[WN] trainer john pinell?? Jullie kijk hier op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

trainer john pinell?? Jullie kijk hier op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:40

Ik vond op youtube een paar filmpjes van een trainer die ook een eigen DVD heeft uitgebracht. Dit gedeelte heet "curing the bucking horse".

het eerste gedeelte, part 1:
http://www.youtube.com/watch?v=LOmEFHa8 ... re=related

Ik zat te kijken waarom dit paard nou zo bokt.... Het valt mij op dat het lijkt alsof hij de back cinch heeft aangesingeld? Volgens mij bokt elk paard hier op? maargoed of dat de reden is weet ik natuurlijk niet. In het 3e fillmpje lijkt het alsof de back cinch ineens losser zit, kan ook zijn dat ik dit verkeerd zie.

part 2: tying up.. waarna hij er op gaat.
http://www.youtube.com/watch?v=Oz2GWsKD ... ure=fvwrel
Hier valt mij op dat het zadel gigantisch schuift, hij kan nauwlijks opstappen, het geheel ziet er echt heel onhandig uit van zijn kant.

part 3: een belt met een buckle die hij strak om de nek van het paard vastmaakt, zodat het hoofd van het paard de buckle raakt als hij zijn hoofd naar beneden wil doen om te bokken, en nog wat andere werktuigen.
http://www.youtube.com/watch?v=0FL9PeEj ... re=related

part 4:
http://www.youtube.com/watch?v=5PJTkiWJ ... re=related
hier is het paard dus genezen.

Ander fimpje, heet "problem horses"
Ik weet niet wat het probleem van dit paard is, ik denk dat hij zich niet liet vangen.
http://www.youtube.com/watch?v=RZKZ0-iS ... ure=fvwrel

nog een laatste, trailerladen.
http://www.youtube.com/watch?v=O_kbBHAiOdA

hij knoopt een rope om, leidt het paard naar de klep, en blokkeert vervolgens zelf de weg voor het paard, ook met zijn lichaamstaal... of dit nou de bedoeling is weet ik niet.

Ik ben dus benieuwd wat jullie kijk hier op is... aangezien op bokt de meningen altijd verdeeld zijn.
Vind het geheel er zo onhandig en amateuristisch uitzien.........
Brand los :)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:28

ik moet je gelijk geven dat het er amateuristisch en onhandig uitziet.
bovendien zie ik onrustige en gestresste paarden, ten eerste al in een veel te kleine roundpen en de man werkt met het afdwingen van respect ipv respect te vragen (een partnerschap aangaan).
ik zou mijn paard er in ieder geval niet heen brengen :(

maar eerlijk gezegd vraag ik me af wat deze filmpjes voor een toegevoegde waarde hebben en wat je hiermee wil bereiken? ik denk dat we allemaal wel kunnen zien dat het zo niet moet...
niet verkeerd bedoeld hoor ;)

Anoniem

Re: trainer john pinell?? Jullie kijk hier op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:31

Nee hoor vaak worden er op bokt reacties gegeven van mensen die het vanaf een andere kant bekijken....
Dus die van bepaalde technieken wel het nut inzien en dat ook kunnen onderbouwen. Of bijvoorbeeld mensen die ervaring hebben met deze trainer!
(er zijn blijkbaar ook mensen die hun paard naar hem toe willen brengen)
Daar was ik benieuwd naar!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:52

Dit filmpje is al vaker langsgeweest. Mijn mening staat in die topics, geen zin om het hier allemaal weer neer te zetten. Zal de links even opzoeken naar de eerdere discussies.

Edit: links naar filmpjes, eerdere discussie over hoe ver je moet of mag gaan, en de eerdere discussies op bokt toegevoegd.

Cassidy schreef:
Laten we voor het gemak even de links naar de youtube filmpjes hier neerzetten, inclusief de topics die daar op bokt over zijn ontstaan, zodat iedereen zich daar een mening over kan vormen?

http://www.youtube.com/watch?v=Oz2GWsKDo_0&feature=fvw

Dit paardje werd naar deze man gebracht als laatste station voordat hij naar de slager zou gaan. Er is hier op bokt ook een hele discussie over geweest. Deze vind je hier:

[LN] Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

en hetzelfde filmpje in een ander topic

[LN] de nieuwe monty roberts

En misschien leuk om eens door te lezen:
[NH] Nothing is written in stone....

Kleine vraag: wat maakt het dan dat het amateuristisch lijkt? Komt de man niet al te soepel op het paard? Dhr Pinell is al op leeftijd, volgens mij in de 70?
Is er geen gelikte accomodatie waar de opname wordt gedaan? Misschien is dit wel bij de eigenaren thuis?
Is het zadel niet op maakt gemaakt? Lijkt me lastig bij een paard dat nog niet onder het zadel is....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-05-11 15:54, in het totaal 4 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:52

even een stukje van mijn getypteekst van het andere topic hierin gezet ....

Citaat:
ja daarom zij ik ook ik heb de rest van die serie gekeken ,
ik snap de reden dus ook weet de reden ook ,
maar dan no vind ik een been opbinden echt not done de reden daarvoor is ook dat het paard denkt dat het been niet meer bruikbaar is (roofdier bijv,)
en jij het dier zo uitput om er alleen maar op te kunnen rijden dat vind ik not done
je pakt het dier zijn vluchtweg af....
en dit niem ik dan wel breken ..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:59

Cassidy schreef:
Dit filmpje is al vaker langsgeweest. Mijn mening staat in die topics, geen zin om het hier allemaal weer neer te zetten. Zal de links even opzoeken naar de eerdere discussies.

Edit: links naar filmpjes, eerdere discussie over hoe ver je moet of mag gaan, en de eerdere discussies op bokt toegevoegd.

Cassidy schreef:
Laten we voor het gemak even de links naar de youtube filmpjes hier neerzetten, inclusief de topics die daar op bokt over zijn ontstaan, zodat iedereen zich daar een mening over kan vormen?

http://www.youtube.com/watch?v=Oz2GWsKDo_0&feature=fvw

Dit paardje werd naar deze man gebracht als laatste station voordat hij naar de slager zou gaan. Er is hier op bokt ook een hele discussie over geweest. Deze vind je hier:

en hetzelfde filmpje in een ander topic

[LN] de nieuwe monty roberts

En misschien leuk om eens door te lezen:

Kleine vraag: wat maakt het dan dat het amateuristisch lijkt? Komt de man niet al te soepel op het paard? Dhr Pinell is al op leeftijd, volgens mij in de 70?
Is er geen gelikte accomodatie waar de opname wordt gedaan? Misschien is dit wel bij de eigenaren thuis?
Is het zadel niet op maakt gemaakt? Lijkt me lastig bij een paard dat nog niet onder het zadel is....

Nee dat bedoel ik niet (vind het lastig te omschrijven) hij komt erg chaotisch over zeg maar. Het is af en toe niet duidelijk wat hij nou wil en ik heb het idee dat de paarden dat ook niet helemaal snappen.
het zadel is niet op maat dat is wel duidelijk en snap ik ook wel. Maar het schuift wel echt zo erg dat hij zowat niet op kan stappen, ziet er allemaal heel moeilijk uit.
Vind het wel fijn dat je alsnog wil reageren, hier voor heb ik het er dus opgezet, zodat iemand misschien ander licht op de zaak kan werpen, want idd niet alles is zoals het op het eerste gezicht lijkt.
Ga nu even je andere links doorlezen!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:54

ik wist niet dat het al vaker op bokt gestaan had :o ik vond de eerste reacties in het andere topic wel erg heftig, zo vreselijk vind ik het nu ook weer niet. de achtergrond is wel duidelijk nu, het paardje is in ieder geval gered van de slacht :)
maar het neemt niet weg dat ik mijn paard nooit naar hem toe zou brengen, want ik heb niets met zijn methode en ik vindt dat het ook anders kan. mijn mening dus ;)
ik vind het er amateuristisch en onhandig uitzien, niet omdat hij moeilijk op het paard komt of om hoe de accomodatie er uit ziet, maar wel omdat de accomodatie erg klein is en je het paard beperkt in zijn vluchtgedrag door hem af te blokken. erg moeilijk om zo een goede reactie te krijgen is mijn mening.
bovendien vind ik de man erg abrupt en daardoor ook onduidelijk met zijn bewegingen. ik heb het idee dat de paarden daar wel nerveus van worden, als ik de filmpjes zo bekijk.

en uiteraard kan iedereen fouten maken (ik heb er zelf ook al ontelbare gemaakt), want zonder fouten te maken, leer je helemaal niets! :j maar helaas is het de aard van vele mensen, om je af te rekenen op je fouten (vooral bij "bekende" mensen), ondanks alle goede dingen die je gedaan hebt. echt zonde!

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:54

Ik hoop niet dat iemand serieus denkt hier wat van te leren
Die man moeten ze opsluiten in een dwangbuis
Voordeel ,je hebt geen bak nodig
Je kan je paard beleren in z,n stal
Wat een clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:28

Het is mijn methode ook niet die tying up, heb het wel vaker gezien ook bij een paard wat erg steigerde bij het beleren.. als dat de enige keus nog is dan zou ik die wel nemen.
Maar ik vind hem idd zo onhandig en onduidelijk over komen!

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:32

Geen wonder dat dat paard zo angstig reageert! In zo'n kleine ruimte zou ik me ook niet zo prettig voelen en dan ook nog niet eens snappen wat er nou uiteindelijk gebeurt.. Die man legt het wel aan ons uit, maar hij doet (mijn mening!) alsof dat paard een ding is ofzo! Alsof hij geen angst kent en hij puur agressief is. Maar je snapt toch wel dat dat paard waarschijnlijk alleen maar bang is, of niet goed is ingereden of nog erger; pijn heeft? Nee, zo zou ik het zelf niet doen. Beetje respect voor dat paard tonen hea.. Geef hem de tijd.. En jaag dat arme beest niet zo op...

Tja tis mijn mening... Ik vind het alleen egt niet kunnen. :(

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:27

ik vind het ronduit belachelijk dat hij dat op deze manier doet. heb het jaren terug al eens gezien en kan me er nog kwaad om maken.

leer dan gewoon paardrijden en train je paard zodat het niet meer bokt.. er zal dit dier iets dwars gezeten hebben dat ze zo bokt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 23:08

WissMiss schreef:
Geen wonder dat dat paard zo angstig reageert! In zo'n kleine ruimte zou ik me ook niet zo prettig voelen en dan ook nog niet eens snappen wat er nou uiteindelijk gebeurt.. Die man legt het wel aan ons uit, maar hij doet (mijn mening!) alsof dat paard een ding is ofzo! Alsof hij geen angst kent en hij puur agressief is. Maar je snapt toch wel dat dat paard waarschijnlijk alleen maar bang is, of niet goed is ingereden of nog erger; pijn heeft? Nee, zo zou ik het zelf niet doen. Beetje respect voor dat paard tonen hea.. Geef hem de tijd.. En jaag dat arme beest niet zo op...

Tja tis mijn mening... Ik vind het alleen egt niet kunnen. :(

Omdat de eerder aangehaalde topics duidelijk niet gelezen zijn, hier nogmaals de link.

Voor degenen die het topic niet gaan doorlezen, nog wat toelichting.

Dit paard is niet ingereden, hij bokte iedereen die erop wilde klimmen eraf. Dit was het laatste adres voor een enkeltje eeuwiggroene jachtvelden. Paardlief is al bij meerder mensen geweest, die er niet verder mee kwamen. Hoeveel tijd wil je hem geven? En of het nu gerechtvaardigd is dat de eigenaren deze weg in hebben geslagen, of het in jullie ogen nog meevalt of niet, of het paard wel naar de slager was gegaan of dat dit een loos dreigement was: feit is dat de eigenaar er niets mee kon, verschillende adressen heeft gehad waar dit paard in training is gezet wat nergens toe leidde, en dit adres het laatste is voordat hij de kogel kreeg. En als iets het laatste adres is, valt het onder correctie en niet onder zadelmak maken. Bij correctie moet je soms naar methodes grijpen die onconventioneel zijn, en waar niet iedereen het even eens mee is.

De kleine ruimte is waarschijnlijk met opzet, als een paard ongecontroleerd gaat hollen, neem instinct het over en wordt het denken uitgeschakeld.

En dan nog iets: dit is Australie, waar je hooi moet kopen, en een paard niet zo snel als grasmaaier wordt weggezet. Waar er eentje staat en het gras wegeet die "het gewoon niet doet", kan er ook eentje staan die "het wel doet", of die zijn pensioen na een leven lang hard werken heeft verdiend.

De grens wat kan en mag zit in ons hoofd, niet in die van het paard.
Lees dit topic maar eens door:

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:26

Citaat:
Citaat:
En dan nog iets: dit is Australie, waar je hooi moet kopen, en een paard niet zo snel als grasmaaier wordt weggezet. Waar er eentje staat en het gras wegeet die "het gewoon niet doet", kan er ook eentje staan die "het wel doet", of die zijn pensioen na een leven lang hard werken heeft verdiend.

De grens wat kan en mag zit in ons hoofd, niet in die van het paard.
Lees dit topic maar eens door:

[/quote
]quote]

[/quoteJa dat verklaart namelijk een hoop
Purmurent barst van de groene vlaktes
Maar in Australie is het gras schaars
En zo,n Top paard als hij daar mee bezig is,laat je natuurlijk ook niet zo maar gaan _/-\o_ _/-\o_

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:39

@ Johan Timpen: ieder paard verdient in mijn ogen een kans. Als er een keer harder ingegrepen moet worden om door te dringen, als er een techniek (als allerlaatste redmiddel) gebruikt moet worden om een paard voor die laatste gang van de slager te behoeden, en niets anders voor die tijd heeft geholpen, als medische problemen uitgesloten kunnen worden, mag iemand dat van mij doen. Ik heb respect voor het leven. Voor mij hoeft een "Top paard" niet meteen dood....ongeacht het ras.

En dan meteen een tegenvraag:

Wat is bij jullie de uiterste grens bij een te corrigeren paard? Wat vinden jullie de grens waar jullie zeggen: tot hier en niet verder?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:13

Daar kan ik heel eenvoudig op antwoorden : op het moment dat het gevaarlijk wordt voor de mensen die met het paard omgaan, wordt het voor mij een enkeltje slager. Er zijn meer dan genoeg paarden op de wereld, en geen enkel paard is het waard dat iemand zijn nek ermee breekt.
Ik zou mijn paarden niet naar een dergelijke "cowboy" brengen. Als het verkeerde gedragspatroon niet op een normale manier definitief kan doorbroken worden, is het voor mij game over.
Dikwijls genoeg heb ik mensen in mijn omgeving veel te lang zien doorgaan met levensgevaarlijke paarden. Zelden of nooit loopt het erop uit dat het paard alsnog een goed (sport)paard wordt. Paarden die gevaarlijke acties ondernemen, én waarvan elk lichamelijk letsel uitgesloten is, hebben niet de juiste "kop" om met hun mensen samen te werken. Dus ofwel houd je ze als grasmaaier, ofwel doe je ze weg.
Mensen die ik ken hadden een springpaard. Een erg goed springpaard. Met internationale capaciteiten. Op een gegeven moment ging het paard in het verzet. Was hij het beu ? Was hij overvraagd ? Niemand weet het. Lichamelijk is hij helemaal binnenste buiten gekeerd, en er mankeerde helemaal niets aan.
Paard ging steigeren, bokken, slaan, noem maar op. Het werd steeds erger. Omdat die mensen toch het paard wilden redden, hebben ze het naar Eddy Modde gebracht.
Veel euros en maanden later kwam het paard bij hen terug. Paard is nog steeds niet normaal te rijden. Van zodra je iets gaat vragen, gaat hij in het verzet.
Hoeveel je ook van een paard houdt, soms moet je gewoon realistisch zijn.
In vele gevallen is het paard ook gewoon braaf bij de professionele trainer. Maar dan komt hij weer bij zijn gewone baasje thuis, die iets minder doortastend en dapper is, en die ook meestal niet bijgestaan wordt door helpers en grooms, en gaat het weer verkeerd. Dergelijke paarden zijn meestal erg slim, en men komt altijd slimmer van de markt dan men er naartoe ging.
Nee, ikzelf steek geen tijd en geld meer in gevaarlijke paarden die aantonen echt niet te willen. Van het erf ermee. En ik kan mij ook niet voorstellen dat zaken als benen opbinden en steigeraars achterover trekken, flessen op het hoofd kapotslaan en noem maar op, een duurzame doorbreking van het verkeerde gedragspatroon kunnen tewerkstelligen.
Ikzelf heb ook een steigeraar gehad. Liet zich op den duur express achterover vallen. Ik heb hem dan professioneel in training gezet, hij gedroeg zich daar als een lammetje. Kwam thuis en na drie dagen was het weer van dattum.
Een hond die zijn baasje eens gebeten heeft, is ook nooit meer te vertrouwen.
Paarden die een pubertijd doormaken, en hun baasjes uittesten, dat is iets anders. Daar moet je gewoon doorheen. Maar van die paarden die levensgevaarlijke stunts gaan uithalen ? :n Nee, dank je, geef mijn portie maar aan fikkie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:33

En hoe maak je het onderscheid tussen een puberend paard en een paard met een serieuze kronkel in zijn hoofd? De acties die hij flikt? De manier waarop hij bokt? Hoe hoog hij bij het steigeren overeind komt? Een val van een puberend paard kan net zo gevaarlijk zijn dan van een paard dat verkeerde gedragspatronen heeft ontwikkeld.
Kan een puberend paard, waar niet correct mee wordt omgegaan, zich niet ontwikkelen tot een paard waar gevaarlijke situaties door ontstaan? Waar zeggen jullie: dit is puberen, en waar zeggen jullie: einde oefening?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:36

aar heb ik niet genoeg ervaring voor om dat te kunnen zeggen helaas :N

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:41

@Ponylies: je hebt vast wel enig idee wat jij wel toe zou staan en wat niet. Van je paard, en van een trainer.
En als je dat niet hebt, gebruik je fantasie...

@sevke: als een paard bij jou van het erf gaat, is het dan meteen slager (omdat hij misschien een ander heel ernstig kan verwonden) of zoek je een nieuw baasje voor hem die met een schone lei kan beginnen, wat meer lef heeft, de klik er misschien wel is? Ook als hij voor die tijd veel geld heeft gekost omdat je hem professioneel hebt laten berijden/corrigeren?

Een paard wat bij de trainer wel braaf is, maar bij de eigenaar niet, heeft een ander baasje nodig, en hoeft in mijn ogen niet naar de slager.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-05-11 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:43

ja dat is waar,

ik ben dus wel van mening dat ik het paard op bepaalde manieren wel zou proberen er doorheen te krijgen bijv gert vd hof enz,
maar benen opbinden zoals in dat filmpje is gewoon mijn grens,
de buckstopper zou ik wel weer toepassen want het paard straft zichtzelf,
benen opbinden wil ik gewoon niet omdat je toch het paard zijn vluchtweg ontneemt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:48

Ingeslopen patronen kun en moet je doorbreken. Een paard dat gaat hollen kan niet meer nadenken. Als je hem kunt laten nadenken in plaats van in de stress te schieten, is de eerste stap gezet. En hoe je hem laat nadenken, daar zijn verschillende methodes voor.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:58

ja klopt daar heb je zeker gelijk in ,
maar dit is gewoon mijn grens snap je,
ik zeg ook niet dat het een slechte methode zou zijn hoor,
maar het is gewoon niet mijn ding

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:00

Ik denk dat je met bijna alle paarden wel wat kan als je je trainingsmthode maar aan het paard aanpast. Ik vind dat parelli het heel goed uitlegt via de horsenality's. Als het paard het bij een trainer wel kan maar niet meer bij het baasje thuis dan is de eigenaar misschien niet geschikt voor het paard en het paard niet voor die eigenaar.

ik lees net dat hier boven ook al zoiets is gezecht ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:06

Mee eens. Maar vlak het ego van de eigenaar niet uit ("als ik niet met dit paard om kan gaan, kan niemand het, dus enkeltje Stegeman") en dan bedoel ik met Stegeman de slager, en niet de manege.
Of je komt de "ethische grens" in je eigen hoofd tegen. Mensen gaan al steigeren bij woorden als "kluisteren" of "bewust neerleggen"....

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:11

Ja, ik ben ook niet voor die methodes. Als je op dat punt bent aangekomen had je al eerder de beslissing moeten maken dat je met dat type paard niet kan werken want dat is volgens mij voor geen enkel paard nodig.
Laatst bijgewerkt door Stuiter op 02-05-11 11:28, in het totaal 2 keer bewerkt