooit langer dan achttien weken blijven leven,
echter overlijdt het veulen gewoonlijk binnen een week na de geboorte of zelfs al in de buik van de merrie, waardoor GBED een reden blijkt te zijn voor menig abortus bij QH merries.

Door de universiteit van Minesota wordt geschat dat ongeveer 10% van alle Quarter horses drager zou zijn van dit gen. De ziekte zóu afkomstig zijn van King/Zantanon bloedlijnen (die dus ook heeel veel voorkomen).
Er wordt echter bitter weinig getest op deze ziekte. Als de merrie hier niet op getest is, is het aan te raden om te opteren voor een GBED N/N hengst om de kansen op deze ziekte te verkleinen.

PSSM
PSSM staat voor Polysaccharide Storage Myopathy en is een chronische vorm van spierbevangenheid.

De paarden willen echt niet meer vooruit, zijn lui en lusteloos, struikelen heel veel en bijten soms bij het opstappen of bij beendruk. Ze hebben ook moeite met het geven van de achterbenen en kunnen ook enorm chagrijnig zijn, wat fel kan verbeteren met aangepaste voeding.

Verder hebben deze paarden ook veel last van de kou, dekens zijn absoluut nodig anders hebben ze er eens zo veel last van. Dit kan behandeld worden door suikerarme voeding, veel vetten toevoegen
via olie en speciale voeding, magnesium oxide en vitamine E en selenium.

Naast de aangepaste voeding moeten deze paarden aan een heel strak schema getraind worden, een dagje anders kan voor hen al erge gevolgend hebben. Het wordt veroorzaakt door het verkeerd werkende enzymen (vooral door suikers en zetmeel, minder door de suikers uit het fructaan van gras)

Daardoor kunnen de suikers uit voeding niet goed worden gebruikt in de spieren, en krijgen ze dus een extreme verzuring en heel veel spierpijn. Vroeger werd deze ziekte nog al eens verward met Hypp, omdat er zo weinig over alle ziektes bekend was. Hypp kan echter enkel bij Impressive-nakomelingen voorkomen. Bij PSSM zijn er nog geen échte verervers bekend.
(Meer info vind je wel via facebook op het PSSM forum, daar hebben al heel veel mensen met dragers hun paarden in een lijst laten opnemen om zo bepaalde bloedlijnen te kunnen uitsluiten)

Het is zo dat het hier niet uitmaakt of het de homozygote vorm of gewoon een drager is, het paard zal er altijd last van hebben. Eerst kon de ziekte enkel getest worden met een spierbiopt, ondertussen is 1 vorm (die bij quarters en paints voorkomt) ook gewoon met haren trekken te testen.

OLWS
Het Overo Lethal White Syndrome (OLW-syndroom of OLWS) houdt in dat het
laatste deel van de darmen, dat in verbinding staat met de anus, de zenuwbanen niet goed zijn ontwikkeld. Daardoor is sprake van een verlamming van de darmen. Het gevolg is dat de peristaltiek, welke zorgt voor het doorvoeren van de inhoud door de darmen, ontbreekt.

Het veulen lijkt normaal bij de geboorte, maar begint meestal binnen twaalf uur koliekverschijnselen te vertonen als gevolg van het niet goed ontwikkelde darmstelsel. Omdat OLWS altijd dodelijk is, worden Overo Lethal White veulens meestal meteen geëuthanaseerd.

Een Overo Lethal White veulen wordt wit of bijna helemaal wit geboren. Het veulen zal meestal binnen 24 uur koliekverschijnselen krijgen en zal binnen 48 tot 72 uur overlijden.

Het OLWS-gen is gekoppeld aan het Frame Overo patroon. De meeste Frame overo paarden zijn dus OLWS N/O (en dus drager) Maar niet alle dragers hebben vlekken; solids, tobiano's en zelfs quarters kunnen ook OLWS-drager zijn. En men heeft ondertussen ook ontdekt dat niet alle Overo-gevlekte paarden het OLWS-gen dragen. Dus waarschijnlijk is de vererving van het patroon afhankelijk van meerdere genenparen.

Dragers hebben dus geen ziekte, maar in de homozygote vorm is het dodelijk. Hierdoor komt het dus dat er niet gefokt mag worden met 2 frame overo's. Als beide paarden hun OLWS-gen doorgeven aan het veulen (25%kans), heb je een Lethal White veulen. Daarbij worden de kansen op een overo-gevlekt veulen niet verhoogd door 2 dragers te kruisen, dit blijft maar 50%

Enkele foto's van lethal white veulens:
http://imageshack.us/photo/my-images/851/oohorse.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/219/olws.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/98/witveulen.jpg/

Ik zou ook gewoon de panel test doen als ik nog een nieuw paard zou kopen. Ik merk wel dat er een positieve evolutie aan de gang is ivm het testen..
Verder wordt een hypp-positief paard wel gewoon geregistreerd hoor Mister01... (bv deze hengst die dan zelfs nog als dekhengst wordt gebruikt!!! http://xceptionalquarterhorses.com/XCEP ... _DUNN.html)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:42

En de afkomst testen? (Rina?) Want wat als jij hebt uitgeplozen dat jouw nieuwe paardje op papier niet van Impressive afstamt? Als je dat niet test...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 18:52

sflj, een paard dat ingeschreven is, en waarmee gefokt wordt, is DNA getypeerd, dus adhv manen met worteltjes, wordt er gecontroleerd of de opgegeven ouders wel de ouders zijn. heel vroeger gebeurde het weleens dat impressive van een papier verdween, maar nu gaat dat gewoon niet meer.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:02

In het document dat ik in link gezet heb staat een stempel: HYPP N/N; Is er later bij gezet en mss moeilijk te lezen maar als je het goed bekijkt zie je hem staan.

Het is mss omdat degene die ik ken die veel quarters verhandeld zelf een gepensioneerde Da is dat er hier relatief veel getest wordt.
Mijn paard was al getest maar was hij dat niet geweest dan had ik hem ook gekocht, voor die prijs was het sws een dubbeltje op zijn kant. Ik snap heel goed dat je een duur paard waar je veel van verwacht uitgebreid laat testen en keuren maar dat was bij mij niet het geval, ik zocht gewoon een wandelpaard.

Ivm met het wel of niet vermelden in advertenties, laat ons zeggen dat ze daar in B nog niet zo ver in zijn als in NL en dat het al heel wat is als er hier leeftijd, afstamming én een foto staan in een advertentie, voor de rest moet je meestal bellen of gaan kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:17

freeride schreef:
sflj, een paard dat ingeschreven is, en waarmee gefokt wordt, is DNA getypeerd, dus adhv manen met worteltjes, wordt er gecontroleerd of de opgegeven ouders wel de ouders zijn. heel vroeger gebeurde het weleens dat impressive van een papier verdween, maar nu gaat dat gewoon niet meer.

Dát is dus niet waar. Er wordt alleen een DNA type bepaald, niet meer en niet minder. Als je wilt weten of de ouders van een paard ook écht de ouders zijn kun je een ouderschapstest laten doen (parentage verification). Pas dan wordt er naar het DNA gekeken of er een match is. Heb je pech dat de ouders al oud zijn en er dus geen DNA getyped is én ze zijn overleden dan zul je daar dus nooit achter komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:21

maximuss schreef:
In het document dat ik in link gezet heb staat een stempel: HYPP N/N; Is er later bij gezet en mss moeilijk te lezen maar als je het goed bekijkt zie je hem staan.

Je hebt gelijk, daar heb ik overheen gekeken :o
Men heeft dus wel het papier opgestuurd om van een stempel te laten voorzien, maar geen nieuw papier zonder die kreet aangevraagd (kost weer geld natuurlijk).

Overigens worden tegenwoordig ook niet alle labo's meer geaccepteerd, alleen enkele Amerikaanse. Van Haeringen in Wageningen iig niet meer.
Overigens komt het ook voor dat een N/N test niet blijkt te kloppen; een bekende kreeg een N/N na de test, maar het dier bleek toch HYPP te hebben. Wat een 2e test idd uit wees.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:29

@DD: Van Haeringen in Wageningen is nooit geaccepteerd door de AQHA, ooit nog wel door ApHC.

Heb hier met Van Hearingen persoonlijk hele gesprekken en correspondentie over gevoerd. En dat is al omstreeks 2000 geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:34

Toen ik Sugar liet testen in 1995 kon ik het testrapport naar Amerika sturen werd mij door de AQHA verteld. Het zou dan 'on file' komen, de kreet op papier bestond toen nog niet. Toen naderhand uit Sugar Bunny geboren werd kwam dus mooi wel die Hypp-kreet op papier te staan :( en bleek de test ineens niet meer geaccepteerd. Bunny is van 1999.
Toen de eigenaar haar liet testen is de kreet van het papier verwijderd.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:42

Daar heeft hij me dus netjes niks over verteld, dat het voor die tijd wel geaccepteerd werd :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:45

ik heb even op de site van de aqha gekeken, en daar staat duidelijk dat na het testen op deze 5 dna ziektes dit ook vermeld zal worden op de registratie papieren, dus in het geval om te gaan fokken met een paardje is dit wel een aanrader, dan is het duidelijk op het papier vermeld.

dit is dan wel via een testkit die vanuit de usa wordt opgestuurd, waar je de benodigde dingen in stopt en weer naar de usa opstuurt voor testen, dus niet hier in nl bij een lab kan laten doen.
http://www.aqha.com/News/News-Articles/ ... sting.aspx

ik heb zelf enige maanden geleden ook een dna test laten doen (pssm) op mijn appaloosa ruin, en dat was vrij makkelijk te doen, behalve dat de post vanuit nl gewoon om te huilen is. vanuit het lab hebben ze me geweldig geholpen met uit zoeken waar mijn sample was en hebben direct alles op email gestuurd en daarna het officiele papier per post.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:49

sflj schreef:
En de afkomst testen? (Rina?) Want wat als jij hebt uitgeplozen dat jouw nieuwe paardje op papier niet van Impressive afstamt? Als je dat niet test...

Als je daar al vanuit moet gaan, moet je van je lang zal ze leven nooit meer een QH/Paint of Appie kopen, heel simpel. De papieren check ik via het betreffende stamboek, en dan mag je er toch vanuit gaan dat die hun spul op orde hebben, en het paard in kwestie (in bezit van die papieren) ook daadwerkelijk die afstammeling heeft. En dat uitpluizen van die papieren gaat bij mij een stukje verder dan alleen het papiertje van het paard zelf. Reken er maar op dat ik terugzoek tot aan het begin. Overigens als ik iemand niet vertrouw kwa papierwerk van zijn/haar paarden kan sowieso wel vergeten wat aan mij te verkopen.

Dan zou je dus naast alle genetische tests ook een Parentage verifacation moeten laten doen. Die gaat mij te ver, en zoals ik al zei, als ik een verkoper niet vertrouw koop ik niet.