[WN] western natural horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sha_ron

western natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:10

Aankomend weekend ga ik lessen nemen bij Spirit Horses (nabij Maastricht). Deze stal is gericht op western natural horsemanship. De paarden worden het hele jaar buiten in kuddeverband gehouden. Tijdens de lessen en buitenritten wordt zonder bit, zweep of sporen gereden. Ik ben erg benieuwd!

Zijn er mensen hier die hiermee ervaringen hebben of interesses in hebben?

Groetjes,
Sharon

troi

Re: western natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:23

Ik ben er een paar keer geweest en heb veel geleerd. Een echte aanrader dus!

Wel vond ik dat ze meer onder de noemer nh vallen dan onder western. Ze rijden wel met westerntuig maar je leert er geen reining/pleasure/trail oefeningenen dat zou je toch wel verwachten bij het woord western.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:20

klinkt mij euh.. een beetje soetsappig.. maar ik weet gelukkig dat Troi dat niet is, dus is mijn vooroordeel al iets minder geworden.
zelf heb ik helemaal geen gevoel bij dit gebeuren.. maar je zal moeten zien of het iets voor jou is.

ik blijf van mening dat zachte heelmeesters stinkende wonden maakt..

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:24

Ik ben er ook wel benieuwd naar.
Zit eraan te denken mijn kruising Tink daar in te laten rijden als hij eenmaal 4 is.
Maar aan de andere kant... het is ver weg voor mij en wil hem toch wel heel graag western
gaan rijden (dus niet alleen het tuig als ik het zo hoor :P).
Ben benieuwd naar jouw ervaring volgende week TS :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:28

@paintless: bepaalde aspecten zijn idd erg zoetsappig maar andere weer helemaal niet. Zo heb ik van hun echt goed leren zitten en goed leren ontspannen in het zadel.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:26

ja dat zei ik. ik weet dat jij nou niet bepaald soetsappig bent.. dus vertrouw ik op je mening. maar als ik TS zo hoor heb ik gelijk zo iets van: neeeh... lama... te hoge knuffelfaktor :P

Sha_ron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:18

Zoetsappig? Persoonlijk hoop ik op een eerlijke, paardvriendelijke manier te gaan rijden. Op een manege (in Noordwijk) heb ik (inmiddels 10 jaar geleden) een nare ervaring opgedaan over hoe ik niet wil dat er met een paard wordt omgegaan. Mede door die ervaring ben ik zeer kieskeurig geworden bij welke stal of manege ik weer (na de dood van mijn lieve pony nu 2,5 jaar geleden) wilde gaan lessen. En misschien houd ik juist wel van een hoge knuffelfaktor ;)

Ik laat hier zeker even weten hoe 't was :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:30

begrijp me niet verkeerd. ik ben ook voor een hoge knuffelfaktor.. maar ik wil absoluut geen vriendjes met mijn paard worden. daar is mijn paard veel te slim voor en dan heb ik echt een probleem. dan kan het zomaar eens verkeerd gaan omdat ik iets wil wat madam niet wil, en zij me dat laat weten. ze zijn harder voor elkaar, dan wij voor de paarden.

ik ben wel heel benieuwd hoor, naar je mening.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:53

De indruk die ik daar kreeg was niet zozeer dat ze vriendjes willen zijn met hun dieren, want de dieren moesten wel degelijk luisteren, maar wel dat ze op momenten dat het dier niet luisterde ervan uitgingen dat dit kwam omdat de mens niet voldoende op het niveau van het paard communiceerde en daardoor het paard het niet kon volgen. Bijvoorbeeld omdat de ademhaling te hoog zat en dit agiterend naar het paard toe werkt.
Voor een deel hadden ze gelijk naar mijn mening, je geeft ontzettend veel, onbewuste, signalen af met je lichaamstaal en ademhaling en je daarvan bewust worden is ontzettend leerzaam. Maar bij mijn persoontje pastte het niet helemaal omdat ik liever wat meer doorpak. Dan maar meer op mens niveau maar ik ben er van overtuigd dat ook dat werkt. En vaak een stukje vlugger. Maar goed, zoals ik zei ze hebben veel te leren en ik ben van een paar lessen daar zeker een beter paardenmens geworden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:58

Ik vind Spirithorses een absolute aanrader. :j

Ik denk zelf dat de site iets 'zweveriger' overkomt dan hoe ze in het echt overkomen.
En ik vind hen ook niet 'verschrikkelijk Western', maar ik zie zeker de Westerninvloeden terug, ook buiten het tuig om. :)

Het is inderdaad geen 'gemiddeld paardenbedrijf' en dat bedoel ik absoluut positief.
De paarden hebben het super en het adres is echt enorm geschikt. :)

Sha_ron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:42

Ik kan bijna niet wachten tot vrijdag! Heb er super zin in en denk dat het wel aansluit bij mijn mening hoe om te gaan met paarden. Zelf ga ik er vanuit dat de fouten bij de mens liggen en niet bij het paard. Kijk eerst naar wat je zelf fout doet, voordat je het paard de schuld geeft. Je moet het paard leren begrijpen, maar je moet wel grenzen stellen. Die mag je best duidelijk stellen. Beter 1x duidelijk dan 10x blijven proberen. Zo dwing je wederzijds respect af.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:11

Quote spirit horses, Wist je dat 60 tot 90 % van alle sportpaarden maagzweren heeft
als gevolg van een bit (en te weinig ruwvoer)?
Daar kan je toch niet serieus je paard heen brengen ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:24

@midnightPSan, dat ligt volledig aan je doel, ik zou voor een medisch probleem niet naar hen toe gaan nee, voor een eventuele maagzweer bel ik liever mijn DA. Maar ze hebben wel degelijk veel kennis in huis, mbt bijv goed op je paard zitten en out of the box paardenomgang waar de gemiddelde paardenmens wel degelijk wat van kan leren. Je hoeft het immers niet op alle fronten met iemand eens te zijn om toch wat nuttigs van iemand te kunnen leren...

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:43

bekijk het filmpje in mijn onderschrift eens , dit is een COW BOY , echt, hij en andere trainers in de VS waar ik regel matig kom, leren mij het zelfde , maar dan zonder al die zweverige praatjes,en winnen ook nog op de shows waar ze komen.
Ik heb de web site van SH helemaal door gespit,

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:51

Ook als je via een andere website http://www.bitlessbridle.com/ naar http://www.youtube.com/watch?v=2W5LgH-p ... _embedded#! dit gaat revereren om bit loos te promoten ben je niet eerlijk bezig, het paard in de video is niet los door het lichaam en de ruiter is ook niet je van dat, en daar hangt nog maar een trens in, als ik http://www.youtube.com/watch?v=NFmRus56miQ dan zie en weet dat daar een cathedral spade bit in hangt, is imo een bit niet zo erg.
Maar trug naar bit loos , de Bosal of Hackamore, is al meer dan 2000 jaar het meest gebruikte product, neem eens de binnen tuegel aan halverwege de hals, om buiging te krijgen, je tllt de binnen teugel op , maar trekt aan de buiten kant van de mond, ipv dat het hoofd naar binnen komt ,trek je het de verkeerde kant op, als je bit loos wil ,neem een bosal, de rest is er enkel voor de kassa van de verkopers.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:02

MidnightPSan schreef:
Quote spirit horses, Wist je dat 60 tot 90 % van alle sportpaarden maagzweren heeft
als gevolg van een bit (en te weinig ruwvoer)?
Daar kan je toch niet serieus je paard heen brengen ?

Tja, ze bedoelen dat maagzweren komen van stress door rijden met bit?
Te weinig ruwvoer kan ik inkomen, is op heel veel plekken zo.

Maar stress bij paarden komt eerder door onkundige ruiters. Mensen die het ene moment dit vragen, dan weer dat, amar feitelijk heel iets anders bedoelen of willen. Kan je beter duidelijk zijn zoals paarden dat ook zouden zijn. Maar ook dit alleen op de gode manier, want er een beetje op los rammen helpt natuurlijk ook niks.

@Paintless, je kan best een leuk contact met je paard krijgen of ''vriendjes'' zijn zonder het respect te verliezen hoor. Ik heb ze wel voor MIJN plezier en wil af en toe ook wat klooien. Ben dus wel vriendjes met mijn pony's Of ze dat ook met mij zijn..............hun probleem. Ik heb een grens en die kennen ze.
Net als bij onze honden. Onze pony's en honden zijn prima braaf en opgevoed, maar zie zelf dat het aan de mens ligt. Krijgen ze een kans zie ik dat ze misbruik maken van iemands zachtheid en niet consequent zijn.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:40

superpony schreef:
@Paintless, je kan best een leuk contact met je paard krijgen of ''vriendjes'' zijn zonder het respect te verliezen hoor. Ik heb ze wel voor MIJN plezier en wil af en toe ook wat klooien. Ben dus wel vriendjes met mijn pony's Of ze dat ook met mij zijn..............hun probleem. Ik heb een grens en die kennen ze.
Net als bij onze honden. Onze pony's en honden zijn prima braaf en opgevoed, maar zie zelf dat het aan de mens ligt. Krijgen ze een kans zie ik dat ze misbruik maken van iemands zachtheid en niet consequent zijn.

ooh dat weet ik ook wel. maar ben geen vriendje als in: zij is mijn allerbeste vriendin, die ik alles kan vertellen want ze verteld het toch niet verder en ik doe niets wat zij niet leuk vind want ik wil dr niet kwetsen.

nee, ik wil dr geen pijn doen. en ik wil dat ze het naar dr zin heeft, en probeer alles op alles te zetten dat ze gelukkig is, maar ze heeft zich wel aan mijn regels te houden, of ze dat nou leuk vind of niet.

maar boven al heb ik dr ook voor MIJN plezier... zij had geen keuze :P

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:43

Paintless schreef:
nee, ik wil dr geen pijn doen. en ik wil dat ze het naar dr zin heeft, en probeer alles op alles te zetten dat ze gelukkig is, maar ze heeft zich wel aan mijn regels te houden, of ze dat nou leuk vind of niet.

maar boven al heb ik dr ook voor MIJN plezier... zij had geen keuze :P

Tsss.. stiekum ben je gewoon een ponyknuffelaar. Mij maak je echt niks wijs hoor.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:44

ssssst

Sha_ron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 15:57

Nou, ik ben weer terug uit Belgisch Limburg! Super fijn gereden. Vrijdag heb ik een uurtje prive les in de bak gehad. Vooral voor mezelf, om te wennen aan deze voor mij nieuwe manier van rijden. Het hoofdstel zonder bit gaf mij voldoende controle over mijn paard (Amie). Zweep en sporen zijn absoluut overbodig, de paarden zijn behoorlijk voorwaarts!

In de bak werd mij eerst uitgelegd dat de stal in rij-techniek heeft die tussen Engels en western in ligt. Vandaar dat er geen expliciete western-onderdelen zoals bijv. reining of trail wordt gegeven. Hoe zit je in 't zadel (je houding) en hoe is je ademhaling (vanuit je buik zorgt voor ontspanning), vormden het begin van mijn les. Daarna volgden de gangen, "walk", "jog" en "lope". Dit moest je ook tegen het paard zeggen (en ook menen!) met het woordje "en" vooraf. Als het paard niet voorwaarts ging, dan drukte je met beide kuiten aan. Als het paard voorwaarts ging, moet je stoppen met aandrijven. Anders krijg je een paard dat gefixeerd is op jouw aandrijven. Als het paard niet luisterde, mocht je met de teugel (die uit 2 helften bestaat) LANGS het paard zwiepen. Hoe duidelijker je de commando's zei tegen je paard, hoe beter het reageerde. Wilde je langzamer, dan zei je "easy". En "Whooa" betekende halthouden. Dezelfde termen uit de western. In tegenstelling tot de western, waarin veel wordt "doorgezeten", werd hier vooral lichtgereden. Met of zonder bit sturen is niet zo'n groot verschil. Als je paard een bepaalde kant niet op wil, dan moest je niet aan een stuk aan 1 teugel trekken, maar 3x kort. Hierdoor wordt het paard uit balans gehaald en ben jij de baas. De paarden moeten dus wel degelijk doen wat jij wil.

De buitenritten waren fantastisch! De paarden staan in kuddeverband alle dagen van het jaar buiten, zonder ijzers. Ze zijn dus gewend aan elkaar en rijden veel buiten. Voor mij was 't nieuw dat er op de verharde weg wordt gegaloppeerd. Dit blijkt te kunnen als je zonder ijzers rijdt. De paarden glijden niet uit. Overigens hadden sommige paarden hoefschoenen aan. De hoeven zagen er prima uit, hadden geen nadeel van het rijden op de weg. Na het rijden kregen de paarden een mengsel van muesli en luzerne en gingen daarna de wei (of paddock) weer in, waar ruwvoer in bakken klaarstond.

Helaas moet ik mijn fijne paardrij-uurtjes nu bezuren met flinke spierpijn, vooral in m'n onderrug!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:21

Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt gehad. :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:22

maar volgens mij zijn zweep en sporen ook niet om je paard voorwaarts te krijgen. of ligt dat nou aan mij. want als je ze daar voor gebruikt ben je niet helemaal goed bezig.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:41

Sha_ron schreef:
Voor mij was 't nieuw dat er op de verharde weg wordt gegaloppeerd. Dit blijkt te kunnen als je zonder ijzers rijdt. De paarden glijden niet uit. Overigens hadden sommige paarden hoefschoenen aan. De hoeven zagen er prima uit, hadden geen nadeel van het rijden op de weg.

Fijn dat je zo lekker hebt gereden.
Maar naar mijn weten is galopperen op de weg slecht voor de pezen van het paard :? ,en inderdaad ook voor de hoeven vooral omdat ze dan zo snel slijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:43

Oftewel, leuke recreatieles gehad, maar geen western :)
Is overigens niets mis mee als ze zelf ook al aangeven dat het geen western is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:49

Paintless schreef:
of ligt dat nou aan mij.

ja.

Waar zijn ze anders voor? Als accessoire?