[WN] Gaan jullie hier op in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gaan jullie hier op in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:47

Dat vroeg ik me nou eens af.

Van de week ook weer. Ik was met iemand in gesprek die dressuur rijdt. Ze vertelde dat ze ook wel een 'westernpaard' zou willen hebben, omdat dat lekker relaxed is. Lekker aan de lange teugel relaxed rondsjokken!
Ik heb geprobeerd uit te leggen dat het zo niet werkt. En me daarna afgevraagd waarom ik dat nog elke keer doe en waarom ik me daar toch zo aan irriteer..... Want het slaat nergens op dat ik me daar steeds druk om maak. toch?
Toen vroeg ik me dus af, als een paarden-iemand tegen jou uitspraken doet als deze (of nog een klassieker 'western-mensen rijden met een zielig bit/zielige sporen) gaan jullie er dan nog op in... of denk je... laat ook maar?

Cassidy

Re: Gaan jullie hier op in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:50

Ik ga er van uit dat de persoon in kwestie open staat en bij wil leren.
Dus ja, ik ga er tegenin.
Zal me niet altijd in dank afgenomen worden....

dazzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:50

ik denk altijd maar tegen zulke personen, liever dat jij het zegt dan 1 met vol verstand :)

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:54

heb je goed gedaan hoor zou ik ook doen western is niet wat hun denken;p

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:55

Ga er tegenin want kan er niet tegen als mensen "zo simpel" denken over western rijden/paarden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:56

dazzy schreef:
ik denk altijd maar tegen zulke personen, liever dat jij het zegt dan 1 met vol verstand :)

Goeie.. maak je vrienden mee :D
Vind het soms nog echt shocking dat paardenmensen niet weten dat western een verzamelnaam is, dat je verschillende takken hebt. En dat western niet rondjakkeren is aan de lange teugel op de voorhand. En dat western veel training vergt, waar paarden ook serieus moe van worden. Enz... okee I'm all worked up again.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:57

tja, bij dressuur hobbel je toch ook alleen maar rond? beetje paard in de krul trekken en hoppa rijden maar..
en met springen is toch niet zo moeilijk? paard springt en jij hobbelt mee?

Ik rijd zelf dressuur, heb niets met western, maar sta er wel open voor om het te leren. Maar nee ik zie het niet als op een paard rond sjokken.. Paard doet het niet uit zichzelf ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:59

Maar paardrijden is toch ook helemaal geen sport?
Je zit een beetje op zo'n beest en hobbelt mee, kan je geen sport noemen, toch?

(zou me er dus geen snars van aantrekken, aangezien bovenstaande ook zienswijze is van velen, kost te veel energie om me daar druk om te maken, lekker laten kletsen al die mensen. Is ook mijn advies aan jou, gewoon laten kletsen.)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:00

Tja misschien bedoelde ze het niet zo. Ik vind western rijden er ook heel relaxt uit zien, maar weet ook dat er heel veel technieken zijn en dat het zeker niet minder complex is als dressuur rijden. Waarschijnlijk is het gewoon ontwetendheid

dazzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:12

haha ja jeetje, als ze dom praten kunnen ze dom antwoord krijgen, nodig ze ook wel eens uit om op mijn paardje te gaan , jammer is dat ze dat vaak niet willen maar denk dat dat wel de beste manier is om te laten zien dat het niet ''zomaar wat rondhobbelen'' is.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:16

Nee, ga ik niet op in.

Ik zeg gewoon: Dat denk jij PUNT.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:19

_Nancy schreef:
Nee, ga ik niet op in.

Ik zeg gewoon: Dat denk jij PUNT.

Mijn woorden :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:19

bij mij ligt het er helemaal aan hoe het wordt gebracht.
er zijn genoeg mensen die serieus willen weten hoe je iets doet of waarom je iets doet, en die mensen leg ik met alle plezier uit het hoe en wat van wat ik aan het doen ben, of wat ze hebben gezien.

maar als ze al zo komen van: ja dat rondsjokken of dit en dat wat je doet is allemaal zielig, dat bit doet zeer en die sporen zijn helemaal dierenmishandeling dan kan diegene lekker de boom in en schenk ik er totaal geen aandacht aan.

ik wil met alle liefde alles uitleggen, maar heb echt een gruwelijke hekel aan mensen die al van alles roepen en geen idee hebben wat er gebeurt en hoe het wordt gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:10

@ Mister01
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Verlies dat niet uit het oog...

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:13

Daar kan ik me ook zo aan ergeren.. in het begin reageerde ik er op en legde ik het uit maar nu echt waar, steek ik er geen moeite meer in!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:20

T is toch een compliment? Blijkbaar rijdt jij op een manier die heel ontspannen overkomt? Ik vind het net als met turnen; als ze het goed doen, lijkt het alsof het geen enkele moeite kost. Terwijl het natuurlijk keihard werken is.

Ik denk dat ook wel als ik westernruiters voorbij zie komen in een comfi zadel, lange teugel, zo'n ontspannen vrij gevoel!

(nu ben ik een recreatie engelse ruiters, dus kijk er sowieso anders tegen aan en maak mij ook niet snel druk om opmerkingen over het rijden. Ik ben meer van de scherpe opmerkingen terug :D Of gewoon ene oor in, andere eruit haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:40

Vuurneon: dat is nou precies waar ik me aan irriteer. Snap het zelf ook niet. Comfi zadel, vind ik eigenlijk wel meevallen. Mijn zadels zijn harder dan menig dressuur zadel! lange teugel bereik je pas na lange training., je paard verzamelen zonder teugelcontact is nog niet zo makkelijk. Ontspannen, vrij gevoel? Nee gewoon harde training, waarna je zelf ook moe bent en je paard zich goed in het zweet gewerkt heeft.

zo kijk ik er tegen aan... heb altijd het gevoel alsof mensen denken dat western rijden niks voorstelt terwijl het keihard werken is. en daar kan ik me zo aan irriteren!

Gotta work on that :D ik weet het!

isalepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:41

Laat ze lekker denken wat ze willen als je op dat soort reacties in gaat kan je aan de gang blijven :j

shyso2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:44

Ik trek me er niets van aan.... Sommige denken dat mijn pony lief en braaf is.... Tot ze erop zitten dan valt het vies tegen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:47

En als je ze eens op je paard zet? Als je dat wil natuurlijk :)

Ik heb niks met wat dan moderne dressuur moet heten (daarmee bedoel ik creatieve figuurtjes rijden op het moment dat een proefje dat voorschrijft voor een winstpunt) en ook niet met western. Maar de meeste driegangerruiters piepen wel anders over "zo'n pony met rare gangen" als ze een rondje op mijn IJslander hebben gemaakt :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:50

Ik heb laatst gelachen..

"Goh zijn je teugels niet veel te lang, hoe kun je nou zo rijden?"
*Trekt hoofdstel van pony's koppie en rijd gewoon zo verder".*

Gnagnagna :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:56

VivaLaVida schreef:
Vuurneon: dat is nou precies waar ik me aan irriteer. Snap het zelf ook niet. Comfi zadel, vind ik eigenlijk wel meevallen. Mijn zadels zijn harder dan menig dressuur zadel! lange teugel bereik je pas na lange training., je paard verzamelen zonder teugelcontact is nog niet zo makkelijk. Ontspannen, vrij gevoel? Nee gewoon harde training, waarna je zelf ook moe bent en je paard zich goed in het zweet gewerkt heeft.

zo kijk ik er tegen aan... heb altijd het gevoel alsof mensen denken dat western rijden niks voorstelt terwijl het keihard werken is. en daar kan ik me zo aan irriteren!

Gotta work on that :D ik weet het!

Maar dat zeg ik ook: je doet het goed als je uitstraalt dat het ontspannen is. Net als die turners die doen lijken alsof de driedubbeleflikflak een eitje is. Ik vind het juist een compliment als het er natuurlijk en ontspannen uitziet.
Als ze dat van mijn rijstijl zeggen ben ik er blij mee; ik rijd ook met lange teugel, heeft ook járen geduurd en vele gevechten later. Maar als iemand zegt; goh, ik ben jaloers dat jij zo'n relaxed paard onder je kont hebt, vind ik het top :j Niet alles persoonlijk aantrekken, zoveel mensen, zoveel meningen :) En zolang ze niet té aanvallend zijn, gewoon lekker laten waaien. Toen een voorbijganger zei dat ik mijn pony aan het mishandelen was doordat meneer een fikse tik kreeg, beet ik ook even toe dat het wel 600 kilo tegenover 60 kilo was... dus 3 keer raden wie het meer zou voelen als het mis ging := Ze waren overigens wel gelijk stil... ;)

(ik heb een wintec 500 zadel, dus dan lijkt elk zadel al snel comfi! :P )

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:04

Gypsy schreef:
Ik heb laatst gelachen..

"Goh zijn je teugels niet veel te lang, hoe kun je nou zo rijden?"
*Trekt hoofdstel van pony's koppie en rijd gewoon zo verder".*

Gnagnagna :P

haha ja precies! heel goede actie! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:31

Ik vind het niet meer of minder irritant of dom dan westernruiters die opmerkingen over dressuur maken, over aan binnenteugel trekken om te sturen, en over paard in elkaar trekken.

Ik ben tegenwoordig dus voornamelijk geneigd gewoon uberhaupt geen paardenvolk meer serieus te nemen, tot evt. bewezen is dat ze 't waard zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:41

Eens met Sonja.
Ik ga er dus ook niet op in, tenzij ze willen weten over het hoe en waarom. Maar als dat op een aanvallende manier gebeurt, kunnen ze in de stront zakken wat mij betreft.