[WN] Bitloos reining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Bitloos reining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 20:32

Ik ben sinds een tijdje aan het lessen met mijn paardje, we hebben les van een Belgische reining instructeur. Ik rijd zelf nog maar een paar maanden western, dus het is allemaal nog nieuw voor mij.

Aangezien ik van mijn eigen paard niet helemaal zeker was wat hij kende en kon, heb ik nadat de basis goed begon te gaan een paar keer les gevolgd op een paard van mijn lesgever, om mij de beginselen van de reining te leren. Ondertussen heeft hij een aantal keer met mijn paardje gereden zodat hij weet waar hij over praat als hij me lesgeeft.

Mijn paardje blijkt meer te kunnen dan ik dacht, het zal nooit een echte reiner zijn maar hij kan wel spinnen en een rollback is ook geen probleem. Het enige wat niet zo goed wil lukken is het stoppen. Hij stopt wel, maar hij verzet zich toch altijd een beetje tegen het bit en hij gebruikt zijn achterhand niet goed. Dat laatste ligt wel deels aan het niveau van training, maar ik heb eigenlijk per toeval ontdekt dat hij op een sidepull veel beter reageerde. We hobbelen af en toe eens bitloos rond, vooral om aan het vertrouwen te werken eigenlijk en als afwisseling met het echte trainen, maar af en toe neem ik een paar oefeningen uit de les mee als ik met de sidepull rijd. En nou heb ik dus toevallig ondervonden dat hij op die sidepull wel netjes stopt. Hij reageert onmiddelijk en brengt zijn achterhand echt al een beetje onder.

De andere oefeningen merk ik geen verschil tussen bit en bitloos, hij reageert goed op neckreining en op zit-en beenhulpen dus het maakt ook niet zo veel uit met welke optoming ik rijd. Ik kan hem ook netjes nageeflijk rijden en verzamelen. Alleen vroeg ik me nu dus af of er eigenlijk ruiters zijn die bitloos reining rijden? En zijn er wedstrijden waar dit mag? Wedstrijden rijden is dan wel iets voor in de toekomst, maar ik vraag het me wel af of dit met een sidepull kan of niet?

Romkabouter

Re: Bitloos reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:28

Zit je dan niet gewoon teveel aan je bit als je stopt?

DennisXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:43

mischien een Bosal proberen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:33

Wil je gaat starten? Want volgens mij mag dat vanaf zes jaar niet meer met een bitloze optoming

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:14

Met een sidepull al helemaal niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:17

Is het niet een idee om je paard te gaan rijden met een hoofdstel met neusriem en dan de teugels aan de neusriem vast maar wel met een bitje in. En eerst op de neusriem te rijden en dan als dat goed gaat op het bitje? En misschien is een bezoekje aan de tandarts ook niet verkeerd..

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 10:07

Tandarts is een halfjaar geleden geweest, maar kan het zijn dat dat al opnieuw nodig is? Mijn paard is 7 jaar en zijn wolfstandjes zijn reeds verwijderd, hij is afgelopen jaar 2 keer bij de tandarts geweest. Ik rijd hem op een gebroken snaffle bitje.

Romkabouter schreef:
Zit je dan niet gewoon teveel aan je bit als je stopt?

Dat zou best kunnen, ik weet zeker dat ik het nog niet allemaal juist doe want ik ben nog maar 2 maand zelf met mijn eigen paard aan het lessen. Ik denk niet dat ik te streng ben op het bit want meestal rijd ik heel voorzichtig, maar het kan best zijn dat de coördinatie niet goed is en dat ik op het verkeerde moment inwerk. Ik heb zelf het gevoel dat ik voorzichtiger ben met een bitje dan met de sidepull, maar misschien is dat juist mijn fout?

Bij mijn lesgever stopt hij ook niet zo netjes op zijn bitje, beter dan bij mij maar ik heb de indruk dat er vrij veel spanning op zit.

Kan het zijn dat ik een ander bitje nodig heb? Hij loopt al sinds ik hem heb altijd met datzelfde bitje en ik heb dat nooit veranderd omdat ik dacht dat hij er goed mee was, maar misschien is het toch tijd om eens wat anders te proberen? Daarmee bedoel ik niet een zwaarder bit, maar misschien eens een fijner bitje, of een andere vorm van mondstuk?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 11:16

Als je nog maar 2 maanden bezig bent, is het misschien een idee om eerst nog wat meer aan de basis te werken en daarna de stops te gaan doen. Zeker als alles nog gespannen is. Met spanning krijg je nooit een goede stop.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 12:55

Dat weet ik, maar het is niet dat we daar dagelijks op oefenen. En het is ook niet dat alles nog gespannen is, eigenlijk is het enkel dat stoppen waar nog veel spanning op zit.

Wat mij vooral opvalt is dat dat bij mijn lesgever ook gespannen verloopt, alle andere dingen zie ik week na week verbeteren sinds hij mijn paard traint, maar het stoppen blijft een beetje achter. Ik verwacht ook niet dat hij al spectaculaire stops zal maken, maar als er gevraagd wordt om stil te staan moet hij dat wel gewoon doen. En het valt op dat hij het bitloos wel heel fijn doet, terwijl hij met bit veel meer gespannen is.

Aangezien het blijkbaar niet zo vanzelfsprekend is om volledig bitloos te gaan rijden, blijf ik voorlopig nog even afwisselen. Intussen kan ik eens een paar bitjes uittesten en dan zie ik verder wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:13

Om echt een duidelijk beeld te krijgen ( zover als dat kan via i-net ) zou je een filmpje moeten plaatsen hoe je nu stopt. Incl je opbouw er naartoe en wat je daarna doet.

Basis is heel belangrijk voor je alle reining oefeningen gaat doen. Mis je dat, ga ja vastlopen op dingen of blessures krijgen.
Als je een goede en ervaren trainer hebt, heeft die vast wel wat bitjes om te proberen en kan hij je precies vertellen hoe je de stop opbouwt. Als het bij hem ook niet zo lekker gaat, moet je jezelf wel afvragen, waarom..........Heeft hij wel de basis gereden met je paard? Wil hij niet te snel? gebruikt hij wel de juiste techniek en hulpen?

Hoe is je paardje dressuurmatig gereden? Is ze goed aan de hulpen? Gebruikt ze haar rug en achterhand zoals je graag wil zien? Heb je controle over schouder en heup?

Wees ajb voorzichtig met dit soort oefeningen. In principe gaat je paardje stoppen zonder teveel inwerking in de mond, dus is bitloos niet nodig om niet in de mond te zitten. Nu zou ik een myler snaffle kiezen of billy allen snaffle. Maar nogmaals, het is niet over i-net te leren of te beoordelen. Evt kun je wel op youtube leerzame filmpjes bekijken van diverse Amerikaanse trainers die stap voor stap wel laten zien en uitleggen hoe je ergens toe komt. Maar dan nog, nooit zonder hele goede begeleiding aan beginnen als je je paard heel wil houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:16

Een stop is geen kwestie van uit een galop even aan het bit trekken en hij stopt want dan drukt het paard zn rug weg en gooit zn kop omhoog! zo moet het dus niet. Een sidepul is ook best pijnlijk als je er te hard aan trekt! Eerst eens goed aan de basis werken dus!

Basis is in principe heel simpel en kan met een gewoon snaffle bitje.
je gaat stappen dan ga je terug zitten, zeg je whoa, hou je druk op de teugels tot het paardje stopt en een paar passen achterwaarts is gegaan. Dit blijven herhalen tot het paardje al stopt wanneer jij terug gaat zitten en menig paard leert dat heel snel want ze staan maar wat graag stil! Gaat dit goed dan bouw je uit naar draf en uiteindelijk een hand galopje.
het achterwaarts gaan zorgt er voor dat het paardje zijn achterhand er goed onder gaat zetten.

Moet een beetje les gever toch ook wel kunnen vertellen!?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:29

rapido schreef:
Een stop is geen kwestie van uit een galop even aan het bit trekken en hij stopt want dan drukt het paard zn rug weg en gooit zn kop omhoog! zo moet het dus niet. Een sidepul is ook best pijnlijk als je er te hard aan trekt! Eerst eens goed aan de basis werken dus!

Basis is in principe heel simpel en kan met een gewoon snaffle bitje.
je gaat stappen dan ga je terug zitten, zeg je whoa, hou je druk op de teugels tot het paardje stopt en een paar passen achterwaarts is gegaan. Dit blijven herhalen tot het paardje al stopt wanneer jij terug gaat zitten en menig paard leert dat heel snel want ze staan maar wat graag stil! Gaat dit goed dan bouw je uit naar draf en uiteindelijk een hand galopje.
het achterwaarts gaan zorgt er voor dat het paardje zijn achterhand er goed onder gaat zetten.

Moet een beetje les gever toch ook wel kunnen vertellen!?

Ja, dat is een goeie manier om de stop rustig op te bouwen. Mijn bijrijdpoown moet tijdens de rundown goed nageeflijk zijn, anders gebeurd het inderdaad dat hij zijn rug wegdrukt en hij zijn achterhand niet goed onder kan gooien. Ik zorg er dus voor dat ik hem goed oppak en voorbereid, ook nog in de rundown zelf. Als ik ook maar even het gevoel heb dat hij niet ontspannen loopt, stop ik niet.

Bouw rustig op en heb geduld (en plezier!)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 20:25

Bedankt voor de uitleg, hier heb ik echt iets aan!

Even voor de duidelijkheid, mijn lesgever is niet de persoon die mijn paard heeft ingereden, hij was namelijk al ingereden toen ik hem kocht.

Mijn lesgever heeft er een paar keer opgezeten om eens uit te proberen wat hij kende en kon. Hij moest volgens de vorige eigenaars wel kunnen stoppen maar dat bleek vooral aangeleerd door trek-en sleurwerk. Toen we dit ondervonden is hij direct opnieuw begonnen met de basis zoals rapido het beschrijft. Ik heb toen nog een tijdje met zijn paard gereden terwijl hij met mijn paard werkte, tot hij vond dat we er klaar voor waren om samen te lessen.

Verder is hij intussen goed aan de hulpen, ik kan het tempo goed controleren, hij is fijn te sturen op de zit en benen icm neckreining en ik heb ook controle over de voorhand en achterhand.
Inmiddels doet hij het vanuit stap en draf goed, het achteruit zitten en de 'whoa' zijn meestal al genoeg om hem netjes stil te zetten. Alleen vanuit galop wil het dus nog niet echt fijn lukken. Meestal vraag ik het dan ook niet vanuit galop, maar als hij tijdens de les goed ontspannen is en het lukt goed vanuit draf, komt het toch soms eens aan bod. En toevallig was ik de laatste les met de sidepull aan het rijden (normaal rijden we altijd met snaffle maar dat hoofdstel hing nog in de trailer) en merkte ik dat het daarmee beter ging volgens mij.

Nog wat blijven oefenen aan de basis dus :) En ik zal mijn lesgever vragen om eens een ander bitje mee te brengen, wie weet heb ik gewoon het verkeerde bitje erin hangen nu :\

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:17

misschien heb ik er overheen gelezen maar heeft je paard wel plates onder?
als niet maak je het je paard dus moeilijk ermee en gaat hij dingen zoeken om er onderuit te komen.
daarnaast, als je paard niet goed bitbroke is (het bit altijd accepteerd) is de oplossing imo niet om er dan maar geen bit in te hangen maar juist om aan die nageeflijkheid altijd en overal te werken.
bitloos gaan is dan het ontwijken van het probleem, ipv eraan te werken.
maar dit zou een goede lesgever je ook kunnen vertellen (en dan ook hoe je hier dan goed aan werkt)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:38

Je mag L5 en L4 alle leeftijden op een bosal rijden, L3 dacht ik ook maar dat weet ik niet zeker. Je moet toch eerst de basis laten zien in de L5 en L4 voor je reining kan gaan starten.

Ik rijdt bitloos bij de WRAN, net voor het eerst gestart in de L5. Overigens knap dat je zo snel leert western rijden.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:14

_Cindy schreef:
Je mag L5 en L4 alle leeftijden op een bosal rijden, L3 dacht ik ook maar dat weet ik niet zeker. Je moet toch eerst de basis laten zien in de L5 en L4 voor je reining kan gaan starten.

Ik rijdt bitloos bij de WRAN, net voor het eerst gestart in de L5. Overigens knap dat je zo snel leert western rijden.

Ik ben vier wedstrijden "oud" in de L5, heb nu 21 punten. Ik ga in pleasure over op de Bosal, trail gaat met een Billy Allen. Je hebt met een Bosal niet heel veel te vertellen namelijk... (heb ik gemerkt tijdens een les met de bosal vanmiddag) Trekken kan echt niet, dus de pony moet wel goed de neckreining kennen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:21

_Cindy schreef:
Je moet toch eerst de basis laten zien in de L5 en L4 voor je reining kan gaan starten.

Nee hoor, je kan bij de DRHA gewoon meteen reining starten :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 20:57

Hij heeft nu babyplates onder. We oefenen ook enkel op het stoppen en zo als we op een goeie reining bodem rijden. Mijn paard komt nog altijd op de eerste plaats, ik wil niks doen wat voor hem niet goed is.

Ik heb inmiddels met mijn lesgever overlegd over dit probleem en hij is ook van mening dat overstappen op bitloos niet de oplossing is. Ik ga m'n sidepull dus lekker houden voor buitenritjes en om af en toe eens rond te hobbelen. Tijdens de lessen en training blijf ik toch gewoon met bit rijden.

Mijn lesgever denkt dat het het beste is om terug te gaan naar de basis omdat de oorzaak van de spanning vooral bij mij ligt. Hij heeft nog eens een paar keer zelf gereden met hem en het ging toch al beter nu, hij is veel minder gespannen tijdens de stop.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:36

Ik lees van alles over bitten en tandartsen enz enz. Heb je al eens naar je zadel laten kijken en naar de rug van je paard??

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 17:47

Ja dat is ook gebeurd :) Het zadel is door een professionele zadelpasser gepast met de kale boom, daar ben ik dus 100% zeker van dat het goed is. Hij is vorige maand terug geweest voor een check-up en alles was nog in orde. De rug wordt regelmatig gecontroleerd door de osteopaat. Verder merk ik ook niet dat hij ergens vast zit, integendeel hij is juist veel soepeler geworden sinds we terug serieus beginnen trainen zijn.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:00

Romkabouter schreef:
_Cindy schreef:
Je moet toch eerst de basis laten zien in de L5 en L4 voor je reining kan gaan starten.

Nee hoor, je kan bij de DRHA gewoon meteen reining starten :)

Dankje, dat wist ik niet.

Gimme_spurs, wat bedoel je dat je met bosal weinig te vertellen hebt? Ook met bit 'trek' je hem niet de bocht door lijkt me :) .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:04

_Cindy schreef:
Dankje, dat wist ik niet.

Gimme_spurs, wat bedoel je dat je met bosal weinig te vertellen hebt? Ook met bit 'trek' je hem niet de bocht door lijkt me :) .

Ws bedoelt ze dat je niet veel te vertellen hebt als je paard geen neckreining kent :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:54

_Cindy schreef:

Een Bosal is geen optoming om zijwaardse bewegingen mee aan te geven (met een bosal vraag je alleen door beide teugels tegelijk aan te nemen, bij een snaffle/shank kan je ook beide handen apart van elkaar laten werken in de mond. Dat heeft natuurlijk niets te maken met trekken ;) ). Dat moet je echt met neckreining doen inderdaad. En daarbij, mocht je paardje eens flink in protest gaan en ervandoorgaan is de enige manier om hem/haar te stoppen via een kleine volte middels neckreining. Trekken heeft absoluut geen zin. Neckreining vind ik sowieso één van de eerste "te installeren" knopjes :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 06:42

Klopt niet helemaal hoor, ook met bosal snapt een paard prima een zijwaartse hulp...

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 07:45

@ Gimme_Spurs; Huh?
Wij maken al onze paarden zadelmak met de bosal, ze moeten de basis beheersen voordat ik er snaffle in doe.
(En dan maak ik ze eerst bitwijs)
Het rijden/trainen met een bosal doe je ook niet zomaar effe. ;)