[WN] raad gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AprilRain

raad gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 09:55

Zit een beetje te twijfelen.
Ik heb een quarter merie van 2006. Ik ben van plan haar binnen dit en een aantal maanden zadelmak te laten maken.
Maar...
Ik heb niet bepaald zo'n goed gevoel over "ons" als team zijnde.
Ze is wel een heel aanhankelijk merrie'tje maar eentje mét karakter.
Nu vind/vond ik dat niet zo erg. Maar na een accidentje ben ik een beetje van gedacht veranderd.
En wil ik niks liever dan een rustig paardje dat lekker mee het bos ik kan. Eentje waar m'n vriend ook kan opstappen eenmaal hij de kneepjes van het rijden onder de knie heeft.

Met mijn ruin heb ik gewoon een andere band. Hij is ook niet altijd de makkelijkste, maar bij hem heb ik geen schrik...

Nu zat ik er dus aan te denken haar te verkopen en op zoek te gaan naar een paardje waar ik een geruster gevoel bij heb.
Maar natuurlijk knaagt dat gevoel omdat ik haar graag zie en omdat ik bang ben dat ze ergens "slecht" terecht komt.
Ze hangt ook heel hard aan mijn ruin en ik vind het hartverscheurend hen uit elkaar te halen...

Wat zouden jullie doen?

linda212

Re: raad gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:02

ik zou het eerst proberen wie weet wordt ze rustiger als ze ingereden is en als je lekker met haar bezig ben anders kan je haar alsnog verkopen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:10

Hmm, lastig.

Waarom voel jij je dan niet meer op je gemak bij haar? En ben je wel of niet bereid om te investeren in jullie relatie?

Mijn eigen paard is ook niet bepaald makkelijk en daar is ook het een en ander mee gebeurd. Ik heb besloten om hem wel te houden. Hij is nog steeds niet altijd makkelijk, maar ik heb gewoon iets met hem. En hij met mij trouwens :D
Je kunt hem nog steeds niet zomaar uit de stal plukken en verwachten dat ie alles doet, maar ik vind dat niet erg. Want dat past ook wel bij mij.
Maar ik snap ook heel goed dat een ander in mijn plaats mijn paard wellicht wel had weggedaan.

Ik heb een beetje het gevoel dat het verhaal over je vriend niet zo heel belangrijk is. Anders had je wel een paard voor hem zelf gezocht.

En of ze goed terecht komt na verkoop? Je kunt altijd een baasje zoeken waarvan jij denkt dat ze er goed terecht komt, maar daar houdt het dan ook bij op. Meer kun je niet doen.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:15

Een paard is een behoorlijke investering en naar mijn idee moet je idealerwijs dus wel een klik hebben om er ook voldoende plezier aan te beleven.
Weet niet wat er nog te halen valt op dit moment met de trainingsperiode maar als je blijft twijfelen zou ik haar verkopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:34

Een paard kan ontzettend veranderen als hij eenmaal aan het werk gaat. Een aangereden paard verkoopt ook makkelijker. Ik zou het nog even afwachten en aankijken, laat je paard zadelmak maken en stap er na een aantal maanden zelf op. Ieder nieuw paard is spannend, ieder nieuw paard is even zoeken. Je bent het eigenlijk aan je merrie verschuldigd...

lotje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:45

Ik zou haar eerst zadelmak laten maken, en wie weet klikt het dan toch wel. En zo niet, dan kun je haar altijd nog verkopen en op zoek gaan naar een ander paard.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 11:04

idd verschuldigd... zo voel ik het aan.

Maar ik ben het haar ook verschuldigd eerlijk te zijn en ook tov mezelf. En ik ben bang dat, doordat ik er geen goed gevoel bij heb, ik haar beter overlaat aan iemand die zich wel op dezelfde lijn als haar bevindt.

Misschien kan ik met de training starten en kijken hoe dat gaat... de trainer kan me waarschijnlijk heel wat meer vertellen over haar en haar ontwikkeling onder het zadel.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:39

De enige die je wat verschuldigd bent, ben je zelf hoor! ;) Jij moet lol in het paardrijden houden en niet met angst/tegenzin met je paard aan het werk gaan. Ik vind het totaal geen schande als iemand bekent niet dat laatste beetje met een paard te hebben, ook al heb je het dier soms al jaren. En zeker niet als er angst bij komt kijken. Ik weet persoonlijk wat angst met je doen kan en ook ik heb de beslissing genomen voor een braver paard te gaan waar ik wel een klik mee had. En daar heb ik nog geen minuut spijt van gehad! Ik heb er zoveel plezier voor terug gekregen. Ik ga nu zonder angst en met veel plezier weer op pad en dat is wel eens anders geweest ;)

Ook al snap ik je tegenzin om haar te verkopen en er zit altijd in je achterhoofd: als ze maar goed terecht komt... Maar er zijn zoveel paardenliefhebbers waar ze het wel goed zou hebben! Meer als waar ze het niet goed heeft denk ik. En het zou zowel voor je paard als voor jou toch fantastisch zijn als je iemand vindt die wél een enorme klik met haar heeft en het helemaal ziet zitten? En ik weet zeker dat je zelf dan ook weer een paard vindt waar jij graag verder mee wil!

Je moet maar zo denken: als iedereen altijd een klik had met elk paard, zou er ook niets te koop zijn! Ik kon mijn paard ook kopen, doordat de vorige eigenaar geen toekomst in hun samen zag, terwijl ze écht wel gek met hem was! Maar nu zijn we allemaal gelukkig. Ik omdat ik zo'n fijn paard heb, hij omdat het samen zo klikt en we leuke dingen doen en de vorige eigenares, omdat hij een fijne plek heeft gevonden.

Zo kan het dus ook! Ik wens je veel succes met je beslissing! En onthou maar dat het geen schande is om toe te moeten geven dat je het niet ziet zitten! Ik vind het juist dapper!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:52

mijn moeder zei altijd: gooi geen oude schoenen weg voor je andere hebt.
dat is het zelfde met je paard, je weet nu wat je hebt en bij een ander paard kom je weer andere -punten tegen.
net wat iedereen hier al zegt ga eerst eens met je paard aan het werk en ik ben er al helemaal niet voor om haar direct naar een trainer te brengen, ze is pas 3 jaar oud dus ik zou eerst eens een half jaar grondwerk met haar gaan doen, leren dat ze op jou stemhulpen reageerd, dat ze weet wat jou lichaams taal is, leuke spelletjes met haar doen aan de longe, en als dat helemaal in orde is, vraag dan hulp van een trainer en maak haar samen met die trainer zadelmak.
breng je haar nu al naar een trainer zal ze waarschijnlijk alleen de taal van je trainer leren en moet je je eigen taal haar later bij gaan brengen.

grond werk is een van de belangrijkste werkjes bij het zadelmak maken en een werk die de eigenaar zelf het beste kan.
jij moet nog jaren met dit paard samenwerken, de trainer ziet haar misschien maar 3 maanden van haar leven, voor het zadelmak maken.
in de tijd van het grondwerk komt de band pas tot stand tussen ruiter en paard en verwacht nu niet dat na een paar dagen je paard als een schoothondje achter je aan loopt, nee voor een echte vertrouwens band gaan er echt weken overheen en dan zal je zien dat het paard op jou gaat vertrouwen en bij jou steun zoekt als het eng wordt.

het is gewoon een investering van tijd die je in je paard moet stoppen en een investering die je dagelijks moet herhalen, dus niet 1x in de week met je paard gaan longeren nee elke dag als dat mogelijk is.
maar je moet die tijd er wel in willen steken, wil je dat niet kan je wel besluiten om het paard te verkopen maar in je nieuwe paard zal je de zelfde tijd moeten steken om ook een vertrouwensband te krijgen, dus is het oneerlijk tegen je eigen paard nu.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 12:06

Bedankt voor jullie antwoorden...

Het is niet zo dat ik nog niks gedaan heb met haar.
We gaan wel wandelen aan de hand en zijn al bezig met grondwerk. Met en zonder hulp van een trainer.
Het is dus niet zo dat ik er nog geen tijd heb ingestoken.
Maar net door die dingen te gaan doen ben ik mij er bewuster van geworden dat die klik er niet is.
En zoals SusanW zegt, ik ben niet voorstander van verder te gaan met het trainen (erop te stappen dus) als er ergens die onrust en angst in mij zit.
Is zowel voor mij als voor haar een negatief punt.
Het plezier ontbreekt gewoon.
En daarom ben ik een beetje aan het twijfelen.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:22

Ook ik zeg: "houden"! Tuurlijk lonkt de makkelijkste weg... Maar juist van dit soort paarden leer je heel veel...
In ieder geval je angsten en onrust eens onder de loep te nemen... ;)
Als het nou een kreng van een dier was... Zelf heb ik ook wel eens half jankend, stampvoetend gebruld dat ik het ook allemaal niet meer wist en dat mijn vriendin hem maar moest overnemen...ik KON het niet! Gemeen is Moon NOOIT geweest.. en hij heeft me wel heel veel aan het denken gezet...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:27

Bij mijn eigen paard heb ik dus wel zelf het inrijden gedaan, maar onder begeleiding van een goede trainer. Uiteindelijk is dit voor mij en mijn paard dan ook een hele positieve ervaring geweest.
Ik ben door mijn angsten heen gekomen, en mijn paard is op een fijne rustige manier ingereden. En ik heb het ook nog eens op mijn eigen manier kunnen doen.
Ik heb er veel van geleerd, dat had ik dus nooit willen missen.

Wat ik me afvraag... weet je zeker dat de klik er niet is, of is het echt de angst die jou in de weg zit?
AprilRain schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden...

Het is niet zo dat ik nog niks gedaan heb met haar.
We gaan wel wandelen aan de hand en zijn al bezig met grondwerk. Met en zonder hulp van een trainer.
Het is dus niet zo dat ik er nog geen tijd heb ingestoken.
Maar net door die dingen te gaan doen ben ik mij er bewuster van geworden dat die klik er niet is.
En zoals SusanW zegt, ik ben niet voorstander van verder te gaan met het trainen (erop te stappen dus) als er ergens die onrust en angst in mij zit.
Is zowel voor mij als voor haar een negatief punt.
Het plezier ontbreekt gewoon.
En daarom ben ik een beetje aan het twijfelen.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 12:51

Nu ja toen ik met m'n ruin begon was het ook niet de makkelijkste... maar bij hem was de klik er gewoon wel en de schrik niet.
Skye is gewoon een pittige dame en zeker niet de minste. En ik heb gewoon ingezien dat ik nu vooral een rustig paardje zoek.
Met Shadow heb ik soms ook mijn handen vol hoor, maar ik weet hoe hij in elkaar zit. Dat weet ik van Skye ook en dus daarom dat ik twijfel of zij wel dat rustige aangename paardje zal worden waar ik in feite naar op zoek ben.

Ze is een uitdaging dat wel, en dat was Shadow ook maar gevoelsmatig klopt het gewoon deze keer niet.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:56

SusanW schreef:
De enige die je wat verschuldigd bent, ben je zelf hoor! ;) Jij moet lol in het paardrijden houden en niet met angst/tegenzin met je paard aan het werk gaan. Ik vind het totaal geen schande als iemand bekent niet dat laatste beetje met een paard te hebben, ook al heb je het dier soms al jaren. En zeker niet als er angst bij komt kijken. Ik weet persoonlijk wat angst met je doen kan en ook ik heb de beslissing genomen voor een braver paard te gaan waar ik wel een klik mee had. En daar heb ik nog geen minuut spijt van gehad! Ik heb er zoveel plezier voor terug gekregen. Ik ga nu zonder angst en met veel plezier weer op pad en dat is wel eens anders geweest ;)

Ik kan me hier helemaal bij aansluiten. :)
En daarbij verdiend je paardje toch ook iemand die voor de volle 100% voor haar wil gaan? ;)

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 13:08

Miryamk schreef:
SusanW schreef:

En daarbij verdiend je paardje toch ook iemand die voor de volle 100% voor haar wil gaan? ;)

dat is zeker zo!!!
Ze is een leuk paard en als ik haar zou verkopen zal het zeker met héél veel pijn in het hart zijn.
En vooral juist daarom is een keuze maken zo moeilijk
;(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:04

Miryamk schreef:
SusanW schreef:

Ben ik het ook helemaal mee eens.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:05

je quarter is bijna 4 nu (we tellen immers vanaf januari) en is nog niet onder het zadel. logisch dat ze een beetje lastig wordt. aan het werk zetten die hap!! waarschijnlijk wordt het een heel ander paardje.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 08:19

Vanavond ga ik het bespreken met een vriendin.
Zij doet niks liever dan met jonge paarden werken en telkens met goed resultaat.
Zo kunnen we samen aan de slag en hopelijk krijg ik zo wat meer vertrouwen in haar. Als ik merk dat ik dan nog geen goed gevoel krijg, kan ik alsnog een beslissing nemen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:52

Klinkt verstandig :j

Succes ermee :)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:47

Als het je angst is, krijg je dat hoogstwaarschijnlijk met een nieuw paard ook. Ieder paard gebeurt wel eens iets mee, schrikken in de bak of op de weg. Een sprintje trekken als je er net half naast hangt. Met je andere paard heb je dat waarschijnlijk al eens meegemaakt, dus je weet hoe hij reageert en dat je blijft zitten. Met dit paard niet. Maar als ze een fijn karakter heeft zou ik haar en zeker ook mezelf de kans gunnen om samen dingen mee te maken. Sommige mensen hebben gelijk een klik met een dier. Ikzelf niet, dat moet groeien en dat gebeurde meestal als het dier ziek was geweest en ik besefte dat ik toch wel heel gek met haar was...... Die had trouwens ook veel streken onderweg en ik heb voor mezelf toen besloten dat het of helemaal stoppen was of gewoon kiezen op elkaar en doorgaan (en toen viel het dus reuze mee).

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:13

Ik heb helemaal geen last meer van angst met mijn nieuwe paard, kan eindelijk eens genieten van mijn hobby ;) Angst is een lastig iets om grip op te krijgen. Je kan het voor jezelf wel verbergen maar niet voor je paard, die prikken daar dwars doorheen....
TS ik vind dat je een verstandig besluit hebt genomen, veel succes! Ik hoop dat jullie er samen uitkomen :)

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 08:28

Ik hoop ook dat het klikt
met haar heb ik nog niks meegemaakt hoor... met m'n ruin daarentegen :o
Maar ik gun ons de kans om toch te kijken of het wel wil lukken. Zo niet dan zie ik dan wel verder.

kimmylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:54

Jeetje, hoe vaak ik wel eens hetzelfde heb gedacht als jij :o

Ik heb mijn paardje nu al enige tijd, 6 jaar. In het eerste half jaar lag ik er meer naast, dan dat ik erop zat. Ik stond toen nog op een dressuur stal en was al berucht; "kijk uit, daar heb je dat meisje met die coole quarter" }>

Na het vinden van een goede trainer en heel veel geduld, verdriet en kalmerende druppels (voor mij ;) ) heb ik nu een super paard!!!! Het blijft een karakter, maar we hebben samen heel erg veel bereikt.

Het enige wat ik erover kan zeggen is; volg je eigen gevoel. Een band kan groeien, maar dan zal er wel veel overwonnen moeten worden. :(:)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:37

kimmylee schreef:
Jeetje, hoe vaak ik wel eens hetzelfde heb gedacht als jij :o

Ik heb mijn paardje nu al enige tijd, 6 jaar. In het eerste half jaar lag ik er meer naast, dan dat ik erop zat. Ik stond toen nog op een dressuur stal en was al berucht; "kijk uit, daar heb je dat meisje met die coole quarter" }>

Na het vinden van een goede trainer en heel veel geduld, verdriet en kalmerende druppels (voor mij ;) ) heb ik nu een super paard!!!! Het blijft een karakter, maar we hebben samen heel erg veel bereikt.

Het enige wat ik erover kan zeggen is; volg je eigen gevoel. Een band kan groeien, maar dan zal er wel veel overwonnen moeten worden. :(:)

wat ben ik blij dat je dit zegt.

ik heb er nu ook 4 keer naast gelegen en ben het helemaal zat.
vandaag ook rijden en mis ook helemaal de klik, maar wat ik vooral voel is angst. ik ben gewoon bang voor haar.
dit komt ook omdat ze veel bokt en heel hoog steigert.
verkopen kan ik niet over mijn hart verkrijgen, maar ik zit wel met mijn handen in mijn haar.

dit bericht steunt me wel, misschien dat er toch nog iets is, dat het toch nog goed kan komen tussen breeze en mij.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 20:42

Het doet idd goed om te weten dat we niet de enige zijn...
Ik hoop zoooo dat het gewoon goed komt!
Binnenkort gaat ze naar stal waar we elke dag even met haar aan het werk gaan.
Zo zullen we veel tijd samen door brengen (weg van m'n ruin) en merk ik hopelijk snel verandering.
Ze is toch m'n meisje dus weg doen ???
Toch maar liever niet