Iemand tips?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

troi schreef:Ik reed een paard dat loeislim was ook graag rap draafde, precies wist wat ik bedoelde met easy en gewichtshulp voor langzamer en vervolgens daar bij vlagen totaal geen zin in had en doordenderde (een van de leukste paarde waar ik ooit op gereden heb trouwens). Nu ken ik jouw paard niet maar bij deze dame was het een kwestie van slimmer zijn en consequent zijn. Mijn oplossing was om haar na een genegeerde hulp elke keer op een kleine volte te zetten als ze stout was en versnelde, dan moest ze wel rustig draven. En dat betekende dat ik het eerste rondje dertig voltes heb gereden(!), het tweede rondje nog maar een stuk of tien en het derde rondje paardlief keurig rustig draafde.. Vervolgens de volgende keer rijden ging het weer overnieuw maar bij consequent zijn wordt dat vanzelf minder.
spicegirl schreef:vermoedelijk heeft dit paardje nooit de western basis geleerd.
ik zou aanraden (goed ) western les met haar te gaan nemen. de lespersoon kan je dan aanwijzingen geven.
af en toe les op een ander paard schiet niet echt op in deze..
Ariebren schreef:En dan leert het paard op eigen benen te lopen.
Veel draven op korte rechte lijnen en dan onverwachts naar links of rechts gaan, weer rechtuit en weer links of rechts gaan.
Dit gewoon 10 minuten doen elke dag.
In galop hebben we sinds kort de pionnen oefening.
Vier pionnen in de bak in een vierhoek.
De eerste midden van de korte zijde, 2 meter uit de wand.
De tweede 20 meter daar tegenover.
En dan om het vierkant te maken, eentje aan elke lange zijde.
Dus je gebruikt de helft van de bak.
En dan in galop.
Rijden richting een pion en in goede galop buitenom de pion gaan en in rechte lijn naar de pion die er tegenover of schuin ervan staat.
De paarden vinden dit prachtig, op den duur gaan ze het zelf doen, en dan moet je ff oppassen dat je zelf wel blijft sturen naar de volgende pion.
En hoe harder je aan de teugels trekt hoe minder je hebt te vertellen.
Deze oefeningen doe je uiteindelijk op één hand.
Gimme_Spurs schreef:Boos worden heeft inderdaad geen zin en werkt averechts. Ze heeft geen last van haar rug en een goed passend zadel?
Poown schiet ervandoor als ik vanuit de galop terug ga in draf. Drukt zijn rug weg, ik ga zitten knijpen, hij gaat rennen, kortom: geen ontspannen beeld. Kleine voltes draven is een prima methode. Nu poownlief een peesblessure heeft (niet ernstig, we mogen (moeten zelfs) trainen), zijn kleine voltes nog even uit den boze. Andere tip van een stalgenoot was: zet hem terug in stap, stap een paar passen rustig, om vervolgens aan te draven. Op zich gaat dat goed, maar nog beter is stilzetten en paar passen achterwaards. Ik merkte dat hij dat op een gegeven moment heel vervelend begon te vinden en ging rustig draven. Ik laat hem dan gewoon draven zonder teveel te vragen en hem gelijk nageeflijk te willen. Eerst maar ontspannen. Daarna gaan we natuurlijk werken aan het dragen.
Het wegrennen in draf heeft bij mijn paard te maken met een niet genoeg ontwikkelde achterhand. Hij vindt het moeilijk om onder te treden in een gang terug. Ik merk dat ook in de slidings: (nu natuurlijk niet met zijn been) links mooi rechte baan, rechts uitwijkend naar buiten, maar wel gecorrigeerd (dus een kronkel in de baan). Rechts is zijn moeilijke kant en hij is op rechts ook moelijker lang/laag te krijgen...
Ik hoop dat het uiteindelijk beter gaat. Consequentie en geduld zijn wel twee belangrijke dingen. Nog een tipje: grondwerk. Het verbeterd de band en je kan haar dan echt trainen op jouw stemhulpen, uiteindelijk moet dat onder het zadel ook meehelpen.
Succes!
) irischcob schreef:Het rijden vanavond ging erg goed! Heb haar steeds een kleine volte laten lopen als ze heel snel ging draven, dit hielp best wel! Verveling kan het niet zijn want het is meteen als ik aandraaf en ik wissel elke dag af. Heb heerlijk gereden! De juf heeft mee gekeken en nu moet ik volhouden!