[WN] Derde westernles... pijnlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perette

Derde westernles... pijnlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 08:34

Hoi Hoi,

afgelopen vrijdag had ik mijn derde westernles. Kort samengevat: les1: stap aan de longe (hoe schrijf je dit? :) ), les 2: vrije stap en les 3: vrije stap met aangegeven 'parcours' door lesgeefster (als in: van A naar H en dan op een rechte lijn etc...).

Bij deze derde les heb ik blijkbaar enkele dingen verkeerd gedaan waardoor Perette steeds in draf wou gaan ipv stap. Na een tijdje dan toch enkele rondjes succesvol in stap gekregen waarna ik, in overleg met lesgeefster, ermee akkoord ging om aan de longe een keer in draf te gaan. Zodat ik het gevoel van draf kreeg.

Toen begon het...

Perette ging mooi in draf en ging plots een stapje sneller (snelle draf?)... waardoor ik enorm verschoten ben en jammer genoeg mijn twee benen toeklemde en aan de teugels trok... Gevolg: Perette wist helemaal niet meer wat ze moest doen, in galop of niet? en begon te bokken.

Mijn rechtervoet schoof uit de beugels en uit schrik teugels losgelaten en de "knop" aan het zadel vastgepakt maar ook dit tevergeefs. Knop is overgebroken en begon uit het zadel te glijden. Heb de omheining zien afkomen en dacht: nu laten vallen of met m'n klikken-en-klakken tegen de omheining gesmeten worden. Gevolg: Zeer pijnlijk staartbeen en kont! -O-

Maar zoals ze zeggen: een goede ruiter valt 7x van zijn paard... nog 6x te gaan dus! :\

Het ergste van al is, het zadel is slechts 3x gebruikt geweest (is een nieuw Pool's zadel) en bij de eerste keer dat Perette in draf ging ipv stap, had ik dit even vastgepakt (de knop) en merkte dat deze reeds losjes stond. Bij het bokken is deze volledig afgebroken.

Vinden jullie het normaal dat een nieuw zadel, bij de 3x in gebruik, deze knop kan afbreken? Bij mijn weten zouden hier toch "koeien" aan de lasso moeten kunnen bevestigd worden? (Simplistisch gezegd natuurlijk :) ).

Het is een "veelzijdigheidszadel" maar toch... Ik dacht dat zo een knop steeds voldoende hard was...

Anyhow, nog enkele dagen afzien waarschijnlijk, gaan klagen in de winkel, nieuw zadel zien vast te krijgen en dan terug er op. Vooral geen schrik krijgen... Denk ik... O:)

Tot zover mijn eerste valpartij :)

troi

Re: Derde westernles... pijnlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:41

Paardrijden is in het begin nog knap lastig, kan ik me nog levendig herinneren.
Maar zo'n knop zou er niet zomaar af mogen breken. BIj het gemiddelde zadel kun je er geen koeien meer aan hangen (daar heb je speciale typen voor) maar ze moeten wel wat kunnen hebben lijkt me. Ik zou zeker klagen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:44

hey! Leuk dat je het westernvirus ontdekt hebt...al is het met vallen en opstaan, alle begin is moeilijk :D
iInderdaad...daar zou ik het toch niet bij laten, mag zeker zomaar niet afbreken ;)

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 09:10

troi schreef:
Paardrijden is in het begin nog knap lastig, kan ik me nog levendig herinneren.
BIj het gemiddelde zadel kun je er geen koeien meer aan hangen (daar heb je speciale typen voor) maar ze moeten wel wat kunnen hebben lijkt me

Vandaar dat ik al meteen aangaf dat het een "veelzijdigheidszadel" was :)

iana schreef:
hey! Leuk dat je het westernvirus ontdekt hebt...al is het met vallen en opstaan, alle begin is moeilijk :D

Zoals met alles :) Maar heb toch liever de auto-ongelukjes die ik gehad heb toen ik net leerde rijden! Deed minder pijn :) :Y)

Ik ga het in ieder geval niet zomaar opgeven, daarvoor trekt m'n schoonzus mij te hard mee in de paardenwereld /3

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:38

1. als dit paard zo reageert op een beginnende ruiter is het dus absoluut geen geschikt lespaard voor beginners! ander lespaard zoeken. een goed beginners lespaard hoort er niet vandoor te gaan bij een beetje onduidelijkheid en al helemaal niet te bokken!
2. nee en zadel hoort zeker niet zomaar uit elkaar te vallen. ik heb nog nooit gehoord van een afbrekende knop zomaar!!! (zal mischien wel eens gebeuren als er inderdaad een flinke koe aan hangt maar verder echt niet).
3. 7 x vallen is een typisch engels gezegde. bij western is het niet normaal dat je van je paard tieft. ik hoop dus voor je dat dit de laatste keer was.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:51

quarterH schreef:
3. 7 x vallen is een typisch engels gezegde. bij western is het niet normaal dat je van je paard tieft.

Sjips, dacht ik na al die jaren dat ik eindelijk normaal was, maar nee.. :P

Mieter er gelukkig zelden af maar toch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:53

Lekkere kwaliteit dan zeg, dat zadel.. Dat hoort echt niet!
Op een rustiger paard beginnen lijkt me ook wel handig idd.. Voor je zometeen de angst te pakken hebt, zou jammer zijn.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:01

Leuk dat je met rijden bent begonnen! Maar ik sta eerlijk gezegd ook wel wat vreemd te kijken dat het paard zo makkelijk bij de eerste beste 'miscommunicaite' al van slag is en begint te bokken. Een goed/ervaren beginnerspaard hoort hier niet van op te kijken, hooguit iets te versnellen, of eerder nog, stil te gaan staan. Maar misschien begrijp ik het niet helemaal goed maar is dit je eigen paard of een manegepaard? Aangezien je het er wel over hebt dat je zelf het zadel moet gaan vervangen/laten repareren.

In het geval dat het een lespaard is, zou ik toch even proberen om op een braver paard te beginnen! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je bang wordt straks.

Enne dat zadel, ik ben niet thuis in de westernwereld, maar het lijkt me niet te horen dat het zo makkelijk afbreekt.

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 10:08

Eliine schreef:
Leuk dat je met rijden bent begonnen! Maar ik sta eerlijk gezegd ook wel wat vreemd te kijken dat het paard zo makkelijk bij de eerste beste 'miscommunicaite' al van slag is en begint te bokken. Een goed/ervaren beginnerspaard hoort hier niet van op te kijken, hooguit iets te versnellen, of eerder nog, stil te gaan staan. Maar misschien begrijp ik het niet helemaal goed maar is dit je eigen paard of een manegepaard? Aangezien je het er wel over hebt dat je zelf het zadel moet gaan vervangen/laten repareren.

In het geval dat het een lespaard is, zou ik toch even proberen om op een braver paard te beginnen! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je bang wordt straks.

Voor de goede gang van zaken even verduidelijken: het is mijn eigen paard die we onlangs gekocht hebben. Is op zich een super braaf paard maar blijkbaar redelijk gevoelig. Mijn schoonzusje, en lesgeefster <3 , heeft natuurlijk geen enkel probleem en paard luister super goed. Vandaar dat ik zeg dat het 100% mijn schuld is en het dus ook niet opgeef :) als ik zie hoe anderen ermee kunnen rijden en het eigenlijk bij hen niets mis doet :) * kan ook zijn dat ik te graag mijn paardje zie :) *

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 10:13

quarterH schreef:
1. als dit paard zo reageert op een beginnende ruiter is het dus absoluut geen geschikt lespaard voor beginners! ander lespaard zoeken. een goed beginners lespaard hoort er niet vandoor te gaan bij een beetje onduidelijkheid en al helemaal niet te bokken!

Zoals hierboven net vermeld is het niet echt een "les"paard van de manege ofzo. De eerste twee lessen gingen super en heb ik waarschijnlijk MEER aandacht gegeven aan mijn voeten... Volledig mijn fout dus, zomaar denken dat ik mijn voeten mag laten hangen :)

quarterH schreef:
2. nee en zadel hoort zeker niet zomaar uit elkaar te vallen. ik heb nog nooit gehoord van een afbrekende knop zomaar!!! (zal mischien wel eens gebeuren als er inderdaad een flinke koe aan hangt maar verder echt niet).

Het is dus effectief "zomaar" gebeurd, zelf het zadel niet laten vallen oid. Dus ofwel is het in de winkel gevallen en was het reeds vanbinnen gebarsten en bij het vasthouden voor evenwicht waarschijnlijk het decoratieve "stro,...?" losgetrokken en jah... toen brak het helemaal :(

quarterH schreef:
3. 7 x vallen is een typisch engels gezegde. bij western is het niet normaal dat je van je paard tieft. ik hoop dus voor je dat dit de laatste keer was.

ahzo, weer iets bijgeleerd :) wist niet dat dit een typisch engels gezegde was :) Maar of je nu engels of western rijd, elke ruiter zal toch wel eens van zijn paard vallen? niet? :?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:15

Je hebt dus een nieuw (zelf) gekocht zadel waar na een klein ongelukje de knop van is afgebroken...
Lijkt me geen deugdelijke konstruktie geweest en imo reden om ermee terug te gaan naar de verkoper.
Overigens... als een knop al zo makkelijk breekt zou ik al twijfels krijgen bij de rest van het zadel ;)

Verder denk ik dat jij beter even op een iets minder gevoelig paard kunt leren rijden tot je zover bent om op je eigen paardje verder te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:15

misschien slim om dan eerst les te nemen op een rustiger makkelijker paard...
niet dat het de fout van het paard is, maar het is wel eerlijker voor je paard om eerst wat te gaan leren en dan pas hier op te klimmen...?

edit: pools is ook niet echt een heel geweldig merk... maar dit is wel heel erg! zeker geen reclame..

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:17

quarterH schreef:

Helemaal mee eens :j

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 10:19

DubbelDun schreef:
Je hebt dus een nieuw (zelf) gekocht zadel waar na een klein ongelukje de knop van is afgebroken...
Lijkt me geen deugdelijke konstruktie geweest en imo reden om ermee terug te gaan naar de verkoper.
Overigens... als een knop al zo makkelijk breekt zou ik al twijfels krijgen bij de rest van het zadel ;)

Verder denk ik dat jij beter even op een iets minder gevoelig paard kunt leren rijden tot je zover bent om op je eigen paardje verder te leren.

Volledig correct, 3 weken geleden volledig nieuw en zelf gekocht zadel gaan halen (verkoper is het nog komen passen) net zoals alle andere benodigheden (hoofdstel, teugels, ...). Na 1x vast gepakt te hebben bij het in draf gaan (dus eerlijk gezegd niet héél veel kracht opgezet) voelde ik al dat het 'losjes' hing. En bij het vastgrijpen (veel kracht #) ) is deze volledig overgebroken.

En mijn schoonzusje heeft al voorgesteld om eerst op een paard van haar te leren rijden, waarvan ze zeker weet dat die niets gaat doen bij miscommunicatie, en zij mijn paard in vorm houd :) om nadien als ik de houding e.d. volledig onder de knie heb terug met eigen paardje te rijden.

But first off all, voor ik terug op een paard kruip, eerst het zadel zien te repareren/ruilen ... en natuurlijk zorgen dat ik zonder pijn mijn been terug over het zadel kan zwieren :)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:31

Een keertje vallen hoort er bij ~~}> (maar als dat vaak gebeurt is er toch echt iets niet goed hoor)

Maar dat een zadel na 3 keer gebruiken met gemak breekt en dat het paard zo reageerd, is niet zoals het hoort.

Met een zadel moet je toch echt wel vrij ruw om kunnen gaan voordat er iets kapot wil gaan.
Zo moet je er natuurlijk niet mee om gaan, en dat moet je ook niet uitproberen, maar je begrijpt wel dat dit aangeeft, dat wanneer jij geen geweld hebt gebruikt, je zadel nu nog heel behoort te zijn.
Je hebt dus het recht om terug te gaan met je zadel.

Nu kan de reactie van je paard aan 2 dingen hebben gelegen (uiteraard aan meerdere dingen, maar daar gaan we effe niet op in)
Aan de ene kant kan het aan jou liggen. Je verteld dat je dit paard pas hebt gekocht en dat andere er zo mee weg rijden. Wellicht is dit paard niet gewend aan het gehuts en kluts van beginnende ruiters en raakt het daar ietswat van in de war.
Het is precies wat je zegt, een beginnende ruiter reageerd op elke pas en wanneer dat even uit het ritme gaat, knijp je met de benen, schieten je handen om hoog en trek je aan de teugels, gooi je je boven lichaam alle kanten op etc.
Geeft niets, want dat zal per les vooruit gaan hoor.
Wat jij als ruiter nu nodig hebt is een erg cool paard. Een paard waarnaast je een bom kunt laten ontploffen. Waar je ondersteboven achterstevoren op kunt gaan zitten, waar hij allemaal schijt aan heeft.
Is jouw paard niet zo cool, dan kun je idd reacties krijgen, zoals je nu gekregen hebt.
Dat maakt het geen verkeerd paardje, dat absoluut niet, maar kunnen jullie als team beter even wachten tot jij wat stabieler in het zadel zit.
Aan de andere kant, als jouw zadel al zo snel breekt, kan het zijn dat het gehele zadel gewoon rotzooi is en dat jouw bewegingen in dat zadel, daardoor niet fijn zijn op jouw paard zijn rug. Laat dus altijd een zadel aanmeten door een goede zadelpasser en gooi e nooit zelf zomaar wat op. (kun je dus niet terug met dit zadel, laat het dan eens nakijken bij een zadelmaker)

En uh...nou zijn wij niet nieuwsgierig he, maar heb je niet heel toevallig ergens een foto van jou en je paard :D

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 10:49

holly schreef:
En uh...nou zijn wij niet nieuwsgierig he, maar heb je niet heel toevallig ergens een foto van jou en je paard :D

Thxn voor de volledige info en het is zoals je zegt! Zie mijzelf in jou omschrijving als "beginnende ruiter" :) :)
Wil eigenlijk niet weten hoe ik eruit zie op een paard :) :)

Wat betreft de foto's: here we go, hoewel dit de foto's zijn van de vorige eigenaar. We moeten nog eens mooie foto's zelf maken, maar jah... de zon eh! :brr:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:08

Het is ook geen typisch engels gezegde, want ik heb er nog nooit van gehoord :D

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:33

Uit je uitleg maak ik op dat je je paard nog niet zo lang hebt en mogelijk zit daar een deel van het probleem.
Een paard is een kuddedier en elke kudde heeft een rangorde met een leider en ondergeschikten.
Voor jouw paard vormen hij en jij een kudde waarbinnen een rangorde moet worden bepaald. Aanvankelijk heeft hij wat gekeken hoe jij je als leider gedraagt en of jij wel waard bent om leider te zijn.
Als jij nu vindt dat jij geen goede leider bent zal hij zich willen profileren als leider en dit aan jou duidelijk maken door zijn gedrag, zijn gedrag tijdens de les kan daar deel van uitmaken, hij maakt jou duidelijk "ik doe mijn zin want jij bent geen goede leider".

Ik zou jou willen adviseren om je paard eens goed te observeren gedurende enkele dagen hoe hij zich tov jou gedraagt : onderdanig of dominant en afhankelijk hiervan hem eventueel op te voeden zodat hij jou als zijn leider erkent.

Van een paard vallen is iets dat uiterst zelden gebeurt in de western wereld. Ik zit nu vijf jaar in het western gebeuren en heb nog maar twee valpartijen meegemaakt. De eerste was een beginnende ruiter die haar paard deed stoppen zonder dat ze het besefte met als resultaat dat zij voorover uit haar zadel vloog en de tweede was Grischa Ludwig die nog juist dat extra puntje uit een snelle cirkel wou halen maar te weinig grip had en met paard en alles onderuit schoof.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:41

Ik ben zelf 2 keer onderuit geschoven met 2 verschillende paarden, dus dat gebeurd inderdaad wel.
Maar ik denk niet dat het uiterst zeldzaam is om van je paard te vallen in de western wereld.
Heb het verschillende keren zien gebeuren bij zowel wedstrijdruiters als recreatieve ruiters.
Ik denk niet dat je per discipline (dressuur/western/springen) kunt zeggen dat er veel of weinig ruiters van hun paard vallen, denk dat je dat beter per niveau van ruiter en paard kan zeggen hihi.. :)

@ TS
Zoals meerdere mensen in dit topic zeggen, probeer wat lessen op makkelijke en rustige manegepaarden te rijden. Zij geven jou meer vertrouwen in je rijkunsten. Veel ruiters worden namelijk onzeker als ze van hun paard vallen.
Wanneer je de basis onder de knie hebt kun je rustig verder met je eigen paard. :)

Wat betreft je zadel: terug gaan naar de winkel en een nieuw zadel of je geld terug eisen!
Dit mag gewoon niet gebeuren met een nieuw en goed zadel!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:54

yR er staat ook dat het een engels gezegde is. Daarmee bedoel ik dat de instelling anders is. Bij engels hoor je vaker dat men vind dat je een paar keer van je paard moet donderen voor je kan rijden en het redelijk normaal is dat dit gebeurd. Ook bij oudere paarden komt het voor dat ze ruiters eraf bokken omdat ze geen zin hebben.
Dit zijn dingen die bij een echte westernstal toch echt niet normaal gevonden worden. Wat niet betekend dat het niet eens kan gebeuren maar normaal is het zeker niet!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:32

ik weet niet in welke engelse kringen jij je bevindt qh, maar het is echt totale nonsens dat het normaal is in de engelse sport om er af te vallen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:49

schijnbaar in dezelfde als TS :-)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:52

Is idd ook België :D

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:20

net als dat gekke mens :( dat jaren geleden een motorprogramma op tv had, die zei dat iedere motor rijder een keer gevallen moet zijn om goed te kunnen rijden , nou Bullsh#t }:0 heb nu 11 jaar mijn rijbewijs en hoop nooit te vallen ( ff blank hout gaan kloppen ) van mijn paarden ben ik ook maar 1x per paard afgejopt ,
oja van Harley 2 keer maar die heb ik ook 9 jaar gehad , van Dude de eerste week al , toe wist ik gelijk dat hij een zeer snelle rollback had , en van Burny ook maar 1 keer toen ze net zadelmak was . het kan natuurlijk altijd gebeuren het blijven beesten /3 maar was er niet van plan om 7 x te gaan , hou ik geen bot meer in me lijf heel , toch!!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:16

quarterH schreef:
yR er staat ook dat het een engels gezegde is. Daarmee bedoel ik dat de instelling anders is. Bij engels hoor je vaker dat men vind dat je een paar keer van je paard moet donderen voor je kan rijden en het redelijk normaal is dat dit gebeurd. Ook bij oudere paarden komt het voor dat ze ruiters eraf bokken omdat ze geen zin hebben.
Dit zijn dingen die bij een echte westernstal toch echt niet normaal gevonden worden. Wat niet betekend dat het niet eens kan gebeuren maar normaal is het zeker niet!

Ik reageerde niet op het gezegde maar op de post boven mij:
Citaat:
Van een paard vallen is iets dat uiterst zelden gebeurt in de western wereld.

Alsof er dus meer ruiters afvallen bij het engelse rijden dan bij het western rijden hihi.
Daar reageerde ik even op. :)