[WN] westernbegrippen uitgelegd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

westernbegrippen uitgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 05:23

Omdat het soms nogal lastig is betekenissen van bepaalde 'westernwoorden' te vinden hier een topic waarin iedereen ze kan verduidelijken.
Ik kom er zelf nl soms niet uit, en het is zo jammer om die leerzame boeken/dvd's niet volledig te begrijpen :) Dus weet je een bepaald woord bv: Yield = nageven dan zijn er vast medebokkers erg blij mee als je ze met ons wil delen. Ik iig wel :D

troi

Re: westernbegrippen uitgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 05:36

Ik ken redelijk wat engelse woorden dus wil ook wel mijn best doen om begrippen uit te leggen, als je dus iets niet weet zet hier maar neer.

Goed idee trouwens!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 05:54

Even een aantal gekopieerd uit het vorige topic, aangeleverd door de mede-bokkers (en soms een beetje aangevuld):

Walk is stap.
Jog is draf, gekenmerkt door een relatief laag tempo en hoge verzameling.
Een snellere draf wordt de trot genoemd.
Lope is galop, gekenmerkt door een relatief laag tempo en hoge verzameling.
Een snellere galop wordt de canter genoemd.

Check: Ophouding
Yield: Nageven
Sidepass = sidestep : zijwaarts
Pivot: Draai om voor- of achterhand
Backup: achterwaarts

Als ik iets verkeerd heb gekopieerd/aangevuld hoor ik het graag :o

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 05:56

Thanks Troi, ik was het ook van plan hier neer te zetten maar het is nog zo vroeg :O

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 06:01

verwijderd, was off topic :D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:15

Slidingstop: Halthouden vanuit de galop waarbij het paard beide achterbenen met een glijdende beweging onderbrengt en met de voorbenen door loopt.
Rollback: 180 graden draai om de achterhand, waarbij het paard maximaal 2 keer de grond mag raken en in hetzelfde spoor direct dient verder te galoperen
Spin: 360 graden draaiingen waarbij het paard zijn binnenachterbeen laat staan en de voorbenen voorlangs kruist.
Leadchange:galopwissel
Simple leadchange:galopwissel waarbij eerst terug naar de draf gevraagt wordt en binnen 3(?) passen moet worden aangegalopeerd in de goede galop.
Lope-over: Het in galop over balken etc gaan
Countercanter: contra-galop
Handgalop: Galop in de hunter waarbij je een verlichte zit moet tonen
Counter arc: met een tegengestelde stelling (BV naar buiten)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:37

Ik heb ook nog wel het eea maar heb vandaag drukke dag, dus gaat m vanmiddag niet worden. Misschien vanavond...

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:26

iemand die duidelijk kan uitleggen wat het verschil is tussen sidepass en halfpass?

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:39

Side pass is als het paard puur zijwaarts gaat. Hier zit geen voorwaartse beweging in in de vorm van naar voren gaan. Halfpass is voorwaarts zijwaarts met stelling en laterale buiging naar de kant waar je naar toe gaat.

@ miryamk: yield is meer dan nageven. Als je een legyield hebt, wil dat zeggen dat je paard voor de druk van je been aan de kant gaat. Hij geeft inderdaad op druk, maar dan van het been.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:50

troi schreef:
Even een aantal gekopieerd uit het vorige topic, aangeleverd door de mede-bokkers (en soms een beetje aangevuld):

Kleine verbetering ;)
Jog is idd een verzamelde draf, maar een snellere draf is een extended Jog (in de westernklasses). De Trot wordt alleen in de Engelse klasses gebruikt (Hunter ed). En de Canter is ook van de engelse klasse.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:43

Extended jog is een ruimere jog dus in principe niet sneller ;) Gewoon een hoger tempo gereden jog is een trot mijn inziens :j

Leuk topic trouwens!

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:51

Zeer handig dit topic :D
Zo wordt je weer wat wijzer.

Seabiscuit62

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:37

Wat een grappig en tevens vreemd topic.
Vreemd omdat elke westernruiter de *basis* begrippen hoort te kennen.
Grappig omdat nu al woorden voor meerdere uitleg vatbaar zijn.( en inderdaad meerdere betekenissen heeft)
Wordt het nu duidelijker nee! maar dat is dan weer grappig.

Seabiscuit62

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:55

Funnygirl schreef:
Side pass is als het paard puur zijwaarts gaat. Hier zit geen voorwaartse beweging in in de vorm van naar voren gaan. Halfpass is voorwaarts zijwaarts met stelling en laterale buiging naar de kant waar je naar toe gaat.

@ miryamk: yield is meer dan nageven. Als je een legyield hebt, wil dat zeggen dat je paard voor de druk van je been aan de kant gaat. Hij geeft inderdaad op druk, maar dan van het been.

Wat betreft de legyield komt je uitleg in de buurt,maar niet meer dan dat.
Wat betreft de sidepass en halfpass komen we weer in het grappige.

Sidepass als manoeuvre in bv een trailclass is inderdaad puur zijwaarts gaan
Sidepass in de training is weer iets anders.
De uitleg van de halfpass is maar voor de helft compleet

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:25

Zoals beloofd, nog wat toevoegingen mijner zijds. :D
NB. De omschrijvingen zijn zeer algemeen cq. summier en dekken niet de gehele lading van een onderdeel.

Onderdelen in de wedstrijdsport

Dressuurmatige onderdelen
Halter: exterieur van het paard wordt beoordeeld. Gelet wordt op bouw en rastypische kenmerken.

Showmanship at Halter: De vakmanschap van diegene die het paard showt wordt beoordeeld. Hierbij moet een een pattern (proef) uitgevoerd worden.

Western Pleasure: Ruiters rijden gezamenlijk in de arena en showen zowel op rechter- als linkerhand de typische westerngangen walk, jog and lope. Ook een Reverse (draai van 180 graden) en de backup (achterwaarts) wordt gevraagd. Ook een uitgestrekte gang kan gevraagd worden. Het paard moet showen dat hij een plezier is om te rijden; rustig gedrag vertonen en toch direct reageren op de (liefst onzichtbare) hulpen van de ruiter. Een break of gait (uit de gang vallen), te hoge snelheid, verkeerde gang, verzet van het paard of te hoge/lage halshouding wordt door de jury bestraft.

Western Horsemanship: De houding en de rijcapaciteiten van de ruiter worden beoordeeld. Het bestaat uit twee onderdelen. In het eerste gedeelte wordt de ruiter gevraagd een pattern (proef) te rijden (80% beoordeling). In het tweede gedeelte stappen alle combinaties op de hoefslag om een stuk Pleasure te laten zien (20% beoordeling).

Western riding: Afleggen van een proef op een voorgeschreven parcours, waarbij de vaardigheden van het paard beoordeeld worden. Het maken van vloeiende changementen wordt als zeer belangrijk gezien.

Trail: Betekent spoor in de vrije natuur. Men legt een parcours af dat uit verschillende obstakels bestaat die je ook tegen zou kunnen komen in de vrije natuur. De trail heeft een aantal verplichte hindernissen: het openen en sluiten van een hek, achterwaarts door een met balken gevormd parcours, het rijden over vier balken en een brug.

Reining: De ruiter moet laten zien dat hij de totale controle over elke beweging van het paard heeft. Het paard wordt beoordeeld op wendbaarheid, netheid, rust in combinatie met de snelheid. Er zijn 10 patters waaruit de jury kan kiezen. Deze bestaan uit Cirkels, changementen, backing up, stops, rollbacks, spins en hesitate (Wachten).

Hunter: Er wordt gereden in de Engelse jachtstijl. De beugels zijn vrij kort en de ruiter zit licht voorover. Er is een licht contact met de mond van het paard. Het geheel moet ontspannen overkomen en het paard moet lange, vlakke gangen hebben.

Hunterhack: Ook een Engels onderdeel. Er moet over twee hindernissen worden gesprongen (70% beoordeling). Als dit goed gaat moeten de combinaties gezamenlijk in de arena de walk, trot en canter laten zien.

Versatile Horse: Deze bestaat uit een combinatie van de dressuuronderdelen: western pleasure, western horsenmanship, western riding, trail en reining.

Pleasure Driving: Het paard moet zich aangespannen zo natuurlijk mogelijk bewegen. de combinaties komen tegelijkertijd binnen, allemaal in dezelfde rijrichting. De bewegingen van het paard tellen voor 80%, de overige 20% zijn voor de bouw en de conditie van het paard.

Werken met vee
Cutting: Het afscheiden van een rund uit de kudde. Cutting paarden moeten cowsense (gevoel voor het vee) en een groot atletisch vermogen hebben. Bij cutting moet de ruiter een koe kiezen uit de kudde die in de ring gebracht is. Als de ruiter dit bepaald heeft, moet de combinatie de koe zo dicht mogelijk naar het midden van de arena drijven. De combinatie krijgt hulp van 4 anderen: 2 Turnback man, deze houden de koe in het midden van de arena en 2 Herd Holders, die ervoor zorgen dat de kudde bij elkaar blijft aan de korte zijde van de arena. de proef duurt 150 sec. Het paard moet zelfstandig kunnen werken.

Working Cowhorse: Het bestaat uit twee onderdelen: dry work (zonder vee), betaande uit een reiningproef, en fence work (het werk met vee).

Teampenning: Wordt zoals de naam aangeeft gespeeld in teamverband. Een team van drie combinaties moet uit een kudde kalveren drie dieren naar de andere zijde van de arena drijven en ze daar in een penning (omheinde ruimte) drijven. Dit moet binnen 90 sec. gebeuren.

Snelheidsspelen
Barrel Race: Drie barrels (tonnen) worden volgens vaste afstanden in een driehoek geplaatst. De deelnemer mag zelf weten of hij In Amerika meestal een zij!) aan de linker- of rechterkant van het eerste vat begint. De bedoeling is dat hij een cirkel om elke barrel rijdt. De snelste tijd wint.

Pole Bending: Het paard wordt op snelheid en wendbaarheid getest. Het betekent letterlijk buigen om een paal. Er staan 6 palen op een rechte oijn. Met een vliegende start gaan de deelnemers naar de laatste paal om vervolgens in slalom om de andere palen terug te komen. Dan nogmaals een slalom naar de laatste paal en in een rechte lijn naar de finish. ook hier wint de combinatie met de snelste tijd.
Laatst bijgewerkt door YildizArabs op 24-10-09 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:14

rina schreef:
troi schreef:

Kleine verbetering ;)
Jog is idd een verzamelde draf, maar een snellere draf is een extended Jog (in de westernklasses). De Trot wordt alleen in de Engelse klasses gebruikt (Hunter ed). En de Canter is ook van de engelse klasse.

Ik kan het mis hebben,maar ik heb altijd geleerd dat de Trot is dat het paard niet alleen sneller gaat maar ook meer strekt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:57

Trot is een ruime, vlakke draf, langzame beweging en weinig tot geen knie actie.

Yield is mijns inziens gewoon wijken :+

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:51

HumbleTalent schreef:
Leadchange:galopwissel
Simple leadchange:galopwissel waarbij eerst terug naar de draf gevraagt wordt en binnen 3(?) passen moet worden aangegalopeerd in de goede galop.

Mag je bij de simple leadchange eigenlijk ook gewoon changeren zonder terug naar draf te gaan? Of moet je terug naar draf?

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:25

Seabiscuit62 schreef:
Funnygirl schreef:

Wat betreft de legyield komt je uitleg in de buurt,maar niet meer dan dat.
Wat betreft de sidepass en halfpass komen we weer in het grappige.

Sidepass als manoeuvre in bv een trailclass is inderdaad puur zijwaarts gaan
Sidepass in de training is weer iets anders.
De uitleg van de halfpass is maar voor de helft compleet

Okee ik wil graag leren. Dus graag hier nadere uitleg over. En nu niet weer zeggen dat het niet meer grappig is, want voor grappige topics ga ik wel ergens anders heen.
Hoe bedoel je bv dat side pass bij training anders is als bij de trailklass?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:50

En wat is de complete uitleg van een halfpass dan volgens jou seabiscuit?

Gabon: als er een simpele leadchange gevraagd wordt in een horsemanship proef, mag je geen flying leadchange laten zien.
Als er om een lead change gevraagd wordt, dan mag je zelf bepalen of je hem simple of flying doet.
Als er een flying lead change gevraagd wordt, dan moet je hem flying doen. Als je dit niet kunt en een simpele leadchange doet, dan krijg je puntenaftrek :j

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:58

Een reverse is een 180 graden van hand veranderen, maar hoeveel ruimte mag je daar eigenlijk voor nemen. Zijn daar ook regels voor?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:07

afhankelijk van de gang waarin de reverse wordt gevraagd. (en hoe je wilt compenseren in ruimte in de bak, dus inhouden of afsnijden)

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:10

MissFreubel schreef:
Een reverse is een 180 graden van hand veranderen, maar hoeveel ruimte mag je daar eigenlijk voor nemen. Zijn daar ook regels voor?

Wat ik weet zijn hier geen regels voor de ruimte. Het ene paard kan dit makkelijker als het andere. Het is wel zaak dat je in hetzelfde tempo en ritme blijft gaan als er op dat moment gevraagd wordt. BV als je gewoon in walk gaat, dan moet je de reverse niet langzamer of sneller gaan doen.
Je geeft aan dat het een 180 graden van hand veranderen is. Informeer je niet naar een rollback? vraagt zij heel voorzichtig.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:15

Nee hoor Funny, echter wordt "reverse" zo uitgelegd. Alszijnde een draai van 180 graden om van hand te veranderen. Dat is natuurlijk een ruim begrip, omdat je dat inderdaad heel kort kan doen, zodat het bijna een turn wordt, maar als je de reverse over de x-as van de bak doet, kan ik me voorstellen dat dit ook niet de bedoeling is. Vandaar mijn vraag of daar misschien regels voor zijn.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:32

wat begon als een interessant topic is geeindigd in moddergooien. dit vind ik jammer.
een aantal begrippen werden duidelijk uitgelegd, tot iemand zei dat het maar half uitgelegd was.. en inderdaad, wat is het verschil van trainen in een showarena en trainingsarena.. (misschien een beetje vreemd omschreven)
zoals je het thuis oefent, wil je het op de wedstrijd toch ook geven? dus waarom zou een sidepass en halfpass dan opeens 2 andere dingen zijn?