[WN] Fries geschikt voor western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is een fries geschikt voor western

Misschien
36 (26%)
Helemaal niet
56 (41%)
Ja
44 (32%)

Totaal aantal stemmen: 136

Daks

Fries geschikt voor western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 11:30

Hallo.
Ik heb een vraagje. Zou een fries ook geschikt zijn voor de western. Als je de poll invult graag ook je verklaring waarom je dat geantwoord hebt. Ik zit zelf heel erg in twijfel om engels of western te rijden met mijn freis.(foto's in profiel).
Ben benieuwd naar reacties.

Groetjes kim

8nnemiek

Re: Fries geschikt voor western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:45

Natuurlijk kan een fries ook western beleerd worden. Maar wat wil je precies, hoe ver wil je komen, wil je wedstrijden rijden? Een fries gooit hoog op, dat is wat moeilijker met joggen en doorzitten.. En in de pleasure bijvoorbeeld wil men juist vlakke gangen en weinig beweging zien. Trail kan wel weer prima met een fries.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 11:51

Ik weet ook nog niet zo goed wat ik wil. Wedstrijden zijn wel leuk maar gheb niet de intentie om hoger te komen. Mijn veulen staat nu op een westernstal en vind het steeds leuker. trail zou ik zeker wel gaaf vinden en voor de rest ben ik echt een leek in western.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:51

Ligt eraan wat je wilt. Wil je met westerntuig rijden, of wil je western rijden?
En als je western wilt rijden, welke disciplines dan en op wat voor niveau?
Meer dan trail of evt nog horsemanship zie ik een fries niet doen. Totaal ongeschikte gangen en lichaamsbouw.

Dit is een vraag uit dezelfde categorie als "kan ik springen met mijn fries". Dat kan ook gerust, af en toe een huppeltje. Maar als je de ambitie hebt om flinke parcoursen te springen dan zijn er slimmere (en diervriendelijkere) oplossingen te bedenken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 11:54

nogmaal ik heb zeker niet de intentie om hoog te komen. Wil dan ook gewoon een stop kunnen maken evt een rollback etc gewoon de sipele dingen. De trainer bji mij op stal zegt dat dat heel goed mogelijk is maar toch vraag ik hier jullie mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:57

Dat kun je 'm inderdaad best leren. Ik zou niet weten waarom niet. Ik kan met elk (fatsoenlijk gereden) dressuurpaard ook halthouden vanuit galop, een halve wending om de achterhand rijden, en dan weer weggalopperen. Dus dat is ook met elk paard wel wat smoother te krijgen zodat het een rollback wordt.

Ik zie alleen problemen in bv joggen, lope (een galopperende fries is doorgaans toch rond de 6.4 op de schaal v Richter :) ) en vlak gesprongen changementen.
Maar dingen als neckreining ed kun je ELK paard aanleren...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 12:00

Dat is dus ook een beetje mijn bedoeling. Wil eigenlijk wel een beejte van dat engels af nu ik ze dageljiks met de western bezig zie. Ik weet ook dat waar ik nu sta onwijs goede begeleiding krijg. @ sonja jij hebt ook in aarlanderveen gestaan of niet aan je eerdere posts tezien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:01

Ja klopt, ik heb vroeger bij Marco Lambooij gestaan (springruiter, is er helaas niet meer) en later op dezelfde stal bij Frank en Lil op 11J.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 12:02

even offtopic. Ik heb bij marco lambooij stage gelopen. en sta nu dus bij frank en lil.

Maar even ontopic het zou dus wel kunnen. en wat zou je mij dan aanraden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:04

Ja, het kan. En wat ik je zou aanraden? Om gewoon lekker recreatief te gaan/blijven rijden en gewoon zelf je gezonde verstand te blijven gebruiken. Qua alles.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:10

ik heb ja, kan wel, maar met zijn beperkingen. die weet je zelf ook wel neem ik aan. een fries is iets minder wendbaar als een snelle, vlugge quarter.

In Amerika worden hele pleasure wedstrijden uitgeschreven, alleen met friezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:13

Maar ja, waarom denk je dat dat ALLEEN met Friezen is.... Dat heeft een reden... Net als dat je bv Fjordsport-wedstrijden hebt. Daar is een reden voor, dat andere rassen niet mee mogen doen :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 12:24

die reden weet ik ook. Maar dan alsnog kan het wel en dat was mijn vraag. Nog meer mensen met een reden van waarom wel en waarom niet.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:30

Eigenlijk klopt je vraagstelling niet :)

Je had betere 'recreatief westernrijden' kunnen schrijven.
Dan zeg ik "ja".
Voor wedstrijden acht ik een Fries als één van de minst geschikte rassen (veel knieactie, hoog ingestelde hals en erg groot). Maar als jij toch wedstrijden wilt rijden ondanks deze "western tekortkomingen" en er veel plezier aan beleeft, who cares!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:40

je hebt zoveel soorte friezen dat het nog niet zoveel zegt
ik ken friezen die niet groter zijn als 1.55 maar ook veel groter
friezen die kort en stevig zijn en langgelijnde

western rijden , de techniek, kan met ieder paard
reining is een gevorderd onderdeel van de westernsport en of hij dat kan hangt van veel factoren af
het belangrijkste is nog of hij een stevige achterkant heeft en de lol in ziet van de reiningonderdelen

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:59

Ik heb een fries en ik rijd er hobbymatig western mee.
Het is zeker goed mogelijk, maar je moet niet het onmogelijk verwachten. Mijn fries is kort en slank gebouwd en heeft de gangen van een gemiddelde kwpner. Ik rijd hem actief trail en pleasure, maar we pakken ook wat reining oefeningetjes mee. Nu kan hij best al een leuke stop maken en we zijn aan het oefenen op de rollback, en wie weet ooit in de toekomst ooit nog een spin. We vinden het beiden hartstikke leuk en hebben er veel lol in, en hij ziet er ook nog eens super stoer uit in zijn westernkloffie. De wedstrijdsport zullen we nooit in belanden, maar die intentie heb ik ook absoluut niet. En bij gebrek aan veel centjes kan ik er helaas geen quarter oid bij kopen, en m'n fries verkoop ik nimmer niet.

Fox4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:52

simpel antwoord: je kan met elk paard/pony westernrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:57

Aanvulling; tot op bepaalde hoogte.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:10

Uh... gaat het over je fries die nog geen jaar oud is?? }:0

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:17

hmmz.. daar kun je (nog) geen western mee rijden. :n

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 23:31

ja het gaat over mijn fries die nog geen jaren oud is. maar wil me alleen maar oriënteren. kan het beter van te voren al weten. uiteraard word er nu niks met hem gedaan dan alleen meelopen aan een halster en dergelijke. Het zal ook allemaal recreatief zijn met af en toe een wedstrijd. ik weet dat k nooit de top zou halen met een fries maar dat is met elke tak van de paardensport onder het zadel zo.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:54

Daks schreef:
ik weet dat k nooit de top zou halen met een fries maar dat is met elke tak van de paardensport onder het zadel zo.

Met deze uitspraak ben ik het niet helemaal eens.
Ook een fries kan onder zadel de top halen.
Er lopen toch enkele friezen zeer verdienstelijk in de GrandPrix en er lopen ook vele in het Z.
Het is dus zeker wel mogelijk, paard (en ruiter) moet er natuurlijk wel aanleg voor hebben en gericht trainen. Maar het is dus zeker niet onmogelijk in de dressuursport. Springen en western is natuurlijk en heel ander verhaal. Maar hobbymatig moet je hierin toch leuk mee kunnen komen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:37

imo kan elke ras wel western rijden ,muv de reining bij bepaalde rassen. maar ik denk altijd waarom zou je een paard met hele sterke punten , dus bv het hoog opgooien, de mooie hoge hals , in een keurslijf zetten en hem juist die dingen een beetje afleren? iedereen is er natuurlijk vrij in en ik keur het ook niet af ,maar ik zie bv een Fries liever voor een mooie wagen te showen of in een mooie dressuur proef.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:44

Ik zou niet weten waarom je met een fries niet western zou kunnen gaan rijden. Tuurlijk moet je niet verwachten om heel hoog op niveau te komen en reining is niet uitermate geschikt met z;n ras.
Zelf rij ik western met mijn tinker, vooral pleasure en horsemanship en wil de trial erbij gaan doen. Dit gaat ons harstikke goed af en we hebben veel plezier !

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:54

persoonlijk vind ik het geen gezicht een fries in western stijl! Eigenlijk vind ik een fries helemaal niet mooi onder een zadel!! Kan ze alleen voor een kar of slee mooi vinden.