[WN] cowboy imago

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diandra

cowboy imago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 10:46

Rij sinds een jaar nu western na jaren Engels te hebben gereden.
Heet valt mij alleen op dat wanneer je verteld dat je Western rijdt, je vaak te horen krijgt."oh dat is dat cowboy gedoe, en jullie lopen dan zeker allemaal met een cowboyhoed op.
Niets is minder waar maar hoe gaan we hiermee om?

diandra

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:49

ik zeg altijd, ja ik kan idd mijn pizza snijden met mijn sporen :+

Niets van aantrekken joh ;)

ShadowPizza

Re: cowboy imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:50

:= Rare mensen heb je soms :) En een wit paard is ook áltijd het paard van sinterklaas! :) En een zwarte met witte ster op t hoofd is ook Áltijd black beauty! :j

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:52

Goh in het begin kon ik mij daar echt druk om maken, nu laat ik het maar. Als ik zie dat de mensen echt geïnteresseerd zijn in die andere tak van de paardensport, probeer ik het wel uit te leggen. En ja ik ken toch genoeg westernruiters die ook in alledag met ruitenhemd, boots en/of hoed lopen, dus daar kan ik niet op ingaan ;) .
Maar mensen die geen benul hebben van paardensport, daar zeg ik soms zelf tegen "zoals in de films" :D , dan hebben ze tenminste een héél klein idee :D . Laat ze voor de rest maar denken dat ik al schietend achter een postkoets zit in de woestijn :D .

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:31

Zo heb ik ooit eens geinformeerd bij een pensionstalling. Was een serieuze info aanvraag omdat we wilden verhuizen. In de adv stond expliciet dat ze GEEN westernruiters wilde.

Daar kan ik me iets bij voorstellen omdat de meeste western-noobs bij western alleen maar denken aan de spins, de stops, etc. En niet elke bak is daarop ingesteld zeg maar.
Ik dus een mail gestuurd waarom niet en dat ik serieuze interesse had. En dat ik dus geen reinig rij.

Krijg ik serieus als antwoord dat ze geen westernruiters willen omdat die gaten in de omheining schieten met hun pistool! Nou vraag ik je, wil je dan een bedrijf runnen of niet!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:43

@Buitenzorg _O- _O- _O- :') OMG niet te filmen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:43

diandra schreef:
Niets is minder waar maar hoe gaan we hiermee om

Aan de coyotes voeren!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:45

Mijn dochter rijd nu drie jaar western na 8 jaar "engels" en deze reactie krijgen wij ook vaak. In het begin probeerde we dan uit te leggen wat western rijden was, maar meestal begrepen ze het niet. Nu zeg ik kom maar eens kijken naar onze paint en naar een training van mijn dochter en dan begrijpen de meeste snel wat het verschil is tussen de twee manieren van paardrijden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:46

Omg die is wel heel erg :=

Ik werd eens aangesproken toen ik met mijn pony naar een vriendin op concours ging kijken, dat lag namelijk op mijn buitenrij route. Toen kwam er een meneer naar me toe en die begon meteen van: "Ja, gedraag je he, ik houd je in de gaten." Ik stond gewoon netjes stil om naar de proef te kijken en was dus erg verbaasd, dus ik vroeg waarom hij zo deed. En toen antwoordde hij dus dat die westernruiters alleen maar hard crossen enz. Die zal wel iets teveel westerns hebben gekeken :roll:

Edit: Op zulke dommigheid ga ik dus niet in. Maar als ik merk dat er andere vooroordelen zijn van mensen die wel open staan voor iets anders dan leg ik gewoon uit hoe het werkelijk zit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:48

Ik denk dat mensen wat meer openstaan als je het woord "western" vermijdt, en zegt dat je Amerikaanse Dressuur rijdt :D. Ik krijg ipv vooroordelen dan alleen maar vragen van mensen die oprecht geinteresseert zijn wat Amerikaanse Dressuur nu eigenlijk inhoudt :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-09-09 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:49

Ach... als je verteld dat je paardrijdt, beginnen ze ook over Anky van Grunsven.... Dat is pas erg....
(die durft niet eens buiten te rijden!)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:51

ach, gewoon maar laten

ik zit net bij een rijvereniging(hele mooie bak dicht bij huis, dus erg prettig voor de winter)
het eerste was ook dat ik wel in engels gerij moest komen
inmiddels vinden ze alles wel goed, waren volgens mij ook wat bang dat het recreatie cowboytje spelen was maar nu ze zien dat ik serieus rij maakt het al niks meer uit

bij engelse ruiters kun je ook beter spreken van amerikaanse dressuur als over western, die naam werkt gewoon verkeerd
die belgen hebben dat nog niet zo verkeerd bedacht
aangezien niemand weet wat amerikaanse dressuur is houden ze of hun mond of ze vragen geintresseerd verder

cassidy precies!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:52

oh wat erg Buitenzorg _O- _O- _O-

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:59

Veel mensen weten ook echt niet wat het inhoudt en het is moeilijk uitleggen. Heb wel eens een demo gegeven samen met JP een aantal jaren geleden op de manege waar ik vroeger altijd sprong en dressuurde met mijn paarden en daar kreeg ik veel waardering.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:17

Ach die "wat de boer niet kent ..." mentaliteit hoort gewoon bij, helaas. Gewoon je niks van aan trekken en je ding doen. Mensen die echt geïnteresseerd zijn gaan je van zelf serieuze vragen stellen. De "waar is je koe" "waar is je lasso" "wij hebben ook zo'n zadel voor aan de muur" "dan doe je zeker ook aan dat line dansen" en de "maar wij hebben wedstrijden", vragen stellers kun je het beste negeren. Uitleggen is dan pure tijds verspilling.

De enige van de domme opmerkingen waar ik soms nog wel op in ga is de opmerking dat je als western ruiter zo vreemd gekleed gaat.
9 van de 10 keer is dat dan iemand die voor je staat in spijkerbroek en shirt of blouse. Het enige wat ik dan doe is ze zo opvallend mogelijk van boven naar beneden bekijken en dan vervolgens vragen waarom hij of zij , als het zo vreemd is, er dan dagelijks in rond loopt! _O- _O-
Vaak zie je ze dan naar zichzelf kijken en zijn ze dan meteen stil hihihihihi.
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 14-09-09 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:24

ik laat ze dan GOEDE filmpjes zien op youtube ofzo van wat het is.
ik vind het erg vervelend dat men denkt dat western beetje vrijetijdsrijden is met een makkelijk zadel en 'zo'n lekkere lange teugel'.
daar heb ik meer problemen mee

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:29

adrienne net alsof dat pinquinpakje zo normaal is :))

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:39

Cassidy schreef:
zegt dat je Amerikaanse Dressuur rijdt :D.

Dat is een goeie, die hou ik er in :j

Margee schreef:
]Ach... als je verteld dat je paardrijdt, beginnen ze ook over Anky van Grunsven.... Dat is pas erg....
(die durft niet eens buiten te rijden!)

Ken je haar dan persoonlijk?

Ik hou altijd mijn mond en lach vriendelijk, soms leg ik het uit en soms haal ik mijn schouders op.
Moet eerlijk bekennen dat ik afgelopen weekend op het Horse Event de mensen het ook niet kwalijk kan nemen als je de presentatie van Hi5 ziet. :n
Dan zie je alleen weer reining. Het publiek wordt aangezet tot een soort idioot joelen en fluiten en "jeah" roepen (wat de presentator zich ook teveel keer liet ontvallen :( )

Nee, hoe kun je dan verwachten dat leken het ooit serieus gaan nemen ;(
Laatst bijgewerkt door Vera op 14-09-09 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:41

spatter schreef:
adrienne net alsof dat pinquinpakje zo normaal is :))

Precies!!!!!! Maar blijkbaar hebben ze dat zelf niet eens door. :D

Ik heb die opmerking wel eens gehad van iemand die totaal in jeans gekleed voor me stond. Ik heb toen alleen gezegt "ach wat is gek, jij hoeft je niet eens om te kleden, je hoeft alleen nog een hoed op zetten en je kunt zo mee doen aan een wedstrijd". Het is dan echt zo geweldig de uitdrukking op die gezichten als ze zichzelf bekijken en dan tot de conclusie komen dat ze echt wel een enorm domme opmerking hebben gemaakt. _O- _O-

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:41

quarterH schreef:
ik vind het erg vervelend dat men denkt dat western beetje vrijetijdsrijden is met een makkelijk zadel en 'zo'n lekkere lange teugel'.

En iedereen rijd natuurlijk met de meest gruwelijke bitten, want een normaal trensje hoort niet bij western...
En de welbefaamde sporen natuurlijk, ze kennen alleen de variant van 8 cm doorsneden en 4 cm prikkers volgens mij... iets met een klein wieltje is gelijke wannabe-dressuur...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:46

Ik heb er eigenlijk nooit zo veel last van terwijl ik toch in een best traditioneel paardengebied woon (Veluwe) . Misschien heb ik niet zo goed opgelet :D .

Die van Buitenzorg is wel HEEL erg zeg :=

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:53

Vera schreef:

he-le-maal mee eens.

Over Horseevent gesproken, wat was dat voor demo en van wie?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:58

Bloempjeh schreef:
quarterH schreef:

En iedereen rijd natuurlijk met de meest gruwelijke bitten, want een normaal trensje hoort niet bij western...
En de welbefaamde sporen natuurlijk, ze kennen alleen de variant van 8 cm doorsneden en 4 cm prikkers volgens mij... iets met een klein wieltje is gelijke wannabe-dressuur...

wij bedoelen volgens mij 2 hele verschillende varianten hoor.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:59

Ja aan de "yihaa's" kan ik me ook verschrikkelijk ergeren. Ik krijg altijd een soort plaatsvervangende schaamte als men dat roept...

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:12

Romkabouter schreef:
Vera schreef:

he-le-maal mee eens.

Over Horseevent gesproken, wat was dat voor demo en van wie?

Dat was een reining demo door Ed Gosen, Westex, HumbleTalent en Martine (de vrouw van Westex)