[WN] western verkeerd begrepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diandra

western verkeerd begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:29

Ik rij nu een jaartje western na jaren engels gereden te hebben.
Als ik aan andere vertel dat ik paardrij en dan wel westernstel denken ze al snel dat ik met een cowboy hoed oploop en en in de kantine alleen maar kentuckye muziek wordt gedanst.
Ook wordt snel de link met line-dance gedaan.
Hoe komen we nu van dit imago af??

Marjel

Paintlinger

Re: western verkeerd begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:33

Wat de hel is Kentuckye muziek? ha ha.....
Ik maak me eerlijk gezegd niet zo druk om het imago.......
Volgens mij is het al beter dan jaren terug.....

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:07

haha, het is inderdaad een feit dat veel dressuur en springruiters western vooral in verband brengen met cowboyfilms. Op bokkende paarden rijden, een postkoets en indianen achterna hollen in de woestijn. Laat ze maar in illusie, ze moesten eens weten...

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:08

Hmm ik heb wel de hele dag country muziek aan enzo....dus ik help niet echt mee om van dat imago af te komen....weet ook niet of ik daar nou echt mee zit. Lekker boeiend!! Laat ze maar eens naar een goede wedstrijd komen, dan praten ze wel anders

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:18

Vandaag mijn nieuwe wedstrijd chaps binnen gekregen even gepast zegt mijn man: "waar doe je die pistolen nou??" 8)7 :n hij vindt het net een verkleedpartijtje........

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:07

Maar heel eerlijk gezegd maken de western ruiters het er ook wel een beetje zelf naar. Mijn vriend ligt altijd in een deuk als we naar een wedstrijd gaan kijken. Al ie mensen met cowboyhoeden op en glimshirtjes en countrymuziek op de achtergrond.. Kan het de mensen dus niet echt kwalijk nemen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:17

diandra schreef:
Ik rij nu een jaartje western na jaren engels gereden te hebben.
Als ik aan andere vertel dat ik paardrij en dan wel westernstel denken ze al snel dat ik met een cowboy hoed oploop en en in de kantine alleen maar kentuckye muziek wordt gedanst.
Ook wordt snel de link met line-dance gedaan.
Hoe komen we nu van dit imago af??

Marjel

Mijn dochter rijdt sinds enkele jaren western en de vorige winter heeft ze, samen met haar trainster op een kleine prive stalling gestaan met uitsluitend engelse ruiter.
De eerste dagen dat we daar stonden voelde je zo het wantrouwen ; "dat zij die cowboy's die rodeo gaan rijden". De eerste trainingen waren er opvallend veel mensen die "even in de piste moesten zijn" om te kijken naar die "rodeo". Maar na enkele dagen veranderde dat wantrouwen in nieuwsgierigheid : "amaai jullie paarden zijn zo rustig", "he jullie doen interessante oefeningen", enz.
Na enkele weken kwamen de eerste vragen : "mogen wij jullie trainingen volgen", "kunnen jullie helpen bij onze problemen", enz.
Toen we vertrokken in april vonden de meeste ruiters dat heel spijtig omdat ze nog veel van ons wilden leren.
De meeste ruiters hebben inderdaad een totaal verkeerd beeld van western rijden en de enige methode daartegen is hun te tonen dat western totaal iets anders is dan rodeo of rondrennen met een paard zonder controle.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:37

ach onbekend maakt onbemind
Ik probeer altijd een gesprek aan te knopen met een dressuur ruiter
en dan lekker praten over t fenomeen paard
Dan breek je de boel lekker open, en kom je vanzelf tot de conclusie dat het bijna geen verschil maakt !
Paardrijden is paardrijden
Een paard is een paard.......

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:37

Backup schreef:
ach onbekend maakt onbemind
Ik probeer altijd een gesprek aan te knopen met een dressuur ruiter
en dan lekker praten over t fenomeen paard
Dan breek je de boel lekker open, en kom je vanzelf tot de conclusie dat het bijna geen verschil maakt !
Paardrijden is paardrijden
Een paard is een paard.......

Maar de wijze waarop wij met ons paard hebben leren omgaan, in de western wereld, verschilt lichtjaren met de wijze waarop veel niet-western ruiters ermee omgaan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:48

Op mij oude stal kreeg ik alle ruimte in de bak (normaal gezien werd je regelmatig afgesneden) omdat ik 'allerlei enge Westerndingen ging doen'.
Laatst alle ruimte gekregen omdat andere pony 'bang is voor Westernpaarden' (en ik heb gewoon een haf)...
Bij kennis op stal bemoeien ze zich regelmatig met je rijden (je paard moet récht!), maar bij haar niet, zij rijdt Western en dat is anders.

:j

:')

Lekker laten gaan, als mensen vragen hebben komen ze vanzelf wel en de mensen waarvan ik vind dat ze verstand hebben van rijden hebben zulke ideeën (natuurlijk) niet... ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:11

Ik denk dat al die vooroordelen ook komen door de Western Experience en alle Western Lifestylers die daar rondlopen, in alle gradaties.

Mijn ervaring is dat, als je niet zegt dat je western rijdt maar Amerikaanse Dressuur, dat er dan wel degelijke doorgevraagt wordt en je niet meteen dat hokjesdenken krijgt.
Dus hou het interessant, vertel niet alles meteen, maak er een leuk verhaal omheen en zet de mensen ertoe om door te vragen. Dan krijg je een leuk gesprek en kun je dingen uit gaan leggen.

En als je verteld dat men bezig is om met name de reining sport tot een Olympische Discipline te maken, wordt het helemaal een sport die serieus genomen moet worden.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:14

Ach in de 18 jaar dat ik nu inmiddels western rijd is er kwa instelling ten opzichte van de sport wel wat, maar nog niet heel veel, verandert.
Het is denk ik iets waar je mee moet leren leven als western ruiter.
Sommige opmerkingen zijn zo standaard dat ik daar gewoon ook voortaan een standaard antword op geef.
bv:
"Jee wat een sporen!" krijgt: " ja gaaf he, daar snij ik vanavond de pizza mee!"
"Dan doe je ook aan line dancen zeker? " krijgt: " Tuurlijk net als jij aan Ballroom dansen doet zeker!"
" jeetje jullie lopen er wel vreemd bij hoor in de coiboi kleren" krijgt: " mmm spijkerbroek en blouse is vreemd dus? Waarom loop jij er dan zo'n beetje elke dag in rond?"

Ik ga alleen nog maar in op mensen die serieus een vraag stellen of echt interesse tonen de rest krijg gewoon hun eigen domheid terug gekaatst!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:22

Ik kan me er alleen aan irriteren als zgn goede engelse ruiters hun neus optrekken. Juist een goede ruiter die het paardrijden begrijpt zou moeten zien hoe en wat ongeacht of ik western of dressuur rijdt.
De meesten die wel vragen en kijken vinden het leuk.

Ik hou van veel verschillende soorten muziek, dus ook genoeg country nummers. Maar ook R&B, pop, hardcore, hollands etc etc.......Je bent in de stemming of niet........

Wat ik persoonlijk afschuwelijk vind is de kleding vaak. Ik rij graag met spijkerbroek en heb soms mijn laarzen aan, maar daar stopt het bij mij wel. Showkleding vind ik voor mezelf niet mooi en ik zie op wedstrijden ook genoeg wat ik niet mooi vind. Maar is een engelse outfit dan geen verkleedpartijtje???
Nu daar de kleuren vrij zijn wordt het ook nog gekker.......
Linedancers spannen wel de kroon. Dat vind ik echt teveel en helemaal voor over straat.

Als ik net heb gereden hou ik rustig mijn kleren aan bij boodschappen doen, dus soms een wrangler en laarzen. Maar als ik anar wedstrijd of een clinic ga kijken en ik ga niet door naar stal, loop ik in een gewone spijkerbroek met gewone schoenen of gympjes. Hoef echt niet te laten zien dat ik western rij. Maar schaam me niet als ik toevallig wel nog iets aan heb of door moet........

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:01

ach, ik denk dat je dat toch altijd blijft houden.
Ik stoor me er niet aan. Hier op stal valt het reuze mee vind ik zelf. Ik ben de enigste met een zogenaamd 'echt westernpaard'
Hij is nog jong, en kent nog niet zo veel. Maar kreeg laatst wel een domme opmerking van een instructeur die twee meisjes dressuurles aan het geven was waar ik naar stond te kijken. Er zaten wat gaten hier en daar in de bak, zegt ie: oh, dat doe jij zeker met je paard.
Dus ik zeg, ja, hij mag iedere dag even met een schepje in de bak gaten graven.
DUH

Bak moet gewoon hoognodig gesleept worden, hahaha _O-

Maar laatst was mijn dochter aan het rijden, samen met nog wat meiden die engels rijden. Ik legde wat balkjes neer, en later maakte ik van die balkjes een 'L'. De bedoeling was dus om in stap er doorheen te gaan, een haakse bocht maken en dan achterwaarts er weer uit. Vonden ze erg leuk om te doen. Zo leg ik ook wel eens een zeil in de bak, of een grote bal. Wil straks ook eens een tonnetje in de bak zetten met een stok erin om daar een rondte omheen te stappen. Gewoon en beetje trail voor de lol. Vooral de kinderen vinden dat geweldig. En je krijgt er hele brave paardjes door ;)
Stalbaas grapt wel eens dat hij ons paardje maar lui vind, als hij zo heerlijk in een jog rondgaat :D
Maar vind het wel geweldig om te zien, hoe hij vanuit galop ineens stil kan staan met zijn kont eronder. (sliding kunnen we nog niet)

Trouwens, ikzelf vind het ook leuk om te kijken als iemand op stal dressuurles heeft.
Ieder zijn eigen ding toch ;)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:44

Het maakt mij helemaal niet uit wat mensen van het westernrijden vinden. Ik vind het kei leuk, en schaam me uberhaupt niet. En met mijn rijkleding loop ik ook gerust door de stad, met mijn sporen om ik word er niet warm of koud van wat mensen van me vinden.

En wat het rijden betreft, ik heb mijn paard beter onder controle dan menig engelsruiter,die rijden niet met een lang los teugeltje rond. En er zijn veel engelsruiters die je scheef aankijken, maar er zijn gelukkig ook nog mensen die wel zien hoe knap het is om je paard aan losse teugel nagefelijk te rijden, en dat wij geen rodeo rijden oid.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:57

Ik vind de ideeën die andere mensen hebben over het algemeen wel grappig. Zo beweerde een collega van mij laatst dat ik aan 'Quarter-rijden' doe (terwijl ze al járen in de paarden zit, dan verwacht je toch dat mensen eens buiten hun hokje kijken :D ) En tegen mijn dochter werd laatst op school gezegd dat de andere ruiter uit haar klas ook heel graag zonder zadel en hoofdstel zou willen rijden :+ Toen ze vertelde dat ze aan westernrijden doet :D

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:05

Ik heb onlangs nog een compliment gekregen: o wat grappig, dat country rijden.....

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:07

troi schreef:
Maar heel eerlijk gezegd maken de western ruiters het er ook wel een beetje zelf naar. Mijn vriend ligt altijd in een deuk als we naar een wedstrijd gaan kijken. Al ie mensen met cowboyhoeden op en glimshirtjes en countrymuziek op de achtergrond.. Kan het de mensen dus niet echt kwalijk nemen.

Daar ga ik in mee! Tegenwoordig zie ik het bij ons op stal minder. Maar in het verleden....heel de verkleedkist kwam van zolder. :+

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:23

In Lisse heb je mooie grote binnenbak waar je tegen betaling (7,00) een uur mag rijden. Wat een "bof" dat we de bak mochten delen met een grand prix ruiter :P . Er lag een zweetdeken over de bakrand en mijn, normaal zo brave, merrie gaf twee grote bokken weg. Zei de grand prix ruiter: goed dat je zo'n stevig zadel hebt :+ ook meldde hij dat westernpaarden nooit steigeren (nou, ik weet uit 1e hand dat dit niet het geval is) en ook dat hij eigenlijk iedere klant eerst wilde leren westernrijden?? Ik vroeg hem waarom: omdat de westernruiters zo consequent zijn :P nou ja, ik gaf als reactie dat iedere ruiter dat toch moest....verder heerlijk gereden hoor!

pepjack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:26

Coby schreef:
troi schreef:

Daar ga ik in mee! Tegenwoordig zie ik het bij ons op stal minder. Maar in het verleden....heel de verkleedkist kwam van zolder. :+

Ach ja is toch weer eens wat anders dan een strak wit rijbroekje en een zwart jasje. Dat is allemaal hetzelfde dus eigenlijk best wel saai.
Bij het western is niemand hetzelfde gekleed

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:29

Klopt Pepjack, ook dat hoeft van mij niet. Maar in een korte broek, met grote westernlaarzen, blouse met franjes en ontblote armen, plus erg grote hoed (overigens zonder paard) is altijd wel lachwekkend.

_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:34

Ach ja, als ik aan iemand vertel dat ik western rijd word ik ook aangekeken alsof ze water zien branden.. en dan gaan ze altijd met hun arm in de lucht lassobewegingen maken :')

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:40

Hahaha, gister op stal nog gelachen. Stalbaas had een grote ton verplaatst (die als voerton bedoeld was, maar was te groot) Ik grapte dat hij die niet weg mocht doen, want die had ik nodig voor het barrelracen. Kijkt ie me met grote ogen aan, volgens mij wist ie niet of ik nu serieus was of een grapje maakte. Ja, zegt de man die bij hem staat, dat is dat rennen om die tonnetjes heen.Hij lachte en zei, jij doet ook altijd van die gekke dingen met je paard. Ja, zeg ik, daar krijg je wel hele brave paardjes van.
Moest ie me wel gelijk in geven, hihi

Dat van die barrelrace was een grapje natuurlijk, maar die ton kan ik wel gebruiken voor wat trail-oefeningetjes straks.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:59

Over die kleding ben ik het trouwens niet eens: ik vind het een hele mooie gedachte dat de kleding gelijk is zodat je daar niet door wordt afgeleid en kijkt naar de kunde van de ruiter.
Dat betekent niet dat ik me 'op mijn gemak' voel in een witte broek en een jasje; ik vind het ook niet mooi.
Ik vind showkleding meestal ook niet mooi, uitgezonderd koeiendisciplines (en reining soms), en daar waar het echt functioneel is. :)

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:48

Nou, dat oordeel is bij mij niet echt te vinden haha.
Ik heb ook een tijd western gereden, en ik luister vooral naar rock enzo...
Maarja, ik ben ook een geval apart Haha.. :P