[WN] Paard loopt onder me weg in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irischcob

Paard loopt onder me weg in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 11:10

Hallo allemaal, Sinds 4 maanden heb ik een Tinker merrie. Zij is 9 jaar en alleen maar recreatief gereden dus ze is gewend om alleen maar vooruit en hard te gaan. Nu ben ik vanaf dag 1 al bezig om haar rustiger te laten lopen in de draf. Ik rijdt western met haar. Op het woord Easy reageerd ze maar dit is 2 seconden en dan gaat ze weer heel hard. Ik snap dat ze nog moet wennen maar de ene dag gaat het heel goed en de dag erop lijkt het alsof ik weer van dag 1 moet beginnen. Heb er een ander bitje in maar lijkt niet veel te helpen. Ik heb het idee dat ik alleen maar aan de teugels zit te trekken en boos op haar worden heeft geen zin. Ik zie door de bomen het bos niet meer..
Iemand tips? -O-

fanci_mike

Re: Paard loopt onder me weg in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:12

Heb je al les? Consequent uit blijven leggen dat ze langzaam moet draven, keer op keer. Herhalen herhalen herhalen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:19

Ik reed een paard dat loeislim was ook graag rap draafde, precies wist wat ik bedoelde met easy en gewichtshulp voor langzamer en vervolgens daar bij vlagen totaal geen zin in had en doordenderde (een van de leukste paarde waar ik ooit op gereden heb trouwens). Nu ken ik jouw paard niet maar bij deze dame was het een kwestie van slimmer zijn en consequent zijn. Mijn oplossing was om haar na een genegeerde hulp elke keer op een kleine volte te zetten als ze stout was en versnelde, dan moest ze wel rustig draven. En dat betekende dat ik het eerste rondje dertig voltes heb gereden(!), het tweede rondje nog maar een stuk of tien en het derde rondje paardlief keurig rustig draafde.. Vervolgens de volgende keer rijden ging het weer overnieuw maar bij consequent zijn wordt dat vanzelf minder.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 11:20

Ja volg al een tijdje les maar niet met haar. Af en toe pak ik een lesje met haar en krijg ik 'huiswerk'mee.
Ik ben echt heel trots op haar want het gaat heel goed. Vooral HO kende ze 0,0 en nu krijgt ze het aardig door wat ook geldt voor BACK. Haar rug zat aardig vast dus hebben een osteo laten komen. 2 keer geweest en kon toen niks meer vinden. ze loopt ook veel beter maar het is vooral in de draf niet bij te houden. Ik heb meegekregen het op mijn zit te doen maar als zij 'rent' in de draf en ook met aangalloperen is blijven zitten heel moeilijk.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 11:21

troi schreef:
Ik reed een paard dat loeislim was ook graag rap draafde, precies wist wat ik bedoelde met easy en gewichtshulp voor langzamer en vervolgens daar bij vlagen totaal geen zin in had en doordenderde (een van de leukste paarde waar ik ooit op gereden heb trouwens). Nu ken ik jouw paard niet maar bij deze dame was het een kwestie van slimmer zijn en consequent zijn. Mijn oplossing was om haar na een genegeerde hulp elke keer op een kleine volte te zetten als ze stout was en versnelde, dan moest ze wel rustig draven. En dat betekende dat ik het eerste rondje dertig voltes heb gereden(!), het tweede rondje nog maar een stuk of tien en het derde rondje paardlief keurig rustig draafde.. Vervolgens de volgende keer rijden ging het weer overnieuw maar bij consequent zijn wordt dat vanzelf minder.

Ik zet haar ook wel eens op de kleine volte. Ben blij dat je dit zegt dus ik moet dit volhouden! Kleine voltes lopen vind ze ook nog erg moeiljk maar een goede tip! Dankjewel! :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:38

Heel goed dat ze dat lastig vind, dan word het contrast tussen het makkelijke doen wat jij vraagt ( dus wel duidelijk de hulp geven voor je haar op de volte zet) of doen wat ze heel moeilijk vind des te groter.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:54

vermoedelijk heeft dit paardje nooit de western basis geleerd.
ik zou aanraden (goed ) western les met haar te gaan nemen. de lespersoon kan je dan aanwijzingen geven.
af en toe les op een ander paard schiet niet echt op in deze..

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 12:01

spicegirl schreef:
vermoedelijk heeft dit paardje nooit de western basis geleerd.
ik zou aanraden (goed ) western les met haar te gaan nemen. de lespersoon kan je dan aanwijzingen geven.
af en toe les op een ander paard schiet niet echt op in deze..

nee dat kent ze ook niet ze heeft alleen maar recreatief gereden. Ik ben haar nu western aan het leren maar zolang zij onder mij vandaan blijft rijden kan ik na mijn idee niet goed rijden. Ik neem geen les op een ander paard? Ik les met haar af en toe en pas de technieken toe die ik geleerd heb tijdens het lessen voordat ik haar had.

aanpassing: Snap idd dat je uit mijn bericht haal dat ik wel les op dit moment maar niet met haar.
Bedoel dat ik voordat ik haar had altijd les heb gehad!Ik les nu wel met haar maar niet zoveel. Moet het ook meer gaan doen, maar zoek nu echt wat tips!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:22

irischcob schreef:
Ja volg al een tijdje les maar niet met haar.

Volgens mij heeft spicegirl hieruit begrepen dat je les neemt op een ander paard. ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:25

Balans, balans, balans.
Een paard wat onder je uit loopt heeft geen balans.

Daar zijn heel veel oefeningen voor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:34

Het kan ook zijn dat je paardje zich verveelt. Mijn merrie heeft ook de neiging om harder te gaan lopen als ze zich verveelt. Ik moet haar continu aan het werk houden, veel figuren en overgangen rijden. Het mooie is dat ze daar ook nog soepel van worden. Ondertussen begeleid ik het met een ophouding en een easy en dan ontspan ik zelf ook weer. Bij mijn pony werkt dit erg goed.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:21

of energie teveel. er kunnen vele oorzaken zijn.en alleen iemand die les geeft, kan je daarbij helpen. vanaf hier kunnen we niet alles zien.
en alleen op " easy " je paard rustig laten lopen, gaat niet helemaal lukken.dan zou je een door en door getraind paard moeten hebben, en die heb je niet.
eerst voorwaarts, en de basis, daarna kan je verfijnen.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:34

Het paard rustiger laten lopen op je zit zul je het paard ook moeten leren, dit is niet iets wat bij een westernzadel ofzo komt. Leuk hoor de term "op je zit rijden", maar dat gaat echt niet vanzelf. Je zult combinaties moeten maken van je hulpen, waardoor uiteindelijk je paard door gaat krijgen wat je bedoeld. De kleine volte is idd een goede. Maar de draf is voor een paard wel een moeilijke gang mbt balans, als je dan ook je teugels nog eens los gooit, heeft het paard geen steun meer.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:16

En dan leert het paard op eigen benen te lopen.

Veel draven op korte rechte lijnen en dan onverwachts naar links of rechts gaan, weer rechtuit en weer links of rechts gaan.
Dit gewoon 10 minuten doen elke dag.

In galop hebben we sinds kort de pionnen oefening.
Vier pionnen in de bak in een vierhoek.
De eerste midden van de korte zijde, 2 meter uit de wand.
De tweede 20 meter daar tegenover.
En dan om het vierkant te maken, eentje aan elke lange zijde.
Dus je gebruikt de helft van de bak.

En dan in galop.
Rijden richting een pion en in goede galop buitenom de pion gaan en in rechte lijn naar de pion die er tegenover of schuin ervan staat.
De paarden vinden dit prachtig, op den duur gaan ze het zelf doen, en dan moet je ff oppassen dat je zelf wel blijft sturen naar de volgende pion.

En hoe harder je aan de teugels trekt hoe minder je hebt te vertellen.

Deze oefeningen doe je uiteindelijk op één hand.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:40

Het rijden vanavond ging erg goed! Heb haar steeds een kleine volte laten lopen als ze heel snel ging draven, dit hielp best wel! Verveling kan het niet zijn want het is meteen als ik aandraaf en ik wissel elke dag af. Heb heerlijk gereden! De juf heeft mee gekeken en nu moet ik volhouden!

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:42

Ariebren schreef:
En dan leert het paard op eigen benen te lopen.

Veel draven op korte rechte lijnen en dan onverwachts naar links of rechts gaan, weer rechtuit en weer links of rechts gaan.
Dit gewoon 10 minuten doen elke dag.

In galop hebben we sinds kort de pionnen oefening.
Vier pionnen in de bak in een vierhoek.
De eerste midden van de korte zijde, 2 meter uit de wand.
De tweede 20 meter daar tegenover.
En dan om het vierkant te maken, eentje aan elke lange zijde.
Dus je gebruikt de helft van de bak.

En dan in galop.
Rijden richting een pion en in goede galop buitenom de pion gaan en in rechte lijn naar de pion die er tegenover of schuin ervan staat.
De paarden vinden dit prachtig, op den duur gaan ze het zelf doen, en dan moet je ff oppassen dat je zelf wel blijft sturen naar de volgende pion.

En hoe harder je aan de teugels trekt hoe minder je hebt te vertellen.

Deze oefeningen doe je uiteindelijk op één hand.

in een rechte lijn lopen en dan opeens links of rechts heb ik net ook gedaan! Ik begon met stappen en toen struikelde ze, ze sukkelt en let niet op ( ook mijn fout ) toen we opeens rechts of links gingen liep ze erg goed en let ze goed op! goede tip! Ga ik zeker elke dag gebruiken! Met die pionnen lijkt me ook erg handig! Ga ik ook zeker doen! Bedankt! :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:57

Boos worden heeft inderdaad geen zin en werkt averechts. Ze heeft geen last van haar rug en een goed passend zadel?

Poown schiet ervandoor als ik vanuit de galop terug ga in draf. Drukt zijn rug weg, ik ga zitten knijpen, hij gaat rennen, kortom: geen ontspannen beeld. Kleine voltes draven is een prima methode. Nu poownlief een peesblessure heeft (niet ernstig, we mogen (moeten zelfs) trainen), zijn kleine voltes nog even uit den boze. Andere tip van een stalgenoot was: zet hem terug in stap, stap een paar passen rustig, om vervolgens aan te draven. Op zich gaat dat goed, maar nog beter is stilzetten en paar passen achterwaards. Ik merkte dat hij dat op een gegeven moment heel vervelend begon te vinden en ging rustig draven. Ik laat hem dan gewoon draven zonder teveel te vragen en hem gelijk nageeflijk te willen. Eerst maar ontspannen. Daarna gaan we natuurlijk werken aan het dragen.

Het wegrennen in draf heeft bij mijn paard te maken met een niet genoeg ontwikkelde achterhand. Hij vindt het moeilijk om onder te treden in een gang terug. Ik merk dat ook in de slidings: (nu natuurlijk niet met zijn been) links mooi rechte baan, rechts uitwijkend naar buiten, maar wel gecorrigeerd (dus een kronkel in de baan). Rechts is zijn moeilijke kant en hij is op rechts ook moelijker lang/laag te krijgen...

Ik hoop dat het uiteindelijk beter gaat. Consequentie en geduld zijn wel twee belangrijke dingen. Nog een tipje: grondwerk. Het verbeterd de band en je kan haar dan echt trainen op jouw stemhulpen, uiteindelijk moet dat onder het zadel ook meehelpen.

Succes! :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:58

Ja, als je zelf niet actief aan het rijden bent in stap, dan gaat het paardje ook van, gaaaaap wat moet ik nu doen ??
Oh ja, mijn benen optillen.

Dus ook bij het inrijden, actief bezig zijn.
Je hebt het nu meegemaakt, goed zo, doorgaan op deze manier.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 22:59

Gimme_Spurs schreef:
Boos worden heeft inderdaad geen zin en werkt averechts. Ze heeft geen last van haar rug en een goed passend zadel?

Poown schiet ervandoor als ik vanuit de galop terug ga in draf. Drukt zijn rug weg, ik ga zitten knijpen, hij gaat rennen, kortom: geen ontspannen beeld. Kleine voltes draven is een prima methode. Nu poownlief een peesblessure heeft (niet ernstig, we mogen (moeten zelfs) trainen), zijn kleine voltes nog even uit den boze. Andere tip van een stalgenoot was: zet hem terug in stap, stap een paar passen rustig, om vervolgens aan te draven. Op zich gaat dat goed, maar nog beter is stilzetten en paar passen achterwaards. Ik merkte dat hij dat op een gegeven moment heel vervelend begon te vinden en ging rustig draven. Ik laat hem dan gewoon draven zonder teveel te vragen en hem gelijk nageeflijk te willen. Eerst maar ontspannen. Daarna gaan we natuurlijk werken aan het dragen.

Het wegrennen in draf heeft bij mijn paard te maken met een niet genoeg ontwikkelde achterhand. Hij vindt het moeilijk om onder te treden in een gang terug. Ik merk dat ook in de slidings: (nu natuurlijk niet met zijn been) links mooi rechte baan, rechts uitwijkend naar buiten, maar wel gecorrigeerd (dus een kronkel in de baan). Rechts is zijn moeilijke kant en hij is op rechts ook moelijker lang/laag te krijgen...

Ik hoop dat het uiteindelijk beter gaat. Consequentie en geduld zijn wel twee belangrijke dingen. Nog een tipje: grondwerk. Het verbeterd de band en je kan haar dan echt trainen op jouw stemhulpen, uiteindelijk moet dat onder het zadel ook meehelpen.

Succes! :j

nee rug en zadel zijn goed, rijden sinds kort ook boomloos.
haar achterhand is ook niet goed ontwikkeld. Ze kende gewoon helemaal niks voordat we haar kregen behalve de stap,draf en gallop recht uit en buiten is ze bom proof! Het ishard werken maar ook erg leuk, ze is ontzettend leergierig en doet altijd haar best. We doen het stap voor stap.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:17

Heel goed! Positieve houding is het belangrijkste, dan komt het allemaal goed!

Succes! (en misschien tot over ... jaar op de WRAN wedstrijden? :Y) }:0 )

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:32

Leuk dat je western gaat rijden met je Tinkertje!
Heb je al leuke foto's?

Ik heb met mijn paard precies hetzelfde gehad als jij beschrijft. ( fjord x arabier, zo slim en snel als een arabier, gecombineerd met de sterkte en lompheid van mamafjord) Ik moest het van mijn instructrice ook oplossen door haar op de kleine volte te zetten. Hierdoor is het veeel minder geworden, hoewel ze het nog heel af en toe probeert.

Succes!

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:36

als je zeker weet dat er lichamelijk niets mis is, zou ik een goede lesgever/ster zoeken. Die kan dan zien waar het aan ligt. Achter de pc kunnen wij wel adviezen geven, maar we kennen jouw paardje natuurlijk niet
succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:13

irischcob schreef:
Het rijden vanavond ging erg goed! Heb haar steeds een kleine volte laten lopen als ze heel snel ging draven, dit hielp best wel! Verveling kan het niet zijn want het is meteen als ik aandraaf en ik wissel elke dag af. Heb heerlijk gereden! De juf heeft mee gekeken en nu moet ik volhouden!

Het gaat niet (enkel) om iedere dag iets anders doen. Maar als ik mijn pony veel op de hoefslag laat lopen gaat ze ook sneller, want dat vindt ze na een rondje wel welletjes en gaat dan liever zelf invulling geven. Als ik dus veel figuren en oefeningen rijd gaat ze zelf niet meedenken en is ze afwachtender naar wat ik nu weer van haar wil en kan ik haar ook beter in een relaxt tempo laten lopen.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:57

Ariebren schreef:
Balans, balans, balans.
Een paard wat onder je uit loopt heeft geen balans.

Daar zijn heel veel oefeningen voor.

Zoals bijvoorbeeld? Ben eigenlijk zelf ook wel benieuwd... Of bedoel je die voltes en hoeken rijden?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:15

Hierboven heb ik wat oefeningen aangegeven.