[WN] Geschikte koeien voor western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geschikte koeien voor western

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:44

Ik kon het echt nergens vinden, bokt noch google.
Maar wat voor koeien worden er gebruikt bij de koeienonderdelen en waar moeten deze koeien aan voldoen?

Asciugamano

Re: Geschikte koeien voor western

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:59

Ben je van plan er een paar aan te schaffen om mee te 'spelen?' ;)
Zeekoeien komen niet in aanmerking, lijkt mij (of je moet al op een zeepaardje rijden?) maar volgens mij kun je dat soort onderdelen met allerlei 'gewone' 'huis, tuin en keukenkoeien' beoefenen.
Er schijnen mensen met bizons te werken! Dus misschien kun je het niet vinden omdat het niet uitmaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:03

Nee haha, ben gewoon benieuwd wat voor koeien dat nou zijn :P
Maar het lijkt me sterk dat er melkkoeien voor gebruikt worden, het is natuurlijk wel zo mooi als de koeien een beetje actief zijn. Misschien dat bepaalde rassen wat moeilijker zijn of weer andere sneller door hebben wat er gebeurd?

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:04

Er worden pinken voor gebruikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:05

noows schreef:
Er worden pinken voor gebruikt

Ras onbelangrijk?

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:09

maakt niet uit over het algemeen worden er pinken gebruikt deze zijn gewoon nog jonger en daarmee dus actiever als je een oude melkkoe gebruikt is er niet zoveel actie meer te beleven het kunnen dus ook gewone HF voldoet dus prima ;)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:10

Als je steeds dezelfde koeien gebruikt, hebben ze altijd zo door wat de bedoeling is, daarom wordt er op koeienwedstrijden bij voorkeur ook steeds van kudde gewisseld, zoals bijv. afgelopen weekend in Eersel met het NK.
Op de ranch werken we met Galloway koeien, leuk en ongevaarlijk, maar ook met Aubracs en die kunnen zeer zeker wel gevaarlijk zijn. Dit jaar hebben we er dan ook minder mee gewerkt dan andere jaren, ze stonden je vaak gewoon al op te wachten en begonnen meteen te dreigen. Aangzien ze grote scherpe horens hebben, ga je dat risico dan niet nemen en zeker niet met ruiters die geen ervaring hebben met koeienwerk.
Dikbillen mogen niet, die kunnen minder tegen stress. In Eersel hadden ze 'gewone' koeien zeg maar (zover ik weet), pinken (dus jaarlingen). Misschien staat er iets op de website van de Dutch Team Penning (http://www.dutchteampenningassociation. ... /index.php)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:12

Bedankt Mabotje! Zijn jullie Galloway's ook volwassen of gebruiken jullie daar ook alleen de pinken voor?
Ik ga nu die link even doorlezen!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:36

Hier in België worden op de meeste plaatsen ook (Belted) Galloways gebruikt,
op de wedstrijden in de ardennen zie je soms ook Zebu-koetjes, (jonge) Schotse hooglanders,
gewone melk-koeien, jonge rode stiertjes,..
En het is inderdaad ook aan te raden om regelmatig af te wisselen van kudde, aangezien ze snel weten wat de bedoeling is.

In ieder geval worden er geen dikbillen (zwak hart) en geen blonde aquitaines (te agressief) gebruikt.

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:49

Het maakt idd niet veel uit welk ras. Vaak worden er ook ge.wone melkkoeien gebruikt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:56

Die blonde koeien hier zijn zeer zeker ongeschikt.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:00

Anne_GTI schreef:
Die blonde koeien hier zijn zeer zeker ongeschikt.

blond d'aquitaine?

Vleeskoeien lijken mij over het algemeen niet echt handig omdat die minder goed tegen stress kunnen (allez, van wat ik gehoord heb.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 00:17

Yep, zijn idd blond dáquitaine. Die vallen echt alles aan wat vreemd is. Krengen zijn het voor vreemden en als ze net een kalf hebben ook voor bekenden. Als ze echt in de stress raken zien ze niets meer en gaan ze overal door. Ze zijn groot, lomp en ontzettend sterk.

Ze smaken wel heerlijk :9

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:09

@Anne_GTI: Ik denk dat dat ook de koeien zijn die ik bedoel, alleen in Frankrijk noemen ze dat Aubrac's. Idd zeer gevaarlijk en zijn niet bang om te stoten. Geeft een kick om een keer door de kudde te rijden, maar er echt mee werken... nee, da's minder. De eerste paar seizoenen ging nog, maar het wordt gewoon steeds gevaarlijker, zeker als ze kalveren hebben idd.

@eefj33: Voornamelijk worden pinken gebruikt.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:27

Anne_GTI schreef:
Yep, zijn idd blond dáquitaine. Die vallen echt alles aan wat vreemd is. Krengen zijn het voor vreemden en als ze net een kalf hebben ook voor bekenden. Als ze echt in de stress raken zien ze niets meer en gaan ze overal door. Ze zijn groot, lomp en ontzettend sterk.

Ze smaken wel heerlijk :9

Haha :P Ja ik he een paar jaar landbouwtechnieken gedaan, en dan hadden wij op school ook een "blondie" en we moesten daar altijd zeer voorzichtig mee omgaan. De koe was wel redelijk veel gewoon (wat wil je als je op een school woont), maar je weet maar nooit!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:33

in aken hadden ze eens van die koeien met krulletjes :-) waren zoo leuk. gewoon benieuwd\; wat voor koeien zijn dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:15

Bedankt voor de reacties allemaal!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:54

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:45

Ja! De curlycow! Is ook veel betere naam eigenlijk :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:07

Ik heb nog een vraagje aan jullie: wat vinden jullie 'regelmatig afwisselen'? Is dat 1x per jaar, maand, week? Als je ervan uit gaat dat de kudde elke dag gebruikt wordt in verschillende onderdelen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:00

Iedere dag de kudde gebruiken? Dan zou je zowat iedere week moeten wisselen denk ik, toch zeker wel 2x/maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:01

Oke bedankt, helemaal duidelijk :) Bedankt iedereen!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:06

Tinniie schreef:
Hier in België worden op de meeste plaatsen ook (Belted) Galloways gebruikt,
op de wedstrijden in de ardennen zie je soms ook Zebu-koetjes, (jonge) Schotse hooglanders,
gewone melk-koeien, jonge rode stiertjes,..
En het is inderdaad ook aan te raden om regelmatig af te wisselen van kudde, aangezien ze snel weten wat de bedoeling is.

In ieder geval worden er geen dikbillen (zwak hart) en geen blonde aquitaines (te agressief) gebruikt.

wij hebben schotse hooglanders en eerlijk... met die kerels zou ik dat toch niet proberen := zijn echt niet zo tam als Galloways en behoorlijk sterk...

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:05

Wij hebben eens de rosékalveren van onze buurman het land in gedaan om er mee te trainen. Dit was geen succes. Koeien waren nog nooit buiten geweest. Daar moet je ook rekening mee houden. Deze kalfjes ontsnapte binnen 3 sec onder de draad door omdat de druk blijkbaar toch te groot was. We stonden er nog best een eind vandaan. De hele kudde was pleite en liep in de aardappels. Gelukkig hadden we iemand bij ons met veel ervaring en die kon de kudde op een halve kilometer afstand sturen en terug drijven richting het weiland terug.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:55

Ja dat kan ik geloven! Ja een goede afspanning aan de piste is ook heel belangrijk. En zelfs dan gaan ze er soms nog over.
Als beginneling is een 'tamme' kudde inderdaad makkelijker, maar zo'n 'wilde' kudde is leuker voor diegenen die veel trainen.