[WN] Spiertjes opbouwen, schouder sterker maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Gloe

Spiertjes opbouwen, schouder sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 19:24

Vandaag was Evelien van Eurohorse bij ons op stal. Heb haar even gevraagd (ter controle) hoe zij mijn zadel vond liggen.

(Even ter info: Heb een 7 jarige reining quarter, goed gebouwd, geen rare dingen. Is normaal gesproken erg mooi bespierd maar we hebben een klere winter gehad waarin we zo goed als niet fasoenlijk hebben kunnen trainen. Hierdoor heeft hij een hooi-hangbuikje wat al wel weer een stuk geminderd is, en hij is zijn bespiering natuurlijk behoorlijk kwijt.)

Ik rij hem nu weer gewoon 6 dagen in de week (wat we uiteraard zeer rustig weer hebben opgebouwd)train heel afwisselend en wissel rijden in de bak af met buiten rijden. Maar Evelien zei dat het zadel hem nu eigenlijk iets te breed is en dat zijn spieren op zijn schouders weer moesten aansterken. En hierbij dus mijn vraag:

Heeft iemand goede oefeningen om echt de schouders te trainen. Ook zijn achterhand moet uiteraard weer in shape worden gebracht maar hier kan ik zelf wel genoeg op bedenken. Hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen met leuke ideeen!!!

XoNo

Re: Spiertjes opbouwen, schouder sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:20

Heeeeul veel spinnen ;) :D

Vierkantjes rijden, zijwaarts...dat soort oefeningen kun je doen. Ik denk echter dat als je gewoon weer gaat trainen zoals je dat anders ook doet, dat die spieren er ook wel weer komen. Ik bedoel, die spieren zaten er eerst ook en toen deed je er waarschijnlijk ook niets speciaals voor, of wel?

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 20:27

Ja gewoon mijn normale training inderdaad. Maar trainde om te onderhouden, niet om op te bouwen natuurlijk. Vandaar dat ik zocht naar iets meer extra oefeningen. De zijwaarts nam ik al veel mee in mijn oefeningen de laatste weken, in alle gangen. Maar weet niet of nu spinnen juist wel of niet een goed idee is? Zeker niet aangezien ie geen sliding plates onder heeft en onze bak dan best wel veel weerstand bied tijdens de spin.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:58

Als het pivotbeen niet lekker kan draaien, is het misschien handig om het over te slaan. :j

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:02

Tja, die dressuroefeningen zijn zo gek nog niet, je zou eens schouderbinnenwaarts en travers kunnen oefenen, niet alleen goed voor de schouders maar ook voor het achterbeen!

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:29

Idd Meikie dat zijn de oefeningen om een sterke en soepele schouder te creeren!
Ook de zijgangen zijn hier heel goed voor!
Succes!!

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 11:45

sorry je moet de engelse termen echt uitgebreid uitleggen, heb nooit engels gereden dus weet er helemaal niks van

Ropers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:22

Werken met de Kaptoom aan de hand!! Voor mij werkt het super mijn 3,5 jarige is in een maand tijd echt opgeknapt naar haar winterperiode.
Misschien mag je straks de kaptoom van Karleen wel lenen.....hahaha

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:01

In de bak veel roll backs doen..... (gewoon los in de bak) En lekker veel overgangen doen....en stops....hoef je niet perse te gaan rijden!!!

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:33

Voor de duidelijkhied, travers en schouderbinnenwaarts is de schouder iets naar binnen zetten en rechtdoor lopen. Even googelen en je krijgt een nog uitgebreidere uitleg!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:57

meikie schreef:
Voor de duidelijkhied, travers en schouderbinnenwaarts is de schouder iets naar binnen zetten en rechtdoor lopen. Even googelen en je krijgt een nog uitgebreidere uitleg!

Dat is wel heel simpel uitgelegd. :=
En een travers is echt niet hetzelfde dan schouder binnenwaarts.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:55

Als ik de topicstarter adviseer te googelen doe ik dat niet voor niets, mijn uitleg is slechts bewust zeer globaal. Maar laten we het on topic houden, anders krijgen we weer het bokt gezeur en verzand het topic ;)

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 22:43

Roll backs durf ik ook niet aan aangezien ik dus geen plates onder heb en onze bak daar momenteel niet geschikt voor is.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:56

Maar voor rollbacks heb je geen plates nodig.
Wat voor onze jonge paarden heel goed helpt.
Is in stap en draf een rechte lijn, ze stoppen, paar passen achterwaarts en dan een rollback.
Hierbij leren ze wachten, en in het achterwaarts gaan moet je goed voelen welke kant ze op trekken en daar maak je je rollback dan heen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:41

Sann_e schreef:
Maar voor rollbacks heb je geen plates nodig.
Wat voor onze jonge paarden heel goed helpt.
Is in stap en draf een rechte lijn, ze stoppen, paar passen achterwaarts en dan een rollback.
Hierbij leren ze wachten, en in het achterwaarts gaan moet je goed voelen welke kant ze op trekken en daar maak je je rollback dan heen!

Je laat JONGE paarden al een wending op de achterhand maken??? Niet verbazingwekkend dat er zo weinig goede quarters van boven de 10 zijn...... -O-
Het heeft een reden dat de wending om de achterhand pas bij Z-niveau aan de orde komt in de dressuur.

Voor het trainen van de schouderspieren is correct gereden zijgangen inderdaad een goede methode. Let wel op dat je eerst de achterhand er goed bijgereden hebt voor je aan de zijgangen begint. Schouderbinnenwaarts is op drie (of 4) sporen laten lopen van de voeten met de voorbenen dus van de hoefslag af, travers is voorbenen op de hoefslag en achterbenen naar binnen laten komen.
Met name schouderbinnenwaarts werkt goed op de schouderpartij.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:43

Maar ja western is geen dressuur

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:50

Sann_e schreef:
Maar ja western is geen dressuur

Nee, dat blijkt. Maar een paard blijft een paard en de fysieke (on)mogelijkheden zijn hetzelfde ongeacht de stijl die je rijdt.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 10:29

Ja ok, een roll back vanuit de draf zou ik kunnen doen, vanuit de galop heb ik er plates bij nodig want hij probeert altijd te glijden en ben bang dat hij dan iets forceert. Maar achterwaarts en dan kijken welke kant hij op neigt zelf vind ik geen optie. Hij heeft ( net als elk paard) een duidelijke voorkeurs kant en zodoende zou ik vervolgens mijn rollbacks maar 1 kant op maken. Daarnaast wil ik hem in mijn achteruit uitsluitend recht hebben, als hij dat niet op zich zelf kan help ik hem daarbij anders leert hij dat hij scheef achterwaarts mag. En als hij scheef achterwaarts wordt worden mijn rollbacks nooit mooi en heeft het ook invloedt op mijn stops en zelfs mijn rechte lijnen.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:16

Waratje schreef:
Voor het trainen van de schouderspieren is correct gereden zijgangen inderdaad een goede methode. Let wel op dat je eerst de achterhand er goed bijgereden hebt voor je aan de zijgangen begint. Schouderbinnenwaarts is op drie (of 4) sporen laten lopen van de voeten met de voorbenen dus van de hoefslag af, travers is voorbenen op de hoefslag en achterbenen naar binnen laten komen.
Met name schouderbinnenwaarts werkt goed op de schouderpartij.

Bij de schouderbinnenwaarts is het paard gebogen om het binnenbeen, de voorhand wordt van de hoefslag naar binnengereden alsof je een volte ingaat, dan vangt het binnenbeen en buitenteugel het paard op en drukt hem voorwaarts, het paard wordt zoveel gebogen/opgevangen dat zijn benen een 3 spoor laten zien (binnen voorbeen, buiten voorbeen+binnen achterbeen, buiten achterbeen.).

Bij de travers wordt het paard ook gebogen om het binnenbeen alleen nu met de de achterhand, door het buitenbeen verder naar achteren te leggen geef je het paard de hulp om zijn achterhand naar binnen te zetten en hier vangt het binnenbeen de voorhand op om niet ook naar binnen te vallen. Je ziet hier een 4 spoor.

Citaat:
meikie Als ik de topicstarter adviseer te googelen doe ik dat niet voor niets, mijn uitleg is slechts bewust zeer globaal. Maar laten we het on topic houden, anders krijgen we weer het bokt gezeur en verzand het topic

Als je iemand dan een tip wil geven prima, maar als je er een uitleg bij wil geven doe dit dan ook correct en compleet anders heeft zij er nog niets aan ;) .

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:15

Is dit nu een western topic of een dressuur topic??
Roll backs kan je vanuit elke gang doen en je kan ze zo heftig maken als je zelf wilt. Ik heb het ook met mijn jonge paardje gedaan, alleen begin je gewoon vanuit stap, dan is het niet meer dan stoppen en om draaien en gaan de bewegingen nog niet zo heftig...Je kan dit zelf uit bouwen zo ver en hard als je zelf wilt. Feit is dat ze de achterhand nodig hebben om te stoppen en de draai te maken en daardoor dus stevigere billen krijgen en dit was waar de topic starter om vroeg......

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:00

oeps, volgens mij wilde ze meer spieren in de schouders.
veel overgangen maken is mij altijd gezegt

misschien de bild up mix van Dodson en Horrell.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:30

Toch ook oefeningen voor de achterhand?? Staat in het laatste stukje van de TS.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:15

Ik vind de tip van Meikie een hele goede, veel schouderbinnenwaarts en travers. En dat het dan misschien niet helemaal 'western' is maakt toch niet uit? Zolang je resultaat ziet.
Die van mij krijgt ook nog eens dikke billen omdat ie af en toe voor de kar loopt, maar da's zeker helemaal vloeken in de kerk :+
Als je je paard om wat voor reden ook moet/wilt verbeteren kan het imo geen kwaad om eens buiten je eigen hokje te kijken. :)

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 15:48

Miryamk schreef:
Als je je paard om wat voor reden ook moet/wilt verbeteren kan het imo geen kwaad om eens buiten je eigen hokje te kijken. :)

Helemaal mee eens. Het is mijn doel mijn paard sterker te maken en dan gericht te trainen op de schouder partij en natuurlijk om het geheel in verhouding te houden ook de achterhand mee nemen.

Ik snap dat ik een roll back vanuit de stap ook kan doen, maar zie zelf meer nut in bijvoorbeeld zijwaarts in alle gangen, contra stelling, contra galop. Neem nu al veel overgangen mee etc.

johnwayne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:40

Shoufshouf schreef:
In de bak veel roll backs doen..... (gewoon los in de bak) En lekker veel overgangen doen....en stops....hoef je niet perse te gaan rijden!!!

eh.....klein vraagje ben ook met mijn paardje bezig maar je zei roll-backs maken hoe geef je de goede hulpen voor een roll-back?
ik weet misschien een beetje off-topic.