[WN] jonge quarter naageflijk maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peggy74

jonge quarter naageflijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:06

ik ben op zoek naar een filmpje waar je goed kan zien hoe ze een jonge quarter leren naageflijk zijn :)

ik denk dat het nu verkeerd word geleerd voor info pb ;)

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:50

je moet het even anders spellen nl nageeflijk, dat zoekt beter op youtube <<)

Romkabouter

Re: jonge quarter naageflijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:52

Goed voorbeeld van hoe ik het niet zou doen :D

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:56

Romkabouter schreef:
Goed voorbeeld van hoe ik het niet zou doen :D

mijn voorkeur heeft dit ook niet :n

TS er is een centraal topic over aan de teugel/nagevelijk rijden waar heel veel tips in staan.
kijk hier eens naar!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:57

@adnerB Dat topic is wel erg gericht op engels rijden. Wellicht voor een groot aantal westernruiters gevoelsmatig niet zo toegankelijk. Ik vindt dit wel een erg interessant topic trouwens.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:01

troi schreef:
@adnerB Dat topic is wel erg gericht op engels rijden. Wellicht voor een groot aantal westernruiters gevoelsmatig niet zo toegankelijk. Ik vindt dit wel een erg interessant topic trouwens.

TS heeft het over een quarter..
niet over western of engels..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:04

Zeg ik (geen western ruiter) iets heel geks als ik zeg dat nageeflijkheid bij ieder paard hetzelfde is, en door hetzelfde tot stand komt? En dat de rijstijl daarbij niets uitmaakt?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:00

Angela schreef:
Zeg ik (geen western ruiter) iets heel geks als ik zeg dat nageeflijkheid bij ieder paard hetzelfde is, en door hetzelfde tot stand komt? En dat de rijstijl daarbij niets uitmaakt?

:j
Daar sluit ik mij volledig bij aan.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 08:18

ik zou zelf af en toe wat meer druk op de teugels (niet trekken en niet te korte teugels) en wat meer been en dan kijken of hij daar iets naar je hand toe wil komen. als hij dat een beetje doet.. weer loslaten. in het begin moet je blij zijn met alle kleine beetjes. ik zou ook niet meteen de hele tijd ermee doorgaan. gewoon af en toe tijdens t rijden t ff vragen.. komt er reactie.. belonen door loslaten. het paard moet leren dat hij daar ook lekker kan lopen. op een gegeven moment zal hij dat ook doorhebben waardoor t vanzelf komt.
ik zou er niet teveel op doorhameren bij een jonkie. ik vind het belangrijker dat hij eerst op zijn eigen benen kan lopen en kan sturen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:52

Is de balans op de rechte stukken en in de bochten al bevestigd ??
Is het dier al sterk genoeg in de achterhand om verzameling te kunnen dragen ??

Zo niet dan krijg je met verplicht nageeflijk rijden alleen maar een paard met een tegendraadse attitude wat een onderhals kweekt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:20

Angela schreef:

Mee eens hoor, vandaar de 'gevoelsmatig'.

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:34

@romkabouter, ze vroeg om een filmpje en ik zeg ook niet dat dit mijn manier is. Wellicht kun jij een filmpje met" jouw" manier vinden, daar gaat dit topic tenslotte over

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:43

Meestal zet je een filmpje van wat wel je manier is of juist tegen gesteld.
Vaak als je eerst goed de lengte buiging hebt gedaan, gaat de rest gemakkelijker, dus eerst rond laag dan recht laag.

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:47

filmpje ?

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:12

leuk leren paardrijden via youtube *\o/* *\o/*

peggy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 18:09

heb nu al een paar filmpjes gezien en weet nu hoe ze hem nu trainen niet ok is wat ik al dacht .
enige oplossing een andere trainer zoeken die het op een zachte manier doet :)
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... gbLfObYbzs dit filmpje had ik ook geregen en zo was ik hem aan het
trainen .

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:15

filmpjes laten voor wat ze zijn en gelijk naar een goede gereputeerde trainer brengen waarvan resultaten bekend zijn.

ik merk steeds meer dat je haast geen doe-het-zelvers meer ziet in de wedstrijdarena die zonder goede trainer en coach nog iets klaargebakken krijgen

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:24

dofuzz schreef:
filmpjes laten voor wat ze zijn en gelijk naar een goede gereputeerde trainer brengen waarvan resultaten bekend zijn.

Waarom altijd wegbrengen :? dan leren ze toch nooit wat ze moeten doen.
Met behulp van goede instructie lijkt mij veel verstandiger, dan leren ze het meest en weten ze tenminste wat ze doen en wat er gebeurt als ze bepaalde oefeningen doen.

dofuzz schreef:
ik merk steeds meer dat je haast geen doe-het-zelvers meer ziet in de wedstrijdarena die zonder goede trainer en coach nog iets klaargebakken krijgen

Dat heeft misschien wel met bovenstaande te maken. <<)

peggy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 19:41

ga hem zeker niet wegbrengen tis de bedoeling dat ik er ook nog plezier aan heb .
en dat je hem laat trainen door iemand anders weet je ook niet wat er met hem gebeurd je bent er niet steeds bij en wie traint hem dan ?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:47

eens met dofuzz!

en rijden leer je niet via internet.... en je vraag is echt rijtechnisch.
en dat nageeflijk voor engels en western hetzelfde zou zijn is de grootste onzin.
wat veel engelsruiter nageeflijk paard vinden vind ik dat totaal niet. we gebruiken teugels en benen heel anders, en we streven een heel ander einddoel na.

mijn tip is dus ook: zoek een trainer met een GOEDE BEWEZEN reputatie die een stijl heeft die bij je past.
hoe je daar achter komt?
goed kijken op wedstrijden.

peggy74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 20:54

ik heb al een trainer in mijn hoofd maar is wel wat uit de buurt ik vind hem gewoon supper met paarden

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:08

en dat is....?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:39

DubbelDun schreef:
Is de balans op de rechte stukken en in de bochten al bevestigd ??
Is het dier al sterk genoeg in de achterhand om verzameling te kunnen dragen ??

Nagevelijkheid heeft niet zoveel met verzameling te maken, Je kunt een paard ook stilstaand om nagevelijkheid vragen. Ik vraag mijn paarden voor ik ook maar een centimeter rijd al om nagevelijkheid.
Al verder losrijdend vraag ik steeds iets meer tot ik aansluiting heb,dus voorwaarts neerwaartse nagevelijkheid van achter naar voren.DWZ de motor erachter,naar een punt van nagevelijkheid in het frame wat ik op dat moment wil van het paard en passend bij diens bouw en staat van training.
Van verzameling spreek ik pas als je het dier echt op de achterhand met rug die als het ware opbolt onder je en voldoende kracht in de onderlijn heeft omdat de realiseren.
Het is wel zo handig als je het dier onderweg daar naar toe al kunt laten nageven,en zeker bij een westernpaard omdat bij het lage frame waarin de meeste gereden worden anders het gevaar bestaat dat
ze of zwaar worden op je hand of op de voorhand gaan of zwaar worden in de schouders.
En je dus 3 nieuwe problemen hebt om op te lossen.
Advies aan topicstarter,ga naar een goede trainer /instructeur en leer voelen wat nagevelijkheid eigenlijk is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 08:55

God, het gaat alweer "breng hem naar een trainer want dat zijn de enige mensen die het kunnen"
Ik zie ook genoeg trainers met resultaten waar ik mijn paard nog niet met geld toe heen zou brengen.

*gaaaaaaap*

Wat een onzin zeg, wat heeft een paard nageeflijk maken nou met wedstrijden te maken?
Helemaal niks, nakkes nadaa.

Laten we gewoon weer eens paarden als paarden zijn en het plezier van het zelf rijden en opleiden als speerpunt zetten in plaats van altijd maar meteen wedstrijd gericht te denken.
Het moeten presteren is vaak een reden om alle plezier in paardrijden en paarden te verliezen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:18

Dat is vogens mij je zelfreflexie....

Waarom zou je alleen plezier kunnen hebben als je het helemaal zelf doet?
Waarom zou je plezier erin verliezen als je wedstrijdgericht bezig bent?

Misschien handig als we eerst eens weten wat de doelen zijn van ts :-)

Is dat groots wedstrijden dan zeg ik trainer.
Is dat gewoon recreatief ' lol met je knol' dan... Ow dan zeg ik nog steeds trainer (hulp ervan iig) maar wellicht een andere trainer :-)