[WN] rijden met een zweep????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diandra

rijden met een zweep????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 11:48

Sinds enige tijd rij ik nu western. Het is even wennen. Was niet gewend met sporen te rijden. Reed hiervoor Engels en dan reed ik met als hulpmiddel een zweep. Valt me op dat binnen het westernrijden helemaal geen zweep wordt gebruikt.
Is dit zo omdat men met sporen rijdt en eventueel de lange teugel gebruikt om het paard aan te sporen?

diandra

Anoniem

Re: rijden met een zweep????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:49

Westernruiters genoeg die gewoon een zweepje aan boord hebben hoor, evenals westernruiters die zonder sporen rijden ;)
Persoonlijk gebruik ik ook het uiteindje van m'n teugel even indien nodig (=bijna nooit), heb ik minder in de hand, vind ik prettiger.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:01

Ik gebruik ook een zweep :) Niet om te meppen, maar om de neckreining te verduidelijken.. als hij niet op de teugel reageert dan duw ik even met de zweep tegen zijn hals. Handig hoor!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:26

Ik rijd altijd (western) met zweepje.

Draag geen sporen, maar wil toch wel even een keer een extra tikje kunnen geven. Bovendien heb ik geen split reins, maar een vaste teugel, dus ook daarmee kan ik niets.

Zelfs als ik zonder zadel rijd op mijn paint heb ik vaak m'n zweepje bij me. ;) Gewoonte ...

Zeker als ik naar buiten ga wil ik altijd een zweep bij me hebben. Stel dat mijn paard echt weigert, dan heb ik net iets meer te vertellen, en is ook wel makkelijk om indien nodig lastige honden op afstand te houden. ;)

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:48

Normaal gesproken rijd je ook niet met sporen om harder te gaan.
Of dit nou in de western of in de dressuur is.
Het is een verlenging van je been om je hulpen mee te verfijnen.
Niet om een versnelling hoger te schakelen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:00

ik rij één paard zonder sporen en met zweepje. De andere al naar gelang hoe mijn kop staat. Maar je kunt ook het eind van de teugels gebruiken bij gemis aan een zweepje.

Ik vind het gewoon handig. Er is geen wet tegen. Het mag alleen niet tijdens wedstrijden.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:52

Ik rij nooit met een zweepje, als je het niet op de wedstrijden kan gebruiken wil ik het ook niet tijdens mijn training omdat ik dan straks iets mis als ik wedstrijd rij.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:03

ik zit zelf altijd te hannesen met een zweep dus als het even niet hoeft gebruik ik hem niet
maar voor sommige gevallen is het best een handig hulpmiddel

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:03

Rebel_Gloe schreef:
Ik rij nooit met een zweepje, als je het niet op de wedstrijden kan gebruiken wil ik het ook niet tijdens mijn training omdat ik dan straks iets mis als ik wedstrijd rij.
Is mij ook geadviseerd door mijn instructrice. Indien nodig een klets met de teugels geven.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:31

Sann_e schreef:
Normaal gesproken rijd je ook niet met sporen om harder te gaan.
Of dit nou in de western of in de dressuur is.
Het is een verlenging van je been om je hulpen mee te verfijnen.
Niet om een versnelling hoger te schakelen.

dat geldt wat mij (engelse ruiter met western-interesse) betreft voor een zweep ook! Hulpen verfijnen, niet om je paard vooruit te rossen....

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:13

In de wedstrijden is een zweep niet toegestaan zoals bij dressuur in de lagere klassen nog wel. Natuurlijk kun je bij de training een zweepje gebruiken als dan nodig is. Bij Bo Jack hebben we in het begin ook een dressuurzweepje gebruikt als extra hulp toen dat even zinvol was. Ik denk dat westernpaarden inderdaad meer op stemhulpen gereden worden en al aan de lijnen de stemhulpen goed aangeleerd krijgen wat een voordeel is bij het inrijden.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:45

Ook ik rij zonder spoor en met zweep en ja dta is lastig op de wedstrijden waar je zelfs in de inrijbak volgens de (wran) regels geen zweep mag gebruiken. Een klets met de teugels of romal uiteinde mag ook niet op wedstrijden dus eigenlijk ben je dan aangewezen op sporen. Vind ik jammer, maar wie weet wat er in de toekomst nog komt aan ontwikkelingen.

Ik heb overigens wel met spoor gereden, zweep werkt verfijnder bij mijn paardje. Kan zijn dat dat over een jaar weer anders is hiihhi

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:54

ik probeer ook altijd zo lang mogelijk zonder sporen of what ever te rijden.
aleen als ze niet vooruit te branden zijn
ken ook paarden die je zowat bij elke stap een por met de sporen in de buik moet geven, dan vraag ik me altijd wel af of die mensen en paarden nog wel plezier er in hebben. en of je dan niet iets verkeerd doet...

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:16

Ik zorg dat mijn paarden altijd doorlopen door ze een keuze op te leggen.
Ik vraag met stemhulp versnelling, reageren ze hier niet op zet ik mijn spoor er eens goed in.
Maar toch ben ik er van overtuigd dat beenhulp om snelheid te vragen echt verkeerd is.
Hierdoor worden ze of heet voor je been of dood voor je been.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:24

Ik rij nu sinds kort ook weer met een zweepje. Hij is liever lui dan moe en nogal afgestompt op het been, dus dit is een opfriscursus voor hem. Hij loopt alweer een stuk vlotter, reageert sneller wanneer ik mijn kuit aanleg. Zelfs de zijgangen gaan beter, ondanks dat ik nu geen spoortje meer om heb. Ik hoop echter wel dat het tijdelijk is, ik vind het nogal onhandig rijden met een zweep...

L_StandsFor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:09

Ik rijd nu een jaartje western, maar ik gebruik nog steeds liever een zweepje dan sporen!
Misschien is het ook net wat je gewend bent, maar ik vind het gewoon veel fijner rijden dan sporen.. :o

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:01

Bij de Barrel race zijn zweepjes wel toegestaan je hebt speciale zweepjes die zijn handig want die kun je aan de knop hangen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:36

Ik rijd alleen met zweep in het bos, om lastige honden en voorbijgangers van ons af te kunnen slaan. :D

IngeBrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:25

Ik rijd niet met sporen en ook niet met zweep. Een paard voelt het als een vlieg op z'n huid gaat zitten. Is het dan nodig om er eens flink de sporen in te zetten of hem een flinke tik te geven op het moment dat je niet de gewenste reactie krijgt?
Misschien is het dan tijd om je af te vragen wat je zelf verkeerd doet/wat er aan jou communicatie schort.

Het enige moment dat ik wel een dressuurzweep mee neem is tijdens het grondwerk omdat simpelweg mijn armen niet lang genoeg zijn om een aanwijzing op de achterhand te geven als ik bij het hoofd sta of andersom.

Inge

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:59

ja en soms moet een paard op zijn flikker hebben om dat hij of zij niet wil luisteren naar hulpen die je aangeeft dus vertel mij eens hoe je het dan wil oplossen??

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:51

tot 10 tellen? :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:14

Dat schiet lekker op!!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:12

wat tot tien tellen ??

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:58

thillie schreef:
ja en soms moet een paard op zijn flikker hebben om dat hij of zij niet wil luisteren naar hulpen die je aangeeft dus vertel mij eens hoe je het dan wil oplossen??

;)

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:25

tot 11 kan ook