[WN] Wat doen met je vrije hand???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Gloe

Wat doen met je vrije hand???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:02

Ik was laatst op de Kolderhoeve in Haaksbergen en daar was een wedstrijd bezig waarin iemand in de L3 zijn vrije hand op zijn broek had gelegd. Ik was in de veronderstelling dat je met je vrije hand jezelf en je paard niet mag aanraken. Klopt dit of mag je je hand gewoon op je been hebben liggen? En wat doen jullie allemaal met je vrije hand tijdens het rijden? Merk zelf dat ik hem naast me lichaam heb hangen als ik linksom galoppeer (ik rij met rechts) en voor me heb als ik rechtsom galoppeer (anders heb ik het gevoel dat ik mijn linker schouder te veel naar achteren en zodoende scheef op mijn paard zit.

Pixiewixie

Re: Wat doen met je vrije hand???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:11

Ik leg mijn hand en mijn arm dikwijls gewoon tegen mijn buik, vooral om te vermijden dat ik mijn vrije arm (als ik die gewoon naast mij zou laten hangen) te veel naar achter zou laten vallen/hangen met als gevolg dat mijn paard dan naar binnen valt.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:14

Weet je toevallig ook of er in de wedstrijd naar wordt gekeken of ben je vrij om te doen met die hand wat je wil zolang je je zadel en paard niet aan raakt? Want had ooit een tik om me vrije hand toch bij te pakken en deed hem dus dan in mijn zak of hield mijn broek vast maar daar werd ik destijds voor gewaarschuwd dat je in wedstrijden daar op bestraft werd.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:23

Volgens mij mag het niet maar heb op een EK iemand in de pleasure ooit hoog zien eindigen die ook met zijn hand op zijn broek reed.

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:40

Bij reining is het de bedoeling je vrije hand niet anders dan zeer kortstondig op je broek / been leggen.

Het is vaak heel grappig om op iemands vrije hand te letten, vooral als ze gaan verkrampen. Zelf behoor ik tot het scherpschuttersgilde. Als ik verkramp maak ik een pistool van mijn vrije hand. Ziet er niet uit.

Ik probeer in de snelle cirkel de vrije hand losjes naar voren te houden. Je zit daardoor automatisch rechter met je schouder. In de langzame cirkel de vrije hand onstpannen (en dat is het moeilijkste) naast je lichaam. In de run down losjes (met licht gebogen arm) voor je buik. Dat is het makkelijkste om dan bij de stop de vrije hand eventueel voor balans te gebruiken. Last but not least in de spin ook weer losjes voor je buik om te kunnen helpen met balans, vooral bij de stop van de spin.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:29

WRAN regwl boekje 506 zegt: mag de ruiter het paard en/of zadel met de handen niet aanraken op straffe van diskwalificatie

Dus je broek wel, maar ik zou niet met je hand in je zak of in je riem rijden, dat straalt niet het juiste beeld uit. Maar laat je je hand op je bovenbeen rusten zou dat geen probleem moeten zijn.

Ik kan me VOLLEDIG bij westex aansluiten! Dat pistoolhandje heb ik ook hahah Iemand heeft me al eens een klappertjes pistool gegeven haha. Ik rij nu met romal zodat mijn hand iets te doen heeft!

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 18:53

Haha ja ik heb vele varianten gezien: pistool handje, hitler handje, stompvuist. Wat we allemaal wel niet doen als we ons concentreren he;)

dapperdier schreef:
WRAN regwl boekje 506 zegt: mag de ruiter het paard en/of zadel met de handen niet aanraken op straffe van diskwalificatie

Dus je broek wel, maar ik zou niet met je hand in je zak of in je riem rijden, dat straalt niet het juiste beeld uit. Maar laat je je hand op je bovenbeen rusten zou dat geen probleem moeten zijn.

Ik kan me VOLLEDIG bij westex aansluiten! Dat pistoolhandje heb ik ook hahah Iemand heeft me al eens een klappertjes pistool gegeven haha. Ik rij nu met romal zodat mijn hand iets te doen heeft!

Widukind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:47

Toen ik nog westernles had legde ik mijn hand altijd op mijn bovenbeen.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:57

Je mag je hand neerleggen, maar hij moet daar dan tijdens de gehele proef blijven!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:58

zwaaien naar m'n fans langs de bakrand }>

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:35

ik weet wel iets, maar dat staat zo schunnig :\

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:48

In de pleasure is het het beste om je hand rustig te laten hangen (geeft een relaxed beeld) en in de horsemanship houd je je arm zo'n beetje gebogen voor je buik.
Reining is hierboven al besproken :)

johnwayne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:07

RaichuHollow schreef:
Je mag je hand neerleggen, maar hij moet daar dan tijdens de gehele proef blijven!

Sorry maar dit klopt niet. :D
Ik reed een keer mee in Den Ham en ik had mijn hand dus ook op mijn bovenbeen liggen maar toen werd ik door de judge aangesproken dat dit niet mocht en werd ik daardoor lager geplaatst.
Mij is verteld door een judge dat je je paard , zadel en jezelf niet mag aanraken tijdens de proef.

johnwayne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:11

Vera schreef:
In de pleasure is het het beste om je hand rustig te laten hangen (geeft een relaxed beeld) en in de horsemanship houd je je arm zo'n beetje gebogen voor je buik.
Reining is hierboven al besproken :)

Mij is verteld en zelf ervaren dat wanneer je je arm langs je lichaam laat hangen het gevaar bestaat dat daardoor je schouder ook gaat hangen en je daardoor scheef gaat zitten hier moet je dus echt op jezelf letten dat dat niet gebeurt.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:47

ik had het nog even nagevraagd, maar dit mag dus alleen als je een medische reden hebt. Dus wanneer jij last van je nek kan krijgen ,als je je arm laat hangen, door eerdere operaties, dan mag het. Dit moet wel op paper staan van een dokter.

Dus ik had het verkeerd! :D

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:30

johnwayne schreef:
Mij is verteld en zelf ervaren dat wanneer je je arm langs je lichaam laat hangen het gevaar bestaat dat daardoor je schouder ook gaat hangen en je daardoor scheef gaat zitten hier moet je dus echt op jezelf letten dat dat niet gebeurt.

Niemand zegt dat paardrijden makkelijk is ;)

johnwayne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:12

Vera schreef:
Niemand zegt dat paardrijden makkelijk is ;)

huh had ik dat gezegd dan? :?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:17

En iedere keer als ik deze titel lees, denk ik toch echt aan iets totaal anders dan paardrijden. :')

Maargoed ehm, ik hobbel op buitenritjes vaak op 1 hand rond, en ik ben er nog niet helemaal uit. Voorlopig heb ik de neiging om hem op mijn knop te leggen, en als dat zo lekker gaat in een handgalopje dan de andere hand er bovenop en.. :O

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:40

Ik heb hem met dit weer meestal in mijn jaszak :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:53

RaichuHollow schreef:
ik had het nog even nagevraagd, maar dit mag dus alleen als je een medische reden hebt. Dus wanneer jij last van je nek kan krijgen ,als je je arm laat hangen, door eerdere operaties, dan mag het. Dit moet wel op paper staan van een dokter.

Dus ik had het verkeerd! :D

En dit geldt voor het neerleggen van je hand? En dan moet je hand daar de hele proef blijven?

Ik ben héél benieuwd waar je dit gelezen hebt in de regels.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:55

Hmm zo te lezen toch nog een hoop onduidelijkheid. Ik had inderdaad dus ook gehoord dat je zelfs een DQ kan krijgen als je jezelf aanraakt tijdens je proef.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:57

Miss_Malfoy schreef:
En iedere keer als ik deze titel lees, denk ik toch echt aan iets totaal anders dan paardrijden. :')

Haha bedoelde toch echt tijdens het paardrijden.

Als ik naar stal rij kom ik wel altijd langs een graafbedrijf die een enorm bord in de tuin hebben met " Gat of Gleuf nodig?" daar heb ik wel altijd verkeerde ideeen bij;)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:15

Rebel_Gloe schreef:
Haha bedoelde toch echt tijdens het paardrijden.

Als ik naar stal rij kom ik wel altijd langs een graafbedrijf die een enorm bord in de tuin hebben met " Gat of Gleuf nodig?" daar heb ik wel altijd verkeerde ideeen bij;)

_O- :oo

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:41

@sonja, Ik heb het niet gelezen. Dat werd mij verteld nadat er een ruiter op stal was die zon last van der nek had. Iemand opperde toen dat hij wist dat dit mocht met doktersschrift.

Ik heb het gewoon aangenomen. Heb het zelf nooit nodig gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:43

Dingen klakkeloos aannemen is niet handig, gezien alle onzin die hier te vinden is...