[WN] enkele tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

enkele tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 17:00

Heey,

Ik ga waarschijnlijk binnenkort enkele westernlessen nemen en wou al wat leren over de basis... Zodat ik niet mega onhandig lijk ofzo ;) Hoe stoppen, sneller, vertragen, sturen, zitten, enz. En wat moet ik van kleding aandoen? Rijbroek met botjes en chaps? Of jeansbroek met gewone schoenen? Of jeansbroek met korte botjes onder? En moet ik mijn zweep meenemen? En dan best een gewone, een dressuur- of een springzweep?

Bedankt!

Anoniem

Re: enkele tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:20

Doe maar lekker een spijkerbroek aan met 'botjes' eronder, dan zit je altijd goed. Wel een spijkerbroek met enkele naad aan de binnenkant hoor, anders rij je je misschien open.
Zweepje laat maar gerust thuis. Mocht je een keer een tikje moeten geven dan gebruik je het uiteinde van je teugel maar. Je hebt je handjes letterlijk vol als je voor het eerst met een 'teugelbrug' rijdt.

Als je het leuk vindt om van te voren wat te lezen over hulpen en disciplines enzo, dan kan ik je 'Go West' van Antje Holtappel aanbevelen.

Veel plezier alvast!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:29

Trek iets aan waar je je lekker in voelt! Chaps kunnen onhandig zijn met fenders. En qua schoeisel moet het een hak hebben zodat je niet door de beugels glipt. Zweepje kan je thuis laten zoals Zack zegt en idd is Go west een erg goed boek!

Het beste wat je mee kunt nemen is een `open mind` ;D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:15

Ik weet dat Zack ook een fjord heeft, maar mij noemen ze meestal Sonja ;)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 06:55

Ok bedankt :)
Waarom draagt iedereen bij westernrijden eigenlijk een jeansbroek en bij dressuur een rijbroek? Ik heb eens gereden, basisdressuur, met een jeansbroek en vond het irritant zitten en mijn benen lagen open... Wat is het verschil?

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 06:59

Tja dat 'hoort' er bij ofzo... dat kan iemand anders beter uitleggen. Maar als je je fijner voelt in een rijbroek doe je die toch gewoon aan? Je kunt later altijd nog een speciale 'rij'spijkerbroek waar je je benen niet in kapotrijd kopen ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:22

Een westernzadel rijdt heel anders dan een engels zadel. Spijkerbroek zit daarbij heerlijk! En als het toch voor het comfort niks uitmaakt draag ik (en vrijwel alle westernruiters denk ik..) liever een spijkerbroek dan een engelse rijbroek, die laatste is toch een beetje uhmmm.. tja.. niet zo fraai eigenlijk..

En dat is nogal een understatement.. Ik wil nog niet dood gevonden worden in zo'n ding als het niet hoogst noodzakelijk is

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 08:16

@troi: Ik word sowieso liever niet dood gevonden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 08:35

Almeetje schreef:
Ok bedankt :)
Waarom draagt iedereen bij westernrijden eigenlijk een jeansbroek en bij dressuur een rijbroek? Ik heb eens gereden, basisdressuur, met een jeansbroek en vond het irritant zitten en mijn benen lagen open... Wat is het verschil?

Ik denk dat je daarvoor ook naar een stukje historie moet kijken. Sowieso waren er nog geen lycra rijbroeken in de tijd van de cowboys, maar een stevige werkbroek geeft natuurlijk ook veel meer bescherming tegen invloeden van buitenaf; weer en wind maar ook een touw dat langs je been gaat, een koeienhoorn etc.

Ik heb in het begin ook nog wel eens met rijbroek in m'n westernzadel gereden, maar het zat me ook minder lekker. Komt misschien ook doordat ik rijbroeken met leren kont had (kon een beetje extra grip wel gebruiken bij de stuiterbokken die ik regelmatig mocht beklimmen). In een westernzadel vind ik die TE stroef, dat zit niet fijn.
Maar daarentegen, als ik nu een dressuurbeest moet rijden heb ik ook voorkeur voor een rijbroek ipv een spijkerbroek hoor. In een dressuurzadel zit spijkerbroek inderdaad beroerd. Komt door de dunne beugelriemen langs je been, daar rij je je op open. Heb je met fenders geen last van.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 12:27

Hmm ik snap het :) Dan ga ik de eerste keer rijden met jeansbroek, kan altijd nog naar rijbroek gaan als ik mijn benen openschuur.
Iemand nog enkele tips voor de techniek? Dat ik toch al een ietsiepietsie basis ken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:47

Lekker op je kont gaan zitten, teugels niet te strak en vooral doen wat je instructeur je zegt ;)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:42

Let dan wel op een enkele naat aan de binnenkant van je spijkerbroek en de dubbele naat aan de buitenkant. Anders rij je alsnog je benen open.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:43

rainbow8 schreef:
Let dan wel op een enkele naat aan de binnenkant van je spijkerbroek en de dubbele naat aan de buitenkant. Anders rij je alsnog je benen open.

Hoeft niet per se hoor. Ik rijdt altijd met de goedkoopste jeans van de bertus ten hoor met binnenkant dubbele naad en nooit ergens last van..

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:42

Als je nog nooit op een western zadel gezeten hebt is, of je eigen rijbroek, of een spijkerbroek met enkele naad een aanrader.

De meeste dressuur ruiters zijn namelijk in het begin totaal hun zit kwijt op een western zadel (heeft geen kniewrongen bv) en dat veroorzaakt klemmen met benen, wat wrijving veroorzaakt en opruipende spijkerbroeken zodat er op de hoogte van je knie ook nog eens lekker rimpels in die broek komen te zitten met als resultaat brandplekken/door rij plekken bij je knieen.
Als je voor een spijker broek gaat met enkele naad aan de binnenkant zorg dan ook meteen dat je er een kiest die 2 lengte maten te lang is dat helpt tegen het omhoogkruipen. :D

Veel plezier!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 06:43

Bedankt allemaal :) Ga ik eigenlijk iets aan mijn dressuurervaring hebben of juist niet?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 06:46

Natuurlijk! En het blijft in de basis paardrijden dus verwacht geen mega verschillen. Zolang jij met een open blik naar die les toegaat en de instructies gewoon opvolgt hoef je ook echt niet bang te zijn dat je een gek figuur slaat hoor!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:57

Almeetje schreef:
Hmm ik snap het :) Dan ga ik de eerste keer rijden met jeansbroek, kan altijd nog naar rijbroek gaan als ik mijn benen openschuur.
Iemand nog enkele tips voor de techniek? Dat ik toch al een ietsiepietsie basis ken ;)

Als het western je bevalt kun je ook gewoon een wrangler kopen. (wel een rijmodel) (in nederland niet te betalen bij sheplers.com wel) (en westernrijlaarzen natuurlijk zijn veel leuker dan die engelse dingen ik draag ze echt altijd)
Zit lekker en ziet er goed uit kun je gewoon dagelijks dragen en ook in paardrijden.
Dus geen gedoe meer met omkleden en er belachelijk bij lopen.
Ik kan zo vanaf het paard boodschappen doen en als we bij mijn schoonouders eten kan ik zo vanaf daar door het paard op.

(Voor de western ruiters onder ons ja ik loop altijd in me wrangler (cash) met men rijlaarzen eronder zit heerlijk en ziet er nog leuk uit ook)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:50

Ik meng mijn paardrijkleren niet met sociale aangelegenheden, ik stink een uur in de wind als ik van stal kom! En mijn jas is ook altijd lekker smerig , boodschappen doe ik nog wel, maar als ik ga eten bij iemand kleed ik me toch altijd even om! Misshcien ligt het aan onze stal, we mesten zelf uit en er staan ook koeien :D

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:54

dapperdier schreef:
Ik meng mijn paardrijkleren niet met sociale aangelegenheden, ik stink een uur in de wind als ik van stal kom! En mijn jas is ook altijd lekker smerig , boodschappen doe ik nog wel, maar als ik ga eten bij iemand kleed ik me toch altijd even om! Misshcien ligt het aan onze stal, we mesten zelf uit en er staan ook koeien :D

>;) uh was je je kleding niet? als mijn kleding uit de was komt ruik ik toch echt geen paard meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:56

Heb jij een wasmachine en droger naast je mesthoop staan dan? :P

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:59

Romkabouter schreef:

Ik word liever wel gevonden.. :Y)

Eerste les gewoon rijden in wat je prettig vindt. Daarna kan je altijd kijken voor geschikte broeken. Het is verre van genieten als je meteen op je eerste les je al onhandig voelt door onprettige broeken etc.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:51

HumbleTalent schreef:
Romkabouter schreef:

Ik word liever wel gevonden.. :Y)

Eerste les gewoon rijden in wat je prettig vindt. Daarna kan je altijd kijken voor geschikte broeken. Het is verre van genieten als je meteen op je eerste les je al onhandig voelt door onprettige broeken etc.

Zelfs in zo`n dresuurbroekje?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:06

Haha ja, lig jij liever weg te rotten zonder dat iemand weet dat je overleden bent, omdat je een dressuurbroek aan had?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 10:59

Haha, jullie hebben precies iets tegen dressuurbroeken he ;) Ik vind die wel goed zitten eigenlijk...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:05

HumbleTalent schreef:
Haha ja, lig jij liever weg te rotten zonder dat iemand weet dat je overleden bent, omdat je een dressuurbroek aan had?

Hmm daar moet ik even over nadenken het laatste beeld wat iedereen van me heeft is dan teminste wel goed.