[WN] slidingstops en spins

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

slidingstops en spins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 21:48

voordat mensen conclusies gaan trekken, nee ik ga het mijn paard niet leren zonder les :)
ik ben gewoon nieuwschierig hoe het eraan toe gaat en of het wat is voor mijn pony om later eventueel te doen ^^

hoe zie je nou aan een paard of hij geschikt is voor reining ? hoe krijg je paard zover een sliding stop te doen ?
word dit al vanuit het grondwerk geleerd? of van af het zadel?

klopt het dat een paard pas geschikt is als hij tijdens een gewone stop zijn kont iets laat zakken ?

zelfde geld voor de spin.?hoe krijgen ze paarden zover om om hun achterbenen te draaien ipv voorbenen?

ik wil dit gewoon weten uit nieuwschierigheid. beetje voorkennisvoordat ik de lessen ga nemen. :) ik wil uiteraard dat mijn pony het echt goed leert onder begeleiding vaneen goede instructeur. maar het kan geen kwaad om beetje kennis te hebben toch ?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:53

hangt ook van je paard/pony af. sommigen kunnen het met de beste wil van de wereld niet leren..je kan het aan een paard niet zien (dat zou wel makkelijk zijn ).een reining gefokt paard is een pre, en volgens sommigen een must.
en "voorkennis "heb je niet veel aan. de technische kant kun je ook wel googlen, of uit een boekje halen. je hebt er meer aan, om het in de praktijk te leren.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:26

in het engelssprekende deel van de wereld heeft men de uitdrukking : "you can't polish a turt" oftewel je kan een drol niet glimmend oppoetsen. dit geldt ook voor reining maneuvers. je paard heeft het natuurlijke talent om hard en diep te stoppen of correct en snel te spinnen, of hij heeft het niet.

natuurlijk kan je elk paard tot op zekere hoogte een stop en een spin aanleren, maar of ie er echt goed in wordt is bepaald door zijn talent. en geloof me, het is voor een trainer moeilijker en vraagt meer gevoel en kennis om het talentvolle paard optimaal te ontwikkelen dan het talentloze paard te laten stoppen of spinnen tot het maximale wat dat individu aankan.

troi

Re: slidingstops en spins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:48

Als je recreatief wilt reinen dan merk je pas of je pony aanleg heeft als je er naartoe aan het trainen bent denk ik. Tuurlijk voor een topreiner heb je uitzonderlijk talent nodig en dat is vaak een kwestie van goede bloedlijnen, maar ik vermoed dat ts daar niet mee bezig is. Dus zoek een toffe trainer ga oefenen en kijk en luister naar je pown of die er plezier aan beleeft en wat aanleg toont.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:54

gelukkig kun je wel wat aan de buitenkant van het paard zien, of hij aanleg heeft

de bouw van een paard bepaald al veel of een paard in staat is de manouvre uit te voeren
voor spinnen hebben ze soepele schouders nodig, het paard moet zijn voorbenen opzij kunnen zetten
zo'n paard wat regelmatig op je tenen probeert te staan is een pré :D
om goed te kunnen stoppen hebben ze een sterke achterhand nodig, beginnend bij de lendenen en eindigend bij de hak
een stevige lange broekspier is een must
om een mooie lange stop te maken moeten ze het liefst iets zadelbenig zijn en heel belangrijk de stand van de benen/hoeven moet recht zijn
een paard wat koehakkig is gaat gauw wijd en dat wil je niet, zo'n paard moet dat compenseren met een heel sterk stevig bekken
een te breed bekken is ook minder sterk
voor een goede balans hebben we graag een horizontale halsaanzet en moet het paard aan de voorkant niet te massief zijn ten opzichte van de achterhand
een paard stopt makkelijker met een korte tot normale rug, een langere rug is moeilijker rond te krijgen
een groot paard is moeilijker snel te krijgen, klein en wendbaar moet een paard zijn al moet de ruiter er natuurlijk nog wel oppassen

draaien om de achterbenen kun je ieder paard leren, dat is niet zo moeilijk
dressuurpaarden maken ook keertwendingen om de achterhand, enige verschil is dat hun juist niet het achterbeen mogen laten staan en western paarden wel
spinnen is de gevorderde oefening daarvan en dan kom je weer bij mijn eerste stukje

sliding-stoppen is een ander verhaal, een paard die de juiste bouw niet heeft zal heel goed opgeleerd moeten worden om spieren te trainen of je moet het niet eens willen want het paard heeft de kracht gewoon niet in de achterhand

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:25

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:42

jeetje, hoeveel halvegare maken filmpjes van hun "trainmethodes"?

doe dat filmpje ajb niet na :n

de bedoeling is inderdaad dat je paard de voorhand omzet maar daar heb je echt geen zweep, touw en druk gedoe voor nodig :roll:

men neme een wijsvinger :P
prikke die rustig ter hoogte van de schouder net boven het voorbeen in het paard en met een beetje druk zal je paard opzij stappen
ik begin bij de schouder omdat ik heel duidelijk het voorbeen verzet wil hebben en niet het hele paard, wat waarschijnlijk gebeurd als je meer richting singel gaat prikken
snapt je paard wat de bedoeling is en heeft hij respect voor jou ruimte dan stapt hij vanzelf door zonder dat je je paard hoeft aan te raken
dit is dan trouwens gewoon een wending om de achterhand, wijken voor druk en gewoon basis africhting

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:37

@spatter: filmpje moet je eigenlijk zien als onderdeel van een reddingsprogramma om verwaarloosde doch gezonde paarden in korte tijd opgevoed en rijklaar te krijgen. Ik vind de man fantastisch maar zou het niet aanraden voor iemand met minder vakkennis. Daarnaast hebben wij in nl en belgie zo doorgaans veel minder haast en kunnen dus met veel minder druk te werk gaan.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:03

Jeej, geef mij Clinton dan maar.
Deze meneer komt hier het erf niet op :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:11

Methode die je ziet is die van Clinton :D

Filmpje met Fancy is work in progress, en geen gelikte demonstratie.

Wat de meneer in het filmpje laat zien is dat je het paard ook zonder aan te raken opzij kunt zetten. Puur door energie die je uitstraalt.

En Sonita, ziehier Clinton tijdens het werk. Onbeleerde Mustang, weggevangen uit het wild.

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

@ts, grondwerk is de basis voor het werken in het zadel later. Dus vanaf de grond paard een aantal passen laten overstappen, daarna vanuit het zadel vanuit een klein te stappen cirkeltje een aantal pasjes laten overstappen. De spin is een voorwaartse beweging, dat niet uit het oog verliezen.

Sliding stops kunnen alleen maar op een goede bodem en met een paard met aangepast beslag. Je gaat eerst stoppen vanuit stap, daarna vanuit draf en dan galop. Pas als je paard vaart maakt kun je gaan glijden. Maar nogmaals, bodem moet daar geschikt voor zijn en paard moet plates onderhebben. Een paard dat zich eenmaal serieus pijn heeft gedaan gaat nooit meer voluit voor je.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-10-12 18:46, in het totaal 2 keer bewerkt

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:34

Dat zeg ik, geef mij Clinton dan maar.
Er zijn er wel meer die zijn, of andere methodes benutten, wil nog niet zeggen dat je een horseman bent :D
Heb eens iemand Parelli met 1 van mijn paarden laten doen, paard stond in de verste hoek van het land.
Dame in kwestie vond zichzelf erg goed -O-
Terwijl het paard met Parelli is opgegroeid, dus iets nadoen is geen garantie voor het resultaat.
Je hebt savvy of niet :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:36

Clinton heeft zoveel ervaring, dat kan niemand meer inhalen.
Dat neemt niet weg dat zijn methode werkt en door iedereen gevolgd kan worden.
Want wat die man uiteindelijk met dat paardje kan, is een hemelsbreed verschil met hoe het paardje was.
En een WOP filmpje is veel confronterender dan een filmpje met een paard dat alles al kan.

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw

Er zijn trouwens ook filmpjes op Youtube met informatie hoe je de spin aanleert.
Allicht de moeite waard om eens te gaan bekijken, want er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

http://www.youtube.com/watch?v=rbR92SUdhcM

http://www.youtube.com/watch?v=b8aL33ti ... ure=relmfu

En de stop:

http://www.youtube.com/watch?v=S7r82sjm ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=1e_dmYVI ... re=related

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:43

En deze jongeman mag hier gezellig langs komen, hij heeft wel feel.
En Larry _/-\o_ anyday :D
Over Vogt hoef ik niks te zeggen +:)+ true horseman

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:07

Filmpjes van larry trocha zijn leerzaam. Vind hem een erg goede trainer.
Maar niet zelf aan beginnen voor je les hebt, anders kan je je paard straks weer van alles afleren en raakt ie in de war.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:09

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 20:19

Dankjee wel allemaal voor de reactiees ik ga zeker wat doen met de tips :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:21

Mijn tip is niets te doen met de tips die je krijgt, behalve met de tip om niets te gaan doen zonder les en de stijl te volgen van je lesgeefmens. :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:23

:D goeie tip !

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 21:39

ik ga ook zeker niet alles uitvoeren wat gezegt is hoor :Pmaar er staanook wel goede tips na mijn idee? over grondwerk basis, les etc :P

les was ik zwz al van plan te nemen :)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 06:45

Super tip Cassidy!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:08

ravvie schreef:
ik ga ook zeker niet alles uitvoeren wat gezegt is hoor :Pmaar er staanook wel goede tips na mijn idee? over grondwerk basis, les etc :P

les was ik zwz al van plan te nemen :)

Er zijn ook verschillende manieren grondwerk, en het een kan zomaar haaks staan op het ander. Niets doen voordat je een instructeur gevonden hebt die je kan helpen om je paard om te scholen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:21

ravvie schreef:
voordat mensen conclusies gaan trekken, nee ik ga het mijn paard niet leren zonder les :)

ravvie schreef:
ik ga ook zeker niet alles uitvoeren wat gezegt is hoor :P

>;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:23

Ik heb idd ook mijn twijfels of eea niet stiekum toch wordt uitgeprobeerd.

Ik hoop dat ts voldoende verstand heeft om dat niet te doen...

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 21:47

oh haha nee zo bedoelde ik het niet hoor:P sommige dingen ben ik al mee bezig ( normaal grondwerk als basis etc)

ik loop nu ook stage op western stal en hoop het daar allemaal te leren :)
het echte werk ga ik zeker niet doen zonder les. wie weet wat ik men knollie aandoe....