Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)/western-basis gegeven, maar ben de laatste maanden meer dressuurmatig bezig omdat dat voor ons beide goed voelt en werkt Citaat:Het maakt dus niet uit voor welke discipline, als je maar rijdt met een doel en echt bezig bent je paard correct te rijden. En daarnaast kun je dan altijd nog bosritjes maken toch?
Citaat:maar als je alleen recratief rijdzonder gericht op een westerndicipline (of meerdere) te trainen dan ben je voor mij een recreatieruiter (met westernzadel) maar geen westenrruiter.
Citaat:wel vind ik dat "western" een manier van rijden/trainen is, en is dus absoluut niet ras of tuig gerelateerd.
het is een manier van opvoeden en omgaan en dat kan je natuurlijk met elk paard doen.
Tja zo ben ik ook begonnen (m.u.v. het goedkope zadel). In eerste instantie het releaxed buiten kunnen rijden en heb uit gemak mijn paard neckreining aangeleerd. Van daaruit is mijn verder interesse in western gerichte training ontstaan. Het lijkt alsof daar een soort taboe op ligt.Citaat:Ik denk dat de frustratie onder westernruiters voornamelijk gebaseerd is op ruiters met een 'engelse basis' die tijdens het buiten rijden een goedkoop westernzadel op hun paard leggen, de teugels losgooien en dan beweren dat ze ineens western rijden.
Citaat:Omdat het engelse rijden hier meer algemeen geaccepteerd is zal een manegeruiter die bij wijze van spreke nog geen idee heeft wat betreft links en rechts niet het commentaar krijgen dat hij/zij niet 'engels' rijdt, omdat er vanuit gegaan wordt dat dat vanzelfsprekend is.
Aan de andere kant krijgt een beginnend westernruiter waarschijnlijk vaker commentaar dat hij/zij niet western rijdt omdat het eerder vergeleken wordt met de algemeen geaccepteerde standaard.
quarterH schreef:als je gericht op dicipline traint. (en dan is pleasure dus meer dan alleen langzaam).
en dan hoef je echt gen wedstrijdn te rijden van mij.
maar als je alleen recratief rijdzonder gericht op een westerndicipline (of meerdere) te trainen dan ben je voor mij een recreatieruiter (met westernzadel) maar geen westenrruiter.
HumbleTalent schreef:Iedere discipline heeft een bepaald frame waar je naar toe wilt werken met je paard en zolang je aan dat gewenste frame werkt, train je in mijn ogen voor die discipline.
Juliette86 schreef:HumbleTalent schreef:Iedere discipline heeft een bepaald frame waar je naar toe wilt werken met je paard en zolang je aan dat gewenste frame werkt, train je in mijn ogen voor die discipline.
Kan je die frames misschien iets toelichten. Ik heb namelijk alleen een beeld bij Hunter, Pleasure en Reining.

quarterH schreef:mbt algemene basis: vanaf 1 maand onder het zadel ofzo wordt er normaal al dicipline gericht getraint. een pleasure paard wordt met 2 maanden al heel anders gereden dan een reiningpaard.
imo bestaat die 'algemene basis' dus helemaal niet zo. dan rij je iig dus niet gericht op een dicipline.

Adrienne schreef:Ik denk dat je een western ruiter bent op het moment dat er niet meer in je hoofd op komt om te gaan "dressuren" om iets op te lossen. Wat overigens niet wil zeggen dat je niet mag kijken hoe een ander het op zou lossen. Lessen nemen van echte western trainers is van belang. Western is in de basis het zelfde en splitst dan op in de verschilende disciplines als reining, pleasure enz.