[WN] Lespaarden met shank

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Lespaarden met shank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 19:41

Ik zie regelmatig op WN-ITP trotse bokkers langs komen met foto's van hun les. Wat ik ook regelmatig zie is dat de lespaarden een shank in hebben en dat er 2 handig gereden wordt. Was het niet zo dat een shank pas is voor hoger niveau? En is het dan ook niet zo dat je op een shank 1 handig dient te rijden (op wedstrijd). Hoe kan het dan dat onderlinge wedstrijden op shank en tweehandig gereden worden? Waarom hebben lespaarden uberhaubt een shank in? Heb zelf deze ervaring ook. Mijn 1e westernles ooit lang geleden, op een les paard.. Men had geen idee hoeveel ervaring ik had, maar ik kreeg gelijk sporen aan gemeten en mijn paard had een shank in.
Wat is er mis met een snaffle voor lespaarden?

Popstra

Re: Lespaarden met shank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:57

helemaal nix!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:58

Geen idee.... misschien een keer aan die maneges vragen? Snap het nut ook niet echt er van.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:58

Ik geef je helemaal gelijk, maar je ziet het inderdaad veel. Ik heb nooit echt duidelijk antwoord gekregen op de vraag waarom, misschien zijn ze makkelijker(der) hanteerbaar zo?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:01

Dat vroeg ik me laatst ook af, kinderen die nog nooit hadden gereden op een pony, maar het beest had wel standaard een shank in. Net als mijn rijdier, goed ik had er zelf geen probleem mee maar aangezien ik tweehandig reed zag ik er ook het voordeel niet zo van in. Het had voor mij geen meerwaarde.
Ik denk dat het gewoon makkelijker is, pony wat voorwaarts? Och het is westernrijden dus dan mag het.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:02

Ik heb mijn eerste westernles met snaffle gereden, zodat mijn instructrice kon zien hoe ik met mijn handen was.
Ik probeer zo zacht mogelijk te zijn en mocht daarna ook met de shank rijden, omdat ze zei dat ik daarmee de hulpen preciezer kan geven. Na een paar lessen leerde ik met 1 hand rijden.
Zelf vond ik dat niet verkeerd, het paard had er weinig last van, aangezien mijn instructrice vriendelijk lesgaf en ik ook zacht probeer te zijn met mijn handen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:07

Ik rijd mijn lespaard met shank, maar wel zoveel mogelijk op één hand. Alleen als een oefening echt de mist ingaat mag ik m'n tweede hand erbij pakken. Mijn instructrice vind dat ik daar aan toe ben, en m'n lespaardje loopt beter op een shank dan een snaffle. Ik ben wel op een snaffle begonnen (op een ander paard), heb eerst moeten 'bewijzen' dat het met shank goed zou gaan.

Ik ben het er wel mee eens dat je vaak ziet dat er op een shank alleen maar tweehandig gereden wordt, of dat bij een beginner of bij een proefles het paard een shank inkrijgt. Misschien omdat dat 'meer western' zou zijn? Niet dat ik het daar mee eens ben, maar dat is vaak wel het beeld dat er is van de westernsport - shanks, lange wieltjessporen en crossen aan een lange teugel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 20:24

Maar ligt het niet juist bij de basis om te leren waarom je met een shank zou rijden, wat de regels zijn als je ooit wilt starten, etc?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:30

Absoluut, dat zou basis moeten zijn, en bij goede instructie wordt dat ook uitgelegd. O.a. werking van shank vs snaffle, waarom je een- of tweehandig rijdt, wedstrijdregels etc. Theorie en praktijk liggen helaas niet altijd bij elkaar in de buurt .... (op een hoop maneges trouwens, niet specifiek western, maar dat is een heel andere discussie).

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:33

heb ook ergens les gehad direct sporen aan en meestal shanks maar at laatste niet altijd. Ik vond die sporen ook echt vervelend als je nog niet goed kan rijden zit je elke keer dat paard onbewust te prikken als je benen bewegen. Heb ze dan ook afgedan en dan liep het paard helemaal niet meer enfin ben er snel weer weggegaan ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:52

Ik kom het wel tegen dat mensen vrij snel op shanks zijn gaan rijden. Nu zit er wel veel verschil in de soorten, dus daar maak ik wel onderscheid in wat kan of echt niet.
Helaas zie je wel heel veel dat paarden/ruiters waarbij te snel is overgestapt dat ze totaal niet snappen wat bijv teugel tegen de hals is, er wordt nog met teveel druk geredenof paarden lopen achter het bit.
Het is wle het idee en het beeld wat sommige mensen hebben als ze overstappen. Ze willen dan een western bit en als ze bellen zeggen ze ook ale en complete western uitrusting te hebben.
Ik kom dan bij eigen paarden aan huis, maar zou in principe nooit lesgeven op lespaarden met shanks aan mensen die ik nog niet ken. Daarna zal de ene sneller over kunnen dan de ander. Natuurlijk is het op een klaar paard duidelijk te voelen als iemand de hulpen juist kan geven, maar ik wil ook graag dat mensen weten hoe dat zo komt en de weg er naartoe. Op elk paard dat je stapt moet je blanco beginnen en afhankelijk van ruiter en paard gaat het snel of niet.

Ik schrik er wel van dat mensen van hun trainer een shank of twisted wire bijv in moesten hangen, omdat het paard te sterk is. Dat vind ik persoonlijk heel kwalijk. Dan begin ik gewoon opnieuw met een snaffle.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:01

nou wil ik dit jaar me gaan oriënteren op westernrijden, en wil ik eerst zelf een keer een les op een meer ervaren westernpaard doen, voordat ik evt zou beginnen met lessen op mijn eigen semi-engels getrainde paard. Maar ik zou zelf ook niet met een fijn gevoel op een lespaard willen stappen als hij een shank in heeft; ik weet weinig over westernrijden, heb 0.0% ervaring en zou toch wat bang zijn het paard pijn te doen of de verkeerde hulp te geven.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:20

Ook geen idee. Op onze westernmanege worden alle manegepaarden standaard op een snaffle gereden.
En tweehandig. Natuurlijk wordt er gestreefd naar eenhandig rijden, maar dit kan ook op een snaffle.
Onze manegeruiters starten in principe niet, en die enkeling die dat wel doen rijden tweehandig.

Er zijn natuurlijk wel pensionklanten die op hoger niveau rijden en dus ook met shank.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 09:24

superpony schreef:
Ik schrik er wel van dat mensen van hun trainer een shank of twisted wire bijv in moesten hangen, omdat het paard te sterk is. Dat vind ik persoonlijk heel kwalijk. Dan begin ik gewoon opnieuw met een snaffle.

Been there... Mijn haf liep op een billy allen comfort snaffle. Haf vond het heel erg moeilijk om los te laten in de kaak, dus kreeg ik van mn trainer een enkelgebroken shank...
Tja, wist ik veel......

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:42

stef schreef:
Ik zie regelmatig op WN-ITP trotse bokkers langs komen met foto's van hun les. Wat ik ook regelmatig zie is dat de lespaarden een shank in hebben en dat er 2 handig gereden wordt. Was het niet zo dat een shank pas is voor hoger niveau? En is het dan ook niet zo dat je op een shank 1 handig dient te rijden (op wedstrijd). Hoe kan het dan dat onderlinge wedstrijden op shank en tweehandig gereden worden? Waarom hebben lespaarden uberhaubt een shank in? Heb zelf deze ervaring ook. Mijn 1e westernles ooit lang geleden, op een les paard.. Men had geen idee hoeveel ervaring ik had, maar ik kreeg gelijk sporen aan gemeten en mijn paard had een shank in.
Wat is er mis met een snaffle voor lespaarden?

Het valt mij ook op. Gisteren zelfs dat topic van een onderlinge wedstrijd. Zag er keurig uit, daar niet van, maar een onderlinge wedstrijd waar ze op lespaarden met shank en twee handen rijden? Dan wordt het al verkeerd aangeleerd. Ik had er nog op willen reageren, maar zie nu dat er hier al een topic over geopend is. Mijn verbazing wordt dus gedeeld.

Mijn eerste westernlessen op een westernmanege (ergens in 2001) waren overigens gewoon netjes op een snaffle. En ik zag niemand anders daar met een shank in de manegelessen rijden. Zo hoort het.

Ik ben nu pas begonnen thuis met de shank (na jaaaaaaren op de snaffle te hebben gereden) en dan zoetjes aan tijdens het rijden op één hand pakken. Buitenritten sowieso op de snaffle (wat heeft het voor zin om met een shank naar buiten te gaan?).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:47

ik erger me eigen ook rot.
ik zie beginners rond crossen die de teugels [2 hands] nodig hebben om in het zadel te blijven met een shank.....
een enkeling dan nog met een dressuurmartingaal ook. 8)7
heb er ooit wat van gezegt maar ach,ik heb geen recht van spreken want ik rij immers ook op shank. _O-

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:37

En vergeet niet hoe vaak je op wedstrijden ziet dat er L5 en L4 ruiters zijn die tijdens het losrijden met een shank (op 2 handen) rijden en dan vlak voordat ze de ring in moeten er een snaffle in hangen. En dan gaat t dus mis... Vaak genoeg gezien. Paard onbestuurbaar, aan de kletter, enz. Leer eerst je paard eens terug te gaan naar de snaffle...

Mijn eerste westernles was op mn eigen paardje en dat was (dus) met snaffle.

Ik denk dat mensen te snel en te veel willen en vergeten daarbij dat je nergens komt als de basis er zowel bij de ruiter als t paard niet in zit.

En idd Tamara, het verbaast mij ook dat op een onderlinge wedstrijd een shank met 2 handen wordt ge accepteerd. Wij doen elk jaar ook de onderlinge in Oud Gastel, maar daar wordt wel volgens de WRAN regels gereden. Want daar is een onderlinge imo voor, leren hoe de echte wedstrijden moeten!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:04

In de omgeving zijn er ook 'western'lessen... Op een foto zie je een kind van jaar of 9 (past net op de pony en zit enorm ruim in het superzadel) die trekt met beide handen aan een shank. Pony loopt met de mond open en bakstuk steekt tegen het oog van trekken.
Mja, wat ze daar nu van leren; dat het zo OK is? }:0

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:26

Bij de DRHA in de GAG mag je ook 2 handig op een shankbit starten. Ik snap niet waar jullie je druk om maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:28

rapido schreef:
Bij de DRHA in de GAG mag je ook 2 handig op een shankbit starten. Ik snap niet waar jullie je druk om maken!

Dat vind ik ook een achterlijke regel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:31

rapido schreef:

Wat wil je nou elke keer zeggen? Omdat het elders mag, omdat het volgens reglementen mag, moeten we alles maar goedkeuren? Wat leert een beginnende ruiter nu op deze manier? Maar wat ben jij een verschrikkelijk irritant persoon zeg! :r

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:35

nou maak me hier ook wel eens druk om, waar kinderen leren rijden met shank en zich echt in het zadel houden door aan de teugels te trekken wordt naar mijn idee gewoon slecht les gegeven. Als je je nog vast houdt aan de teugels hoor je een touwtje om de nek te doen of longe lessen te volgen. Vervolgens als je kunt zitten kun je met een snaffle beginnen en als je kunt sturen op 2 handen, je handen stil kan houden, jij en je paard zijn er aan toe dan kun je eens aan een shank denken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:40

stef schreef:
Wat wil je nou elke keer zeggen? Omdat het elders mag, omdat het volgens reglementen mag, moeten we alles maar goedkeuren? Wat leert een beginnende ruiter nu op deze manier? Maar wat ben jij een verschrikkelijk irritant persoon zeg! :r

bedankt Stef.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:35

rapido schreef:

Daar gaat het niet om. Ik rij ook op 2 handen op shank. Maar het gaat om mensen die beginnen, op een vreemd paard rijden en dus met teveel druk op shanks rijden, daarmee alles moeten leren etc etc.
En wat ik dan tegenkom, mensen die te snel zijn overgestapt en paarden nog niet voldoende aan de hulpen zijn voor shanks. Krijg je dus ook weer teveel druk en geen paard dat klaar is voor shank.
De ene leert het sneller dan de ander, dus die kan het zo oppakken. Het is ene stuk begrijpen van het paardrijden en gevoel, dat heeft niet iedereen ( meteen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:43

ik vind 2 handig op een shank rijden ook niet slecht, 2 handig op een shank (op een paard :P ) als beginner op een manege wel.