[WN] Na vandaag, ben ik helemaal om..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Na vandaag, ben ik helemaal om..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:57

Vanavond mijn eerste westernles gehad. Had al langer het idee om over te stappen, vaak aan de bakrand gehangen tijdens lessen en wat op proberen te steken, maar verder niet echt iets mee gedaan. Stalgenoten die meereden hebben me vaak proberen over te halen en ben zondag toch maar bezweken.
Dacht; kan natuurlijk altijd een lesje nemen om te kijken of het iets is, maar ik ben nu echt 100% om.

Vaak ruzie gehad met mijn pony en heb nu eindelijk het idee dat we ergens komen. Ze reageert veel sneller op mijn heupen en zelfs de rechter galop wat altijd een regelrechte ramp was is vandaag gelukt. Dat laatste is natuurlijk geen garantie dat het vanaf nu zo zal gaan, maar ik was supertrots op mijn meisje.
Nu het westernzadel nog. Het hoofdstel hadden we al een tijdje in de kast hangen *\o/*

Wentos

Re: Na vandaag, ben ik helemaal om..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:15

Wat super dat je nu helemaal om bent! Had inderdaad al eens gelezen dat het wel je interesse had.
Staat jullie vast goed een western outfit!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 22:17

Ik heb vandaag gereden met een oud westernzadel van de staleigenaresse, maar dat past toch niet helemaal goed.
Hoop snel een goede van mezelf te hebben.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:19

Ik heb er nog eentje te koop :D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 22:20

Ik wil zeker weten dat het echt goed past, dus dat laat ik liever aan Evelien van Eurohorse over :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:25

Heel verstandig ;)
Wat leuk dat je om bent en enthousiast! Verslavend hè! :D

Jliiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:28

Veel plezier met het western rijden ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:25

Lous schreef:
Ik wil zeker weten dat het echt goed past, dus dat laat ik liever aan Evelien van Eurohorse over :D

Heel verstandig! Heel veel plezier en geniet ervan. Het is hartstikke leuk.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:37

Wat leuk dat je om bent, ik heb een paar maanden geleden mijn dressuur paard verkocht en een Quarter Horse gekocht en ik moet zeggen ik heb nog geen minuut spijt gehad van mijn keus. Ik moet nog veel leren op het gebied van western maar dat is juist zo leuk.
Veel plezier!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:56

Jeeeej!!! Nog een lid van de familie! *\%/*

Leuk he?! Ik ben sinds 3 jaar overgestapt en ik ga nóóit meer terug! :j

Veel plezier en we willen wel op de hoogte gehouden worden natuurlijk! :D :+ :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:28

Hoewel ik je alle plezier met westernrijden wens en gun, vind ik het jammer dat je zo'n slechte dressuurles had.
Als jouw pony met EEN westernlesje al zo veel beter reageert en inens wél goed rechts aangaloppeert kan ik helaas maar 1 conclusie trekken: je dressuurles was beroerd.

Ik wens jou en je pony nog heel veel fijne kilometers toe.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 09:33

Dit was eigenlijk meteen mijn eerste priveles, heb hiervoor alleen in groepsverband gelest. Hoe ze me ook hebben proberen te helpen hiervoor, ik wist nooit mijn houding te geven op de Engelse manier. Mijn houding is bagger, maar ik krijg m maar niet goed. Daar word nu met western niet op gelet. Wel je houding van je benen natuurlijk en het sturen, maar het houdingsprobleem ligt voornamelijk boven de gordel bij mij zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:36

Daar wordt bij westernrijden OOK op gelet ;)

Paard kan niet goed lopen als jij niet goed zit. Maakt niet uit wat voor paard.
Wat WEL kan, is dat jij lekkerder zit in een westernzadel. Bv omdat je bekken anders kantelt. Maar ook dat was met een goed dressuurzadel op te lossen geweest.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 09:38

Ik vind een dressuurzadel niet echt lekker zitten en aangezien Guus springen heel leuk vind heb ik dus een VZH . Maar inderdaad denk ik dat een westernzadel het verschil maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:42

Dan hoop ik dat je snel een goed passende en lekker zittende vindt!
Veel plezier!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 08:53

Dank je wel,ben er zeker van dat dat gaat lukken ;).

Mobys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:25

Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die van Engels rijden overstappen naar western rijden!
Ben zelf nog niet zo heel lang bezig met western rijden, m'n 1ste echte les ging best aardig en de 2e staat gepland voor volgende week. Probeer er o.a. op Bokt meer info over te vinden, te lezen over ervaringen van anderen om het op die manier zo goed mogelijk toe kunnen passen, al heb ik de nodige praktijkervaring met de basis van de western afgelopen zomer tot een paar weken geleden gehad met een paard waar ik toen voor zorgde. Al was het rijden toen nog wel een combi tussen Engels rijden met veel western invloed. Vanuit daar ga ik nu verder en hoop ik nog veel meer ervaring op te doen en uit te vinden of volledig western rijden het ook echt is voor mij.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 10:49

Ik heb gisteren mijn tweede les gehad (heb elke twee weken les) en wat ben ik blij dat ik dit gedaan heb. Rijd eindelijk met een doel, heb een blije pony onder mijn kont.
Een hoop informatie en weer een hoop huiswerk meegekregen, maar dat vind ik alleen maar prettig. Kunnen we tenminste weer goed verder werken.

@ Mobys
Is het misschien een idee om je instructeur ook om punten te vragen waar jullie (je paard en jij) in de tijd tussen de lessen aan kunnen werken?
Theorie is heel prettig, maar kunnen toepassen in de praktijk toch een stuk handiger.

Moet zeggen dat ik ook echt een heel fijne instructeur heb die veel uitlegd, soms wel even heel veel tegelijk, dat mijn hersens soms ff heel snel moeten werken om alles te verwerken :D

Mobys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:24

@ Mobys
Is het misschien een idee om je instructeur ook om punten te vragen waar jullie (je paard en jij) in de tijd tussen de lessen aan kunnen werken?
Theorie is heel prettig, maar kunnen toepassen in de praktijk toch een stuk handiger.

Moet zeggen dat ik ook echt een heel fijne instructeur heb die veel uitlegd, soms wel even heel veel tegelijk, dat mijn hersens soms ff heel snel moeten werken om alles te verwerken

Ik heb geen eigen paard, maar heb het afgelopen jaar voor een paard gezorgd waar veel problemen mee waren. Na een goed half jaar aanklooien ging het van de zomer echt niet meer en hebben we hulp van buitenaf de stal gehaald. Zij rijd zelf western (ze geeft ook Engelse les) en heeft ons echt enorm geholpen, maar toen kwam ik dus voor het eerst echt met western in aanraking. In het begin veel grondwerk, dus basis, maar met een week of 2 zat ik er al op omdat er ineens heel veel dingen op z'n plek vielen; hoe ga je goed met een paard om, hoe kan je met paard samen werken ipv alleen maar op je paard zitten en rijden (even heel zwart wit). Het paard staat nu te koop, maar is echt een ander paard geworden.
Door deze ervaring werd ik wel nieuwsgieriger naar wat western verder nog doet, want echt western rijden had ik nog nooit gedaan. Op dat paard reed ik Engels, maar wel met western invloeden en dat sprak me enorm aan. Dus toen vond ik het tijd om eens een lesje westernrijden te doen. Maar ik rijd dan op het paard van m'n instructrice. Afgelopen dinsdag m'n 2e les gehad (ik heb ook om de 14 dagen les) en dat ging al best wel aardig. En ondertussen heb ik een ander verzorgpaard gevonden; jawel western geschoold! Maar hij staat al 'n poosje stil dus ik blijf nog even lessen en ga met hem het grondwerk oppakken en als dat goed blijft gaan, gaan we (paard en ik) samen lessen.
Vandaar dat ik nu nog in de fase ben van het lezen, maar ik hoop het straks zeker toe te passen in de praktijk! Heb jij met jouw pony altijd engelse stijl gereden? Wat heeft je doen overstappen naar western?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 14:53

Ik heb altijd Engels gereden.
Hiervoor deelde ik een pony met mijn zusje en kom zelf uit de buurt van Rotterdam. Daar kennen ze bijna overal alleen springen en dressuur. Ik heb nooit echt goed uitleg gehad waarom een paard in een bepaalde houding loopt en hoe je je paard goed laat lopen. Er wordt daar namelijk heel erg op het plaatje gelet.
Als je het bijvoorbeeld alleen al over natural horsemanship hebt, bitloos, eventing, SGW, academische dressuur en grondwerk wordt je aangekeken alsof je chinees praat.
Ook mijn houding is bagger, maar geen instructie die bij daar echt goed bij kon helpen. Ik heb twee keer een hernia gehad en gebruik mijn spieren zo dat het niet belastend is voor mijn rug, dit gaat gewoon onbewust. Maar daardoor neem ik een andere houding aan dat de houding zoals het moet zijn.
Alles bij elkaar zorgde/zorgt vaak voor ruzie met mijn paardje, pure miscommunicatie denk ik.

Toen ik samen ging wonen in Breda heb ik na een half jaar een eigen haflinger gekocht en kwam op een pensionstal terecht waar ook western werd gereden. De manier sprak mij al snel aan en zoals hier in eerdere post van mij te lezen is, past de westernhouding en communicatie precies in wat ik zoek bij het paardrijden.
De communicatie is beter. Ik krijg tijdens mijn lessen niet alleen het hoe, maar ook het waarom te horen. En dat is eigenlijk wat ik altijd heb gezocht.
Ik merk ook dat mijn pony er veel vrolijker van wordt.

Mobys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:57

Veel dingen die je zegt zijn herkenbaar! Inderdaad dingen zeggen die men 'vreemd' vind en dan doen alsof je idd een andere taal spreekt. Terwijl als mensen zich er iets meer in zouden verdiepen heel veel paarden veel beter begrepen zouden worden denk ik.
Wel vreemd dat geen enkele instructeur je goed kon helpen met je houding, maar hoe is dat nu je western rijd dan? Gaat dat voor je rug wel beter? Je moet een andere houding aannemen, maar je gebruikt nog wel steeds die spieren toch?

Gister weer les gehad en ga vooruit, maar poeh... het is zo hetzelfde en tegelijkertijd ook zo anders. Zit nog veel te veel gespannen, maar wil ook alles goed doen, moet alleen zo bedenken hoe het allemaal moet.
Maar vind het erg leuk en ga gewoon door :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:15

ook overgestapt sinds een week, wil niet meer terug naar die dressuur :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:23

Ook slechte dressuurles gehad dus. Jammer.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:29

leuk,ik ga zodra ik genoeg ben afgevallen ook overstappen.
Ik durf nu eindelijk de stap te zetten.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:31

Sonja schreef:
Ook slechte dressuurles gehad dus. Jammer.

vind ik nogal een radicale uitspraak :p