[WN] Westernles nemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

i_risss

Westernles nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 14:24

Ik ben niet per direct op zoek naar westernles, maar wil een beetje informeren wat de mogelijkheden voor mij zijn.

Ik rij al van jongs af aan paard, en heb dus al kennis gemaakt met een hoop verschillende disciplines. Ik ben de laatste jaren eigenlijk alleen maar bezig geweest met dressuur, maar heb toch het gevoel dat ik mijn 'plekje' nog niet helemaal gevonden heb. De western-kant vond ik altijd wel interessant, maar ben er nooit serieus achteraan gegaan.

Nu wil ik eigenlijk toch graag een keer westernles, gewoon om te kijken of ik het leuk vind.
Les aan huis is geen probleem. Dit kan bij mijn verzorgpaard, hier is een ruime buitenbak. Ook heb ik een trailer ter beschikking.
Ik heb dus alleen geen westernzadel, maar rij op dit moment met een springzadel (is dat erg onhandig?).
Het is natuurlijk wel leuk als ik op een ècht westernpaard kan rijden :D les op een manege is dus ook prima.
Ik kan hier in de omgeving alleen geen maneges vinden die westernles geven, dus mocht iemand iets weten..

Met wat voor prijzen moet ik ongeveer rekening houden bij een westernles?
En mocht ik dan ooit een keer een westernzadel aan willen schaffen, wat is dan een redelijke prijs voor een leuk tweedehands zadel? Op marktplaats staan ze tweedehands al voor 150 euro (merkloos), maar ik vraag me af wat dan de kwaliteit is voor de paardenrug.

Nogmaals, ik ben niet per direct op zoek naar les maar wil me eerst een beetje laten informeren aangezien ik 0,0 verstand heb van het westernrijden.
Alvast bedankt!

(Edit: Het gaat om de omgeving Tiel.)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Westernles nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:30

ik weet niet of Venhorst te ver voor je is?
je kijgt daar prive les.
Ik heb daar zeer goede ervaringen en les daar nog steeds

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:32

info over zadels is veel te vinden bij vorige topics zoals [WN-TR] Keuze westernzadel . KOrt samengevat, goedkoop is slecht voor je paard en jouw veiligheid. Nieuwprijs vanaf pakweg 1000 euro voor een simpel goed zadel, tweedehands moet je rekenen op prijzen tussen de 500/800.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:34

Ik woon in België, dus ik kan je niet direct iemand aanraden.
Maar koop geen zadel van €150. Die zijn super super slecht van kwaliteit. Goede 2e hands, kost minstens 600 euro en dan moet je nog opletten, koop enkel een gekend merk...
Als je niet zoveel wil spenderen, rij dan recreatief met je springzadel, maar met zulke 'zadelmarktzadels' doe je je paard gewoon 'kapot'. Is heel anders dan spring of dressuurzadels.
Voor een €30 moet je toch wel een leuke westernervaring kunnen opdoen denk ik..
Zoek een 'bekende' westernstal in de buurt en ga daar eens lessen. Met een paard met een beetje ervaring, dan kan je ineens voelen of het iets voor jou is, ja of nee.

Succes ermee!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:37

Mensen die bij ons op vakantie gaan regelmatig bij Wendy van Osch een kennismakingsles western doen en ik moet zeggen dat ze allemaal bijzonder enthousiast weer terugkomen. Er zijn er zelfs een aantal die hun dressuurhoofdstel aan de wilgen hebben gehangen om met western verder te gaan!

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 14:37

speedfiets_2 schreef:
ik weet niet of Venhorst te ver voor je is?
je kijgt daar prive les.
Ik heb daar zeer goede ervaringen en les daar nog steeds

Is wel een uurtje rijden, maar als het echt de moeite waard is..
Hebben ze een site?

troi schreef:
info over zadels is veel te vinden bij vorige topics zoals [WN-TR] Keuze westernzadel . KOrt samengevat, goedkoop is slecht voor je paard en jouw veiligheid. Nieuwprijs vanaf pakweg 1000 euro voor een simpel goed zadel, tweedehands moet je rekenen op prijzen tussen de 500/800.

Oke bedankt, ik ga het topic eens doorlezen.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:37

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:39

ja Wendy is echt de moeite waard goede les paarden en zeer duidelijke uitleg
gewoon even opbellen

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:43

kiowa ranch te duiven geven ze westernles

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 14:51

Kirrr schreef:
Ik woon in België, dus ik kan je niet direct iemand aanraden.
Maar koop geen zadel van €150. Die zijn super super slecht van kwaliteit. Goede 2e hands, kost minstens 600 euro en dan moet je nog opletten, koop enkel een gekend merk...
Als je niet zoveel wil spenderen, rij dan recreatief met je springzadel, maar met zulke 'zadelmarktzadels' doe je je paard gewoon 'kapot'. Is heel anders dan spring of dressuurzadels.
Voor een €30 moet je toch wel een leuke westernervaring kunnen opdoen denk ik..
Zoek een 'bekende' westernstal in de buurt en ga daar eens lessen. Met een paard met een beetje ervaring, dan kan je ineens voelen of het iets voor jou is, ja of nee.

Succes ermee!

Oke bedankt voor de waarschuwing, dan weet ik dat. Wil zoiezo eerst les nemen, en mocht ik dan echt heel enthousiast zijn dan ga ik wel een keer rustig op zoek naar een westernzadel. Misschien bevalt het wel niet, en dan hoef ik ook geen zadel aan te schaffen. Maar vroeg me gewoon af aan wat voor prijs ik dan ongeveer moet denken :)

@Speedfiets_2 & Noppert: Ik zal het zeker onthouden. Wat betalen jullie voor een les?

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:01

Volgens mij vraagt ze 30 euro per les en dan heb je een perfect afgericht westernpaard onder je billen :D

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 16:54

:D :D

30 Euro is ook wel een mooie prijs, hoe lang heb je dan les?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:03

een half uur meestal wel iets langer
je hebt dan ook een goed afgericht paard
pb maar als je meer wilt weten

quarter_nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:49

Hoi,
zie nu je bericht en ook ik kan Wendy aanraden! Ik les iedere twee weken bij haar en woon, denk ik, bij jou in de buurt. Ik rijd er 45 minuten over zonder paard en met paard is het een half uurtje verder maar dat heb ik er graag voor over!

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 20:35

Nou dat zijn al een hoop positieve reactie's, leuk! ik ga zeker eens informeren :)

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:45

Ik werk bij Wendy na er eerst een half jaar flink gelest te hebben en 2 stages te hebben gelopen, ik ben daar goed op mijn plek in ieder geval :P
Fijne brave paarden, en ze houdt ook goed rekening met je niveau! Ook voor niet-westernruiters fijne duidelijke uitleg, ze heeft inderdaad vrij vaak mensen die nog weinig tot niks van western weten.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 14:00

Oke leuk! :) Vind het fijn om te weten dat ze daar brave, goed getrainde paarden heeft, dan weet je ook een beetje waar je op stapt.

Ik hoorde ook dat manege de Hartenhoeve in Deil westernles geeft, maar ik kan hier niks over vinden op de site. Weet iemand hier iets meer over?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:18

i_risss schreef:
Oke leuk! :) Vind het fijn om te weten dat ze daar brave, goed getrainde paarden heeft, dan weet je ook een beetje waar je op stapt.

Ik hoorde ook dat manege de Hartenhoeve in Deil westernles geeft, maar ik kan hier niks over vinden op de site. Weet iemand hier iets meer over?

Die geven geen western les, je zou eens kunnen bellen naar de paardenheerlijkheid. Daar staat 1 van mijn paarden gestald en redelijk wat western paarden. Waar ze ook les mee geeft.. wieweet heeft zij nog een plekje vrij :j

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 14:29

Kun je iets meer info geven over de paardenheerlijkheid? Is het een manege, hebben ze een site? Heb al even gezocht op google maar krijg verschillende dingen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:58

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 16:20

Oh dat ken ik wel! Geven ze daar ook les dan?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:49

Ja, zij geeft mij dressuur en western les. Western op haar paarden.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 21:12

Oke, op het landgoed zelf ook? En hoeveel kost een les?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:43

Ja gewoon daar, 25 per uur

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 10:57

Oke, dat is zeker niet duur in ieder geval..