bijrijder

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ayas
Berichten: 363
Geregistreerd: 16-10-08

bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:55

Wie heeft er een "bijrijder" voor zijn/haar paardje? Waarom niet/wel? En wie rijdt er een paard van iemand anders?

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:01

Ik heb een bijrijdster gehad (ik ben nu verhuisd) en zij reed mijn AV.
Ook was er een meisje van 10 dat 1x per week kwam rijden op hem.

Ik vind het leuk dat ik iemand blij kan maken met iets simpels als je paardje.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 08:31

Ik ben bijrijder. Op de magnifieke paarden van Nevada@bokt. Bevalt erg goed. Niet heel lang meer overigens aangezien hun toffe paarden nog toffere veulens produceren en ik anderhalf jaar geleden daar 1 van heb ingepikt :P en daar deze zomer voorbereidend mee aan de slag ga. Dan wordt de tijd om andere paarden te rijden wat krap ben ik bang.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 08:51

Ik heb ook een hele tijd voor iemand zijn paardje bijgereden, ik vond het super.. Ik had tijdens mijn studenten tijd echt niet genoeg geld voor een eigen paard. Nu ben ik aan het werk en heb ik mijn eigen paardje en zit ook te twijfelen of ik een bijrijder wil, ivm tijdgebrek, maar mijn paardje is niet de makkelijkste, dus ben ik bang dat een bijrijder die niet goed rijdt het een beetje kan verpesten.. Dus zit een beetje te twijfelen nog.

Benazir

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: België

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 08:54

Ik ben zelf bijrijder :) Ik deel met de eigenaresse in stalkosten, en daarvoor mag ik komen rijden wanneer ik wil, op 2 paarden. Ze vertrouwde me heel snel en ik mag ook echt àlles doen met de paarden, zolang ze goed behandeld worden (duhh :+ ) Ik ben echt heel erg tevreden over wat ik kan en mag bijleren met deze paardjes, en voor haar is het ook enkel positief aangezien ze zelf amper kan komen :j

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:02

Nee, ik heb geen bijrijder voor mijn paard.
Waarom? Ik heb niet graag anderen op mijn paard. De enige die tot nu toe erop heeft gezeten is mijn trainer.
Daarbij zijn in mijn omgeving heel erg weinig mensen die serieus western (reining) rijden.

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:04

Ik ga met Winddancer haar mening mee!

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:08

ik ben bijrijder, eigenaresse heeft er niet genoeg tijd/ geld voor. dus ik rijd hem nu 2/3 keer in de week en betaal een vast bedrag per maand (vooral voor de lessen)

paulus26

Berichten: 239
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Drenthe - Schoonoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:10

Met me vorige paard had ik een bijrijdster dat was dressuur maar nu begin ik er niet meer aan.
De enige die er op mag buiten ik zelf is, jp koopman per 1 februari *D

Pintopini
Berichten: 384
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:13

Ik heb eigenlijk 2 bijrijders, mijn man is er 1 van, hij rijd vnl recreatief (lekker over het strand en door de duinen) dus dat is een mazzeltje voor mij. Lessen bij zelfde instructrice.
Verder rijd er een 13 jarig meisje op hem en zij rijd meer voor de lol en beiden vinden het leuk, das het belangrijkste vind ik.

Anne_Ivy

Berichten: 161
Geregistreerd: 18-09-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:38

Ik ben ook begonnen als bijrijder. Vond dat perfect. Betaalde een bijdrage per maand mee aan de stalling etc, waardoor je je ook (ik iig wel) een beetje eigenaar voelt van het paard. Wij namen ook veel beslissingen samen. Het was voor mij de ideale manier om van een manegepaard de overgang naar een soort van 'eigen' paard te maken. Ik heb het een aantal jaren met veel plezier gedaan, sterker nog, degene wiens paard ik reed is een van mijn beste vriendinnen geworden! Ondertussen heb ik een eigen paardje en zij heeft ook een andere (oude is met pensioen).

Alleen als je nu aan mij vraagt, wil je een bijrijder dan zeg ik heel eerlijk nee. Heel erg, dat weet ik :o . Maar ik heb nu een jong en goed paard waar ik straks alleen zelf of mijn trainer op wil hebben.....
Het hangt ook een beetje af van wat je met je paard wil denk ik. Ik wil haar straks uitbrengen op shows (als alles goed gaat natuurlijk ;)) en dan is het niet handig om er meerdere personen op te laten rijden. Maar goed, dat is mijn mening.

Marian01

Berichten: 264
Geregistreerd: 19-11-09
Woonplaats: Dinteloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:46

Ik wil echt niemand naast mijzelf en instructrice op mijn paard. Ik heb erover gedacht dat een bijrijder handig is voor als ik zelf langere periode niet kan rijden, maar degene die ik op mijn paard heb gezet zijn rijtechnisch gewoon niet goed genoeg.
En dat bedoel ik niet zo kattig als het overkomt, maar meer zo: het is mijn paard, en dan moet je al heel goed zijn wil ik tevreden zijn. (ik ben zelf niveauloos), Het is een gevoels kwestie. Ik heb laatst iemand meegenomen die verschrikkelijk goed kan rijden (zeiden verschillende mensen)...nou ik zag het niet.
Super lieve meid, maar alles in mij roept dat er maar een goed genoeg is..en dat ben ikzelf.

Natascha

Berichten: 6855
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:23

Ik heb een paar goede bijrijdsters en ben zelf bijrijdster. Degenen die mijn paard af en toe rijden hebben zelf veel rijervaring. De ene in de dressuur/sgw/mennen en springen, de andere western en degene die af en toe wel eens rijdt heeft centered riding gehad dus zit heel netjes en is gewoon heel erg vriendelijk met mijn paard. Is niet wekelijks maar als het nodig is kan ik deze mensen altijd bereiken.
Zelf rijd ik 2 welshcobs van een oude man die alleen ment. Het vervelende van brijrijden vindt ik dat je soms niet echt gewaardeerd wordt. Zeker niet bij oudere mensen met ouderwetse ideeen over paarden en rijden. Maar goed. Risico van het vak zal ik maar zeggen ;)

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:26

Bijrijder meldt zich :)
Ik zou eigenlijk eens in de zoveel tijd mee gaan mennen. Dat veranderde naar ieder weekend op zondag, en nu ben ik er iedere zondag en om de zaterdag om te mennen, en ga ik door de week minimaal 1 keer rijden. Nu ze dichterbij komt te staan zal dit misschien vaker zijn. Dit is het paard dat ik wil overnemen als ik het kan betalen, ik ben dol op haar. Heb alle vrijheid die ik me kan bedenken, ik mag álles met haar. Heerlijk!
Bij mij wordt het ook echt gewaardeerd, ondanks dat de eigenaar andere ideen heeft over rijden. Mijn boomloos zadel en touwhalstertje om te rijden waren echt een wereldschok, maar het mocht allemaal, en hij vind het nog steeds allemaal goed. Ik waardeer het ook zeer dat ik iedere keer mee mag mennen en zoveel vrijheid heb. Het is heerlijk om in het weekend op stap te gaan met de koets! :D

x_Mliss

Berichten: 2288
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Delft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:38

Ik ben zelf altijd bijrijdster geweest en heb echt veel paarden gereden voor mensen.
En ik heb een tijd een lease paard gehad en ik ben daar tijdelijk voor iemand er bij naar opzoek geweest.

Voor mij even de omgedraaide wereld omdat ik zelf altijd opzoek was naar een paard.
Moest ik nu een bijrijdster voor erbij zoeken.
En er zijn er een stuk of 5 langs geweest zelfs 1 die zei dat ze Z had gereden maar dat was echt niet van af tezien. :n
En toen merkte ik zelf ook hoe moeilijk het is om een goeie bijrijdster tevinden.

Maar vaak word er zo negatief over bijrijdsters gesproken.
Maar er zijn echt wel mensen die wel degelijk kunnen rijden en die serieus zijn je moet alleen goed zoeken.

Wat je ook vaak hebt is dat mensen zelf amper naar hun paard omkijken en het dan over laten aan de bijrijdsters wat als bijrijdster natuurlijk top is je steekt dan al je liefde is zo'n paard.
Enige nadeel is dan wat vaak gebeurt je het hele paard oplapt en vervolgens de pot op kan als het paard er goed gespierd uitziet.

Dat is ook voor mij even een reden dat ik ben gestopt in de paarden ik heb daar even geen zin meer in.

ayas
Berichten: 363
Geregistreerd: 16-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:11

Heel erg bedankt allemaal! Het heeft het er echter niet gemakkelijker op gemaakt, wel of geen bijrijder. Het is inderdaad zo dat je best kritisch bent. Je wilt niet dat je paardje "verpest" wordt, dat alles wat geleerd is teniet wordt gedaan. Ik wil graag dat het paardje dagelijks buiten komt - is niet altijd mogelijk op pensionstal, als hij niet buiten kan dan moet hij gereden worden (of er moet iets mee gedaan worden) zodat hij toch beweging krijgt, dagelijks en ook nog in het weekend haasten om naar hem toe te kunnen is niet bevorderlijk voor de ontspanning. Daarbij is het een hengst, wil niet iedereen mee aan het werk. Maar wie weet.........komt er toch nog iemand op ons pad met wie paard en wij klikken.

Paulaa_
Berichten: 3127
Geregistreerd: 16-02-07

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:26

Ik ben zelf bijrijder. Betaal een bedrag per maand (omdat wij dat graag wouden anders hoefde het niet eens), en mag hem als eigen paard zien en mag er alles mee doen. Ik vind het ideaal. :)

Mariposa11
Berichten: 2875
Geregistreerd: 22-12-09

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:33

Ik heb 3 jaar een paard gereden voor iemand anders. Zij had geen tijd en ik kon het goed met haar paard vinden. Hoefde er niks voor te betalen, maar kocht wel regelmatig nieuwe spulletjes als er wat stuk was. Dekjes, halsters, verzorgings-dingetjes. Ik mocht alles met dr, lekker naar buiten en met de trailer naar het bos (samen met iemand). Ik heb ondertussen mn eigen paardje, op dezelfde stal als mn bijrijdpaardje staat. Heb haar nog een jaar bij gereden, maar geen tijd voor 2 paarden, dus ze heeft een nieuwe verzorgster en ik hou nog wel een oogje in het zeil ;)

Ik heb zelf geen bijrijder, wil er liever niemand op hebben. Ben als de dood dat er wat gebeurd ;) Daarnaast is ze een merrie met gebruiksaanwijzing...

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:06

Ik doe regelmatig bijspringen als iemand geen tijd heeft. Scheelt natuurlijk dat ze bij ons op stal weten wat ze aan je hebben. ;) Nu was er gevraagd een Fries te verzorgen die absoluut geen deken op mag. Omdat ik er niet achter sta om een paard na het rijden achter te laten in -8 zonder deken ga ik dat niet doen. Je moet wel op 1 lijn met de eigenaar staan anders komt het niet goed denk ik.

Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:11

Voor mijn haflinger heb ik een bijrijdster omdat ik er zelf niet altijd genoeg energie voor heb. Mijn KWPN'er rij ik altijd zelf.
Ben erg blij met mijn bijrijdster. Heb het echt getroffen met haar! Had me geen betere kunnen wensen!

diam0nd

Berichten: 568
Geregistreerd: 17-07-06
Woonplaats: Herveld Gld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:17

Ik ben zelf al jaren bijrijder/verzorger, heb altijd het geluk het min of meer "gratis" heb mogen doen.
Ik ben altijd erg gemotiveerd en verantwoordelijk, soms zelfs te verantwoordelijk kan ik wel zeggen.
Inmiddels ben ik weer op zoek naar een nieuw paardje.

Persoonlijk lijkt het mij erg lastig om voor je eigen paard iemand te moeten zoeken, ik zou misschien toch met wat onzekerheid zitten van goh gaat dat nu wel goedkomen, is er wel een klik, gaat het rijden wel goed.. etc. Anderzijds als je een paard gekocht hebt en er toch niet zoveel tijd ervoor hebt als verwacht moet je toch wat natuurlijk.

Blijft een beetje een dubbel gevoel denk ik.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:46

Voor Mylo heb ik geen bijrijder. We hebben hem net en hij is nog jong, daarnaast moeten hij en ik nog erg aan elkaar wennen, dus op advies van JPK (instructeur) komt er voorlopig ook niemand anders op. :D

Voor Nick had ik wel een bijrijdster, maar dat heeft ruim een jaar geduurd voordat we een goede gevonden hadden. Was ze er, kreeg Nick die klap en kon niet meer bereden worden met uiteindelijke gevolg inslapen...

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:54

Ik heb geen bijrijder en die komt er ook niet :n

Zelf ben ik heel lang bijrijder geweest (vroeger heette dat gewoon op je verzorgpony rijden). Op dat gebied heb ik in die jaren ook alles wel zo ongeveer onder mijn kont gehad, vooral de lastige gevallen. Die mocht ik dan weer rechtbreien en dan werden ze vrijwel altijd verkocht, zonder dat de eigenaar dat van te voren nodig vond om aan te geven. Heel fijn dat soort dingen. Liefst willen ze dan ook nog dat je betaalt voor het rijden ook, terwijl zij er zelf de winst van op streken.

Na al die jaren bijrijden is er dan uiteindelijk een eigen paard gekomen. Het paard is niet de makkelijkste, maar het is in de loop van de 5 jaar dat ik hem nu heb wel beter geworden. Maar hij komt gewoon elke dag buiten, in de zomer zelfs 24/7, dus ik zie het nut van een bijrijder niet in.
Er hebben in totaal nu 3 anderen op mijn paard gezeten en daar houd ik het bij.

Wel help ik af en toe weleens een stalgenoot als zij het bijvoorbeeld niet redden qua tijd, dan rijd ik weleens een paard voor een ander. Is leuk om te doen ook :j

capopjekop

Berichten: 30729
Geregistreerd: 30-11-03

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:01

Mijn pony heeft een tijd stil gestaan door hoefbevangenheid, dus toen ben ik op zoek gegaan naar een westernpaardje om bij te rijden. Uiteindelijk is het toch een engels paardje geworden van mijn buurmeisje die op kamers moest tijdelijk. Ik heb er toen bewust voor gekozen om van haar instructeur les te nemen, zodat ik het paardje op vergelijkende wijze zou rijden. Volgens mij heeft het het paard niets verkeerd gedaan, haar instructeur vond dat ik haar netjes en goed reed.

Zelf heb ik wel een tijd een bijrijdster gehad toen ik met Amber nog Engels reed. In het begin ging het goed, meisje was enthousiast en we kregen van dezelfde mensen les. Ze was wel iets minder ver dan ikzelf toen, maar daar merkte ik niet veel van. Alleen op een gegeven moment ging ze er met de pet naar gooien. Ze zat niet lekker in haar vel en reed niet meer serieus. Vond het geen probleem als de pony door de bak crosste met het hoofd in de lucht. Toen had ik er iedere keer als zij gereden had een zware dobber aan om mijn pony weer nageeflijk te krijgen, terwijl ze normaal juist heel snel ontspant. Het meisje stond ook niet open voor mijn tips en toen hebben we samen besloten dat ze zou stoppen. Daardoor ben ik zelf nu wel wat huiverig om mensen op mijn pony te laten rijden. Ik had trouwens geen bijrijdster nodig, maar haar vorige verzorgpony was verkocht en ik vond het sneu als ze haar c diploma voor het ruiterbewijs niet kon halen daardoor. Dus toen heb ik aangeboden dat ze op Amber mocht rijden.

Anoniem

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:54

ik doe ook alles zelf. Heb er 2 en ik maak genoeg tijd voor ze vrij. Hoef alleen savonds te voeren dus dat scheelt ook.
Ik heb 1 vriendin die vroeger western reed en nu klassiek dressuur, en 1 die ook western rijd, ze hebben allebei eigen paarden en die 2 mogen er van mij dan ook op. De een heeft pas mijn haf gereden terwijl ik mn quartertje reed, dat is dan wel gezellig. Maar echt een bijrijder... Nee. Vind trouwens maar eens een serieuze western bijrijder die ook echt iets van trainen weet en niet alleen aan lange teugel rondhobbelt.