[WN] Western Pleasure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Western Pleasure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 02:50

Ik weet dat er in Western nog heel veel verschillende takken zijn qua rijden, zoals bijvoorbeeld reining... Ik probeer me er iets meer in te verdiepen, omdat ik graag zo veel mogelijk wil weten van allerlei takken, maar ik moet zeggen, de westen wereld is ingewikkeld.

Wat me tot nu toe het meest verbaasd is Western Pleasure. Ik heb op internet naar informatie gezocht en op youtube enkele filmpjes gekeken, maar ik snap het nog steeds niet. Het enige wat ik zie is een paard dat hartstikke langzaam op de voorhand sloft en de galop ziet er voor mijn niet-getrainde uit als een paard met twee gebroken benen dat niet vooruit kan komen. Het is in ieder geval iets heel anders dan het beeld dat ik bij Western heb. Stoer, snel, slidings, spins etc. Dat is bij Pleasure niet. In mijn ogen sloffen ze langs een bakrand.

Dat is natuurlijk niet zo, maar ik kan niet anders dan dat zien en dan denken, wat is hier leuk aan? En waarom moet een paard zo lopen? Hoe trainen ze dat?

Ik heb altijd geleerd om het paard stijgend te krijgen, bergopwaarts en voorwaarts, actief. Pleasure is tegenstrijdig met dat beeld en klopt dus niet, daarboven in mijn kleine hersenpan.

Maar omdat ik graag alle andere takken wil begrijpen en wel degelijk geïnteresseerd ben in deze voor mij vreemde tak van western sport, kan iemand hier mij iets meer over pleasure vertellen? Waarom er zo word gereden? En wie rijd hier zelf pleasure? Hoe word er getraind en wat is er leuk aan?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:38

ElineS schreef:
Ik heb altijd geleerd om het paard stijgend te krijgen, bergopwaarts en voorwaarts, actief. Pleasure is tegenstrijdig met dat beeld en klopt dus niet, daarboven in mijn kleine hersenpan.

Dat is iets wat je bij een westernpaard liever niet ziet, t stamt af van t rijden over de prairie achter een kudde koeien aan. Dat moesten zowel de cowboy als het paard lang vol kunnen houden. Vandaar een rustige draf en galop. Ga maar na de hele dag op een paard rijden wat een zeer actieve arbeidsdraf/galop heeft is niet comfortabel.
Maar ik vind dat ze de laatste jaren wel erg de nadruk leggen op het langzame (alhoewel het nu wel iets beter gaat, eerder was het nog erger....) en niet op de correctheid van de gangen.

candalisa

Re: Western Pleasure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:45

Ik ben nu ruim een jaar bezig om het pleasure uit mijn pleasure paard te haeln die zat er zo in veroest dat ze niet eens normaal kon galloperen. In de kudde probeerde ze met zn langzame galop weg te komen nou ze heeft er flink wat trappen aan overgehouden!
Vaak zijn de paarden ook erg kort als ze alleen maar pleasure doen. En idd zelfs een dierenarts kijkt naar het paard alsof hij erg kreupel is. Ik heb drien dierenartsen voorbij laten komen omdat die haar zo kreupel vonden dat ze naar de slacht kon tot er eentje kwam die wist wat een pleasure paard was toen werd ze wel goedgekeurd best irritant!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:02

western heeft eigenlijk 2 extreme kanten: snel en langzaam.

snel denk ik aan reining, barrel race, cutting.
maar er zijn zeker netzoveel of nog wel meer langzame onderdelen:
pleasure, western riding (hier hoort ie paard ook langzaam te galopperen) trail (als je dit met snelheid doet gaat het niet goed), horsemanship, showmanship enz.

het zijn eigenlijk 2 extremen. op hoog niveau kun je dicipines van de 2 verschillende kanten dan ook niet met 1 paard doen.
ze worden dus ook gericht op een onderdeel gefokt en verschillen ook van bouw daarin.
een echt pleasurepaard zou nooit een goede reining kunnen lopen en een echt reining paard nooit een goede pleasure (op hoog niveau he).

pleasure paarden zijn hiervoor gefokt en getraint. ze moeten zo lopen, dat is wat we willen zien.
het ligt er maar ent aan wat je gewend bent ook, ik vind een dressuurpaard maar raar lopen met die kop omhoog en benen hoog in de lucht. kwestie van wat je gewend bent ;-)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:13

Pleasure is volgens mij ook 1 van de meest onderschatte fenomenen. Vaak wordt gedacht als het paard maar lekker langzaam loopt met zijn kop laag dan is het klaar. Dan krijg je ook wat jij omschrijft het op de voorhand sloffen. Dat laatste is de bedoeling helemaal niet. Je wilt juist een paard dat gedragen loopt, keurig verzameld en beheerst. Ben overigens geen expert hoor maar zie zeker wel schoonheid in een fraai verzameld lopend pleasure paard.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:34

op de voorhand lopen is het zeker niet.
een paard moet veel kracht hebben-en zichzelf goed kunnen dragen, om zo langzaam te gaan...probeer het maar eens, dat is echt moeilijker als sneller gaan !
en western is meer als jippiejajee..

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:01

Ik heb ook regelmatig paarden op wedstrijd gezien waarvan ik dacht dat ze kreupel waren.. :o
Maar het is een hele kunst om een paard langzaam én met een correct onder tredend achterbeen te laten lopen. Mijn paard heeft een fantastische jog van nature, maar het blijft een uitdaging om hem niet op zijn voorhand te laten sloffen.
Een goed lopend pleasure paard vind ik dan ook heel mooi om naar te kijken. Het is een stuk lastiger dan dat het eruit ziet ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:30

ElineS schreef:

Dan is heel het westernrijden tegenstrijdig met dat beeld, want ook bij reining wil je graag een vlak paard :)

En een goed pleasurepaard heeft misschien wel korte gangen, maar die horen nog steeds ritmisch te zijn.
Een kreupel paard goedkeuring omdat het een pleasure paard is...... dan zou ik toch een andere dierenarts kiezen :D

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:31

quarterH schreef:
een echt pleasurepaard zou nooit een goede reining kunnen lopen en een echt reining paard nooit een goede pleasure (op hoog niveau he).

Uitzonderingen bevestigen de regel, maar "Mark This Spot" is:
* 1998 APHA World Show Champion Reining Futurity
* 1998 NRHA Top Ten Futurity Finalist (398 entries)
*the only Paint to make the finals
* 1999 APHA World Champion Jr. Reining (1st under all 5 judges)
* 1999 APHA World Show Champion Freestyle Reining
* 2004 Reserve World Show Champion Steer Stopping
* 2004 Champion Open Division Ranch Horse Competition, Stephenville, Texas
* 2005 World Champion Senior Heading with Gary Wells
* 2005 Reserve World Champion Steer Stopping with Gary Wells
* 2005 World Champion Amateur Reining with Zane Haverty
* 2005 Reserve World Champion Working Cowhorse with Zane Haverty
* Zane Haverty Rookie of the World riding Mark This Spot!
EN.......
* 1999 APHA Reserve World Champion Jr Western Pleasure
* 1999 APHA Reserve World Show Champion Western Pleasure Maturity
* 2000 APHA World Show Champion Bridleless Western Pleasure

Dus APHA World Champion Reining en Reserve World Champion Pleasure, zelfde paard in hetzelfde jaar !!!!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:35

Resultaten van 11-13 jaar geleden (de pleasure) , die sport is wel wat geevolueerd Natascha ;)

Maar uitzonderingen bevestigen idd de regel :)

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:38

quarterH schreef:
Het ligt er maar ent aan wat je gewend bent ook, ik vind een dressuurpaard maar raar lopen met die kop omhoog en benen hoog in de lucht. kwestie van wat je gewend bent ;-)

:j hoewel ik ooit Engels begonnen ben, moet ik zeggen dat mij nu ook de extremen in het Engelse rijden steeds meer beginnen op te vallen......

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:41

Romkabouter schreef:
Resultaten van 11-13 jaar geleden (de pleasure) , die sport is wel wat geevolueerd Natascha ;)

Maar uitzonderingen bevestigen idd de regel :)

Nou, zoek 'm maar een op op youtube, zag er toch heel goed uit.....
En World show is nou niet echt een laag niveau, zelfs niet vergeleken met nu.
(en het was geen peanutroller, als je dat soms denkt)

Voor mijn gevoel was het gisteren, dus dank je wel voor het compliment. Ik hoop dat ik ook geevolueerd ben.... :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:43

Bij pleasure is het belangrijk dat het paard rustig, prettig loopt (vandaar 'pleasure'). Ook moet het tempo constant zijn. Het paard moet geconcentreerd zijn op het lopen, en dus niet alle kanten op te lopen koekeloeren en een beetje lopen zoals hem dat goeddunkt. Het is belangrijk dat het paard met nauwelijks hulpen gewoon hetzelfde tempo aan blijft houden.

En dat langs de bakrand lopen, dat is omdat ze niet mogen oversteken :) In het midden staan namelijk de judges en die mag je niet omver banjeren :o

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:44

waarom altijd die 1e uitzondering zoeken?

het gaat toch niet om de ene uitzondering maar om het algemene beeld voor iemand die er niks van snapt?

zeker super prestatie van dit paard hoor maar wel echt een uitzondering.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:45

Hier een pleasure ruiter. :D Idd "het kreupele galopje" vind ik persoonlijk ook niet prettig om naar te kijken. Maar ook de pleasure is en blijft een jury sport. De ene jury wil juist het "kreupele" galopje zien, de andere wil graag een voorwaartse (maar ook langzame!) galop zien, iig niet "het gekrabbel" (zoals een jury het ooit aan mij omschreef :D ). Mijn paardje heeft (gelukkig imo) niet het kreupele galopje, maar loopt wel laag, verzameld en op een rustig tempo in de galop.

En zoals ooit een andere jury aan mij vertelde, je moet laten zien dat zowel jij als je paard "pleasure in de pleasrure" hebben. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:48

Buitenzorg schreef:
Hier een pleasure ruiter. :D Idd "het kreupele galopje" vind ik persoonlijk ook niet prettig om naar te kijken. Maar ook de pleasure is en blijft een jury sport. De ene jury wil juist het "kreupele" galopje zien, de andere wil graag een voorwaartse (maar ook langzame!) galop zien, iig niet "het gekrabbel" (zoals een jury het ooit aan mij omschreef :D ). Mijn paardje heeft (gelukkig imo) niet het kreupele galopje, maar loopt wel laag, verzameld en op een rustig tempo in de galop.

En zoals ooit een andere jury aan mij vertelde, je moet laten zien dat zowel jij als je paard "pleasure in de pleasrure" hebben. :D

Precies :j

Vind het trouwens ook voor geen meter zitten, zo'n pleasure galopje. Kan er nooit in blijven zitten :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:48

ik snap nooit dat mensen een pleasure galop kreupel noemen. het is namelijk wel degelijk een correcte 3 tact, alleen erg langzaam.

defenitie van kreupel:
Als een paard kreupel is dan is de beenzetting van het paard onregelmatig. Kreupelheid kan variëren van een hele lichte onregelmatigheid die alleen onder bepaalde omstandigheden te merken is, tot een paard dat één van zijn benen in het geheel niet wil belasten.

dit is dus niet het geval bij een (correct uitgevoerde) pleasure galop.

quarterH

Re: Western Pleasure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:49

margaretha, dan is het geen correcte pleasurgalop.
een correcte voelt namelijk exact hetzelfde als een normale galop, alleen erg langzaam en daardoor juist erg comfortabel.
als het raar zit heb je waarschijnlijk een 'dralop' te pakken

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:50

quarterH schreef:
waarom altijd die 1e uitzondering zoeken?

het gaat toch niet om de ene uitzondering maar om het algemene beeld voor iemand die er niks van snapt?

zeker super prestatie van dit paard hoor maar wel echt een uitzondering.

Jij zegt nooit
quarterH schreef:

Ik zeg "uitzonderingen bevestigen de regel"
Zijn we het toch eens of niet?
En uitzonderlijk vind ik 'm ook, nog een keer eens met elkaar....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:52

@ElineS : zoals eerder gemeld stamt de Pleasure af uit de tijd dat men vele uren in het zadel doorbracht en liefst op een zo plezierig mogelijke manier. Een fijne gang die je lang kunt volhouden is dus wel een voordeel.
Later is dit 'werk'gebeuren tot showgebeuren uitgegroeid en kwamen ook de excessen.
Als een werkpaard vroeger niet die fijne gangen had werd het niet (daarvoor)gebruikt, tegenwoordig móet en zál het dier die gangen laten zien en wordt het dus getrained. Met alle gevolgen van dien.
Een goed Pleasure paard wordt geboren, niet gemaakt. Met training worden de puntjes op de i gezet.
Heeft een paard van nature dit niet in zich dan ga je dingen vragen die haast onmogelijk zijn en moet je al een hele kundige trainer zijn om toch ver te komen. Wat je dan gaat zien zijn paarden die niet meer in balans lopen (4-takters), sloffen op de voorhand ipv een gedragen jog, peanut-rollers en paarden die zo verplicht kort moeten lopen dat ze niet eens meer de schouders kúnnen strekken (laat staan dúrven).

Momenteel zijn er wijzigingen gaande die er voor zouden moeten zorgen dat paarden weer een natuurlijker hoofdhouding hebben en een gangwerk meer in balans, maar helaas winnen nog steeds de excessen en zal er dus weinig animo zijn om 'anders' te gaan lopen.
Het te winnen geld speelt dan nog een te grote rol.

Nu speelt dit in Amerika sterker dan in Nederland, maar ook hier is het nog lang niet conform de nieuwe regels.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 05-12-11 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:54

quarterH schreef:
margaretha, dan is het geen correcte pleasurgalop.
een correcte voelt namelijk exact hetzelfde als een normale galop, alleen erg langzaam en daardoor juist erg comfortabel.
als het raar zit heb je waarschijnlijk een 'dralop' te pakken

Nuh, de paarden die ik nu in mijn hoofd heb maken meer een soort losse galopsprongen. Maarja, manegepaarden :)
Edit: maar mijn instructrice zei dus een keer dat het paard waar ik op zat galoppeerde als een pleasurepaard, omdat ik dacht 'wat is dit nu weer voor gang'. Vandaar.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 05-12-11 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:54

@quarterH, tja waarom noemen mensen t een kreupel galopje? Is er zo ingesleten denk ik. Iedereen weet nl wat je bedoelt met die omschrijving.
Persoonlijk geloof ik onmiddelijk dat wat jij hierboven schrift dat dat waar is, echter -en das mijn mening :D - vind ik zo'n galopje er niet "vloeiend" cq prettig uitzien. Je ziet bijna alle paarden met het -laat ik het dan niet vloeiend noemen :D galopje met hun hoofd zwaaien. Mijn paardje blijft constant in zn frame in galop, oke, hij gaat dan niet zo superlangzaam, maar hij racet ook zeker niet! ;)

Maar goed, daarom ben ik ook ruiter en geen jury ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:59

We noemen het fenomeen vaak 'dralop' en meestal kun je aan de beweging van de ruiter al zien dat het aan de gang is. Je zit het achterwerk dan als een soort 'dubbel klutsen' in het zadel bewegen :)

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:16

Veel mensen denken bij western pleasure alleen maar langzaam en vergeten daarbij de achterhand, de achterhand word niet goed onder het paard getraind en daarom maakt het paard ook geen mooie galopssprong aan de achterkant.
Dit is iets wat ik niet alleen bij veel beginners of amateurs in NL zie gebeuren, maar ook bij veel trainers (helaas)!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:25

Natascha dH schreef:
Voor mijn gevoel was het gisteren, dus dank je wel voor het compliment. Ik hoop dat ik ook geevolueerd ben.... :+

Graag gedaan hoor :D