[WN] max leeftijd reiner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

max leeftijd reiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 23:11

We hebben het vaak over de leeftijd waarop je mag of kan beginnen, maar ik vraag me af of ook al eens bestudeert is tot welke leeftijd je verantwoord door kan gaan?

Ik denk dat een paard wat je goed in conditie houdt, lang mee kan. Maar wat is het punt waarop je een paard zelf besluit uit ''zware'' training te halen?

En zou dat wel ras of bloedlijn afhankelijk kunnen zijn, net als bij honden en evt mensen ( even kort gezegd ) Er zijn nou eenmaal sterkere rassen. Bij honden heb je rassen die met 7 op zijn en anderen die met 10 nog ''jong'' zijn. ( niet dat ik paarden met honden wil vergelijken, maar als vraagstelling )

En 2e vraag; Wat zou een verantwoorde leeftijd zijn om een paard nog okm te scholen naar western ( reining gericht) Natuurlijk zal men zeggen, een reining quarter zou altijd al reining moeten lopen, maar ik heb het dus over een leuk gemiddeld paard bijv. Zat mensen die de beginselen op hun eigen paard willen leren en ook nog heel veel kunnen leren voor ze op een quarter overstappen. Maar waar zeg je, hij/zij is te oud om het nog te leren? Of tot hoever ga je met je oefeningen? Trainen naar een spin, maar niet achterbeen laten staan en overstappen, of geen tempo willen maken? etc etc, het is een vb.

Natuurlijk kijk je per paard en per ruiter wat kan, maar hoe zit het van binnen? Wat weten we?

fique

Re: max leeftijd reiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:25

als antwoord op je 2e vraag, mijn kwpn-er was 8 jaar toen ik met western begon. jaartje later kon ze toch eigenlijk alles al. Nou moet ik ook wel zeggen dat ik ong een jaartje een beetje dresuurmatig heb gereden hiervoor. Dat jaar had ik haar ook onder het zadel. Ze was al 7 toen ik haar kocht en ging inrijden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:17

Antwoord op beide vragen:
Ik heb een van mijn paarden ( Jasir; zie profiel) omgeschoold naar western ( allround) toen hij 14 was, hij was toen M- dressuur niveau ; hij is met pensioen gegaan toen hij ruim 20 was en wordt in maart 31. Hij staat nu op de Paardenkamp in Soest.
De reden dat hij met pensioen ging was een peesblessure. Hem als bijna 21 jarige weer in conditie krijgen was niet reeel, dus van die tijd af heeft hij een leven als "een God in Frankrijk" ; eten, slapen, spelen en veel vriendjes om hem heen :D

Tot welke leeftijd je door kan trainen is een stukje gezond verstand en aanvoelen van en luisteren naar je paard. Jasir heb ik tot zijn 19e vrijwel dagelijks gereden, op zijn 18e hebben we nog wel eens een showtje gereden. El Cid, de Arabier die vorig jaar overleden is, ben ik mee gestopt toen hij bijna 11 was, maar dat paard is nooit 100% gezond geweest.
In principe mag je er van uitgaan dat een paard tussen zijn 10e en 12e jaar op zijn top is!

Ik denk dat het wel ras afhanelijk is, maar welk ras langer/ korter meegaat durf ik niet te zeggen. Al kan ik me voorstellen dat een ruige pony ouder wordt en langer fit blijft dan een doorgefokt groot paard, maar ook hiet zullen uitzonderigen de regel bevestigen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 13:24

@fique, ik denk ook dat dat moet kunnen op die leeftijd inderdaad.

@elcid, stel dat Jasir geen pees blessure had gehad, denk je dat je nog door was gegaan, of toch gaan minderen? Is speculeren, maar soms kan en wil een paard nog, waar trek je dan een grens?

Als een paard altijd alle oefeningen goede beheerste en ze blijven fit is het ook minder belastend lijkt mij dan wanneer je op een gegeven moment intervallen krijgt.

Die van mij is 12 en ik denk nog niet aan stoppen, maar je weet niet hoe het loopt. Over een paar jaar moet je toch een beetje de leeftijd in acht gaan nemen.
Zoals Jasir, wel een peesblessure gehad, maar nu toch 31. Nu zal je het waarschijnlijk zien en merken, maar als ie nog bespiert en fit was geweest?
Ik heb het niet alleen over de buitenkant hoe we een paard zijn ouderdom gaan zien. Bij de botten verandert er ook wel wat.

En stel iemand wil het leren, paardje is geen quarter, wel ouder en pakt alles echt goed op. Ik vind zo boven de 14e een beetje beginnen met stoppen en spinnen niet echt wat meer........Maar er zijn dus paarden die er geen moeite mee lijken te hebben als je verder zou gaan.

Pony's zijn idd sterk. Zie diverse lespony's en privepony's nog vol energie boven de 15.

Ik denk dat je een paard tegen zichzelf moet beschermen en als ie dan nog 10/15 jaar met pensioen staat is dat prima.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:38

Als Jasir nog geen peesblessure had gehad was ik zeker nog wel even met hem door gegaan, vooral omdat het heerlijk was om dat paard te rijden. Hij was super licht, je reed hem op de pinken en een gedachte was al bijna genoeg om hem te vertellen wat de bedoeling was en als 20 jarige verder ook nog goed fit. Hij had wel een lichte hartkwaal, maar dat belemmerde hem niet echt. Sterker nog het was beter als hij werkte, niet meer heel zwaar, maar licht tot matig was geen probleem en ook wat langere buitenritten met galop kon prima.
Daarbij kwam in het geval van Jasir ook nog dat ik hem zelf gefokt heb en dus met hem kon lezen en schrijven, we voelden elkaar exact aan.
Ik heb met hem dressuur gereden, de paarden 4 daagse gedaan ( toen nog als enige western ruiter ;) ) en wat western shows, weliswaar maar 1 of 2 keer reining, maar hij heeft een behoorlijke staat van dienst achter de rug.
Hij is nog steeds goed gezond, de peesblessure was na een half jaar helemaal genezen, maar hij wordt nu wel echt oud en dat is hem sinds een jaar of 3 ook wel aan te zien. Maar ja, wat wil je, hij is bijna 31!

Een paard wat goed getraind is en waarbij spieren en pezen sterk genoeg zijn en de conditie optimaal zal best kunnen leren om te stoppen en spinnen, ik denk dat zo'n ouder paard er minder scahde van zal hebben dan een 2 jarige waarbij er nog veel kraakbeen aanwezig is. Zo'n ouder paard zal ook de eigen grenzen beter kennen en sneller aangeven wanneer het niet gaat of teveel wordt, terwijl een jong paard zich eerder laat overdonderen.
Jasir heeft na zijn 14e, echt nog met plezier, "zwaar" werk gedaan.
De peesblessure heeft hij toen waarschijnlijk in het land opgelopen en de hartkwaal omdat hij een korte tijd verkeerd voer ( op een pensionstal) heeft gehad en recht onder de landingsroutes van Schiphol stond. Hij is toen heel erg ziek geweest, maar is er weer boven op gekrabbeld, met hulp van DA en homeopaath.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:31

Mijn paard is 11 en verbetert zich nog steeds in de reining. Rijd behalve reining ook veel all round en bosritjes. Krijgt dus heel gedoseerd reining training en wordt ook gedoseerd geshowd, al loopt Crow sinds vorig jaar ook NRHA shows. Zoals hij nu is, kan hij nog jaren mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:35

Mijn Bo is 16 en train ik 5 dagen p/w.
Merk weinig van zijn ouderdom, al zal geen decennium meer meegaan natuurlijk.
Pas de training niet aan op zijn leeftijd, wel op zijn mogelijkheden.
Manoeuvres train ik niet zo veel, des te meer aan het 'soepel' maken en het het makkelijk 'sturen' van het paard.

Ik merk zeker weer verbetering sinds ik bij een goede trainer train.
Ach, heb iig geen last van de FEI-eis dat je paard niet mag deelnemen als ie onder de 6 is :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:40

@elcid, dat denk ik ook ongeveer zo. Een paard in conditie ook in beweging houden.
Als jij dus zegt, je merkt het de laatste 3 jaar, had je anders nog wat ritjes gemaakt tot zijn 28e, bij wijze van......Jammer van de pech, maar zo te horen geniet je nog wel van hem.

Ik ben geen watje, maar ga er wel vanuit dat een paard goed voorbereid moet zijn op oefeningen. Als ik zie dat een ouder paard het makkelijk oppakt, wil ik toch voorzichtig zijn met stappen verder.

@crow, die van mij is 12, wordt 13 in April. Hij heeft door mijn gezondheid weleens stil gestaan, maar we zijn de laatste jaren weer super op weg. Het gaat hem ook wel goed af.
Hoelang heb jij crow nu? Ik denk dat de manier van trainen wel helpt. Paard lijkt ook makkelijk en gied mee te werken bij jullie. Ik heb jou, JP en een jongen wel zien rijden.

@ Niels, Bo alweer 16? Hij was +/-2 dat ik hem voor het eerst zag, dus ik word oud.........Ik doe zelf ook veel aan losrijden en soepel maken.
Wel denk ik dat het op die manier te doen is als een paard de bedoeling al kent en de manouvres al heeft geleerd.
Merk je verder iets aan Bo? Als hij bijv uit stal komt of als je paar dagen/weken niet hebt kunnen rijden? Aan zijn spieren? Hij begint nog nergens in te vallen ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:43

superpony schreef:
@ [***], Bo alweer 16? Hij was +/-2 dat ik hem voor het eerst zag, dus ik word oud.........Ik doe zelf ook veel aan losrijden en soepel maken.
Wel denk ik dat het op die manier te doen is als een paard de bedoeling al kent en de manouvres al heeft geleerd.
Merk je verder iets aan Bo? Als hij bijv uit stal komt of als je paar dagen/weken niet hebt kunnen rijden? Aan zijn spieren? Hij begint nog nergens in te vallen ook?

Nee, eigenlijk niet. Hoogstens dat ie wat stijf is in die koud na een rustdag, maar of dat nu echt aan leeftijd te wijten is? Verder ziet ie er erg goed uit en doet alles nog.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:14

Ik begrijp dat je vraag om het rijtechnische, het trainen gaat, maar ik denk dat hierbij zoveel meer meespeelt.

Op welke leeftijd is 'ie ingereden, wat is er mee gedaan, hoe wordt ie gehouden, hoe ziet je training eruit?
Hoe wordt het paard belast?

Ik denk dat het heel belangrijk is een paard soepel te houden, het rijden te gebruiken als training daarvoor en de belasting die je er dan bovenop legt kan dat makkelijker worden opgevangen.

Maar eerlijk, da's ook wat ik veel in de (hogere) dressuur en SGW zie, ik rijd geen reining.
(Ik zeg het er maar even bij, maar het principe is niet heel anders.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:00

TurdusMerula schreef:
Op welke leeftijd is 'ie ingereden, wat is er mee gedaan

Mijn Bo (nu 16, nog steeds uitgebracht in NRHA shows en dit jaar hopelijk ook EK) is rond 1,5 jaar ingereden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 00:33

@Turdusmerula, Natuurlijk zijn andere takken ook belastend en zou je in elke tak deze vraag kunnen stellen.

Maar ik vind dat we in de reining best pittige dingen vragen. Daar moet je paard goed op voorbereid worden en je moet je paard goed in vorm houden.

Laat ik het even zo vergelijken; Als een ouder persoon valt, breken ze vaak sneller hun heup bijv. Hoe verstandig is het dus om tot op hoge leeftijd sliding stops te maken en te spinnen bijv? Een paard in vorm zal het langer volhouden.
Maar, we maken ons zo druk om de leeftijd van het inrijden. En er is zoveel discussie over dat paarden minder lang mee gaan dan. Maar hoelang kunnen ze dus eigenlijk lichamelijk deze eofeningen aan als je aan de binnenkant zou kijken?
Nogmaals, goede bespiering zal veel beschermen en fit houden ook, maar wilde graag eens verder denken en kijken.

Daarnaast dus ook hoe oud je nog een paard reining oefeningen kan gaan aanleren en vragen. Ik ben niet tegen omscholen op latere leeftijd en ook niet tegen andere rassen reining kant op scholen. Maar durf zelf slecht door te gaan tot een roll back, spin en stop bijvoorbeeld bij een ouder paard. Ook als deze de voorbereiding goed oppakt.

@ Niels, Bo ziet er nog goed uit wat ik zo zag, ook al was het beeld vaag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:44

Op het moment dat bij een reiner de manoevres bevestigd zijn, is het een kwestie van onderhouden, en dan hoef je echt niet dagelijks je paard aan een zware training bloot te stellen. Iedereen roept dat er in de western te vroeg begonnen wordt, maar als ik paarden van 16 nog steeds in de top mee zie lopen, en niet onverdienstelijk zie lopen, dan mag er in mijn ogen nog steeds met deze paarden gestart worden. Ook al wordt er weleens gemopperd dat men weleens met andere en jongere paarden aan de start moet verschijnen.Een paard van 16 of ouder, die nog steeds op hoog niveau mee kan draaien, mag ook weleens in de schijnwerpers komen te staan.

Een ouder paard omscholen en dan topprestaties verwachten is in mijn ogen niet reeel. Een balletdanser/es die met 30 aan een danscarriere begint zal een hele kluif hebben om hetzelfde niveau te halen en te houden dan iemand die vanaf jonge leeftijd zijn lichaam al heeft kunnen trainen. En dat is bij de paarden net zo.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:15

Superpony, ik denk ook dat er in de reining best een beroep op een paard zijn gestel wordt gedaan

Cassidy schreef:
Een ouder paard omscholen en dan topprestaties verwachten is in mijn ogen niet reeel. Een balletdanser/es die met 30 aan een danscarriere begint zal een hele kluif hebben om hetzelfde niveau te halen en te houden dan iemand die vanaf jonge leeftijd zijn lichaam al heeft kunnen trainen. En dat is bij de paarden net zo.

Dat heeft te maken met de soepelheid van het lichaam, maar ook met de motoriek: bij mensen blijven de bewegingen beter hangen als je jong aanleert, is neurologisch gegeven.
Zou dat bij paarden ook zo zijn? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. :D

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 07:16

@ Superpony, ik heb Crow nu 7 jaar. En het is absoluut een paard dat meewerkt, zeker op shows, hij heeft er zelf ook veel plezier in, zet altijd zijn beste beentje voor. En Crow heeft een zeer goed herstelvermogen en is altijd soepel, heeft nooit last van verzuring of stijfheid. Gewoon een gelukkige combinatie van karakter, anatomie en fysiologische eigenschappen denk ik.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:35

laten we beginnen met te stellen dat reining bestaat in verschillende nivo's. je kan een gemiddelde green as grass run niet vergelijken met een top NRHA open run met een score van 75 en meer.
het hele geoliebol over te vroeg inrijden is al helemaal opgewarmde lucht. er zijn zat paarden die op 18 maanden ingereden werden en een bloeiende carriere al dan niet op verschillende nivo's hebben/hadden. zie paarden zoals Chex Enterprise (NRHA open world champion op zijn 17e), Mr Montana Nic, Side Smoke, Genesis Number Five (19 en still going strong), Jacs On Top, e.v.a.
zolang je niet meer vraagt dan je paard fysisch en mentaal aankan is the sky the limit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 12:03

Ben het ermee eens Cassidy en Dofuzz, maar wanneer trek je zelf dan wel je paard terug en denk je nu is het genoeg?
Ik heb een border collie en die gaat eerder dood voor mij, dan dat ze zal opgeven. Bij een paard werkt het anders, maar wat doen wij?

Turdus merula, ik vind het ook een belasting, vandaar goede opbouw naar de eofeningen toe en goed paard in vorm houden.
Mensen vragen mij dus ''iets'' te laten zien en zijn teleurgesteld dat ik mijn paard gewoon warm rij en soepel maak, inbuig, recht maken, wat wijken, tempo wisselingen etc etc etc. Maar bij die van mij is leeftijd nog niet van belang, 12, bijna 13 dus. Ik denk wel af en toe wanneer zal ik stoppen en begin ik nog opnieuw met een ander paard? etc etc.

Het gaat mij echt erom dat men alleen bezig is met de leeftijd van het inrijden, maar niet kijkt hoe het op hogere leeftijd (kan ) gaan.

En ik heb te maken met mensen die naar western omscholen. Met een ouder paard, vind ik basis goed, maar durf zelf niet zo goed verder te vragen meer. Soms pakt een paard alleen het toch makkelijk op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:11

superpony schreef:
Ben het ermee eens Cassidy en Dofuzz, maar wanneer trek je zelf dan wel je paard terug en denk je nu is het genoeg?
Ik heb een border collie en die gaat eerder dood voor mij, dan dat ze zal opgeven. Bij een paard werkt het anders, maar wat doen wij?\.

Daar heb je een trainer voor, die weet (als je een goede hebt) echt wel de mogelijkheden van jou en je paard en hoe je het beste kan trainen. Mijn paard zal nooit een 72 paard worden, moet je ook helemaal niet willen proberen, denk dat je ze daarmee dan wel stuk gaat rijden. Maar, dat ligt niet specifiek aan de leeftijd, maar meer aan het talent wat ie heeft. Ook een 2 jarige zal geen 72 gaan lopen als ie geen talent heeft.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:21

dofuzz schreef:
ler zijn zat paarden die op 18 maanden ingereden werden en een bloeiende carriere al dan niet op verschillende nivo's hebben/hadden.

Er zijn ook kettingrokers van 85 jaar :7

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:41

Ja en je hebt ook kindjes van 5 die in een mijn werken en er niks lichamelijks aan over houden. Worden 85 en zijn altijd kerngezond....maar of ze nou echt een gelukkige jeugd hebben gehad??? Het is niet allen of ze het lichamelijk en geestelijk aan kunnen, maar ik zou een paard ook vooral een jeugd gunnen. We kijken veel te vaak naar wat een paard wel kan, en zouden naar mijn idee meer kunnen kijken naar of het allemaal leuk is voor de paarden.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:56

Romkabouter schreef:
dofuzz schreef:
ler zijn zat paarden die op 18 maanden ingereden werden en een bloeiende carriere al dan niet op verschillende nivo's hebben/hadden.

Er zijn ook kettingrokers van 85 jaar :7

quod erat demonstrandum

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:46

Wou je dan ook beweren dat roken niet slecht voor je is?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:17

Mijn huidige wedstrijdpaardje (kruising QH X NF) wordt dit jaar 12 en loopt nog volop mee. Ze is nog niet aan de top van haar kunnen. Ik train niet zoveel op de manoeuvres, die kent ze wel. Ga veel wandelen voor haar conditie, train 1 X per week haar stops en spins, en in de winter krijgt ze 3 maanden vakantie. Zo blijft ze er lol in hebben.
Mijn volgende paard wordt dit jaar 4 en zal dit jaar starten (niet met mij) bij de junior horses. Die zal ik volgend jaar overnemen en dan mag Handy een veulentje krijgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 20:51

Niels schreef:
superpony schreef:
Ik heb een border collie en die gaat eerder dood voor mij, dan dat ze zal opgeven. Bij een paard werkt het anders, maar wat doen wij?\.

Daar heb je een trainer voor, die weet (als je een goede hebt) echt wel de mogelijkheden van jou en je paard en hoe je het beste kan trainen. Mijn paard zal nooit een 72 paard worden, moet je ook helemaal niet willen proberen, denk dat je ze daarmee dan wel stuk gaat rijden. Maar, dat ligt niet specifiek aan de leeftijd, maar meer aan het talent wat ie heeft. Ook een 2 jarige zal geen 72 gaan lopen als ie geen talent heeft.

Er komt meer bij kijken inderdaad.

Ik geef zelf les en kijk zoveel mogelijk naar paard en ruiter. Ik denk dat ik daar een goed evenwicht in heb de meeste tijd.
Toch zijn er zat mensen die western willen leren en met hun paard omscholen. Dat gaat tot op zekere hoogte prima.

Wat we allemaal zeggen is logisch, een goed paard in goede conditie die de manouvres kent kan lang door. Die van mij wordt 13 en vind ik nog lang niet oud.
Maar een paard dat alles kent, goed onderhouden wordt, blijft vaak ook goed ogen. wat doen we? Zetten we zelf bij een leeftijd dan een punt erachter en gaan we afbouwen? Is dat dan rond de 15, rond de 20 of ouder? Zoals Elcid zei, haar paard toont pas 3 jaar ouderdom. Die had dus zonder gezondheidsproblemen misschien wel tot zijn 28e door gekund. Wat doet dat met het paard verder als we dat doen en willen, ook al lijkt het nog te kunnen?
En in die verhouding zou je een fit ( goed dressuurmatig gereden )paard op zijn 15e nog kunnen omscholen, als ie nog 10 jaar mee gaat?

Ik zie dat met trainen paarden veel western oefeningen nog erg makkelijk oppakken en dan moet je echt zelf tijd nemen of ene grens bepalen. En als het zo makkelijk gaat met goede opbouw weet je nooit wat er tussendoor geprobeert wordt natuurlijk. Mensen zijn soms best enthousiast.

Ik denk trouwens zoals eerder gezegd dat oudere paarden nog aardig snel dingen oppikken. Ik wil graag rekening houden met de leeftijd, maar verbaas me weleens over sommige oudere paarden.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 02:01

Ik denk dat je dat per paard moet bekijken. Het ene paard is met 18 jaar nog superfit, de ander gaat met 15 al niet meer zo soepeltjes. Net zoals er mensen zijn van 75 die de marathon nog lopen. Is je paard 18 en doet nog alles makkelijk en met plezier waarom zou je dan al afbouwen? Ik denk dat je vanzelf wel merkt aan je paard wanneer het niet meer gaat en je moet gaan afbouwen.

Ik denk dat je een ouder paard nog goed kan omscholen, hoe snel hij het leert zal per paard verschillen. Een ouder paard zal waarschijnlijk wel iets langzamer leren dan een jong paard.