[WN] quarter hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pixiewixie

quarter hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 11:51

Ik ben aan het twijfelen om een quarterhengst te kopen, wat zijn jullie ervaringen met quarterhengsten?
Is het waar dat ze over het algemeen rustiger zijn dan bv een BWP of KWPN hengst? Wanneer je een hengst echt
zou gaan gebruiken om te dekken heeft dit dan veel invloed op zijn gedrag?

vancky2005

Re: quarter hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:56

Kan je best eens vragen aan fokkers van quarters.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:00

Dat ligt helemaal aan het karakter en de opvoeding van de hengst.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:16

Ik denk dat zo doorgaans quarters cooler zijn dan KWPN-ers maar desondanks zitten er echte heethoofden tussen.. Je moet goed nagaan of jij geschikt bent om een hengst op te voeden (ontzettend consequent en streng, maar dat is wat anders dan hard overigens) en vervolgens goed kijken of de hengst in kwestie wel echt zo cool is..
En dekken veranderd een hengst wel in de zin dat hij nu dondersgoed weet hoe veel lol je kunt hebben met een merrie, en ook zeker zal proberen om dat zo vaak mogelijk te herhalen. Maar goed dat wil (bij goede opvoeding en goed karakter) naturlijk niet zeggen dat hij direct een soort van bommetje wordt.

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 12:27

@ troi
bedankt voor het nuttige antwoord :)

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:13

Waarom wil je een hengst?

Cooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:16

De ervaring leert mij dat wanneer je niet echt wilt gaan dekken met een hengst (en dus er de accomodatie en ervaring voor hebt) het niet niet moet willen een paard hengst te laten. Het is voor het dier lastig en voor de eigenaar ook! Hengsten zijn gewoon hengsten! Gradaties zijn er ook bij Quarters. Ze zijn niet allemaal mak zoals Troi terecht opmerkt! Je weet pas hoe het dier veranderd als ie gedekt heeft. En tja, dan heeft ie de smaak veelal wel te pakken!! :D

Wat voor hengst wil je kopen? Voor welke tak van sport?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:20

Het hebben van een hengst kun je beter aan mensen over laten die er proffesioneel mee bezig zijn of het nu een quarter is of een ander ras. Helemaal als de hengst voor de fok gebruikt gaat worden!

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:05

Niet iedereen kan met een hengst omgaan, of het nu een quarter of ander ras is. De ene van ons is behoorlijk heftig, de andere veel minder. Als je er niet goed mee om gaat verpest je ze. Als je ziet gaat fokken kun je beter een ruin hebben. Die kun je dan ook over het algemeen een socialer bestaan bieden.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:12

Als je een dekhengst wil dan zit je wel in een hoge prijsklasse (zou je er echt een willen waar mensen ook daadwerkelijk een dekking van vragen dan) en anders heb je naar mijn idee niet echt voordelen ten op zichte van een ruin. Maar dat is persoonlijk natuurlijk

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:15

wat is de reden dat je een hengst wilt? en heb je zo'n goedgevulde portomonnee dat je een dekhengst wilt? ervring leert dat het anders weinig nut heeft m hengst te laten,maar m beter kunt castreren en m een leuk vrijer leven kan geven.....

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:16

Het is een quarter gefokt voor de reining, de reden dat ik een hengst zou willen is omdat ik het paard in kwestie gewoon een heel tof paard vind. Dekken was ik helemaal niet van plan, ik vroeg het mij gewoon af. Ook vind ik veiligheid belangrijk dus moest het zijn dat het niet lukt... knip knip. ;)
Cooks schreef:
De ervaring leert mij dat wanneer je niet echt wilt gaan dekken met een hengst (en dus er de accomodatie en ervaring voor hebt) het niet niet moet willen een paard hengst te laten. Het is voor het dier lastig en voor de eigenaar ook! Hengsten zijn gewoon hengsten! Gradaties zijn er ook bij Quarters. Ze zijn niet allemaal mak zoals Troi terecht opmerkt! Je weet pas hoe het dier veranderd als ie gedekt heeft. En tja, dan heeft ie de smaak veelal wel te pakken!! :D

Wat voor hengst wil je kopen? Voor welke tak van sport?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 07:26

OK, dus dan wil je het dier hengst houden puur omdat je het een leuk paard vindt. Op zich niks mis mee maar houdt je wel rekening met zijn sociale leven? Heb je ideeën over hoe je je hengst in een groep op met een vriendje gaat houden? Dit is bij de meeste stallen namelijk erg lastig en een hengst laten vereenzamen en ook nog eens geen dekkingen vindt ik eigenlijk ontzettend sneu voor het dier.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:40

troi schreef:
OK, dus dan wil je het dier hengst houden puur omdat je het een leuk paard vindt. Op zich niks mis mee maar houdt je wel rekening met zijn sociale leven? Heb je ideeën over hoe je je hengst in een groep op met een vriendje gaat houden? Dit is bij de meeste stallen namelijk erg lastig en een hengst laten vereenzamen en ook nog eens geen dekkingen vindt ik eigenlijk ontzettend sneu voor het dier.

mee eens....wat is zijn pedigree??

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:56

Good stallions make great geldings! 8-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:59

Je bent me voor WB, had ik nou net willen zeggen.

Het houden van een hengst - ongeacht het ras - is een verhaal apart. Een goed te hanteren hengst is goed hanteerbaar houden vergt de nodige kennis van zaken, manier van omgaan en opperste concentratie als je met hem bezig bent.
Waarom wachten tot er echt gevaarlijke situaties ontstaan? Castreren dat paard!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:02

Die opperste concentratie is echt niet bij iedere hengst het geval trudy... Jij weet net zo goed als ik dat er bij ons op stal ook echte sullen zijn.

Mijn peerd echter moest ik vorig jaar echt laten castreren, er was geen land meer mee te bezeilen. Als ik had gewacht tot nu waren er zeker al gevaarlijke situaties ontstaan... heb dus ook nog geen dag spijt gehad.

En het feit dat hij van de zomer lekker op een eigen stukje land kan... fijner voor het dier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:08

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:28

Het is allemaal heel erg afhankelijk van het karakter van de hengst.

Met A Stylish Gallo hebben we vorig jaar een keer op donderdag thuis life gedekt om de zaterdag daarop de Rookie met hem te winnen.

A Stylish Gallo is relatief een echt makkelijke hengst en een gentleman maar je moet hem kennen en op het juiste moment corrigeren. Doe je dat niet dan hangt hij op toernooi met 2 benen boven over de stalwand of bij thuiskomst gaat hij er vandoor en doet een onbegeleid rondje "The Boss is Back" over de stal.

Als je niet de combinatie van ervaring met hengsten, en de juiste accomodatie, hebt zou ik persoonlijk een hengst afraden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:54

Ik heb van de zomer een paar buitenritjes gemaakt op King of Linxs. Ik was samen met 2 of 3 merries en hij was super. Ik had hele relaxte ritjes. Deze hengst heeft dezelfde merries natuurlijk gedekt en nog meer, maar reageerd niet. Zelfs niet toen 2 merries even moeilijk deden en achteruit stapte met hun kont in zijn neus.

Maar............Hij is dus goed van karakter en opgevoed. Ook staat ie altijd lekker buiten, komt in handen etc.

Hij is een voorbeeld van quarterhengsten die zo braaf zijn en die in goede handen braaf blijven en hanteerbaar. Ook zijn er diverse hengsten die wel samen staan met een andere ruin of hengst. Het kan................

maar.........Ik ken ook meerdere quarterhengsten die wel lopen te brullen en te doen. Die aan de hand niet fijn mee te nemen zijn en op elk paard reageren. Die absoluut nooit met een vriendje samen kunnen lopen etc.

Een hengst voor dekdienst onder een goede ruiter kan je hengst laten. Ongeacht karakter.... Er zijn zat goede ervaren mensen die met een hengst om kunnen gaan. Als zo een hengst waardevol is voor de fok, moeten ze hem hengst laten en hopelijk heeft ie een beetje een aardig leven dat hij wel buiten komt etc.
Mocht een hengst niet lekker doorgeven, heb je er weinig aan imo. Dan kan hij echt beter ruin zijn. Ook al kunnen sommigen die erg laat ruintje worden nog altijd moeilijk met vriendjes als ze dat niet gewend waren.

Wil je beginnen op een hengst en kijken hoever je komt, niet doen. Eerst jezelf maar bewijzen en een echt goede hengst zien aan te schaffen die echt de moeite waard is voor de fok. verstandige mensen fokken niet met onbekende paarden en verstandige fokkers dekken niet met van alles op van alles.........

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:28

troi schreef:

Hij gaat niet naar een stal, we hebben hier thuis genoeg land om hem op te zetten vlak achter de deur. Ik ga hem waarschijnlijk samenzetten met een shetlander ruin. Uiteindelijk wil ik doen wat het beste is voor het dier en voor mijn eigen veiligheid dus dat wordt afwachten.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:53

stormy8 schreef:
Het is een quarter gefokt voor de reining, de reden dat ik een hengst zou willen is omdat ik het paard in kwestie gewoon een heel tof paard vind. Dekken was ik helemaal niet van plan, ik vroeg het mij gewoon af. Ook vind ik veiligheid belangrijk dus moest het zijn dat het niet lukt... knip knip. ;)

Ik zou niet wachten 'of het lukt'.... of niet lukt! -O-
Doe jezelf en dat paard een plezier en laat hem gelijk castreren :)

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:04

Ik zou hem ook castreren als ik jou was , bij ons op stal staat ook een hengst ,
iedere keer als ie naar buiten gaat hou ik mijn hart vast , hoop niet dat ie ooit
uitbreekt , zo onberekenbaar als de pest en gillen als een grote , heeft al een paar paarden
te pakken gehad nadat ie was uitgebroken , ruinen , dus arme shet straks....
En de eigenaar kan niet eens op hem zitten, dat accepteert ie niet!(hij is 5 nu)
Puur omdat zijn baasje het leuk vind om een hengst te hebben , nou hier
is weinig leuks meer aan , het is gewoon zielig voor het beestje , een wandelende hormonenbom.
Dit is wel een extreem voorbeeld , maar zo kan het bij jou ook gaan.
Nee , als je geen intenties hebt om hem als dekhengst te houden , eraf die ballen!

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:26

Dan heb ik zeker een uitzondering, onze SB-Painthengst is zo gemakkelijk dat hij samen met zijn zus, zoon en vriendje (ruin) in het land staat. Hij laat zich ook door iedereen op de kop zitten en hij kan met iedereen overweg. En hij heeft toch ook gedekt en is vader van twee, bijna drie, kinderen. Een echte sufferd!! :D
Dus die zijn er ook hoor ;)

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:34

Stukje opvoeding is ook belangrijk natuurlijk. :P
Niet alleen voeding zeg maar.....
Tuurlijk zijn er ook genoeg brave hengsten , maar als iemand daar
niet kundig mee is en zeker niet constant consequent , dan beter castreren.