[WN] quarter kan geen dressuur door brede schouders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mexlovenoa

quarter kan geen dressuur door brede schouders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 21:58

hoi,

Ik rij mijn quarter dressuurmatig.
Nu was er zo'n vrouw bij ons op stal komen kijken en die vertelde mij dat je met quarters niet in de dressuursport kan en anders niet hoger dan de M omdat zijn schouders overbouwd zijn??
wat denken jullie?
ligt het aan de schouders?

Kimberley84

Re: quarter kan geen dressuur door brede schouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:00

Ik heb geen idee, ik verzorg een hackney, en deze is Z dressuur en Z springen, is ook onmogelijk toch ;)
Ga op je eigen gevoel af, als jij en je paard er plezier in hebben ga ervoor!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:06

dit verschilt natuurlijk per paard. maar ik kan zo gauw geen oefeningen bedenken die een quarter niet zou kunnen....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:37

Dat is weer een nieuwe. En weer meteen je reinste onzin.
Nee, natuurlijk ligt het niet aan de brede schouders :n
Een quarter is niet voor de dressuur gefokt, maar dat betekent niet dat je niet een eind kan komen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:41

Nee, ligt niet aan de schouders, dan zouden Iberische paarden ( PRE en Lusitano's) ook niet hoger dat M dressuur kunnen komen . Onzin, dus.
Echt overbouwde Q/ P zullen problemen krijgen in alle takken van sport, de meest Q/P zijn dan ook niet overbouwd maar lijken het soms door de spierontwikkeling in de achterhand. Maar de Q/P is door zijn vlakke gangen, lage halshouding en meestal de maat, minder geschikt voor de hoge dressuur omdat de oprichting die daarin gevraag wordt voor een Q/P niet haalbaar is. Qua flexibiliteit, kracht, etc. kunnen ze alle oefeningen leren en prima uitvoeren, mijn Paint zal zonder problemen leren Piafferen en Passageren, changeren etc, maar zal nooit een uitgestrekte draf ala Totilas laten zien.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:43

whahahaha wat een enorme onzin nou weer dat je daar naar luisterd dat kan je zelf toch wel bedenken!!

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:07

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 21:23

calemity_jane schreef:
whahahaha wat een enorme onzin nou weer dat je daar naar luisterd dat kan je zelf toch wel bedenken!!

dat vind ik echt een onzinnige opmerking. Ik wist dat het niet zo was, maar ik wou weten of er mensen waren die net zo dachten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:42

ElCid schreef:
Nee, ligt niet aan de schouders, dan zouden Iberische paarden ( PRE en Lusitano's) ook niet hoger dat M dressuur kunnen komen . Onzin, dus.
Echt overbouwde Q/ P zullen problemen krijgen in alle takken van sport, de meest Q/P zijn dan ook niet overbouwd maar lijken het soms door de spierontwikkeling in de achterhand. Maar de Q/P is door zijn vlakke gangen, lage halshouding en meestal de maat, minder geschikt voor de hoge dressuur omdat de oprichting die daarin gevraag wordt voor een Q/P niet haalbaar is. Qua flexibiliteit, kracht, etc. kunnen ze alle oefeningen leren en prima uitvoeren, mijn Paint zal zonder problemen leren Piafferen en Passageren, changeren etc, maar zal nooit een uitgestrekte draf ala Totilas laten zien.

Mee eens.
Het enige waar je last van zou kúnnen krijgen is dat het niet toont zoals jurys dat graag zouden zien.
Het ligt denk ik dan nogal aan de jury of je daar veel aftrek voor zal krijgen.

Mijn Quarter heeft ook niet veel knie-actie en is erg cool, en werd dus op de ORUN-cursus gelijk een 'ideale manegepony' genoemd, terwijl hij meer kon dan de gemiddelde KWPNer daar. Maar daar lijkt niemand op te letten. Een paard is goed als hij lekker met zijn voorbenen zwaait. :)

Als die vrouw bij jou op stal bedoelde dat een Quarter dat niet zo goed kan vanwege zijn zwaar gebouwde borst, dan kan ik daar wel in komen. Maar je mag toch hopen dat Jury's daar doorheen kunnen kijken.

Tot en met het Z moet het zeker kunnen.

Mag ik vragen hoe ver je nu bent?

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 21:51

LindyH schreef:
ElCid schreef:

Mag ik vragen hoe ver je nu bent?

Heb het paardje net een paar maanden.
Hij is nog nooit echt in de dressuur gestart, maar heeft wijken en galopswisselingen wel onder de knie.
We zijn druk aan het lessen en het gaat toch aardig goed. Hij is pas 6 en we zijn van plan om nog ruim de tijd te nemen om te trainen voordat we op wedstrijd gaan:

even een fototje zodat je een ideetje hebt.
Afbeelding

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:00

Nou, die ziet er heel slank uit. Lijkt me prima voor de dressuur. Als het nou zo'n halter-tank was... ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 08:59

Nou inderdaad, om nou te zeggen dat deze te breed zou zijn...
Veel succes ermee!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:02

en als het nou wel het bredere type is???
Ik ben van plan een klasiek model te kopen, zou ik daar ook engels mee kunnen rijden?
Of is western dan toch beter?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:07

Natuurlijk kan het wel, maar houd gewoon in de gaten dat ze er niet voor gefokt zijn, maar goed, ook niet elke KWPN'er is een dressuurtopper. Ook daar zijn er maar weinig van die verder komen dan de Z.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:52

alison_belle schreef:
Ik ben van plan een klasiek model te kopen, zou ik daar ook engels mee kunnen rijden?

Engels rijden kan natuurlijk, maar als je echte wedstrijdambities hebt zou ik het niet doen.

Zo'n zwaar paard zal moeite hebben om zichzelf omhoog te werken, en dat is wel wat je wilt in de dressuur.

Wat ik niet begrijp... Als je liefhebber bent van (Foundation) Quarter Horses, dan wil je toch dat hun kwaliteiten zo optimaal mogelijk tot hun recht komen? Dat gebeurt niet als je er engels mee gaat rijden. Dan is het gewoon een dikke luie pownie. ;)

(Niet bedoeld als kritiek, ben gewoon nieuwsgierig :) )

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:22

ik snap je.....
Ik heb er 1 op het oog om te kopen maar heb geen western ervaring.
Vroeg me af of ik voor engels of western zoumoeten gaan.....maar het is nu duidelijk.....we gaan voor western :D

LindyH schreef:
alison_belle schreef:

Engels rijden kan natuurlijk, maar als je echte wedstrijdambities hebt zou ik het niet doen.

Zo'n zwaar paard zal moeite hebben om zichzelf omhoog te werken, en dat is wel wat je wilt in de dressuur.

Wat ik niet begrijp... Als je liefhebber bent van (Foundation) Quarter Horses, dan wil je toch dat hun kwaliteiten zo optimaal mogelijk tot hun recht komen? Dat gebeurt niet als je er engels mee gaat rijden. Dan is het gewoon een dikke luie pownie. ;)

(Niet bedoeld als kritiek, ben gewoon nieuwsgierig :) )

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:11

kan je eigenlijk een quarter ook een beetje recreatief laten springen???
Of is dat net als bij bijv. een fries gewoon niet al te slim om te doen?

Yooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:49

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:50

alison_belle schreef:
kan je eigenlijk een quarter ook een beetje recreatief laten springen???
Of is dat net als bij bijv. een fries gewoon niet al te slim om te doen?

Tuurlijk kan dat. Er wordt in Amerika ook wel gesprongen met quarters. Maar als hij erg zwaar gebouwd is zal het niet zo geweldig gaan.

Mijn quarter is niet heel zwaar gebouwd, maar heeft echt totáál geen talent voor springen. Hij schat alles standaard verkeerd in. :P Maar dat zal per paard verschillend zijn. Over het algemeen kun je best een sprongetje met ze maken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:54

haha leuk!!!!
Ik ben ook niet goed in springen dus dat kan dan alleen maar lachen worden :')
Maar het zal er op neer komen dat we af en toe eens een hindernis op buitenrit zullen gaan nemen 8-)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:05

ik heb ook een quarter, hij is eerder slank gebouwd... waar ik les neem zeggen de mensen die dressuur rijden dat mijn paardje ook goed dressuur zou doen, je moet er vooral plezier in hebben, maar de foto ziet er heel netjes uit!

mijn quarter heeft ook echt geen aanleg voor te springen hij kan het echt niet inschatten precies ;) maar dat is mijn ambitie ook totaal niet :) succes met je paardje!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:09

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:24

Ja, maar dat zijn vaak wel kruizingen Quarter x Engels Volbloed, of anders 'slank' gefokt.

Je ziet in de Hunter Hack, Equitation over Fences, Jumping, etc. geen quarters van het stock-type, en dat is die van alison-belle wel.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:27

Hij is nog niet van mij........maar ik hoop dat dat binnenkort veranderd <3
Hij is inderdaad eenklasiek gefokte quarter met echt een mega groot lijf.
Slank is hij zeker niet :+
Maar dat vind ik juist zo leuk aan hem.

Van een fries weet ik dat die niet gebouwd zijn om mee te gaan springen.
Ze kunnen het wel maar het is beter om het te laten met dat ras.

Ik wil de nieuwe aanwinst natuurlijk niet gaan overbelasten gewoon voor wat lol.
Vandaar dacht ik......ik vraag het eens aan mensen die er meer van weten ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:33

Das waar, vaak veel volbloed erin (geld trouwens nog steeds als quarter hoor, is dus officieel geen kruising).

Ach, zoals bij alle rassen, het is vaak een kwestie van uitproberen wat elk individu kan en leuk vindt. Laat je paard eens wat springen, je merkt direct of er aanleg is of niet. De moeder van mijn paint kan en wil graag springen (heeft in de 3e generatie een volbloed ouder meen ik), pa is echt een stock type en bakt er niks van (vertikt het ook echt, zelfs een ondiep greppeltje is volgens hem levensgevaarlijk :P ) en mijn pown, die stevig gebouwd is ondanks dat hij nog enter is, lijkt ook aardig te kunnen springen (is tenminste 2 keer zeer keurig over de omheining gezeild 8-) ).