[WN] Sliding ijzers noodzakelijk bij het spinnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon_sem

Sliding ijzers noodzakelijk bij het spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 21:52

Ik had een vraag, ik heb een verzorgpony (een arabier) en ze heeft vroeger altijd op hoog niveau reining gedaan, nu vraag ik me af, zijn voor het spinnen sliding ijzers ook noodzakelijk? ik weet namelijk dat ze voor sliding stops wel nodig zijn maar is dat ook zo bij het spinnen?

kelz

Re: Sliding ijzers noodzakelijk bij het spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:18

Vind persoonlijk met plates toch wel prettiger en beter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:24

Ach, niet om bot te zijn, maar ik ken eigenlijk nauwelijks arabieren die überhaupt kunnen spinnen. Laat staan op hoog niveau. De kans dat paard dus snel spint en eventueel plates nodig heeft, is dus niet erg groot.

Zonder plates zal dus prima gaan.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:48

hollywood86 schreef:
Ach, niet om bot te zijn, maar ik ken eigenlijk nauwelijks arabieren die überhaupt kunnen spinnen. Laat staan op hoog niveau. De kans dat paard dus snel spint en eventueel plates nodig heeft, is dus niet erg groot.

Zonder plates zal dus prima gaan.

Misschien is deze wel een van de uitzonderingen? :)* _/-\o_

Ben trouwens wel heel nieuwsgierig welk paard dit is....altijd leuk een Arabier tegen te komen waarmee men doet reinen. :wow: +:)+ :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:52

Daarom zei ik ook nauwelijks, jij bent een van de uitzonderingen die bij de NRHA ook nog meedoet, maar dat is dan ook de enige in Nederland.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:45

Ik weet dat je nauwelijks zei, daar hoor je mij ook niet over, maar wellicht is dit de volgende, maar nog niet op wedstrijd geweest...dat kan toch?
Steeds vaker hoor ik dat her en der Arabieren gericht getraind worden op reining en minder allround, dat scheelt al enorm, want reining doe je niet zomaar ff en daar is de arabier geen uitzondering in.

TS Ik heb eigenlijk nog nooit zo erg stilgestaan bij het feit dat een paard plates nodig zou kunnen hebben bij het spinnen. Maar goed als je paard zijn pivot been erg laat staan tijdens het spinnen, dan is het wellicht wel verstandig plates of iig ijzers onder te doen. Maar of dat nou werkelijk nodig is voor spinnen "I wonder".
"Tapt" (tept) je paard regelmatig tijdens het spinnen (voet optillen en weer neer zetten liefst op dezelfde plek) dan zijn ijzers minder van belang.

Beste is advies te vragen aan diegene waar je les van hebt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:15

bij een paard dat echt spint zijn plates imo zeker nodig bij het spinnen. maar dan bedoel ik wel echt spinnen en geen 'snellere horsemanship pivot'

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:23

Voor een snelle spin kan het goed zijn.. Wel achter, voor niet :+

Sharon_sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 13:19

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:47

Leuk arabiertje!

Ik train de spins met mijn haflinger en merk wel heel duidelijk verschil met of zonder plates.. ;)
Zonder kan ook hoor,maar toch vind ik persoonlijk prettiger met.
En denk dat er wel meer arabieren het goed zouden kunnen doen in de reining mits goede training en natuurlijk er is en zal altijd een duidelijk verschil zijn met Quarters/Paints die zijn er immers voor gefokt.. :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:47

Magrathea schreef:

Sowieso lijken slidingplates voor niet echt handig :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:05

en op een daarvoor bestemde bodem spinnen anders draai je ondanks de plates je paard nog naar de kl*te!

Suflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:04

Nou ja arabieren kunnen het hartstikke goed doen in de westernsport!!! En dan ook reining.
Zelf heb ik nooit met plates gereden. Ik heb een haflinger en die stopt vreselijk goed zonder sliding plates en spinnen ging ook prima. ( daar waren we nog hard mee bezig )
Oftewel arabieren en haflingers kunnen ook reining rijden :D en goed ook

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:04

erg geloofwaardie post suflo. zeker als je nog eens aanraad om je paard aan goort te rijden door zonder plates te stoppen. goed bezig hoor!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:20

Romkabouter schreef:
Magrathea schreef:

Sowieso lijken slidingplates voor niet echt handig :+

_O- Ik zie nu een schaatsend paard, ala Bambi op het ijs, door de bak gaan.

Suflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 06:28

@quarterh ik ben al vaker met je in discussie geweest maar jij kijkt niet verder dan je neus lang is. En et die ijzers heb ik het erver gehad met mijn trainster. Mijn paard is gewoon een natuurtalent :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 07:43

Dan wordt het hoog tijd voor een nieuwe trainer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:04

Nou, kom maar op met dat natuurtalent naar de NRHA shows en laat maar zien dat je die 72 kan rijden, minder verwacht ik niet van een natuurtalent die vreselijk goed stopt.
En nu moet je niet met allemaal smoesjes komen om niet te starten, want als jij zo goed ermee kan rijden, dan win je er geld ipv er op toe te leggen.

Misschien kan je wel direct naar Kreuth, kan je tegen alle andere natuurtalenten rijden die echt goed kunnen stoppen en spinnen :)
http://www.youtube.com/watch?v=sNa5qwurV8A

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:31

Ach jongens niet zo vitten.. wie weet is dit wel het eerste paard dat geboren is met slidingijzers. Een haflinger die door jaren van evolutie en fok beleid zich zo aangepast heeft op de reiningsport dat slidingijzers volledig overbodig zijn. Daarbij het is niet alsof je die ijzers nodig hebt om de energie van de stop goed te verdelen en te begeleiden. Iedereen weet dat slidingijzers voor de sier zijn. heavy sarcasm

Wat betreft ijzers voor het spinnen. Ik denk dat het wel zo zijn voordelen heeft voor het pivotbeen, maar ik denk dat de bodem waarop je spint nog veel belangrijker gaat zijn. Ik denk dat het beter is geen risico te nemen en alleen met slidingijzers op een goede bodem te gaan spinnen. :)

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:37

HumbleTalent schreef:
Wat betreft ijzers voor het spinnen. Ik denk dat het wel zo zijn voordelen heeft voor het pivotbeen, maar ik denk dat de bodem waarop je spint nog veel belangrijker gaat zijn. Ik denk dat het beter is geen risico te nemen en alleen met slidingijzers op een goede bodem te gaan spinnen. :)

Ach zolang er nog steeds mensen zijn die wedstrijden organiseren op lokaties die er niet geschikt voor zijn en hier dus doodleuk reining uitschrijven, denk ik dat het kletsen tegen een muur is. Snap ook niet dat er dan ook mensen zijn die zich daar voor inschrijven...maar zolang dit nog gebeurd, blijf je houden dat men het nut niet inziet van plates of goede bodem.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:45

nou ja als mensen thuis stoppen zonder juiste bodem en zonder ijzers kun je de schuld niet bij wedstrijdorganisaties gaan leggen...
mensen zijn er zelf bij wat ze doen met hun paard en hoe voorzichtig ze ermee omgaan als het behoud van benen gaan met spinnen/stoppen

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:51

@quarteh Ik leg de schuld ook niet geheel bij de wedstrijdorganisatie, alleen krijg je daardoor wel een verkeerd beeld. Stel je begint in de reining en er wordt altijd geadviseerd "ga eens op wedstrijd kijken" om een indruk te krijgen of het wat is. Dan kom je op een wedstrijd (en we weten allebei wel waar ik het over heb) en zie je dus mensen zonder plates stoppen en spinnen zonder ijzers op bodems om te huilen. Dan krijg je dus dat mensen al snel denken dat het allemaal niet zo nodig is. Als ze dat als eerste eis stellen, dat je geen reining uit mag schrijven op ongeschikte bodems, dan ben je al een heel eind. Dan bescherm je nieuwelingen tegen ontwetendheid.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:58

je moet ook nooit iemand adviseren naar een slechte/laag niveau wedstrijd te gaan kijken :-)

en ook op een goede bodem/show zie je genoeg dodo's rijden die geen goed voorbeeld zijn van de sport.

tja weet je, mensen spreken schande van het gebruik van bv een drawrein, of paarden jong in rijden, of sporen en bitgebruik.
maar gaan dan wel doodleuk hun paard stoppen en spinnen op oliebol en zonder plates. ik kan je wel vertellen wat slechter is voor een paard he....

maar ach, iedereen is hier heiliger dan de paus :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:09

Ach, ik vind het wel fijn om zo te leren van bokt. Ik ga eerst mijn stal opzeggen die voor duizenden euro's een topreiningbodem heeft aangelegd. Dat is immers niet nodig volgens de trainer van @suffie.
Daarnaast ga ik mijn hoefsmid ,die ongeveer over de hele wereld vliegt om paarden te beslaan, bellen dat het een oplichter is en dat paarden geen plates nodig hebben, want de haflinger van @suffie kan het ook zonder!

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:53

hollywood86 schreef:
Ach, ik vind het wel fijn om zo te leren van bokt. Ik ga eerst mijn stal opzeggen die voor duizenden euro's een topreiningbodem heeft aangelegd. Dat is immers niet nodig volgens de trainer van @suffie.
Daarnaast ga ik mijn hoefsmid ,die ongeveer over de hele wereld vliegt om paarden te beslaan, bellen dat het een oplichter is en dat paarden geen plates nodig hebben, want de haflinger van @suffie kan het ook zonder!

@Hollywood, hou me dan ff op de hoogte, als je dan nog steeds een 72 kan rijden, scheelt mij ook een hoop geld :D