[WN] Vlecht in de staart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekyy

Vlecht in de staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 23:49

hallo,
ik vroeg me al een tijdje af,
waarom western paarden altijd een vlecht in hun staart hebben?

Elliebelle

Re: Vlecht in de staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:57

Sommige mensen vlechten de staart van hun reiningpaard, zodat wanneer ze een slidingstop maken dat ze dan niet op hun staart gaan staan.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 06:24

Die van mij heeft de staart op stal altijd ingevlochten in een staartzak om t schoon te houden. Staart is onderaan bijna wit, en zo blijft ie ook wit.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:08

Luiheid ;)
Nu borstel ik de staart maar 1x per week uit en kost me weinig tijd :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:13

Ik rij dan wel geen western, maar heb een vlecht in de staart zodat de staart mooier wit blijft. Wellicht dat er nog eens een staartzak bijkomt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:27

Ik vlecht de staart van mijn paard in om 'm schoon en 'vol' te houden :)

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:03

Hier ook om 'm schoon en vol te houden.

paulientje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:20

hihi
Ik was hem altijd en dan een vlecht en staartzak en als je dat dan steeds opnieuw doet blijft hij een beetje schoon 8-)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:20

Inderdaad voor de reining training. Zomers haal ik tussen de trainingen door vaak de vlecht eruit zodat hij beter zijn staart kan gebruiken tegen de vliegen. Crow is er zo eentje die makkelijk de staartharen er uit trapt na stops en back up dus die vlecht is geen overbodige luxe.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:39

om hem schoon en vol te houden en zodat ze er niet op kan gaan staan. zomers heb ik m er niet in ivm vliegen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:30

Mijn paard heeft 24/7 een vlecht in (in de zomer 2 of 3) om ervoor te zorgen dat hij er geen haren uittrekt als hij erop gaat staan (zowel met rijden als bijv. bij het liggen/opstaan). Daarmee is de staart in een paar jaar tijd drie keer zo vol geworden. Ook omdat de staart zo 'klitvrij' blijft en je niet zo grondig hoeft te borstelen. :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:17

Zal dat zoveel uitmaken dan?
Ik heb nog nooit een staart gevlochten maar mijn Quarter heeft een staart als een Shetlander!
Het enige dat ik doe is er af en toe een stuk afknippen omdat ze er wel op gaat staan als ie te lang is.
Verder vind ik het bovenaan vaak zo gek staan (waar de vlecht begint, zeg maar ;) ) en vraag ik me af of het niet juist schadelijker is en/of (on-)prettiger voor het paard?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:23

@Sflj: ik denk dat het per paard kan verschillen ;)
Bij ons op stal beginnen enkele 'engelse' ruiters trouwens ook het voordeel & gemak van een staartvlecht in te zien :))

Afbeelding
Wat vind je hier trouwens raar aan? behalve dat de sneeuw roze is :P

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:49

Verschilt misschien per paard of degene die het vlecht ;) en op deze foto is het niet zo goed te zien maar bovenaan heb je dan die haren van de staart die niet meegevlochten zijn en daaronder steekt de vlecht uit. Ik vind dat niet zo mooi. Zie liever een mooie, losse staart. ;)

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:14

mijne heeft ook het hele jaar door een vlecht (en staartzak als ik eraan denk)
voor de staart wit te houden,gemakkelijk om uit te kammen (als ik hem niet vlecht zit hij vol rotzooi en dan trek je er meer haren uit met een beetje pech dan je lief is) en hij kan er niet makkelijk op gaan staan.
veulen heeft ook al een vlechtje,gewoon omdat ik het grappig vindt :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:20

Dan kun je ook een My Little Pony nemen. ;)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:41

Kijk, wat ik nu niet snap hè? Wat heb je nu aan een (dikke) staart, als hij 24/7 jaar rond in een vlecht zit :?

Geef mij maar lekker een losse staart hoor! Te meer ik altijd geleerd (en ondervonden) heb, dat als je haren kwijt wil, bijv. een te dikke bos manen, je vooral moet vlechten! Door het gewicht van de vlechten dun je de haren lekker uit! :D

Anders vind ik een vlecht of staart tijdens training! Maar ook alleen voor het oefenen van stops, spins en back ups. Voor al het andere: bullshit ;)

Ieder zijn ding hoor, maar persoonlijk vind ik een staart een sierraad voor een paard (los dus), show of geen show :D

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:48

Ik heb een tinker met een vreselijk dikke staart die te zwaar voor hem is om tijdens het mesten volledig op te heffen zodat er altijd en constant mest in hangt. In de zomer is het niet zo een probleem omdat hij dan mooie harde mest heeft maar in de winter wilt hij wel sneller aan de diarree zijn ( komt doordat hij dan op stal moet staan) en dan hangt zijn staart vol prut en krijg ik hem bijna niet uitgekamt. Dus vooral in de winter zit hij in de vlecht, ik haal hem er wel regelmatig uit en doorkam het doe er CM in en dan terug in de vlecht. Maar ook in de trainingen heeft hij zijn staart in de vlecht puur voor de stops enz. Hij heeft het al eens gehad dat hij een pluk eruit heeft getrapt met stoppen en achteruitgaan en dat vermijd ik liever in de toekomst ;)

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:26

Mijn paard rolt graag in de wei. Heeft een mooie dikke staart die ik 1 keer per week met cowboy magic doe. In de winter heeft ze er een vlecht in omdat er anders zoveel zand in komt en natte modder. Zo blijft ie mooier!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:30

Gemak, ik heb een haflinger met een prachtige staart, maar om die zo te houden gedurende de modderperiode...dat is geen doen. Ook zaten er andere paarden aan, dus ik heb er ook nog eens een staartzak om gedaan

(die ik trouwens verkoop ;) )

Het is gewoon heel erg makkelijk :D

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:43

Mloez schreef:
Die van mij heeft de staart op stal altijd ingevlochten in een staartzak om t schoon te houden. Staart is onderaan bijna wit, en zo blijft ie ook wit.

Hier idemdito! Zo blijft zijn staart schoner en gaat hij er tenminste ook niet op staan...

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:48

En daarbij...staartzakken in de meest maffe kleurtjes en patronen....is ook wel heel grappig

Ik was er vandaag weer een kwijt in het weiland :( die van mij loopt te rotzooien met een ander...optelsom van deze week; hood kapot en staartzak kwijt...

Dit is trouwens wel de eerste staartzak die ik kwijt ben geraakt buiten sinds ik ze gebruik (en dat is meer dan een half jaar).

Morgen maar eens zoeken in de blub :P

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 03:48

SusanW schreef:
Kijk, wat ik nu niet snap hè? Wat heb je nu aan een (dikke) staart, als hij 24/7 jaar rond in een vlecht zit :?

Geef mij maar lekker een losse staart hoor! Te meer ik altijd geleerd (en ondervonden) heb, dat als je haren kwijt wil, bijv. een te dikke bos manen, je vooral moet vlechten! Door het gewicht van de vlechten dun je de haren lekker uit! :D

Anders vind ik een vlecht of staart tijdens training! Maar ook alleen voor het oefenen van stops, spins en back ups. Voor al het andere: bullshit ;)

Ieder zijn ding hoor, maar persoonlijk vind ik een staart een sierraad voor een paard (los dus), show of geen show :D

Voor de pleasure vond/vind ik het heel belangrijk dat hij een mooie volle staart heeft. Van boven tot onder, dus niet halverwege een stuk dunner. Ik vind een volle staart een belangrijk deel van uiterlijke verzorging (plaatje). Een uitgedund staartje bij een pleasure paard vind ik echt afbreuk doen. :o Verder mag jij het natuurlijk bullshit vinden, maar een vlecht 24/7 heeft bij mijn paard toch echt voor een véél vollere staart gezorgd. ;) Dat heeft heel wat jaartjes gekost, dus ik blijf er zuinig op. Mijn paard heeft er geen last van. Die gebruikt zijn staart in de winter niet en in de zomer heeft hij er drie en een vliegendeken. :P

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:21

Maar nogmaals dan: wat heb je (niet aan 1 iemand persoonlijk gevraagd) aan een volle staart, als je die nooit ziet? (buiten de paar shows per jaar dan, als men die al rijdt?) ;) Dat vraag ik me echt oprecht af en is dus niet sarcastisch bedoeld!

Btw een volle staart is net zo goed mogelijk zonder vlecht, maar dat verschil weet je nu niet, want dat duurt evengoed een aantal jaar ;)

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:05

Ik heb ook een vlecht in voor het gemak. Ik weet niet of ze er voller van worden. Maar al is dat wel zo, ik wil ook een mooie staart op wedstrijden. De rest van het jaar maakt het me niet uit. Ik zit toch bovenop mn paard en zie dan toch zn staart niet.
Voor Maggie heb ik ook een nepstaart aangeschaft, die heeft echt alleen maar een paar sprieten hangen!