[WN] De wijsheden van Larry Trocha

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JohnnyReiner

De wijsheden van Larry Trocha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 09:04

Vandaag kreeg ik e mail van Larry Trocha, waarin hij een probleem van iemand behandelt. Dit keer, over het veel komende misverstand, dat paarden vaak vanuit het oogpunt "gelijk zijn als de mens " worden bekeken,of beter "vermenselijkt" worden. Ze zijn aardig en te hanteren zolang jij maar niet iets doet wat zij niet willen.......
Je kunt het er mee eens zijn of niet, ik kan mij er wel in vinden.
Om misverstanden te voorkomen, deze trainer of welke andere trainer dan ook is niet mijn goeroe. Niet 1 trouwens. Ik kijk slechts of het mij aanspreekt, en of ik er wat aan heb.
Hier de story

http://www.horsetrainingvideos.com/hors ... ng-911.htm
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 27-07-11 09:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:12

die wijsheden zijn wijs :j

cissy

Re: De wijsheden van Larry Trocha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:35

Hij is wel behoorlijk hard maar heeft wel gelijk.... }>
Je ziet het heel vaak om je heen gebeuren en helaas hoeft niet iedereen eerst een cursus: 'Hoe denken paarden' te volgen om een paard te kunnen kopen.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:36

ik kan me hier ook zeker in vinden , interessant stukje !

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 09:50

Zelf ben ik niet zo van het soulmate of maatjes gedoe met een paard.

Een paard is een paard en een hond is een hond en dient met respect te worden behandeld maar wel als een paard of als een hond.

Als je zoals ik, wel eens een uurtje paarden observeert op het weiland, dan zie je hoe ze werkelijk tegen elkaar zijn. Behoorlijk wreed af en toe en altijd uit op eigen gewin. Het is heel verleidelijk om in een dier, of het nu paard, hond of kat is, menselijke eigenschappen te zien, maar dat bezit het niet.
Je kunt van een dier houden, maar om het te vermenselijken , of nog meer, als vervanging van een mens te zien, omdat men bv teleurgesteld is in andere mensen, dat gaat mij veel te ver.
Vooral paarden weten daar vaak handig gebruik van te maken.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:57

Amen! _/-\o_
maar ik denk niet dat de boodschap voor "Sue" zo over komt helaas... ik denk dat het beter was geweest om het haar te laten zien :wow: nu zal ze zich waarschijnlijk alleen maar aangevallen voelen (je vraagt om hulp, maar wordt afgebrand).
ik hoop in ieder geval dat zij (en mensen als haar) het advies ter harte nemen en actie ondernemen! :j
ben zelf ook met bepaalde dingen door schade en schande wijs geworden, en om hulp vragen is dan zeker geen schande! beter voor je paard, en ook beter voor jezelf ;)

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:06

Ja, alleen ik denk dat dit met een praktijktraining niet is op te lossen. Omdat het tussen de oren van de eigenaren zit. Het is hetzelfde met honden, hoeveel niet goed opgevoede honden zijn er wel niet.
Men neemt een hond als maatje en behandelt de hond als mens, dan mag de hond ook nog van alles, en voila daar beginnen de problemen.

Soms moeten dingen hard worden gesteld, om mensen wakker te schudden. En iid, Larry heeft een heel goed punt. Als je paard je maatje voor altijd is, en die menselijke eigenschappen bezit, die wij het graag zien hebben, waarom gooit ie je er dan af zodat je wel dood kunt zijn ?
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 27-07-11 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:07

Ben het helemaal met je eens! :j
Een paard hoort ten alle tijden gehoorzaam te zijn aan je. Je mag 'm als vriend behandelen maar je staat wel bóven hem!

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:10

Kijk, hier thuis op de RRRanch zeggen ze dat ik gek ben. Als ik de stal binnen kom begin ik tegen die paarden te ouwehoeren, maar ik weet dat ze dat toch niet snappen en behandel ze wel als paard.
Vaak beginnen de problemen als men een nieuw paard heeft gekocht na een paar weken. Juist dan is het een kwestie van volhouden en de baas blijven, anders geeft het geheid problemen.
Wij hebben hier onze handen vol gehad aan die jonge reining merrie en zijn er vaak toen ze 3 jaar was behoorlijk van afgedonderd. 1 keer zo erg dat ik dacht dat er een olifant op mij had gestaan en ik een paar minuten geen lucht kreeg, toch weer er opgegaan, anders heb je verloren.
Maar consequent en streng gebleven, niets toegeven. Nu is het een braaf en goed hanteerbaar paard.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:35

@GB ik denk dat als hij het in de praktijk had laten zien wat hij bedoelt (dat het paard niet gevaarlijk is met de juiste benadering) en het haar zelf ook had laten ervaren, dat dit bij haar veel duidelijker zou zijn overgekomen.
maar uiteraard heb ik ook begrip voor de goede man, dit zal vast niet de eerste zodanige mail zijn die hij ontvangen heeft ;)
en je hebt ook gelijk dat natuurlijk niet iedereen voor rede vatbaar is helaas.
maar, te zien aan de reacties op zijn site, en de reacties hier, zijn er ook héél veel mensen die er net zo over denken als hij en dat is uiteraard een heel goed teken! :D we worden ons er steeds meer bewust van dat het dieren zijn die instinctief reageren, en niet "denken" zoals wij.
wat voor het paard het belangrijkste is: duidelijkheid en grenzen! wat mag wel, wat mag niet, en wat zijn in beide gevallen de consequenties, beloning of "straf"? en natuurlijk: consequent zijn :) ik denk dat dat laatste nog het moeilijkste is...

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:41

Dat is het ook, als een paard je steeds tegen de palen aan probeert te rijden, of bokt en springt, is het doorbijten en niet in de verleiding te komen er maar af te stappen.
Dat klinkt makkelijk, maar is het absoluut niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:59

Wat een verhelderend commentaar. Prachtig stukje en ik kan me er helemaal in vinden. :).

Toen ik begon met mijn huidige paard, was hij een beetje zoals beschreven in de brief van Sue. Hij sloeg niet, hij beet niet echt, maar liep wel constant over je heen en toonde aanstalten te bijten als je iets deed wat hem niet beviel. Het heeft even geduurd en veel doorzettingsvermogen gekost, maar nu kan ik hem aan een touwtje meenemen, zonder dat hij achterlijk gaat doen. Hij weet nu dat ik de baas ben en niet hij.

Hij heeft dus ook vaak genoeg een tik gehad, en daar voelde ik me dan soms best schuldig over. Maar, ik heb nu wel een braaf paard dat bijna nooit meer over de schreef gaat.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:04

Of als je er af dondert, er dan gelijk weer op stappen! ook absoluut niet makkelijk...
maar precies zoals je zegt, wel noodzakelijk, uiteindelijk heb je er veel profijt van :j
vorige week nog gehad (wat trouwens wel mijn eigen fout was, ik lette even niet op), paard springt weg en gaat aan de kletter, door mijn onoplettendheid reageer ik verkeerd en donder er af :( maar gelijk weer opgestapt en doorgereden, waarna het goed ging omdat ik wel oplette.
de dag erna helemaal blauw en beurs (waarschijnlijk had hij me tijdens de val nog geraakt met de achterbenen), maar toch blij dat ik nog even terug erop gekropen ben ;)

@_San87_ goed hoor dat je doorgezet hebt. en een heerlijk gevoel als je het resultaat ziet, toch? :D dan hoef je je zeker niet schuldig te voelen over een paar uitgedeelde tikjes. als je ziet hoe ze met elkaar om gaan...
Laatst bijgewerkt door NRJ op 27-07-11 11:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:04

OMG.. dit is wat ik zo vaak probeer duidelijk te maken aan mensen, maar idd, naar mij luisteren ze ook niet. ik ben het in dit geval helemaal eens met deze man. ik ken hem verder niet, weet niet hoe hij werkt, maar zoals hij schrijft is het helemaal mijn man.
ik wil geen 'vriendjes' worden met mijn paard. ik ben de 'baas' van mijn paard. mijn paard doet wat IK wil, ik doe niet wat MIJN PAARD wil.
wat fijn om te lezen dat er meer zijn die denken zoals ik. heerlijk.

is een kwalijke, menselijke eigenschap om menselijke emoties aan een dier te plakken. dat kan niet, want een dier IS geen mens. heeft andere emoties en denken vanuit een ander standpunt.

dank je wel Gre dat je dit met ons gedeeld hebt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:07

@Paintless: Ik heb zelf nog wel eens een momentje dat ik een paard menselijke emoties toeken. Dan staat hij bij mij te soezen met zijn neus tegen me aan. Dan denk ik wel eens, hij vindt me wel lief <3. Uiteraard is het geen liefde wat hij voelt, maar toch, ik voel me prettig bij die gedachte.

Verder ben ik het met je eerste alinea helemaal eens en dat vertel ik dan ook al mijn lesklanten. Pak een paard aan zoals hij jou ook aan zou pakken.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:10

Mooi verwoord Paintless :j

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:13

_San87_ schreef:
@Paintless: Ik heb zelf nog wel eens een momentje dat ik een paard menselijke emoties toeken. Dan staat hij bij mij te soezen met zijn neus tegen me aan. Dan denk ik wel eens, hij vindt me wel lief <3. Uiteraard is het geen liefde wat hij voelt, maar toch, ik voel me prettig bij die gedachte.

Verder ben ik het met je eerste alinea helemaal eens en dat vertel ik dan ook al mijn lesklanten. Pak een paard aan zoals hij jou ook aan zou pakken.

och ja. dat heb ik ook echt wel eens. als ik mijn meisje zie leunen, met haar centenbakkie, dan denk ik ook, wat ben je een lieverd.. vind je mij ook lief?
maar dat is menselijk, ik ben tenslotte wel een mens. ik weet wel dat als zij baas over mij zou worden, de situatie iets anders zou zijn. :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:15

Ik vind het een mooi stukje, bedankt voor het plaatsen.
En ik ben het helemaal met hem eens. Niet alleen het gedeelte over het vermenselijken van het paard, maar ook het gedeelte waarin hij duidelijk aangeeft dat NH en clickertraining maar al te vaak verkeerd worden geinterpreteerd.
Als ik Bokt doorlees, en dan met name de NH en VD pagina's, rijzen mijn haren soms te berge wat er door sommige bokkers over hun band met hun paard wordt gezegd, en de oplossingen die worden aangedragen als iemand een probleem heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:16

Paintless schreef:
_San87_ schreef:

och ja. dat heb ik ook echt wel eens. als ik mijn meisje zie leunen, met haar centenbakkie, dan denk ik ook, wat ben je een lieverd.. vind je mij ook lief?
maar dat is menselijk, ik ben tenslotte wel een mens. ik weet wel dat als zij baas over mij zou worden, de situatie iets anders zou zijn. :=

Precies :D. Als ik mijn paard over me heen had laten lopen, was ik nu zijn slaaf :'). Helaas voor hem heeft hij de verkeerde mens uitgekozen :=.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:17

zo heb ik ooit eens ergens gereden. in de trot, lichtrijden.. zei hij opeens dat ik me aan mijn paard moest aanpassen.. WHAT??? never! zij draaft maar rustiger zodat ik normaal kan lichtrijden. ik ga mij niet aan t paard aanpassen. stel je voor als paard maar besluit te gaan galopperen, maar de ondergrond is glad..
ik vind het echt een goed stukje.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:39

Ik had nog nooit van hem gehoord, maar wat heeft ie gelijk! Ik lag dubbel om de wijze waarop hij het allemaal verwoordt, maar het is zo herkenbaar.

Wij hebben ook zo'n meisje op stal gehad die wilde haar paard geen halster omdoen. "Want als een paard echt van je houdt, blijft hij bij je". :')

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:42

:=

en als ie eten ziet, gaat ie daar heen..

zo ken ik iemand die zijn paard niet wil corrigeren, want dat is zielig.. en oei, wat een gevaarlijk beest is dat..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:46

mmm, hij heeft gedeeltelijk gelijk en de problemen van deze vrouw pikt hij er prima uit

ik ben het niet met hem eens dat paarden geen liefde tonen en dat ook niet in een kudde hebben
dat hebben ze wel degelijk
paarden in een kudde hebben vaak ook hun vriendjes waar ze veel mee samen zijn en spelen
slimme paarden maken ook dankbaar gebruik van zulke vriendschappen door zo hoger in rangorde te komen door de bescherming van een hoger in rang paard
kun je ook nalezen in de boeken van Henry Blake

sommige paarden worden echt je maatje, andere weer niet, dat is die klik

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:21

een heel goed bericht heb je geplaatst TS!

het wordt op een hele duidelijke en eerlijke manier uitgelegd, en het is niks anders dan de volle waarheid.

blij ook te lezen dat veel mensen het hiermee eens zijn, en hopelijk gaan nog veel meer mensen begrijpen hoe een paard werkelijk in elkaar steekt en nog belangrijker hoe ze er op een verantwoorde manier mee om moeten gaan, voor zowel het paard als de mens de veiligste manier.

het is ook gewoon heel simpel: een paard (+/- 500 kg ) wat niet naar je luistert is gewoon gevaarlijk! en ze zijn zoveel sterker als de mens dat ze heel veel schade kunnen toebrengen.

ik heb het zelf (helaas) ondervonden hoe krachtig een paarden been kan aankomen (heb een nachtje in het ziekenhuis gelegen) en dit was nog maar een waarschuwing die dat paard me toen gaf, laat staan wanneer hij me echt had willen pakken, had ik het waarschijnlijk niet na kunnen vertellen.
daarom ook: zet nooit je lichaam of leven op het spel voor een paard, ze moeten gewoon luisteren, jij bent de baas ten alle tijden!

Greetje61

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:42

Ik krijg ook zijn nieuwsbrieven en las dit ook. Ik ben zelf een liefhebber van Cesar Millan en die hanteert dezelfde visie, dat Larry die vrouw een hond aanbeveelt is dan ook lachen ... krijgt ze waarschijnlijk dezelfde problemen mee ...