[WN] Niet goed dressuren maar wel western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marian0557

Niet goed dressuren maar wel western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:41

Dat vroeg ik me dus laatst af, mensen die western rijden, moeten die dan eerst een fatsoenlijk B proefje kunnen rijden?
Want western is mee ontspannen als dressuur lijkt me? Maar als je niet goed dressuur kan rijden ? dan wel western?

Vraag het maar, want weet echt helemaaal niks van western

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:44

Western is net zo moeilijk als dressuur, als je het goed wilt doen. Laat je niet misleiden door het eindresultaat wat je vaak ziet. Western is ook hard werken, je paard verzamelen, hard trainen. En niet alleen maar aan een lang teugeltje je paard rond te laten sloffen.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:45

@ TS Nee hoor dat hoeft helemaal niet.
Er zijn genoeg mensen die nooit Engels hebben gereden die beginnen met western rijden.
Dat gaat prima, er zijn geen eisen om te beginnen met western rijden, dat kan dus gewoon ook zonder ervaring ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:46

wie zegt dan dat het makkelijk is? Het is een stijl die je aanstaat of niet. Net als dressuur een hele andere en toch te vergelijken manier van rijden.

Popstra

Re: Niet goed dressuren maar wel western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:57

Ja, ik vind er ook niks makkelijks aan! Hard werken dat zeker.

red_roses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:59

Ik heb zelf heel lang dresuur gereden en probeerde laatst eens western op een paard van een vriendin.
En dat was voor mij heel erg omschakelen!
ik denk dat het wel even moeilijk is maar dat het gewoon ligt aan wat jij goed kunt en wat je het leukst vind.
Want als je iets leuk vind is het ook makkelijker te leren.
En ik zelf vind western er wel een stuk stoerder uitzien. :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:18

krom gezegd kun je beter als dodo beginnen met western

als je eerst engels hebt gereden dan is de overstap veel moeilijker

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:24

western is net zo moeilijk als dressuur. western ziet er dan wel ontpannen uit dat is ook zo maar het is toch heel moeilijk. en vaak is van western naar dressuur makelijker dan van dressuur naar western.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:44

rommulus schreef:
krom gezegd kun je beter als dodo beginnen met western

als je eerst engels hebt gereden dan is de overstap veel moeilijker

Ja klopt inderdaad, hier ben ik het zeker mee eens.
Ik ben zelf overgestapt en inderdaad voor beginners is het makkelijker op te pakken dan wanneer je overstapt.
Het is namelijk makkelijker om iets aan te leren, dan iets af te leren.
Althans bij mij werkt het zo.
Daarmee zeg ik niet dat Western rijden makkelijk is, dat is het zeker niet!
Het is hard werken, maar dat is met elke dicipline.
En voor elke dicipline of stijl moet je gewoon les nemen.
Ik ben zeker geen voorstander van aanklooien vanuit een boekje of internet.
Tuurlijk kun je daar tips en trics uithalen en toepassen maar les nemen vind ik heel belangrijk, ongeacht welke kant je op wilt, dressuur, springen, western...

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:33

Dat 'ontspannen' effect in de western discipline krijg je ook echt niet zomaar,het is de mate en soort training die dat resultaat geeft,net zoals je met dressuur niet zomaar je paard verzameld de hoogte in krijgt.
Het paardenras kan ook wel meehelpen,Quarters zijn vaak rustiger in de omgang want die karaktertrek is er speciaal ingefokt.

hgklady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:35

mijn pony was te langzaam voor dressuur.
en nu ik western rij is er niks meer aan de hand
dressuur is gewoon niet voor haar weggelegd

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:17

Marian0557 schreef:
Dat vroeg ik me dus laatst af, mensen die western rijden, moeten die dan eerst een fatsoenlijk B proefje kunnen rijden?
Want western is mee ontspannen als dressuur lijkt me? Maar als je niet goed dressuur kan rijden ? dan wel western?

Bedoel je daarmee als je nog niet goed kan rijden of als je niet echt een talent bent?
Het is sowiezo niet makkelijker maar als je wester bv veel leuker vindt dan dressuur (en dat is het beslist) leer je makkelijker.
Bovendien vind ik zelf het zadel veel prettiger zitten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:18

Marian0557 schreef:

De basis komt op hetzelfde neer dus het is allebei even moeilijk als je het goed wil doen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:37

Marian0557 schreef:
Maar als je niet goed dressuur kan rijden ? dan wel western?

Zeer waarschijnlijk idd niet.
Maar je hoeft natuurlijk niet perse eerst engels te rijden om daarna western te rijden. Dat zo een beetje gek zijn ;)

Maar àls je aardig dressuur kan rijden, kun je waarschijnlijk ook wel aardig western rijden.
Als je niet dressuur kan rijden, dan ben je waarschijnlijk ook geen ster in western.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:39

haal aub niet "western rijden" en "recreatierijden met een westernzadel" door elkaar.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:55

Iemand kan ook beginnen met paardrijden en kiezen voor Western. Vooral mannen zien een rijbroek als een balletmaillot en houden liever hun spijkerbroek aan op een paard.

Naar mijn mening wordt een beginner die start met paardrijden op een Western beleerd paard en Western les krijgt, zich sneller bewust dat hij met zijn zit moet werken in plaats van aan de teugels te hangen om te remmen en te sturen.

Ik heb beginnende ruiters in een Westernstal gezien die dit de eerste lessen al werd uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:30

Pssst... heb je ook wel eens een GOEDE eerste dressuurles gehoord? ;) Niet verder vertellen hoor, zéker niet hier op Bokt, maar bij een GOEDE eerste dressuurles wordt dat ook uitgelegd :j
Maar hou 't maar ff als geheimpje onder ons want daar zijn ze hier nog niet helemaal klaar voor...

Nee hoor ik zei niks... O:)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:33

:)) helaas zijn goede dressuurlesgeefjuffen ook schaars

mijn ervaring is toch ook wel dat dat in de western gelijk gebracht wordt terwijl in de dressuur dat gezien wordt als iets gevorderds

wat natuurlijk wel zo is dat het ééne paard/pony beter western dan dressuur loopt
dat heeft vaak te maken met de bouw van het dier
een paard met een brede hals-aanzet kan gewoon heel moeilijk de dressuurkrul aannemen en zal sneller protesteren
de voorwaarts-neerwaarts houding in de westernsport is voor veel paarden en veel prettigere houding waar ze ook ontspannender op zullen lopen

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:14

Sonja schreef:
Pssst... heb je ook wel eens een GOEDE eerste dressuurles gehoord? ;) Niet verder vertellen hoor, zéker niet hier op Bokt, maar bij een GOEDE eerste dressuurles wordt dat ook uitgelegd :j
Maar hou 't maar ff als geheimpje onder ons want daar zijn ze hier nog niet helemaal klaar voor...

Nee hoor ik zei niks... O:)

Waarom moet dat onleesbaar in je eigen bericht? :o?

Dan vergeet je ook nog dat contact met de paardenrug en inwerking van hulpen en beweeglijkheid van je eigen benen veel directer is op een Western zadel. De bewustwording kan met les 1 beginnen en idd in de dressuur wordt dat gezien als iets "gevorderds"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:21

Winnie_Smit schreef:
Waarom moet dat onleesbaar in je eigen bericht? :o?

Uitleg ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:48

Winnie_Smit schreef:
Dan vergeet je ook nog dat contact met de paardenrug en inwerking van hulpen en beweeglijkheid van je eigen benen veel directer is op een Western zadel.

Andersom bedoel je denk ik ;)

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:04

Romkabouter schreef:
[
Andersom bedoel je denk ik ;)

:? Zweetbladen van een dressuurzadel zijn behoorlijk wat langer...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:09

In mijn ogen is dressuur voor alles de basis, ook voor ECHT western rijden (maar in hoeverre de uitruisting hierbij betrokken moet worden is denk ik voor iedereen verschillend. Ik ken genoeg mensen die hun paarden eerst Engels hebben ingereden en dan na een paar maandjes zijn begonnen met de overstap...

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:20

TS vroeg of de ruiter eerst een zeker niveau van Engels rijden moest hebben voordat hij Western kan rijden. Ik heb absolute beginners gezien die begonnen met paardrijden maar dan op de Western manier. Ik denk dat voor kinderen in Texas niet anders is.

Ik vond het trouwens heel leuk om die absolute beginners zo les te zien krijgen. Weer eens wat anders.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:07

Winnie_Smit schreef:
:? Zweetbladen van een dressuurzadel zijn behoorlijk wat langer...

Dan een fender? Dacht het niet ;)
en ook de boom van een westernzadel is een stuk stugger en dus voel je je paard minder.