[WN] Westernrijden auteur Inge Koenis & Marit de Vries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SilverSan

Westernrijden auteur Inge Koenis & Marit de Vries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 12:10

Hallo,

Heeft iemand al dit boek gelezen? En wat vond je er van?

Westernrijden

Auteur: Inge Koenis & Marit de Vries

bol.com prijs = 29,95

Groetjes Sandra

quarterH

Re: Westernrijden auteur Inge Koenis & Marit de Vries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:26

heb je foto? namen zeggen me helemaal niks.
voor een echt goed boek moet je imo een amerikaanse nemen...

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:52

Nee, geen foto, maar wel de url ;) http://www.bol.com/nl/p/boeken/westernrijden/1001004006522060/index.html

Mijn engels is niet helemaal optimaal, vandaar dat ik eht eerste boek in het Nederlands zoek. Ik heb eerder al eens om goede boeken gevraagd en goede tips gekregen, maar ik heb nog een kortingsbon van Bol.com liggen die bijna verloopt, vandaar...

Groetjes Sandra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:58

Titel zegt me niets. Heb je die van Antje Holtappel al?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:17

@Pienb, dan ben ik nu wel benieuwd naar wat jij wel een goed boek vind voor bv basis/ allround? :)
(beginnerniveau, maar wel wat van Western weten verder)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:27

Ken t boek niet.
Wat ik een goed relatief NIEUW boek vind (Antje Holtappel is goed, maar relatief oud,wat overigens mi niet afdoet aan de kwaliteit!); is 'World Class Reining', ISBN 978-0-911647-78-5 geschreven door o.a. Shawm Florida en Craig Schersal.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:20

als ik naar de foto op de voorkant kijk is mijn eerste reactie niet positief....

ik heb verschillende usa boeken, ook sommigen via bol.com. maar dan wat specifieker.
heb ze even erbij gepakt:

Horseman's scrapbook van Randy Steffen --> geweldig boek met allemaal oude cowboy truucjes (bv een lastig veulen paar dagen vastbinden aan een ezel :-))

The American Quarter Horse van Steven D Price --> ook super boek algemeen over het ras, stamboek, voeding enz.

Problem Solving (Marty Martens) eerlijk gezegt nog niet echt gelezen maar volgens mij wel leuk boek is onderdeel van western horseman reeks

Western Horsemanship van Richard Shrake deze is volgens mij redelijk basis (ook over tack, opzadelen ed). wel al wat ouder maar wel vanuit 100% western geschreven (kan trouwens weg als iemand interesse heeft!)

Western practice lessons van Charlene Strickland echt oefeningen zoals backup, wissel, travers ed. niet heel basis dus

Western Training (Hardy Oelke, duits) basis en oud. (mag ook weg als iemand interesse heeft)

en Al Dunning: the ultimate level of horsemanship. meer over het leven van Al. wel erg mooi boek.

nou, deze heb ik dus.
ik heb de basis nooit uit een boek geleerd dus weet niet precies welke goed zou zijn.
maar eentje met barrle race op de voorkant...

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:03

Bedankt voor de tips! Ik zal eens zien hoe ik mijn bol.com tegoedje ga gebruiken ;)

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:24

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:28

ik dacht dat engels niet ging?

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:37

Nee, dat klopt, :oo heb je helemaal gelijk in, maar ik vrees dat ik er niet onderuit kom. Ik bestel ook maar een woordenboek mee....

Maar gezien ik toch graag een westernboek koop om me te verdiepen in de western, en dan ook met het oog op het omscholen van mezelf en het inrijden van mijn paardje, dan is er in de Nederlandse lectuur al weinig meer te vinden als ik jullie goed begrijp? Ik ben ook al op zoek naar een goede instructeur, maar gelukkig heb ik daar ruim de tijd voor, want over 10 maanden is Owen 4 en dan wil ik pas echt gaan rijden. Naar een instructeur die me af en toe les kan geven met het grondwerk ben ik iets harder op zoek, maar gelukkig kan je dat ook in Engelse stijl zoeken, dus dat is iets makkelijker. Maar omdat ik pas hier woon ken ik nog niet veel paardenmensen en is het dus moeilijker om iemand te vinden met goede referenties. Maar goed, dat is een heel andere discussie, nu een leuk boek vinden voor de paar minuten voordat ik slapen ga :+ En ik ben een echte boekenfreak, dus die van Antje Holtappel komt er ook nog wel. Ben bijna jarig en tot voor kort wist ik nooit wat te vragen, maar sinds ik mijn eigen paardje heb, heb ik ineens een hele verlanglijst :=

Groetjes Sandra

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:02

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:25

Die van Antje staat hier trouwens ook gewoon in de bieb. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:28

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:38

is dit een westernboek?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:39

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:43

haha ja dat volgde ik nog :-) maar volgens mij zoekt TS westernboeken en grondwerk volgens western principes is toch echt anders dan volgens engelse principes vandaar de vraag..

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:48

Eigenlijk zou ik de titel aan moeten passen want het gaat ondertussen al over heel veel boeken, hi hi hi! Is Engels en "Westerns" grondwerk ook erg verschillend dan? Ik zoek iets waaruit ik wat "woordelijke en beeldelijke" ondersteuning kan krijgen, naast natuurlijk goede instructie. Maar dan kan ik er op mijn gemakje weer wat van leren, overdenken en daarna over vragen bij instructie/stalgenoten e.d.... Leert makkelijker als je op verschillende manieren informatie binnen kan krijgen...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:01

Ik heb pienb net een pb gestuurd, waarin volgens haar het verschil in grondwerk lag tussen bijde disciplines...
Wilde niet in jouw topic gaan lopen rommelen...
Maar nu roep je het zelf al... :D

Je kunt Berdien trouwens een pb sturen, als je de titel graag wil veranderen. :)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:09

toevallig heb ik het boek gisteren gezien, staan wat bekenden in van de wedstrijden, heb nog niet gelezen verder

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:15

het is imo de hele mentaliteit, manier van.
in dat boek zie ik bv veel moeilijk gedoe met bitten hulpteugels, 26 (nou ja ik kan goed overdrijven) lijnen enz.
dat zie je bij de westernmanier niet.
deze gaat meer uit van 'laat het het paard zelf uitzoeken'.

ik zie het in alles de hele manier van 'omgaan met' waar grondwerk een onderdeel van is.
wat je bv bij western ziet maar ik nog nooit bij engels heb gezien (en ja tuurlijk zijn er uitzonderingen)
- whoa en je paard los laten staan
- kijk naar een goede showmanship en de manier hoe de paarden aan de hand rustig gehoorzamen
- paard naar 1 kant uitbinden aan zadel en loslaten. laat hem zelf maar uitzoeken wat hij moet doen om het comfortabel te maken voor zichzelf
- lastig veulen paar dagen vast bindne aan een ezel (die is echt wel sterker en koppiger, veulen zal moeten toegeven zonder dat jij als mens de confrontatie aan hoeft te gaan)
- sacking out
- bij reining: nooit je paard aanpakken op X en daar spins oefenen. X moet een punt van rust zijn voor het paard en een area waar ie graag heen wilt (engelsruiters oefenen juist op dat punt waar ie het later moet doen)
- heeft je paard goed werk geleverd? laat hem lekker 10 minuten in de arena staan rusten. stilstaan = rust en = fijn (ken weinig engelspaarden die lekker relaxed 10 minuten blijven stil staan met teugels op de nek en ruiter erop die relaxed zit te kletsen ofzo)

enz enz enz enz enz enz
ik hoor dat ik met deze voorbeelden een beetje een beeld heb kunnen geven van waar voor mij verschillen in zitten in de hele - stijl met paarden omgaan' verschillen tussen engels en western.
en nee deze zijn niet speficiek voor grondwerk maar daar zit dit ook in imo

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:20

Pienb schreef:
het is imo de hele mentaliteit, manier van.
in dat boek zie ik bv veel moeilijk gedoe met bitten hulpteugels, 26 (nou ja ik kan goed overdrijven) lijnen enz.
dat zie je bij de westernmanier niet.
deze gaat meer uit van 'laat het het paard zelf uitzoeken'.

ik zie het in alles de hele manier van 'omgaan met' waar grondwerk een onderdeel van is.
wat je bv bij western ziet maar ik nog nooit bij engels heb gezien (en ja tuurlijk zijn er uitzonderingen)
- whoa en je paard los laten staan
- kijk naar een goede showmanship en de manier hoe de paarden aan de hand rustig gehoorzamen
- paard naar 1 kant uitbinden aan zadel en loslaten. laat hem zelf maar uitzoeken wat hij moet doen om het comfortabel te maken voor zichzelf
- lastig veulen paar dagen vast bindne aan een ezel (die is echt wel sterker en koppiger, veulen zal moeten toegeven zonder dat jij als mens de confrontatie aan hoeft te gaan)
- sacking out
- bij reining: nooit je paard aanpakken op X en daar spins oefenen. X moet een punt van rust zijn voor het paard en een area waar ie graag heen wilt (engelsruiters oefenen juist op dat punt waar ie het later moet doen)
- heeft je paard goed werk geleverd? laat hem lekker 10 minuten in de arena staan rusten. stilstaan = rust en = fijn (ken weinig engelspaarden die lekker relaxed 10 minuten blijven stil staan met teugels op de nek en ruiter erop die relaxed zit te kletsen ofzo)

enz enz enz enz enz enz
ik hoor dat ik met deze voorbeelden een beetje een beeld heb kunnen geven van waar voor mij verschillen in zitten in de hele - stijl met paarden omgaan' verschillen tussen engels en western.
en nee deze zijn niet speficiek voor grondwerk maar daar zit dit ook in imo

Dit vind ik dan wel weer een hele interessante discussie...

Imo zit er weinig tot geen verschil in grondwerk, bestaat er geen 'Westerngrondwerk', op een paar rituelen na (maar van lang niet alle ben ik fan...). (Dat opbinden bv, dat heb ik nog nooit gehoord van een dressuurruiter...)

De basis blijft hetzelfde: wijken voor druk.

Ik denk wel dat er verschil is in wat voor werk je doet, als je echt aan het gymnasticeren bent dan kan ik me voorstellen dat je net wat andere dingen uitkiest om op verder te trainen... Maar het zou niets uit mogen maken imo...

Maar nu krijgen we weer zo een Engels/Western discussie... :7

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:32

@pienb, het is wel duidelijk dat je niet heel veel verstand van engels rijden hebt ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:48

Grondwerk is grondwerk, of je er nu met engelse outfit of westernoutfit naast staat. Alleen wordt grondwerk vaak verward met longeren en aan de hand mee laten lopen. Het gaat zoveel verder dan dat!

Wil je een boek met veel foto's, kan ik je het boek van Clinton Anderson aanbevelen.
En daar wordt hetzelfde grondwerk met een dresuurpaard en met een westernpaard gedaan. Tekst is goed te doen als je het Engels niet zo machtig bent.

http://www.amazon.com/Clinton-Andersons ... 1570762848

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:22

rom: klopt, ik heb (gelukkig) niet lang in het engelse vertoeft voor ik het westernlicht zag :-) maar dat zijn de ervaringen die ik heb met engels van verschillende maneges/stallen waar ik ben geweest door de jaren heen.
en wat ik zie op toernooien, lees hier op bokt en merk in alle levels.

cassidy: ga je me nu vertellen dat het enige verschil tussen western en engels de pakjes zijn? he oliebol, had ik dat eerder geweten.......

voor mij (en dat kan voor jou wellicht anders zijn....) zijn er veeeel meer verschillen dan de uitrustig, niet alleen bij het rijden.