[WN] hij heeft rust nodig is western iets

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steefjes

hij heeft rust nodig is western iets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 15:35

hallo beste mensen.
ik heb een vraagje, sinds februari heb ik een schat van een draver.
we hebben samen al veel problemen gehad maar het gaat steeds beter met ons samen.
het rijden gaat nu OP ZICH heel goed.
maar ik merk dat het dressuren niets voor hem is, hij vind de constante druk op de teugels ( afschuwelijk) en probeerd daardoor ook onder het werk uit te komen.
terwijl wanneer je hem gewoon met een los teugeltje stapt of draaft er geen enkel probleem is.
nu rijd ik enkele keren in de week de pleasure paarden van mijn vriendin.
dat is echt geweldig om te doen en ik geniet van de ontspannen manier van rijden.
geen gezeik met klik-los klik-los gewoon duidelijke hulpen waardoor het paard binnen korte tijd weet wat je bedoeld en je geen uren bezig hoeft te zijn voordat hij enigzins snapt wat je van hem wilt.
zyrkoon is nu 4 en de merrie die ik voor mijn vriendin rijd is net 3.
ik merk zo'n verschil in hun manier van doen en dan bedoel ik niet eens de manier van lopen maar de manier van het ontspannen rijden.
daarom zit ik nu te denken met zykroon ook western te gaan rijden zodat het voor hem wat ontspannener word en hij zelf ook kan genieten van het rijden ( want hij werkt graag ) maar ik merk gewoon heel duidelijk dat hij DIT niet fijn vind.

nou ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

mvg Stephanie

Dinopino

Re: hij heeft rust nodig is western iets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:39

Ik persoonlijk denk dat je het misschien het beste kan combineren. Weet niet wat voor problemen je draver heeft gehad. Maar in principe is hij gefokt om een lekker tempo te kunnen draven. Dus wanneer je hem die mogelijkheid geeft en daarnaast d.m.v. western gerichte dressuuroefeningen je een leuke combi krijgt

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 15:42

hij heeft in het begin erg veel problemen gehad met het bit daarom nu een zacht dubbel gebroken bit.
dat is wel al een stuk beter dan het is.
maar afgezien dat het in het western eigenlijk er op aan komt alles relaxt te doen lijkt me dit wel echt iets voor hem.
ik hoef geen wedstrijden met hem te rijden en ik hoef ook geen prijzen met hem te winnen, het gaat er mij maar om dat ik SAMEN met hem kan genieten.
en hij zichzelf ook beter gaat voelen onder het zadel

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:44

Hier op Bokt zitten meer mensen met dravers die western rijden.
Maar verward western niet met aan een losse teugel rondrijden!
Het is een serieuze manier van rijden, die ook veel training vergt.
En onderschat het niet hoor; ontspanning is het doel, maar de weg daarna toe is moeilijk.
Je hebt toch ook zeker training nodig om een goede verzameling te krijgen.
En daarvoor is soms wel weer meer contact nodig.

Maar het klopt dat het een hele andere manier van rijden is.
En persoonlijk vind ik het de meest leuke en veelzijdige discipline van de paardensport!
Ga het anders gewoon eens een poosje proberen, onder GOEDE begeleiding.
Dan merk je vanzelf hoe je draver hierop reageert.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:46

Zo te horen,gaat je voorkeur uit naar western.Super! Maar let wel..western rijden is meer dan "teugels los gooien " en lekker heen doen.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:47

Mijn draver wordt ook knetter van constante teugeldruk.
Ben er erg lang mee bezig geweest, maar hij kan heerlijk joggen en af en toe lukt de lope ook.

Al eens met een bosal geprobeerd te rijden?
Daar doet die van mij t ook goed op.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 15:51

hallo ja ik weet dat western rijden niet zomaar teugels losgooien is.
maar uiteindelijk is het uitganspunt wel het SAMEN ontspannen.
en daar gaat het mij om want ik merk dat hij het nu gewoon echt niet leuk vind

tones: wat is een bosal?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:54

Afbeelding

Bosal, een bitloze optoming.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:55

Ik heb Delaja op Bokt verwezen naar je topic.
Zij rijdt western met haar draver. :)

Bosal: gewoon even googlen. Wordt vaak gebruikt om paarden neckreining te leren.
Maar vraagt wel om een goede instructeur, want je werkt heel snel te hard in op het neusbeen.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 15:58

oké erg bedankt.
ja profesionele begleiding kan ik zowiezo krijgen ( wil ik ook) zitten 10 minuten van riecky young haar manege af, en mocht dat niets zijn dan hebben we op de stal waar we nu staan ook 2 western instucteurs.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:00

Meid, ik lees het al. Je hebt super begeleiders!
Gewoon ervoor gaan dus! :)

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 16:09

oké dankjewel.
dan nog een vraagje.
is er een complete omscholing nodig of kun je gewoon langzaamaan opbouwen met een ander zadel en andere betuiging.
want zie op verschillende forums dat dit wel kan maar heb hier zelf mij twijfels over

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:26

Ik meld me even!
Ik ben inderdaad ruim een jaar geleden begonnen met mijn draver om te scholen naar western rijden. Precies om dezelfde reden als waar jij tegenaan loopt: paard dat de constante druk gewoon niet fijn vindt. Bitloos heb ik ook geprobeerd, krijg ik alleen maar meer verzet want druk achter de oren vindt ze ook niks.
Het gaat nu super goed, ik ben toen ik overstapte ook voor 8 maanden naar een western trainigsstal in Den Haag verhuist, waar o.a. Jurgen Pouls toen nog reed en trainde, genoeg professionele begeleiding dus maar zo te lezen heb jij ook genoeg in de buurt!
Ik ben begonnen met een boomloos western zadel om te proberen, als een soort tussenstapje. Na een aantal maanden heb ik bij Arthur een reining zadel gekocht in de kerst-sale, is een echte aanrader! Zadel ligt perfect terwijl hij toen ik het kocht mijn paard alleen op foto's had gezien (is later wel nog komen kijken hoor).
In de western kan je natuurlijk ook kijken welk bit het lekkerst ligt bij je paard, ik merk bijvoorbeeld dat mijn paard met het vriendelijkste western bitje het fijnst loopt, niet eens een officieel western bit maar een dubbel gebroken D-snaffle, heb er lang naar moeten zoeken.
Mijn paard staat nu niet meer bij een trainingsstal maar ik krijg nog 2 keer per maand les. De neckreining heb ik me in het begin totaal niet op gefocust maar gaat nu echt behoorlijk goed, ze komt meestal alleen nog omhoog als er ineens iets spannends is. Verder is ze heerlijk verzameld en beheerst inmiddels ook een behoorlijke jog.
Wat heel belangrijk is: niet te snel willen en voor alles de tijd nemen, ik ben een kleine 2 jaar bezig geweest om mijn draver om te scholen tot rijpaard en zodra ik te snel wilde viel ze een paar stappen terug. Let er dus goed op als je paard een grens aangeeft.

Omscholen naar western met je draver raad ik je dus echt aan, ik heb hier ook met mijn paard na veel zoeken eindelijk de rust gevonden in het rijden!

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:33

Ik liep ook tegen de zelfde problemen aan die jij hebt, en ik heb ook een draver.
Sinds mei ben ik bezig om der om te scholen, en merk ik al zoveel verschil. Er zit meer rust en ontspanning in het rijden, ik heb nu ook het idee dat we nu meer samen werken.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 16:33

oké heel erg bedankt.
voor jullie hulp.
ik ga een paar telefoontjes doen want aangezien ik nu alleen maar reactie"s krijg die mijn gevoel bevestigen denk ik dat het het zeker waard is.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:39

Nog even wat je vraag over tuig betreft:
Het is wel makkelijker om een goed western zadel te kopen maar niet noodzakelijk, zeker in het begin niet. Je kan het met je 'gewone' zadel proberen en dan als het bevalt een western zadel kopen. Overleg dan wel met je instructeur/trice wat voor zadel je het beste kan kopen want ook tussen westernzadels zit verschil.
Een western hoofdstel zou ik wel aanschaffen als ik jou was, ik heb bij mijn paard gemerkt dat ze de neusvrijheid erg op prijs stelt.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 16:44

oké ja dat western hoofdstel dat moet lukken.
want van die vriendin ( eerder genoemd ) kan ik een two ear .... hoofdstel overnemen.
ik zit alleen nog te denken over wat voor soort bit.
want hij is wel gevoelig in zijn mond kwa bit.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:06

Ik ben van een dubbel gebroken, naar een myler level 1 gegaan.
Daar werd hij ook veel rustiger van.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:12

oké zal eens googlen en morgen even bij arthur langsgaan mischien dat die nog wat heeft toe te voegen.
allemaal ongeloofelijk bedankt

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:05

een baby mylertje is een ook een idee en dan eens naar level 1 overstappen
Volgens mij gaat het wel goed komen :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:07

Steefjes schreef:
terwijl wanneer je hem gewoon met een los teugeltje stapt of draaft er geen enkel probleem is.

Waarom doe je dat dan niet :)

Steefjes schreef:
ik merk zo'n verschil in hun manier van doen en dan bedoel ik niet eens de manier van lopen maar de manier van het ontspannen rijden.

Gewoon doen, maar ik denk dat jouw paard een heel andere karakter heeft dan die van je vriendin als ik het zo lees.
Dus verwacht geen wonderen.

artist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:20

Misschien een idee: de Clinton Anderson Method, Riding with Confidence part I, II, III.
Drie Dvd series: heel duidelijk qua uitleg, top om naar te kijken en je kunt bijna "voelen" wat hij bedoeld.
Heb mijn quarter al die jaren op een bit gereden en dacht laten we eens kijken wat ie "nog" doet op een trensje ala Clinton, fantastisch!!! (zelfs, ahum) voor mij ging er een wereld van "gevoel" open!! :) :)

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 20:30

ik kan hem niet met een los teugeltje rijden wanneer er anderen in de bak zijn.
helaas is dat meestal wel het geval waneneer ik rijd.
en daarom kan ik hem niet op die manier rijden.
iig ongeloofelijk bedankt voor julllie hulp

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:44

Ik deed barrel racing met mijn draver. Ging prima!
Foto's zie profiel

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:21

Steefjes schreef:
zyrkoon is nu 4 en de merrie die ik voor mijn vriendin rijd is net 3.
daarom zit ik nu te denken met zykroon ook western te gaan rijden zodat het voor hem wat ontspannener word en hij zelf ook kan genieten van het rijden ( want hij werkt graag ) maar ik merk gewoon heel duidelijk dat hij DIT niet fijn vind.

Het is niet de rijstijl die van belang is voor rust en ontspanning, maar de uitvoering. Zoek met goede begeleiding uit welke optoming voor jouw draver comfortabel werkt, daarbij is alleen van belang dat die begeleiding komt van iemand met veel kennis van paarden en hun eigenaardigheden, niet of dat western, spaans, duits, engels of chinees is.
Veel dravers hebben problemen met druk, de kunst is dus om met minimale druk je boodschap aan het paard door te geven. Je eigen ontspanning en rust is daarbij heel belangrijk.
Zoek je lesgeefmens uit op brede kennis, dus niet iemand die alleen maar met een bepaald ras werkt en zeker niet iemand die vaak woorden als "nooit" of "altijd" gebruikt. ;)