[WN] Friezen in de western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Friezen in de western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 09:27

Hoihoi,

Voorlopig is het nog een verre droom, maar ooit willen ik en mijn vriend onze eigen paarden hebben.
Nu ben ik qua rassen niet zo heel kieskeurig, maar heb Friezen altijd onwijs mooie paarden gevonden. Glanzend zwart, met die lange manen.. geweldig! En gezien mijn vriend zijn grootte moet hij ook niet een paard hebben veel kleiner dan dat..
Ik vraag me alleen af of ze een beetje geschikt zijn om western mee te rijden (want als ik dan mijn eigen paard heb wil ik er wel een beetje mijn western ding mee kunnen doen :) ). Dit vraag ik me af omdat ze zo'n hoge halsaanzet hebben, daar kan je paard toch niet goed laag mee lopen?

Ervaring, iemand? :)

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:10

Magrathea schreef:
Dit vraag ik me af omdat ze zo'n hoge halsaanzet hebben, daar kan je paard toch niet goed laag mee lopen?

Ervaring, iemand? :)

Je kunt, als dat past, uiteraard een westernzadel op een fries leggen. Daar houdt het dan eigenlijk mee op. Omdat, net wat je zegt, de paarden een hoge halsaanzet hebben, kun je nooit een mooie neerwaartse verzameling krijgen.
Beetje rondrijden op je westernzadel kan prima, waarom niet. Maar je moet het zelf weten. Tenslotte kan bij de WRAN alles.

Dinges11

Re: Friezen in de western

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:18

Waarom zouden ze het niet kunnen? Nee het zullen nooit quarters worden. Maar dat betekend niet dat je er geen western mee kunt rijden je moet alleen realistisch zijn wat betreft je ambities en verwachtingen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:56

Hier zijn al -tig topics over. Met een westernzadel rijden : ja. Deftig western rijden : neen.
Kun je met een Belg springen ? Kun je dressuur rijden met een Ijslander ? Kun je met een Shetlander een veld ploegen ?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:43

Als je zo Daniëlle van Leeuwen echt heel goed ziet presteren met haar Amber (belg x haflinger), dan denk ik zo waarom niet. <<)
[WN-ITP] [NK Western Riding] Zondag

Het is net wat @Dinges11 zegt, ken je grenzen.
Je zal het zeker niet makkelijk krijgen, maar wel meer waardering verdienen voor wat je bereikt.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:47

Wat niet kan, maar als je serieus western wilt rijden, niet doen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:51

In principe kun je een chihuahua ook wel africhten voor pakwerk, of een Engelse Bull voor flyball. Het is maar net wat je ambities zijn...
Ik bekijk het nu wel van de reiningkant, omdat dit is wat ik doe. Voor trail ligt het wellicht iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:53

sliding schreef:
Als je zo Daniëlle van Leeuwen echt heel goed ziet presteren met haar Amber (belg x haflinger), dan denk ik zo waarom niet. <<)
[WN-ITP] [NK Western Riding] Zondag

Het is net wat @Dinges11 zegt, ken je grenzen.
Je zal het zeker niet makkelijk krijgen, maar wel meer waardering verdienen voor wat je bereikt.

Belg x haflinger vergelijken met een fries is appels met peren vergelijken. Een fries heeft zijn bouw gewoon absoluut niet mee voor western. Friezen zijn te opwaarts gebouwd en hebben een te hoge halsaanzet, waarmee je ze inderdaad niet zo makkelijk kunt gebruiken voor western... Er zitten echter wel leuke dressuurpaardjes tussen ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:02

Het zijn mooie paarden, daar niet van, maar ik wil maar zeggen dat het ook niet eerlijk is tegenover het dier om het te gebruiken voor iets waar het totaal de bouw niet voor heeft...
Een Fries heeft ook een heel flauw bespierde achterhand, ook al niet ideaal. En dan die knieactie en hoge opbouw van de nek...
Er zijn andere rassen waar je wel perfect western mee kunt rijden, je hoeft niet perse een QH te hebben. Een haf kan het ook heel behoorlijk doen, bijvoorbeeld. En zelf is mijn huidig wedstrijdpaardje een kruising QH/NF en ze kan ook een 70 lopen.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:21

Bizzybijtje schreef:
Belg x haflinger vergelijken met een fries is appels met peren vergelijken.

Heb je de foto wel bekeken, het is meer belg dan haflinger.
En ze rijd zich heel goed in de prijzen.

Bizzybijtje schreef:
Een fries heeft zijn bouw gewoon absoluut niet mee voor western. Friezen zijn te opwaarts gebouwd en hebben een te hoge halsaanzet, waarmee je ze inderdaad niet zo makkelijk kunt gebruiken voor western... Er zitten echter wel leuke dressuurpaardjes tussen ;)

Ik heb even in je profiel gespiekt maar je geeft een oordeel over het western rijden met een fries terwijl je zelf helemaal geen ervaring hebt met het western rijden.
Daarbij komt dat er verschillende soorten friezen zijn qua bouw.
Als je de houding van bijv een arabier ziet zou je ook kunnen zeggen dat die niet zou kunnen zakken door de hogere halshouding maar dit kan heel goed, je moet alleen wat meer voor doen.

@sevke ; Er rijd wel een fries reining maar je ziet het inderdaad niet veel. ;)

Maar als iemand nou heel graag een fries wil hebben en de western als manier van rijden heel leuk vind en de wedstrijdambities niet te hoog zijn, waarom dan niet.
De fries in de dressuur zal ook zijn achterhand eronder moeten brengen (verzameld), waarom zou het daar wel kunnen en bij de western niet?
Western is niet zomaar met de teugels lang rijden, net zo min als dressuur niet zomaar in de krul rijden is. ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:03

De enige wedstrijdambities die ik zou hebben zijn de onderlinge wedstrijdjes op de manege. Trail, pleasure, horsemanship enzo.

Had ik toch de goede gedachte.. Ach, misschien kunnen we tzt wel een mooie Fries-kruising vinden :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:14

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:05

Afbeelding

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:28

Nou dit ziet eruit alsof het meer is dan alleen maar met een westernzadel "rond hobbelen" ;)

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:29

Dank je wel ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:25

mooi om te zien :j

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:26

@wgirl +:)+
You go girl.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:29

:D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 22:08

wgirl schreef:
Afbeelding

Wauw!

Dit is nu precies het plaatje wat ik in gedachten had. Wist alleen niet of het haalbaar was..
Ik weet even niet zo goed hoe ik het moet formuleren, maar was dit nou echt moeilijk? Als in, moeilijker dan bij een echt westernpaard?

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:14

Hey Natascha, ik las dit topic en moest meteen aan deze foto denken! Maar jij had 'm al geplaatst :P (ik heb de foto gemaakt)

Zoals jullie kunnen zien kan het dus WEL. Alleen misschien niet op heel hoog niveau. Maar de basis is zeker haalbaar.

En ja een fries heeft een hoge hals aanzet. Maar elk paard kun je lang en laag rijden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:20

vind die op foto het paard teveel op de voorhand.en 1 moeilijk gevonden foto bewijst nix,laat me maar eens uitslagen zien..
buiten de hoge halsaanzet, korte holle rug, zit je ook nog met de knie-actie.
maar goed, er zijn altijd mensen die zeggen dat het wel kan. vaak blijft het bij zeggen..proove us/me wrong zou ik zeggen ;)
recreatief rijden met een western zadel is altijd mogelijk.(of anders een gitzwarte quarter kopen :P )
maar deze discussie is idd al heel vaak gevoerd, met allerlei rassen.met voor- en tegenstanders.
je moet maar doen, wat je niet laten kunt.wie weet..

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:23

Dit is alweer een ander beeld ;)

Mag ik 'm plaatsen natascha?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:27

Het kan, afhankelijk van welke discipline je wilt rijden.
Maar echt geschikt? Nee. Zijn niet gebouwd voor een mooie horizontale houding en de keren dat ik een Fries echt correct western heb zien lopen zijn op 1 hand te tellen, en dan kun je met diezelfde hand ook nog in je neus peuteren.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:37

Je zult het maar echt graag willen en net die ene hebben die het wel kan...
Aan de andere kant,moet je dat willen? Dit vloekt met hun bouw. Blijven ze heel op de langere termijn?
Soir, om ze eens lekker te gymnastiseren misschien nog niet eens zo gek.
Ik zou toch voor en ander type paard kiezen om het een en ander niet nodeloos gecompliceerd te maken.
Je hebt ook heul grote sterke QPA's en aanverwanten en met de markt van tegenwoordig best bereikbaar.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:49

en ook in het zwart verkrijgbaar *D