[WN] Omslag Engels western met pittig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Omslag Engels western met pittig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 18:48

Ja, ik vroeg me af;
Hoe school je een zeer voorwaarts paard met vluchtgedrag om naar (recreatief) western?

Niet dat ik zelf 1-2-3 dit wil doen, maar ergens lijkt het me wel heerlijk om op een andere manier te rijden zo af en toe!

trustHim

Re: Omslag Engels western met pittig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:08

wat bedoel je precies met vluchtgedrag? want vluchtgedrag is normaal voor paarden

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 19:29

Owja sorry :+
Ik bedoel onder het zadel; Als dingen te moeilijk worden rent ze weg.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:31

Ik denk dat Paulette Zorn je daar wel bij kan helpen!! Zij geeft les vanuit balanced riding, dus alles vanuit je zit en rest van je lichaam. Hiermee leer je ook hoe je rengedrag kunt oplossen met behulp van je eigen houding en zit....zo was ik ook meer geconcentreerd om de voorkant en ging ik precies verkeer om zitten met voorwaarts gaan en met weer rustiger rijden!!!

Paulette Zorn is zelf ook Z ruiter geweest en je hoeft dus niet perse over te schakelen naar Western maar dat kan natuurlijk wel!!!

Succes!!

Je zou eerst een clinic kunnen proberen die geeft ze op meerdere plekken in het land
oa Mexican ranch (Den Ham)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 20:19

Maar is het niet raar als je met je dressuurpakkie op een western clinic aankomt? :+

En aan mijn zit ligt het niet 100%, ik heb van mijn huidige instructrice al geleerd hoe te gaan zitten als ze gaat rennen namelijk.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:21

Nee hoor :n Ik heb ook al eens een clinic van paulette meegereden, en er was ook iemand met een engels zadel bij ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:18

op dezelfde manier als dat je dat naar recreatief engels zou doen :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 21:40

Dat is toch heel wat anders? :=

Ik bedoel; recreatief rijden is hier niet aan de orde zowieso.

Wat ik bedoelde; hoe leer je een paard van met druk rijden, naar zonder druk rijden te gaan, zonder de hele bak door te vliegen?
Of neem je als Western ruiter ook druk aan op de teugels?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:42

Je had het over recreatief ;)

Als je iets vraagt van je paard rent ze weg zeg je. Dat betekend dus als je iets vraagt met westernrijden ze ook weg zal vluchten.
De basis lijkt me het probleem, niet de rijstijl.

Als je niet wilt gaan vragen, kun je net zo goed blijven rijden zoals je gewend bent, maar dan gewoon met je teugels los.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:31

Ja recreatief western, als in; geen slidings etc maar de basisprincipe's.

Nee ik wil juist wel blijven vragen hoor, maar ik vroeg me af hoe je in de western zo'n rennerig paard aanpakt?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:32

Of is dat onmogelijk zo te zeggen?

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:36

maar waarom dan recreatief western kun je het ook recreatief dressuur noemen vindt ik en juiste in de basis moet je ook met enige druk rijden om de nagevelijkheid te krijgen of het nou dressuur is of western dat maakt geen moer uit

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:10

BarbaLala schreef:
Nee ik wil juist wel blijven vragen hoor, maar ik vroeg me af hoe je in de western zo'n rennerig paard aanpakt?

Ik zou het hetzelfde oplossen als in de engelse stijl. Als ze ontspannen is en je vraagt iets moeilijks, verzin dan oefeningen om dat moeilijke makkelijk te maken.
Bijvoorbeeld als ze wijken moeilijk vindt, ga dan terug naar stap en probeer 2 meter van de hoefslag af te wenden en dan te laten wijken naar de hoefslag. Dan heeft ze een paar passen gedaan en dat kun je uitbouwen.

Zo is er voor elk "iets" wat moeilijk voor haar is, wel iets simpel te verzinnen. Als je het simpel voor haar houdt, gaat ze niet rennen en kan ze ontspannen blijven, waardoor jij niet aan de teugels hoeft te gaan hangen omdat ze ervandoor gaat :)

Kun je een voorbeeld noemen van een situatie wanneer ze gaat rennen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:42

ik ga met rom mee
als ze gaat rennen als iets haar te moeilijk wordt moet je het haar in kleinere stapjes geven zodat ze niet in paniek raakt
kijk wat ze begrijpt en borduur daar op door
rij vanuit de gedachte van je paard en niet volgens een methode
er zijn meer wegen naar Rome, zoek diegene die zij kan volgen

je bedoelt trouwens horsemanship en dat wordt tot hoog niveau gereden dus niks recreatiefs
western is echt niet alleen reining

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:30

BarbaLala schreef:

Wat ik bedoelde; hoe leer je een paard van met druk rijden, naar zonder druk rijden te gaan, zonder de hele bak door te vliegen?

Altijd moeilijk antwoorden achter een computer maar ik ga het toch proberen,weet anders wel iemand die het eens uit wil leggen en het je kan laten voelen.Vorig jaar eenzelfde probleem onder zijn hoede gehad.
De basis voor het engels en het western rijden is hetzelfde,dier moet achter actiever worden (klinkt raar voor een dier dat al hard lijkt te lopen),waardoor die achter beter onderstapt,rug bol wordt,nek laat zakken en de westernruiters iets minder aanleuning zoeken dan de engelse ruiters.Deze rijden vaak het dier iets hoger in de hals.
Wat is nu het probleem in jullie geval,door de druk voor,gaat je dier heel vlijtig hard werken aan de voorkant.Beestje rent eronderuit waardoor je geen opwaartse gang krijgt.
Je moet dus leren hoe je je dier achter aan het werk zet en dat doe je eerst zonder aanleuning voor.
Dus eerst op je been voorwaarts,stap 2 aanleuning zoeken,in dit geval een zeer licht contact(teugels lang) waarbij de ruiter meegaat in de beweging,voelen dat de stap achter actiever wordt dan aan de voorkant.
Zogauw dit bevestigd is in de stap,het zelfde spelletje in de draf en laat je vooral niet verleiden tot vastpakken voor.
Zogauw je dier in de draf te hard gaat,terug,boel weer in de stap opzoeken en vandaaruit verder.
Het is een lastig iets,vooral omdat combinatie's al heel lang op deze manier rijden,dus teveel druk voor,beide moeten wennen aan de andere situatie.Uiteindelijk is het resultaat geweldig,dier dat achter aan het werk gaat,zijn ruiter mooie kan dragen en ontspannen met de juiste aanleuning voor gaat lopen.
Maarrrrrr,het is nog wel heeeel veeel oefenen ;)

Hoop dat je er wat van snapt,heb mijn best gedaan

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:50

dagmach schreef:
BarbaLala schreef:

Altijd moeilijk antwoorden achter een computer maar ik ga het toch proberen,weet anders wel iemand die het eens uit wil leggen en het je kan laten voelen.Vorig jaar eenzelfde probleem onder zijn hoede gehad.
De basis voor het engels en het western rijden is hetzelfde,dier moet achter actiever worden (klinkt raar voor een dier dat al hard lijkt te lopen),waardoor die achter beter onderstapt,rug bol wordt,nek laat zakken en de westernruiters iets minder aanleuning zoeken dan de engelse ruiters.Deze rijden vaak het dier iets hoger in de hals.
Wat is nu het probleem in jullie geval,door de druk voor,gaat je dier heel vlijtig hard werken aan de voorkant.Beestje rent eronderuit waardoor je geen opwaartse gang krijgt.
Je moet dus leren hoe je je dier achter aan het werk zet en dat doe je eerst zonder aanleuning voor.
Dus eerst op je been voorwaarts,stap 2 aanleuning zoeken,in dit geval een zeer licht contact(teugels lang) waarbij de ruiter meegaat in de beweging,voelen dat de stap achter actiever wordt dan aan de voorkant.
Zogauw dit bevestigd is in de stap,het zelfde spelletje in de draf en laat je vooral niet verleiden tot vastpakken voor.
Zogauw je dier in de draf te hard gaat,terug,boel weer in de stap opzoeken en vandaaruit verder.
Het is een lastig iets,vooral omdat combinatie's al heel lang op deze manier rijden,dus teveel druk voor,beide moeten wennen aan de andere situatie.Uiteindelijk is het resultaat geweldig,dier dat achter aan het werk gaat,zijn ruiter mooie kan dragen en ontspannen met de juiste aanleuning voor gaat lopen.
Maarrrrrr,het is nog wel heeeel veeel oefenen ;)

Hoop dat je er wat van snapt,heb mijn best gedaan

In dit principe geeft Paulette Zorn les. Ook let zij heel erg op wat je zelf met je zit doet, elk spiertje wat je spant en wat niet de bedoeling is ziet zij!! Zij heeft vroeger ook dressuur gereden. Nu is ze ook jury voor zowel DAWRA en WRAN.
Je hoeft GEEN western te gaan rijden om je paard minder rennerig te maken het principe van Paulette is ook in het engelse rijden van toepassing. En zoals anderen ook al zeggen, is de basis van western bijna hetzelfde als engels dressuur rijden!!!

Ik zou zeggen zoek een clinic in de buurt, dit zijn geen western clinics maar gebaseerd op balanced riding (dus voor alle stylen toepasbaar)

Ik heb trouwens geen aandelen bij Paulette (hahahahha....lijkt bijna zo)

Oh en dat het niet aan je zit ligt daar kunnen anderen heel anders over denken!! Ik bleek ook net verkeerd om te gaan zitten met mijn zitknobbels (waar paulette heel erg op let) Met voorwaarts en stoppen ed.... Maar ook met sturen en harder en langzamer gaan zijn die knobbeltjes heel belangrijk

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:23

ik heb ook les gehad bij paulette toen ik in drenthe woonde sophie. Ik wil van het voorjaar een keer een wokshopweekend gaan doen, misschien ook iets voor jou?

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:49

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:46

Wat ik wil vermijden is zweverigheid, om het even zo te zeggen.
Ik wil wel iemand die alles vanuit 't paard laat komen zogezegd.
Is Paulet een beetje een doorpakker?

@ Roos; ik ben benieuwd, zal eens gaan lezen!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:54

Paulette is absoluut NIET zweverig!!!
Ze bekijkt het inderdaad vanuit je paard en wat jouw rol daarin is!!

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:06

ik heb ook les van paulet af en toe hoor maar heb in die paar lessen veel geleerd.
dank zij haar loop ik nu bij de chiropractor.
mijn brave pony werd ook vliegerig van mijn rijstijl.
zeg dus nooit dat jezelf alles goed doet.
heel veel succes.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:01

Ik heb ook nooit gezegd dat ik de perfecte ruiter ben hoor ;)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:12

REGINA76 schreef:
ik heb ook les van paulet af en toe hoor maar heb in die paar lessen veel geleerd.
dank zij haar loop ik nu bij de chiropractor.
mijn brave pony werd ook vliegerig van mijn rijstijl.
zeg dus nooit dat jezelf alles goed doet.
heel veel succes.

You might want to rephrase that.....

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:24

Nou ik denk dat Paulette het zelfs ziet als je zelf ergens vast zit en ergens last hebt!!!

Ze ziet het zelfs als je een spiertje in je billen spant als dat op dat moment net niet moet!!!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:26

mantha81 schreef:
Nou ik denk dat Paulette het zelfs ziet als je zelf ergens vast zit en ergens last hebt!!!

Ze ziet het zelfs als je een spiertje in je billen spant als dat op dat moment net niet moet!!!

Ik bedoel.....dat het nu interpreteerbaar is als zijnde dat Paulette ervoor gezorgd heeft, door bijvoorbeeld rijtechnisch onkundige uitleg, dat zij naar de chiropractor moet. Dat is vast niet wat ze bedoeld.