Maeve schreef:Jemig, ik zou het echt heel vervelend voor je vinden maar eigenlijk vind ik(en ik denk velen met mij) dat 130 kilo gewoon veel te zwaar is om op een paard te gaan zitten. Dat betekent niet dat je dik bent of dat je er iets aan kunt doen (dat weet ik namelijk niet) maar het is nogal een belasting voor een paard!!! En al helemaal voor die (over het algemeen) kleine westernpaardjes!! Ik hoop dat je iets vind, maar misschien kun je proberen om, als het even kan, wat gewicht te verliezen?
130 kg is niet per definitie te zwaar voor elk paard
Een paard in vierkantsmodel, dus met een relatief korte rug (denk bijvoorbeeld aan AV/PRE paarden(vierkantsmodel) en KWPN (rechthoekmodel) kan veel meer dragen dan het paard met dezelfde stokmaat en beenformaat. Ook de omvang van de pijp bepaald hoeveel een paard kan dragen. Daarnaast natuurlijk de stokmaat, maar dat is zeker niet zaligmakend. Dus om nu te zeggen dat er géén paarden bestaan die deze jongen kunnen dragen, dat is veel te kort door de bocht.
Wat alleen wel een probleem is, is dat je een westernpaard zoekt andre. Veel gebruiken de wat kleinere compactere rassen (overigens vaak wel een vierkantsmodel, maar relatief gesproken fijntjes in het beenwerk). Sowieso is dat met jouw lengte lastig. Ik denk dat je het geluk moet hebben met een westernmagege (en die zijn al schaars) die ook met grotere rassen (denk bijvoorbeeld Groninger paard, trekpaardkruisingen). Dat gezamelijk is nogal een lucky combo als je het kan vinden. Is er echt de specifieke voorkeur voor western? Of zou je ook wel Engels willen rijden? Dan zou je namelijk wel een kans hebben bij de lokale manege's. veel manege's hebben wel een paard staan met een grote stokmaat en fors beenwerk.