[WN] Discussie aangaan of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westernrijden verdedigen t.o.v. andere disciplines?

Ja natuurlijk! Ik kraak zo nodig de andere disciplines af.
4 (3%)
Ja, waarschijnlijk wel, maar ik houd het deftig.
70 (54%)
Nee, die discussie eindigt toch nergens.
55 (42%)

Totaal aantal stemmen: 129

catzkillz

Discussie aangaan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 20:07

Ik wou gewoon eens polsen hoe jullie ertegenover staan.. Het verhaal gaat als volgt...
Een paar weken terug was er op een manege in Lanaken een hele dag vanalles te doen omdat de manege van eigenaars veranderd was en dat wilden ze vieren. Voor zover ik weet kwamen een beetje alle disciplines aan bod en dus ook een westerngedeelte.
Er was een kleine voorstelling van barrel racing, roping, carrousel en trickriding, allemaal heel leuk gebracht enzo.

Nu tijdens de pauze gaat mijn vriend even buiten op het terras staan om te roken en daar raakt hij aan de praat met een dame die er ook ongezond ( :P ) staat te doen. Nu moet je weten dat mijn vriend eigenlijk niet veel kent van de paardensport, om niet te zeggen dat hij er gewoon geen snars van begrijpt :P maar hij vindt het wel allemaal mooi en leuk om naar te kijken en hij is ook een grote dierenvriend dus ik krijg hem gemakkelijk mee naar dergelijke events. Die dame in kwestie was dus volop tegen hem aan het praten en ik zag vanuit de cafetaria aan zijn snoet dat hij niet wist wat doen :)

Dus ik als reddend engeltje naar buiten en ik hoor dat de dame (een fanatieke jumpingliefhebster zo bleek) volop bezig was de westerndiscipline 'af te kraken', volgens haar kwam het erop neer dat je alleen maar lef nodig hebt om western te rijden. Nu heb ik nogal een rustig karakter en temperament dus ik laat me niet snel op stang jagen en ben de discussie dan ook uit de weg gegaan..

Wat hadden jullie echter in deze situatie gedaan? De discussie aangaan en western verdedigen of meer van "laissez-passer" ieder heeft zijn favo discipline, ik maak er geen woorden aan vuil?
Ik ben benieuwd...
Laatst bijgewerkt door catzkillz op 20-01-11 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xSaarSaar

Re: Discussie aangaan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:09

Ik ben zelf geen westernruiter, maar ik ben een discussie nooit schuw en ik had waarschijnlijk wel een weerwoord gegeven.

Ik vind dat elke dicipline bij paardrijden meetelt, zolang het maar vriendelijk gebeurt. :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:19

Ik weet niet wat zij van de sport gezien heeft, mar de 'westernonderdelen' die je noemt zijn nou niet bepaald een goede en positieve afspiegeling van de sport. Als men daar alleen hun mening op baseert, dan ben ik persoonlijk snel klaar :D

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 21:24

@XoNo: ja dat klopt natuurlijk wel, dat er bij Reining en Pleasure e.d. iets meer bij komt te kijken maar dan nog vond ik haar argumenten een beetje flauw, ze zei dat het enige wat je moet hebben lef is en een goede zit. Moet wel zeggen dat ze lichtjes aangeschoten was :p maar dan nog leek het me wel een interessant topic :)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:35

Ik ga enkel discussie aan met mensen die serieus in de sport staan.
Totale leken geef ik graag uitleg.
Met mensen met een plank voor hun hoofd, betreffende hun eigen discipline en de western discipline ga ik geen discussie aan.

Dat is denk ik ook helemaal niet interessant. Dan krijg je een soort haantjes gedrag van welke discipline is nou beter. Je zal altijd zien dat het resulteert in een tegenpartij die per se het laatste woord wil hebben en iets stompzinnigs zal zeggen over je sport. Waardoor jij je afgemat voelt, beledigt en vervolgens 10 minuten te laat je schouders ophaalt en weg loopt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:37

Ik had de westersport verdedigd en meteen een uitnodiging laten volgen om het allemaal een keertje te proberen.

Maar idd, de onderdelen die getoond werden, zijn misschien niet zo handig om een leek kennis te laten maken met de westernsport. Mooie reining, pleasure of trail was handiger geweest.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:46

Ha, had je van springen ook wel kunnen zeggen. ;)
Maar nee, ik ben ook niet iemand die gelijk bovenop de kast zit.
Als men kost wat kost wil laten blijken dat wat zij doen véél beter is dan dat 'rondjes racen' dan krijgen ze helemaal gelijk. 'Ja hoor, schat, whatever :roll: ' denk ik dan en ga ik ergens anders staan. Als het gewoon niet beter weten is vind ik het altijd wel leuk om te vertellen dat western rijden veel meer is dan alleen maar hard gaan en met koeien klooien. Dan is men ook meestal positief verrast en dat is wel leuk. Geeft soms interessante gesprekken over de overeenkomsten en verschillen tussen 'engels' en 'western' en dat vind ik helemaal leuk.

johnnyrider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:22

Zelf ga ik daar geen discussie meer over aan. Vindt het zelf geen zin hebben. Doe wat ik zelf leuk vind, reining rijden met mijn paarden, en als iemand wil weten wat reining is heb ik een filmpje op mijn mobiele telefoon wat ik kan laten zien.
Zelf wonen wij met onze westernpaarden in een gebied, waar heel veel mensen met paarden wonen, wat ze er mee doen, dat weet ik niet. Zie ze wel eens kijken als we hier bezig zijn.
Nee, ben dat wel afgeleerd na 12 jaar ;)
Als iemand wat wil weten neem ik daar alle tijd voor, maar een discussie heeft geen enkele zin in mijn optiek.
Dan kan ik net zo goed een discussie beginnen waarom ik Borsato niks vind en wel helemaal gek van rockabilly en hillbilly muziek ben. Ook daar ga ik niet meer over in discussie :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:26

ik laat iedereen gewoon leuk vinden wat hij of zij leuk vindt....pas als ze tegen mij gaan beginnen kom ik met kritiek...over western,springen,races,draverijen enzo...eerder niet.
Ieder zijn ding...

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:43

Ach gelukkig bestaat in de ogen van "leken" westernrijden puur uit spins en stops en rennen om een tonnetje heen en vergeten ze voor t gemak de rest. Maar goed, daarintegen is in mijn ogen dressuur alleen van snok zn kop zo dicht mogelijk bij zijn borst, hang er desnoods 2 bitten in en geen gelül loop in de krul...

Of ik de discussie aan zou gaan? Denk t niet. Als ik puur naar mezelf kijk en weet hoe ik over de (meeste!) dressuurruiters denk, en weet dat ik daarbij echt een vast standpunt heb, stop ik mijn energie liever in wat anders dan in de discussie aangaan met een persoon die misschien wel net zo vast op zijn/haar standpunt is als ik :D

Ik vind het meer van laat iedereen in zijn/haar waarde met de keus van paardensport die ze maken.

Voordat ik met western in aanraking kwam heb ik 15 jaar in de drafsport gezeten. Hoe vaak ik daar wel niet heb moeten horen dat elke draver met kapotte pootjes loopt voor hij 6 is... Kan je ook heftige discussies op aangaan, deed ik vroeger wel, nu niet meer ;)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:55

Domme en onwetende mensen... Altijd jammer, maar daar ga ik niet veel kostbare zuurstof aan verspillen...

Vind het knap dat je de discussie uit de weg bent gegaan. Waarschijnlijk had ik haar nog wel klein beetje uitgedaagd. Ik weet niet wat ze zei wat je onder 'afkraken' verstaat?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:05

Ik denk dat je er niet verstandig aan doet om in discussie te gaan maar ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik onmogelijk mijn snufferd kan houden..
Ik had haar trouwens vermoedelijk de opdracht gegeven even op youtube de freestyle proef van Stacy Westfall te bekijken. Is zo doorgaans erg effectief heb ik gemerkt tegen de 'gewoon zitten en enge bitten erin' vooroordelen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:14

deze persoon baseerd haar heftige mening op basis van wat ze daar heeft gezien. als ik dan lees wat dat was kan ik het haar niet eens kwalijk nemen eerlijk gezegt...
ik zou in dat geval zeker uitleg geven dat western heeeeel veeeeel breder is dan dat. vorbeelden als reining op de weg, pleasure celebrations waarin men met 1 rit 250.000 dollar wint ed.

dus informeren eerst, zorgen dat ze wel een juist beeld hebben. als ze het dan nog steeds niet mooi vinden omdat ze hoog beenwerk gewoon mooier vinden bv is dat geen probleem. maar ik zet me wel in om een goed duidelijk beeld te scheppen van de westernsport

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:21

quarterH schreef:
deze persoon baseerd haar heftige mening op basis van wat ze daar heeft gezien. als ik dan lees wat dat was kan ik het haar niet eens kwalijk nemen eerlijk gezegt...
ik zou in dat geval zeker uitleg geven dat western heeeeel veeeeel breder is dan dat. vorbeelden als reining op de weg, pleasure celebrations waarin men met 1 rit 250.000 dollar wint ed.

dus informeren eerst, zorgen dat ze wel een juist beeld hebben. als ze het dan nog steeds niet mooi vinden omdat ze hoog beenwerk gewoon mooier vinden bv is dat geen probleem. maar ik zet me wel in om een goed duidelijk beeld te scheppen van de westernsport

Het probleem is dat mensen dat helemaal niet willen weten vanuit de 'hokjesgeest'. Dat vind ik juist ook altijd zo jammer. Widen your horizon! Maar ja, als je vastgeroest zit in bepaalde gedachten en je niet de behoefte voelt om verder te kijken dan je neus lang is, houdt het gewoon op....

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:34

ik denk dat ik haar een beetje had uitgehoord (maar zonder iets prijs te geven), en dan daarna doodleuk tussen neus en lippen door de opmerking "o ja, ik rijdt toevallig western" had gemaakt :+ flauw hè? uiteraard als grapje, ik vind het altijd wel amusant om te horen wat andere mensen denken, zonder eigenlijk echt ervaring met de westernsport te hebben. daarna ben ik best bereidt een vriendschappelijke discussie aan te gaan :)
maar deze vooroordelen gelden niet alleen voor western hoor, er zijn ook genoeg mensen die denken dat er met springpaarden ook veel gesprongen wordt (wat op sommige trainingsstallen best wel zo zal zijn), maar ik heb een tijdje bij Henk Nooren op stal gewerkt (toendertijd stonden Claire Bronfman, Peter Wild, Taizo Sugitani en Willem Greve daar met hun paarden) en daar werd hooguit 1 x in de 2 weken gesprongen (lage sprongen, ins&outs, binnen- of buitenparcours), en voor een belangrijke wedstrijd werd er iets meer aandacht aan besteedt. voor de rest werd er voornamelijk dressuurmatig gereden (max. een uurtje per dag), buiten gereden, gelongeerd en elke week had het paard minimaal 1 rustdag. losse soepele paarden was het doel! :D

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:46

Tja, ik had waarschijnlijk mijn mond niet kunnen houden... Maar heel veel woorden had ik er niet aan vuil gemaakt aangezien het meestal toch weinig zin heeft... Vooroordelen hou je altijd, in elke discipline en in elke sport. Ik doe met mijn paard wat ik leuk vind, en dat moet een ander ook doen, en zolang dat paardvriendelijk is zul je mij daar niet over horen :).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:39

Ik had haar waarschijnlijk wat uitgehoord.
Altijd leuk om te horen waarop mensen hun onzin baseren.
Een discussie met zo'n iemand aangaan heeft totaal geen zin.

Ik rij zelf western maar ben wel lid van de rijvereniging en rij ook 1 x in de week in een groepsles.
Instructrice vraagt aan mij waar ik graag aan wil werken en probeert mij daarin te helpen.
Nog 2 western ruiters zijn lid om zo gebruik te kunnen maken van de bak en door te laten zien hoe wij rijden en trainen komt er vanzelf begrip.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:59

Ik had haar uitgenodigd om met haar dosis lef en haar goede zit een westernshow weg te geven. Denk dat haar mening dan zo was bijgesteld ;-)
Ik durf best een discussie met iemand aan te gaan en had in dit geval in ieder geval gevraagd waarop ze dit had gebaseerd.

Ik heb een quarter waar ik momenteel fanatiek western mee rijd maar heb ook nog een dravershengstje die een paar jaar gekoerst heeft op de baan.
Met hem wilde ik endurance starten maar is wegens omstandigheden nog niet gebeurd.
Op het gebied van dravers ga ik al geen discussie meer aan. Dat is onbegonnen werk lijkt het wel.
En dan moet je weten dat ik al een drietal mensen heb gehad die hem zooooo gaaf vonden want het was toch een lusitano??
Toen ik vertelde dat het een draver was was hij opeens niet meer gaaf...wat heeft een discussie dan nog voor zin?

Op onze quarter heb ik al geregeld mensen gezet die van mening waren dat het reining toch bijna vanzelf gaat. cirkel lopen en rechte lijn en een stopje zou toch niet zo moeilijk zijn?
Je had die gezichten moeten zien toen ze alleen maar eieren aan het rijden waren en de teugels niet 'losser' durfde te laten want dan had je toch geen controle?
Diezelfde mensen roepen nu niet meer dat western niets voorsteld haha

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:30

Ja, ik was wel in gesprek met haar gegaan. Al is het maar om wat vooroordelen proberen weg te nemen!
Veel ruiters hebben geen idee over de vele disciplines binnen het western rijden. Laat staan de moeilijkheid.
Educatie (jeetje, wat een zwaar woord) helpt nog steeds het beste. Laat het dus die mensen dus eens voelen hoe het is!

Zo hebben wij speciaal voor dressuurruiters een Kennismakingsarrangement Westernrijden samengesteld.
Puur om mensen eens te laten ervaren wat het nou eigenlijk zo'n beetje inhoudt allemaal.
En nee: we 'verdienen' daar niet echt aan, hoogstens een beetje promotie voor de stal. :)
Edit: inderdaad vaak erg confronterend voor die ruiters op onze paarden :=

Of organiseer Open Dag op je eigen stal of manege. Werkt perfect! Wij krijgen altijd erg leuke reacties. Een nieuwe aanmeldingen voor lesklanten :D .
Volgens bestaat ons grootste aandeel nieuwe klanten uit dressuurruiters die meer hebben gezien van de westernsport.
Logisch: als je er meer over weet wil je niet anders meer :D

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:55

Fijn om de verschillende reacties hier te lezen :) nu weet ik tenminste wat ik volgende keer allemaal kan zeggen moest er nog eens iemand de westerndiscipline in twijfel trekken ^^

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:39

een oud-nederlands spreekwoord zegt :

" wat baten kaars en bril als men niet zien wil"

als je tijdens een sigaretje buiten per sé op anderen tgo een wildvreemde man wil afgeven op iets of iemand, heeft wat mij betreft die betreffende dame in heel grote letters "ik ben erg gefrustreerd en heb dringend een kinky wip nodig" op haar voorhoofd geschreven staan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:47

@dofuzz, hi hi hi.. En met zulke tactieken gaat het nog een hele tijd duren vrees ik voor haar :P

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:58

dofuzz schreef:

als je tijdens een sigaretje buiten per sé op anderen tgo een wildvreemde man wil afgeven op iets of iemand, heeft wat mij betreft die betreffende dame in heel grote letters "ik ben erg gefrustreerd en heb dringend een kinky wip nodig" op haar voorhoofd geschreven staan.

Dat kan natuurlijk ook, had ik nog niet aan gedacht :+ je arme vriend :(:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:16

ik heb gestemt nee, de discussie eindigt toch nergens. En zo is dat!

Zolang we hier nog steeds wanabe kojboitjes genoemd worden door collega bokkers is elke discussie omtrent reining, pleasure en wat ook zinloos!

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 16:01

NRJ schreef:
dofuzz schreef:

Dat kan natuurlijk ook, had ik nog niet aan gedacht :+ je arme vriend :(:)

Haha, ja die wist niet wat hij moest doen hoor! Hij hoorde het in Keulen donderen toen de dame over "verlichte zit" en "Oxers" begon :p