[WN] Appies echt zo'n vervelend ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Appies echt zo'n vervelend ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:48

dat vraag ik me eigenlijk wel heel erg af.

ik heb sinds een paar dagen mijn Appie te koop staan en heb het aan meerdere mensen verteld, in de hoop dat ik via via een goede nieuwe baas voor hem kan vinden, maar overal krijg je als reactie: oja weer zo'n k** Appie!

heb ik dan een uitzondering, want het probleem dat wij hebben is dat er geen klik is, maar het is echt wel een geweldig paard om te rijden met veel potentie en werklust.

dus mijn vraag eigenlijk: is het alleen bij de mensen die ik heb gesproken of denken er heel veel mensen zo over de Appies?

Jannie

Re: Appies echt zo'n vervelend ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:24

Ik vind ze helemaal geweldig! Maar ja, heb er dan zelf ook twee!
Ik weet niet of er veel mensen zijn die er zo over denken, maar er zijn ook wel weer veel mensen die appy's leuk vinden. Op het moment een paard verkopen is lastig, of het nou een appaloosa is of niet.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:47

Ja het is sowieso een hele moeilijke tijd om te verkopen, maar had echt niet op zulk soort reacties gerekend.

Die van mij is een sterk karakter, maar dat heeft mijn quarter ook, dus dat lijkt me nu toch niet echt een verklaring.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:28

ik ben jaren appy-fan geweest. geweest , ja !
sinds mn 1e quarter wil ik nooit meer terug.
de kleurtjes zijn leuk, en voor mij is daarmee alles gezegd.
in de sport zie je ze ook nauwelijks terug.(sport als zijnde hoog niveau.dus zeg maar pro)
er is ntl. wel een enkele uitzondering.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:32

Och, 98% van de Quarters in Nederland is van hetzelfde niveau, spicegirl. Dus dat zou geen belemmering moeten zijn. Ze probeert het paard vast niet aan Anky en consorten te verkopen. ;)

@ts; ik heb met Appaloosa's geen slechtere ervaringen dan met welk ander ras ook.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:39

dat ben ik niet met je eens.het merendeel van de Q/P komt terecht bij minder ambitieuze , of minder getalenteerde/gefortuneerde eigenaren..de app altijd dan.
appies worden nog steeds meer op kleur gefokt, als prestatie.de paints zijn daar grotendeels van teruggekomen.
er zijn hier zat trainers, die niet aan een app beginnen.
ik ken er 1 in NL.( nu met pensioen) die op hoog niveau pleasure liep.
en in duitsland lopen er geloof ik 2 erg leuk in de reining.
dat is procentueel gezien veel minder.

en ik kan spreken uit ruime ervaring, van vele jaren.(ik ken uiteraard niet alle apps nu,maar toen wel )

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:58

hoi ik heb hier een app en een kruising app x groninger en moet zeggen dat ze inderdaad lastiger drukker en driftiger zijn dan de andere paarden/pony's (nrps, tjech. warmbloed en belgen) die we hier hebben. we hadden een heel makkelijke lieve hengs bij de app gezocht maar het mocht niet baten het is een druk en eigenwijs paard geworden. Verder hebben we nog twee best vervelende hengstveulentjes gehad. Toch hebben we ook hele lieve veulens van de merrie gehad maar wel allemaal van dezelfde duitste hengst. deze hengst is uit een lijn die echt op karakter gefokt zijn. dat maakt denk ik het verschil. kortom ik snap het wel dat mensen appaloosa's niet prettig vinden maar het heeft ook z'n charme. als die van mij je mag gaat ze door het vuur voor je maar dan moet je het in haar ogen wel verdienen. en er komt vast iemand die appaloosa's wel leuk vind. Heb je trouwens een foto??

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:07

ik heb een appie kwpn x ? met blijkbaar echte appiekarakter (zeiden anderen). Kan toch zeggen dat het inderdaad totaal iets anders is dan mijn andere (kwpn) paard := . Beessie heeft een stuk meer humor :') , is de makkelijkste in omgang, maar tegelijkertijd ook de moeilijkste. Moet dubbel zo sterk in mn schoenen staan.
Maar heb verder geen ervaring met quarters e.d. en heb ook nog niet te maken met rijden (:D gelukkkig)

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:23

Vervelend zou ik ze noemen... eerder dat ze heel goed weten wat ze wel of niet willen ;)
Heb zelf ook een appie-merrie gehad. Hoe vervelend ze was lag meer aan welk persoon ze voor zich had
dan aan haar. Ze is nu van twee meisjes van 12 en 14. Die meiden laten haar ook in de waarde en daar doet ze dan alles voor.
Maar heb inderdaad weleens vaker gehoord dat mensen anders over appaloosa's denken.
Je moet er van houden denk ik. Maar dat is bijv met Gelderse paarden, Tinkers, enz enz ook zo.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 06:56

spicegirl schreef:
dat ben ik niet met je eens.het merendeel van de Q/P komt terecht bij minder ambitieuze , of minder getalenteerde/gefortuneerde eigenaren..de app altijd dan.
appies worden nog steeds meer op kleur gefokt, als prestatie.de paints zijn daar grotendeels van teruggekomen.
er zijn hier zat trainers, die niet aan een app beginnen.
ik ken er 1 in NL.( nu met pensioen) die op hoog niveau pleasure liep.
en in duitsland lopen er geloof ik 2 erg leuk in de reining.
dat is procentueel gezien veel minder.

en ik kan spreken uit ruime ervaring, van vele jaren.(ik ken uiteraard niet alle apps nu,maar toen wel )

Ik heb er geen cijfers van, dus procentueel zou ik t niet weten. Feit is natuurlijk wel dat -tig maal meer Quarters zijn en dus de kans dat er daar meer van op topniveau lopen, groter.
Er zijn zat Appaloosas die stukken beter zijn dan de meeste Quarters in Nederland.
Maar zoals ik al zei; waarschijnlijk probeert ze m toch niet voor de topsport te verkopen en is dit paard niks minder dan -laat ik t nog ruim nemen- 98% van de quarters in Nederland, dus zou dat geen belemmering moeten zijn.
Trainers die niet aan bepaalde paarden beginnen om het ras, zijn waardeloze trainers. Een goede trainer kan elk paard verbeteren.
De gemiddelde Appaloosa (bestaat die?) is misschien gevoeliger of heeft andere eigenschappen waardoor ze niet de makkelijkste paarden zijn. En aangezien er hier niet veel echt goeie trainers rondlopen, zullen er veel zijn die daar misschien niet mee om kunnen gaan maar dat zegt meer over het niveau van de trainers dan dat van de paarden. Heel veel 'topsportpaarden' zijn niet de makkelijkste en een trainer moet van goeie huize komen om eruit te halen wat erin zit.
Dit geldt natuurlijk ook voor de meeste ruiters en dan vinden ze het paard maar 'een poedersuiker'. ;)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 07:12

Mijn appie had een sterk karakter maar absoluut niet verkeerd.
Eigenwijs ja maar niet zo extreem als een shetlander..dat zijn echt on mormels bij tijden.

De appie die ik had was gevoelig,onterecht een tik? Meneer gepikeerd en doe het zelf maar.
Miss is het niet zo'n goedzakkerig soort als bv een fries die alles maar tolereert maar zeker geen k*t appie.

Laatst nog in de Z dress een appie gezien.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 07:19

Ik heb er 5 gehad en er een aantal gekend en vind ze vrij dominant (tot het extreme toe)
Zelfs de miniveulens (uit mij shet) waren lastiger als ze stippels hadden.
neemt niet weg dat ik ze wel prachtig vind.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 07:23

Ik heb een appie, ontzettend makkelijk dier. Maar heeft toch ook wel zo zijn eigenaardigheden

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 07:30

Ik ben opgegroeid met een vriendin met een appie en we gingen altijd op buitenrit samen. Dit hebben we jaren gedaan ( van mijn 10e tot en met mn 16e) ik had een super pittige, maar brave pony in het begin en zij had altijd gedonder met haar appie. MAAR ik moet zeggen dat het nooit kwade opzet was. Ik denk daarom dat een appie gewoon het type ras is dat bij de juiste persoon moet raken en dat het dan super paarden zijn. De appaloosa die ik dus ken was een ondeugend ding, maar een geweldig paard. Dus in mijn boekje is er geheel niets mis met het ras, maar je moet er wel een liefhebber van zijn om ermee overweg te kunnen. Ik zou ze daarom ook niet aanraden als eerste eigen paard.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 07:39

Appies zijn ideale wandel- en trektochtpaarden. Vrienden van mij hebben er een aantal, en qua lange tochten kunnen mijn quarters er niet aan tippen. Quarters gaan bij langdurige inspanningen gaan verzuren met hun enorme spiermassa. Appies gaan letterlijk voor je door het vuur, zijn onvermoeibaar en onverschrokken. In de sport (reining in mijn geval) kom je ze quasi nooit tegen. Er is zelfs een trainer die zegt "never buy a horse with 'loser' in his name..." :=
Dus ja, het is allemaal te zien wat je ermee wilt gaan doen, voor de sport zou ik ze niet hoeven, maar als ik een goed wandel- of endurancepaard zou zoeken, dan zou ik wel voor een app durven gaan :j

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:03

sflj schreef:
Ik heb er geen cijfers van, dus procentueel zou ik t niet weten. Feit is natuurlijk wel dat -tig maal meer Quarters zijn en dus de kans dat er daar meer van op topniveau lopen, groter.
Er zijn zat Appaloosas die stukken beter zijn dan de meeste Quarters in Nederland.
Maar zoals ik al zei; waarschijnlijk probeert ze m toch niet voor de topsport te verkopen en is dit paard niks minder dan -laat ik t nog ruim nemen- 98% van de quarters in Nederland, dus zou dat geen belemmering moeten zijn.
Trainers die niet aan bepaalde paarden beginnen om het ras, zijn waardeloze trainers. Een goede trainer kan elk paard verbeteren.
De gemiddelde Appaloosa (bestaat die?) is misschien gevoeliger of heeft andere eigenschappen waardoor ze niet de makkelijkste paarden zijn. En aangezien er hier niet veel echt goeie trainers rondlopen, zullen er veel zijn die daar misschien niet mee om kunnen gaan maar dat zegt meer over het niveau van de trainers dan dat van de paarden. Heel veel 'topsportpaarden' zijn niet de makkelijkste en een trainer moet van goeie huize komen om eruit te halen wat erin zit.
Dit geldt natuurlijk ook voor de meeste ruiters en dan vinden ze het paard maar 'een poedersuiker'. ;)

_/-\o_ Mijn Appaloosa merrie is cooler dan de meeste quarters bij ons op stal , en op wedstrijd doet ze het ook voor je , je moet haar alleen geen dingen afdwingen , want daar is ze niet altijd van gediend (ik pik ook niet alles van een ander), maar dat wijt ik meer aan het feit dat ze een flessekind is en ietwat verwent!!
En als een trainer haar niet zou willen trainen omdat ze een appie is , nou dan maar niet , want met zo'n instelling mag ie haar ook niet trainen!Ze is in het verleden door iemand gereden die niks met haar kon , maar dat zei meer over die persoon dan over mijn paard!
Mijn vriendin die bijrijder is en net begonnen is met de western heeft er een super leerpaard aan en mijn andere vriendin die L1 start rijd haar op de Appaloosawedstrijden en die is ook helemaal weg van haar werkwillige karakter , o en ik zit al 12 jaar in de appies , en nee ze is geen uitzondering :D
De ene Appaloosa is de andere niet , en dat geldt net zo goed voor ieder ander ras!!!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 08:06

@hobbyboerin: in jou verhaal kan ik mijn paard echt niet terug vinden, hij is de rust zelf.
Op de wei is hij het liefst in zijn eentje, en doet geen stap teveel, maar onder het zadel is het een werklustig paard, geen renner ofzo. Hij bekijkt dingen altijd voordat hij reageert.
Hij heeft wel een sterke kop, flink karakter, maar niet gemeen.

Dus ook jullie meningen zijn erg wisselend.

Dat er niet zoveel in de sport lopen klopt, maar er zijn ook niet veel vol papier amerikaanse appies hier. Ik denk wel dat ze wat meer uitdaging zijn dan de gemiddelde quarter of paint, maar slecht vind ik absoluut niet.

Voor de liefhebbers staan er foto's in mijn profiel en in mijn onderschrift link naar de advertentie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:14

Ik denk dat je de naam van degene die hem heeft ingereden kan vermelden in je advertentie, vraag die persoon het karakter te omschrijven.....

Als hij te veel jongemannenstreken heeft, vermeld ze zodat je aangeeft of het typishc appaloosa streken zijn of dat je hiermee kan aangeven dat het jouw gebrek aan ervaring is...

Je moet je paard verkopen niet alleen om zijn ras of kleur, maar het paard als persoonlijkheid. Kan heel goed zijn dat hij een goudeerlijk karakter heeft, maar een ervaren ruiter nodig heeft die rustig in balans kan blijven zitten en een rustige hand heeft waar hij vertrouwen in heeft en daardoor juist heel fijn te rijden.

Sommige paarden zijn gewoon niet voor iedereen, dat zijn 1 op 1 paarden en het doet ze onrecht aan ze moeilijk, anders of minder te bestempelen, dat soort paarden vind ik nou juist kanjers! En soms zijn mensen juist naar zo een paard op zoek.
Paarden zijn geen fietsen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:29

ladypaard schreef:
ik heb een appie kwpn x ? met blijkbaar echte appiekarakter (zeiden anderen). Kan toch zeggen dat het inderdaad totaal iets anders is dan mijn andere (kwpn) paard := . Beessie heeft een stuk meer humor :') , is de makkelijkste in omgang, maar tegelijkertijd ook de moeilijkste. Moet dubbel zo sterk in mn schoenen staan.
Maar heb verder geen ervaring met quarters e.d. en heb ook nog niet te maken met rijden (:D gelukkkig)

Wat grappig, dit zou dus precies mijn reactie ook zijn! Ik heb dus ook een appie kwpn, met Gribaldi Bloed. Ik heb haar gekocht toen ze 2 jaar was en ze is nu 6 en rij momenteel in de dressuur, we zijn L2 met inmiddels 1 winstpunt.
Mijn Appie is absoluut niet vervelend, maar wel eigenzinnig.
Ik vind zelf dat je de appie geen vervelend ras kan noemen...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:49

Je hebt wel een heel gaaf paard te koop zeg! Het is dat ik niet op zoek ben. :o

Ik hoor ook veel verhalen over appie's en hun typische karakter. Het schijnt dat de mijne ook een typische app is. Maar ik kan lezen en schrijven met hem. Geweldig dier. Maar niet iedereen kan met hem omgaan. Ben je niet eerlijk of respectloos naar hem toe, dan doet hij gewoon niets voor je. Zit geen kwaad in, maar hij werkt dan gewoon niet voor je. En hij kan heel dominant zijn. Met de nadruk op kan, want als je maar goed consequent bent, is er niet zoveel aan de hand. Maar ja, dat geldt volgens mij voor alle paarden. Hoewel ik denk dat er paarden zijn die het al snel best vinden en de steken die je op dat gebied laat vallen voor lief nemen. Ik hoef bij mijn app geen steken te laten vallen. Laten we het zo zeggen. ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:51

criollolover schreef:
*knip*
Mijn Appie is absoluut niet vervelend, maar wel eigenzinnig.
Ik vind zelf dat je de appie geen vervelend ras kan noemen...

Zeker niet vervelend. Eigenzinnig is een goede omschrijving. En je moet er op een bepaalde manier mee omgaan en dan gaat het prima. Ze zijn dus kieskeurig voor wie ze willen werken. En levendig. Ik vind ze levendig en niet vlak. Weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Als ik dit allemaal had geweten, was ik niet aan een appie begonnen, maar dat zou uit onzekerheid zijn geweest of ik zo'n paard aankan. Maar nu ben ik zo blij met mijn app. Geweldig karakter en geweldig ras.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:00

Usually if somebody is having difficulty with an App it's because they've been outsmarted.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:23

@sflj- "..Er zijn zat Appaloosas die stukken beter zijn dan de meeste Quarters in Nederland "..
kun je dat onderbouwen ?
wat noem je stukken beter ? in de sport ?

en dat het aan de trainer ligt, is ook niet waar. ze kunnen wel het beste uit een Q, of P. halen.

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:49

Mijn kleine appie hengst is super makkelijk! Niet vervelend, geen sterk karakter maar gewoon lief en zacht, en dat voor een hengstje! Een voorbeeld van een appie die nu te koop staat en hoog in de reining heeft gepresteerd, staat op kapaza. Die is op zijn 6e geimporteerd vanuit VS naar Belgie, onbeleerd tussen een kudde merries gelopen, en is binnen een jaar op Europees niveau 3e geworden. Is maar een voorbeeldje, maar ik dacht ik haal het even aan. Het is echt niet zo dat je met een app niet de sport in kan!! Dat kan zeker, en goed ook! En beslist zijn er appies met meer talent dan een Q of P.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:56

Veel trainers willen er gewoon niet eens aan beginnen. En persoonlijk ken ik geen enkele app die beter is dan de meeste Quarters. In de reiningsport dan. Geen enkele.
@petpet : als hij op europees niveau (welke klasse ?) derde is geworden, vraag ik mij af wat hij dan nu op Kapaza doet. Kapaza staat niet direct bekend om hun kwalitatieve aanbod, en mij lijkt dat een paard wat zulke prestaties heeft neergezet niet op kapaza dient geadverteerd te worden... 8-)
Een dergelijk paard verkoop je gemakkelijk van hand tot hand, daar ga je niet mee leuren.
Qua uithouding vind ik ze beter dan de meeste Q. Ze hebben ook meer karakter. Dus zoals ik al zei : alles hangt ervan af wat je ermee wilt gaan doen.