denk wel dat het hier thuis hoort
.het gaat namelijk over bit gebruik of toch zoiets ongeveer.
1 jaar geleden toen ik mijn paardje kocht was ze nogal hard in haar mond, en voornamelijk op kantelbit gereden buiten.
Toen ik haar had ben ik over gegaan op aanraden van mijn trainer op een correctional snaffle, om haar zo wat zachter te krijgen.
Nu 2 maanden geleden ben ik overgeschakelt op een dikke enkelgebroken snaffle vanwege brevetten.
Ik heb (nu nog altijd) enorm enorm gewerkt op nageefelijkheid, vele mensen raade me aan om te gaan 'zagen' om de kop onderin te krijgen en dan zacht met de kuit te tikken (als ik het juist zet). Ik ben ondertussen ook veel gaan leze hierover. o.a. bij dressuur kwam ik tegen dat je helemaal niet moest 'zagen' enzo om hen te verzamelen, maar vooral veel cirkelwerk, en overgangen en dat het aandrijven van de kuiten voornamelijk was dus om de achterhand aan te drijven, meer actiever te krijgen. Wat ik dus ook meer deed dan dat zagen, ze liep veel beter vond ik persoonlijk, veel ontspannder. Ze is echt heel zacht geworden in haar mond, nu nog niet alles is perfect, vb. haar stops zijn rampzalig ze heeft enkele meters nodig om echt tot stilstand te komen. Ze raden me dus aan om op een zwaarderbit over te gaan, dat als ik op snaffle blijf het te lang zou duren om haar vb. stops aan te leren. Nu dat is iets gevoelig bij mij. Ik heb ondertussen al echt veel bereikt vind ik met haar, en ik hoef geen wedstrijden te rijden ik wou gewoon goed kunnen rijden maar niet ten koste van mijn paard. Ik ben bang dat ik mijn paard pijn ga doen als ik op een zwaarder bit ga rijden. en ik weet het is de ruiterhand die bepaalt hoe zwaar een bit is maar toch. Ik kan haar ook bereiden zonder bit en dan loopt ze vind ik ook heel goed en ontspannen. mijn vraag is eerder zijn er mensen die iets soortsgelijk hebben meegemaakt? Mensen die hun mening hieromtrent kwijt willen. Ben gewoon een beetje in de war, ...
Alvast hartelijk bedankt,
ik weet het klinkt misschien wat zagerig maar ...