[WN] Paspoort aanvragen BE

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bluebell

Paspoort aanvragen BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 17:59

Ik heb een vraag voor de kenners onder ons.
Vandaag zijn de papieren van Cookie binnengekomen en de volgende stap is nu een paspoort voor haar aanvragen.
Nu vraag ik mij af waar ik dit precies kan doen.
Bij Dolly heeft Dave zich lid moeten maken van de BQHA om hier een paspoort te kunnen krijgen maar dat vind ik een beetje belachelijk.
Ik ben lid van de AQHA dus ga niet ook nog in BE lidmaatschap betalen. ::wink:
Wie kan mij vertellen hoe ik een paspoort kan aanvragen?
Alvast bedankt!

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:11

Gewoon paspoort aanvragen voor niet-raspaard via 'Vlacopaard'. Kost minder dan een BQHA paspoort, maar je behoudt wel gewoon je AQHA papier dus maakt geen verschil.

bluebell

Re: Paspoort aanvragen BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 18:15

Thanx voor de tip!

radical

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:05

Paspoort in nederland aanvragen.

guni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:18

Hey met dat "flacopaard" heb ik toch enkel bemerkingen

Met zo een paspoort aan te vragen afstand van je raspaard, dus maw vanaf dan heb je voor de eu gaan quarter meer maar een paard zonder enige stamboek waarde en das toch een spijtig iets voorzo een paard he.

En hebben jullie al eens nagedacht over het feit moesten er ooit problemen zijn met papieren of zo waar jullie naar toe zouden gaan terwijl dat het bqha alle quarter eigenaars bijstaan met raad en daad in probleemgevallen.

Is je paardje een hengst? Zoja kan je met de nieuwe wetgeving die eraan komt, niks gaan doen op de officiele fokkerij. Want alle sperma moet van een goedgekeurde hengst komen. En dus zonder een paspoort van een erkende affiliatie van aqha geen goedgekeurde hengst

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 06:22

Daar gaan we weer... BQHA medewerker gesignaleerd.....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:04

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:08

Ik dacht ook al 'bekend verhaal' :D

guni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:27

ik ben gewoon iemand dat de quarter hoog in het vaandel draagt en de wetgeving daaromtrend vrij goed ken!
Waarom als je een raspaard hebt een equipas gaan aanvragen, voor het geld mss? Dan ben je beter dat je geen raspaard koopt naar mijn mening

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:42

Wat heeft het paspoort nu te maken met of je paard al dan niet een raspaard is... Ik heb bij mijn haflinger een KNHS paspoort, dat maakt hem toch niet minder een haflinger dan eentje met een paspoort van het haflingerstamboek (als dat er is)
Als je een quarter hebt heb je een quarter, ingeschreven bij de AQHA dus al zit er een paspoort bij van een shetlanderstamboek, dat paard is en blijft een quarter...

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:28

Guni, is BQHA een ras dan?

Nee, Bluebell is lid van de AQHA en dat is het ras, toch? Ik zie geen enkel voordeel om via de BQHA je paspoort aan te vragen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:59

Zoals crazycatus al zei: nog altijd is een paspoort géén stamboekpapier en dus is je paard niet automatisch een raspaard als je een paspoort van de BQHA hebt.
Mijn paspoort komt van de KNHS en ik heb toch echt een ras QH! NQHA gaf toen nog geen paspoorten uit nl.
Maar goed, lees dat andere topic wat ik al aanhaalde, er zal intussentijd niet veel veranderd zijn...

guni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:09

nee seppe dat is het niet, maar wat heel belangrijk is en dat vergeten de meesten: bqha is erkend door de EU als afgevaardigde van aqha maar aqha zelf is niet erkend als stamboek in EU. Dus pur theorietische heb je met een equipas een niet voor de EU erkende quarter. En dit geld niet enkel voor de quarter maar voor alle niet door de EU erkende stamboeken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:17

En ik denk dat mensen met een Quarter dat aan de bibs zal oxideren, aangezien de AQHA voor alle registraties etc nog altijd leidend is. Óf er moeten landelijk wetten worden aangenomen waardoor eea in tegenspraak gaat komen, zoals nu in Zweden met het fokken met FRAME-Overo het geval is.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:26

guni schreef:
nee seppe dat is het niet, maar wat heel belangrijk is en dat vergeten de meesten: bqha is erkend door de EU als afgevaardigde van aqha maar aqha zelf is niet erkend als stamboek in EU. Dus pur theorietische heb je met een equipas een niet voor de EU erkende quarter. En dit geld niet enkel voor de quarter maar voor alle niet door de EU erkende stamboeken

Mijn jaarling heeft een equipas. Dus de voorzitter van de EU vindt mijn paard nu geen quarter meer. Waarom moet ik dit erg vinden?

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 11:56

Ik vind het allemaal zo vreemd / verdacht en eerlijk is eerlijk ik vertrouw Belgie niet ;)
Helaas woon ik nu alweer 5 jaar hier en moet het voorlopig nog even uithouden ;(
Bij mijn merrie begon toen het gedonder met verplicht chippen en uiteindelijk heeft het me veel meer geld gekost om haar via omwegen in Nederland DNA geregistreerd te krijgen maar het is gelukt! :D
Nu begint het spelletje weer met het paspoort aanvragen voor Cookie, dus ik denk dat ik idd maar weer via NL ga proberen.
Belachelijk toch dat er zoveel instanties tegenstrijdige dingen roepen.
Voor mij heeft die dwingende manier alleen maar voor gezorgt dat ik steeds meer het gevoel krijg dat het niet klopt!

guni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:21

maar wat is er dan juist misgelopen? Als ze idd papieren van aqha en gechipt is zie ik toch niet veel problemen om aan een stamboek paspoort te geraken. Of ben ik mis

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:26

omdat de TS dan eerst lid moet worden van de BQHA en dát is een beetje zonde

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:27

even een andere vraag. TS als Dave al lid is van de BQHA kan die dan niet een paspoort aanvragen voor je?
Hier worden paspoorten ook wel eens door een dierenarts bijvoorbeeld aangevraagd ipv door de eigenaar.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:44

BQHA paspoort is veel te duur en staat ook nog eens vol met reclame.
BQHA niet sponseren en gewoon paspoort aanvragen in Nederland.

"Stamboekpaspoort"...... hoe bedenk je het :+

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:51

Een paspoort via de BQHA kost 65 euro, maar je moet lid van BQHA zijn. Het kost je 50 euro om lid te worden.

DAt zou me voor 4 paarden kosten

50 lidgeld
4 x 65

Totaal 310 euro!

De equipas kost me 4 x 50 = 200 euro Maar volgens Europa heb ik dan nu geen quarters meer :Z

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:54

Een jaar of 6 geleden heb ik de voorzitter van de BQHA horen zeggen dat hij van de westernsport een elitesport wilde maken. Wel, hij is goed bezig moet ik zeggen. En ik ben niet de enige die ogen trok toen hij dat vertelde. Nee, ik blijf er zo lang mogelijk weg, bij de BQHA. Ik vind dat ze echt op geld uit zijn, heel amateuristisch ook.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:03

Seppe schreef:
Een jaar of 6 geleden heb ik de voorzitter van de BQHA horen zeggen dat hij van de westernsport een elitesport wilde maken. Wel, hij is goed bezig moet ik zeggen. En ik ben niet de enige die ogen trok toen hij dat vertelde. Nee, ik blijf er zo lang mogelijk weg, bij de BQHA. Ik vind dat ze echt op geld uit zijn, heel amateuristisch ook.

Ik ben het zo enorm met je eens ;)
Het wordt tijd voor een nieuwe quarterhorse club in Belgie. Volgens mij kan de AQHA ook haast niet goedkeuren wat hier in Belgie allemaal gebeurd ...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:05

Seppe schreef:
Maar volgens Europa heb ik dan nu geen quarters meer :Z

So what..... op het moment dat ze een flink bedrag subsidie gaan betalen per paard wil ik er nog eens over nadenken. Tot dan: no way BQHA.

guni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:20

storum richt jij dan een op he en we zullen dan eens verder spreken he.