[WN] [rt] hoe meer voor t been krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

[rt] hoe meer voor t been krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 17:04

hallo.

mijn paard(je) is nu sinds half maart onder het zadel en alles gaat helemaal toppie, ik heb alleen 1 klein probleempje.
ik volg les dus daar zou ik het ook kunnen vragen, maar probeer het ook even hier.

mijn paard reageert heel slecht voor t been.
voorwaarts is niet een probleem en links gaat ook wel, maar rechts kan ik af en toe schoppen wat ik wil, maar haar oor beweegt niet eens.
heeft iemand een manier om dr meer voor t been (dus het wijken voor druk) te krijgen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:27

mijne heeft hetzelfde probleem-superbraaf, maar zo voorwaarts als een w.c.-rolletje :roll: ~~}>
zweepje helpt ook niet veel.
buiten is ze voorwaarts zat, in de bak niet vooruit te branden. niet met longeren, niet met rijden.verder gezond, alleen superlui...
dus ik ga dit ff volgen!

thillie

Re: [rt] hoe meer voor t been krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:53

rijdt jij met sporen?
wat wij wel deden was dat als ze niet reageren op die druk het spoor er een beetje tegenaan drukken het dan omhoog rollen.
moet je natuurlijk wel sporen met wieletjes hebben.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:10

Het is vooral belangrijk dat je heel consequent bent. Als je paard niet reageert op been, kun je hem een klein tikje achter je kuit geven met een zweepje. Desnoods een harder tikje als het zachte tikje niet helpt. Net zolang tot je reactie krijgt.

Maar als je 1 of 2 keer toestaat dat ze niet reageer op je been, dan kun je weer van voor af aan beginnen. Je moet hierin heel consequent blijven.

Ik heb nog nooit een paard gereden die op die manier niet aan het been kwam.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:15

Ach daar weet ik alles van heb eens een hele dikke haflinger gehad niet vooruit te trappen zelfs met sporen ongevoelig toen met ik net als wat Xono zegt heel consequent met 2 zwepen iedere hand 1 als hij niet reageerde een tik. later kon ik hem op alle wedstrijden zonder spoor rijden op lichte druk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:00

Niet met sporen gaan rijden op zo'n paard gelijk.

Beginnen met vragen (normale beendruk), geen reactie, duidelijker been, nog geen reactie tikje.. en dan net zolang doortikken (en ik bedoel niet meppen) tot je reactie krijgt, dan direct belonen met stem, kriebeltje of zo. Dit heel consequent herhalen.

Pas als je paard wel aan het been is sporen gebruiken. Sporen zijn niet voor voorwaarts prikken. Het effect is uiteindelijk juist niet wat je wilt bereiken als je zo sporen gebruikt.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:56

vooruit is het probleem niet. dat wil ze wel. ik bedoel meer in de wendingen en zo. tijdens het uitstappen ben ik wat basisdingen aan het doen, zoals sturen met alleen been, dan wil ze makkelijk naar links, niet naar rechts.. loopt ze zo tegen de bakrand aan. ze negeert mijn been volledig. gevolg is dat ik dr steeds meer op teugels begin te rijden en dat wil ik niet.

nee ik heb geen sporen. dan gooit ze me er af. ze is pas 2 maand onder het zadel zeg.
ik denk, misschien heeft iemand hier tips om ze respect voor t been te krijgen.
zweepjes ben ik ook een beetje argwanend voor, dat ze nog wel eens wil bokken en schoppen naar t zweepje. (been) naar been schopt ze nu niet meer, maar soms krijgt ze wel eens teugel, en daar bokt en schopt ze wel naar.
meppen doe ik niet aan anya, dus gelukkig had ik het goed begrepen. :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:00

Die van mij is ook van nature niet voorwaarts. Op een zweepje krijg ik een bokje, maar dan geef ik nog wel een tikje en hij doet dat niet altijd.
Wat ik wel weet is dat ik zelf heel ongelijk rijd, zowel met mijn zit, benen als handen. Heel lastig, want ik weet het, maar daardoor heeft mijn ony ook best 2 verschillende kanten. Ik probeer me er echt op te concentreren. Misschien kun je er iets mee. Ik mis echt spiegels bijv als niemand het tegen je kan zeggen, maar let er erg op.
Misschien kan je hier wat mee?

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:04

oke heb er denk ik overheen gelezen dat het om een jong paard gaat sorry foutje.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:06

Mijn ervaring (twee van nature luie paarden) is als ze niet lekker een wending inlopen, dat ze om te beginnen al niet voorwaarts zijn. En jonge paarden zijn zeker met bochtenwerk niet altijd voorwaarts. Dus met een jong lui paard ga ik niet eerder een wending proberen dan dat het gevoel van voorwaarts er is. Als je dan een wending wilt op alleen been en er wordt genegeerd, dan stuur ik meer dan het gevraagde door met de teugel. Dan weer los en opnieuw proberen.

En bokje is nog een tikje. Dan nog een bokje, is nog steeds een tikje inderdaad.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 22:39

ik ben op zich niet bang voor haar bokjes... hoewel ze behoorlijk hoog kunnen zijn en scheef naar buiten. ze zijn wel uit te zitten.
dat laatste kan ik wel meer doen.
lesgeefmens zei ook dat ik mijn been, naar haar idee, te weinig aan legde, ook in de wendingen. voor mijn gevoel had ik ze er wel aan. zij zei dat breeze er aan moest wennen dat benen er aan niet persee sneller betekende.
ik ben nu dus wel veeeeel meer met been aan het rijden, maar soms krijg ik zo weinig reactie.. dat terwijl ze een vlieg kan voelen zitten.
lui is ze zeker niet. eerder over enthousiast.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:44

Heel erg op je houding gaan letten, want ze voelen idd een vlieg zitten, dus elke andere ligging van je been voelen ze ook.

Ik zou ook meer vooruit rijden en als je moeilijke kant op wend, heel tevreden zijn bij de minste reactie en stoppen. Elke keer iets meer weer. Maar let goed op jezelf daarbij. Is ook belangrijk dat zij het op de goede hulpen gaat doen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 22:52

je hebt helemaal gelijk. ik hoor ook wel 1000 x per les, vooruit kijken en zitten. dus aan mij is ook nog genoeg te sleutelen. gelukkig maar.
ik wil het wel graag goed doen.

ik rij dr altijd zoveel mogelijk voorwaarts, maar dat is niet heel erg moeilijk. terug nemen is moeilijker.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 00:02

Inderdaad: concequent is het belangrijkste hier.
Wat ik in usa heb geleerd op een zeer taaie merrie:
Als ze echt niet teageerd ' bumpen' (dus echt hak en ' schoppen' ). Reageerd ze niet (voldoende)?
Bv bij niet reageren op rechterbeen: hoofd naar rechts pakken (strak, buitenteugel los, kan met hand aan knop voor extra houvast) en dan echt flink met je rechterbeen bumpen tot je een echte reactie krijgt (met achterhand rondlopen) als je niet genoeg kracht in je been hebt kun je teugel over kont erbij pakken (doordat ze voren naar een kant is kan ze niet echt weg of bokken).
Als dit niet werkt ben je of niet concequent genoeg geweest of je hebt genoegen genomen met te weinig reactie.

Dit doe je uiteraard dan zonder sporen zodat je ook flink kunt bumpen met je benen.

Dus je blijft door bumpen en harder tot er een duidelijke reactie komt, pas dan stop je en weer recht laten lopen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 06:32

Wodan had dit eerst ook.
Ik reed altijd zonder sporen, altijd, vond het niet ok om een jong paard met sporen te gaan rijden.
MAar toen ik rijtechnisch niet meer vooruit kwam omdat hij tegen mijn been inkwam/aanduwde heb ik besloten sporen te gaan gebruiken.
Het werkt, hij buigt nu beter, en geeft reactie.
Wel moet ik nu opletten dat ikzelf idd consequent blijf en niet ga pompen, maar ook dat leren we.

Dus misschien toch een klein spoortje omdoen en bij geen reactie zelf heftiger reageren.
Als het goed is leren alle paarden dan dat het niet leuk is en zullen gaan luisteren.
Met een spoortje kun je dan net wat meer doorprikken dan alleen met je been.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 08:17

Paintless met tempo lopen is niet het zelfde als voorwaarts. Voorwaarts is dat ze weg willen voor je been.
Maar als ik het zo lees is de 'rem' ook nog niet helemaal in orde. Als de dat niet eerst consequent oplost, dan gaat het bochtenwerk ook niet lukken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:32

dit paardje is pas 3 maanden onder het zadel dus dat is wel heel belangrijk om mee te nemen

persoonlijk zou ik eerst eens testen hoe gemakkelijk hij naar rechts loopt aan de hand
wijkt hij dan wel op druk van je prikkende vinger of negeert hij je dan ook
punt is om uit te zoeken waarom hij niet reageert
negeert hij je been
is hij stijf aan die kant
durft hij het niet omdat hij nog niet genoeg balans heeft(dan doet hij het wel aan de hand gewoon)

pas als je dat weet kun je aan het probleem gaan werken

het feit dat hij wel op je been reageert op andere momenten geeft aan dan hij wel wil reageren dus die zou ik uitsluiten

bedenk dat een niet lekker zittend zadel ook kan zorgen voor een slechte reactie
verder is ieder paard in meer of mindere maten links of rechts
let eens op als hij in de stal draait , is dat altijd dezelfde kant op of draait hij net zo makkelijk linksom als rechtsom
is je paard echt links dan zal jij hem soepel en sterk moeten maken op rechts en daar zou ik mee beginnen aan de hand
met longeren, dubbele lijnen, trailwerk kun je met hem aan de slag

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:38

ik heb nog even je foto topic bekeken waar je er voor het eerst op gaat
ik zou proberen op te stappen met een opstapje want wat heel onprettig is voor een paard is een zadel rechtduwen nadat je bent opgestapt
er komt dan heel veel wringende kracht op de rugspieren en voor een jonkie is dat helemaal niet fijn
ook strak aansingelen kan zorgen voor minder soepel lopen, ikzelf rij graag met een westip omdat die veert

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 10:07

ik stap al veel sneller op en het zadel schuift allang niet meer. dat was omdat ik begon te twijfelen en bleef hangen. nu stap ik er zo op en schuift het zadel niet meer.

mijn merrie is een linkspoot, dus haar rechterkant is zo wie zo stijver.

aan de hand wijkt ze wel voor druk, al is het alleen wanneer mevrouw daar zin in heeft.
dubbele lijnen doet ze heel goed. zo soepel als maar mogelijk is.

stoppen uit de galop doet ze met een landingsbaan, verder stopt ze op mijn zit, niet op mijn handen. die leg ik neer als ik wil stoppen.

euh..

een hoop leuke tips, die ik wel mee kan nemen.
ik weet dat ze jong is, veel moet leren, maar ze leert ook mega snel. ik merk nu al dat ze zoiets heeft van: dit ken ik al, iets nieuws graag.... dus ik probeer haar zoveel mogelijk uitdagingen te geven als in mijn mars liggen.
maar ook mijn creativiteit is een keer op.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 10:18

oke, die westip is het proberen waard. ik heb nu neopreen. ik vind het zelf een lekker singeltje, maar zo'n westip lijkt me ook wel handig.
eens kijken waar ik zo een kopen kan... tnx voor de tip spatter +:)+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:20

Justwestern heeft er een, staat ook in dit topic

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 10:30

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:14

nee die andere eerder in het topic

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:17

Keep it clear and simple. Make it easy to learn, and easy for you to use.
Allow no compromises. If you lay your leg on him and he does not move,
push harder and roll your spur on his ribs a little if necessary. Its alright to
use your spur, most people wear them, and a lot don’t know how to use
them.
Lyle Jackson

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:31

MidnightPSan schreef:
Keep it clear and simple. Make it easy to learn, and easy for you to use.
Allow no compromises. If you lay your leg on him and he does not move,
push harder and roll your spur on his ribs a little if necessary. Its alright to
use your spur, most people wear them, and a lot don’t know how to use
them.

Lyle Jackson

dik gedrukt toch wel het belangrijkste van dit stukje!

alle paarden zijn 'van nature' voorwaarts!!! Het zijn vluchtdieren rennen zit in hun aard!!! Het is alleen wel zo dat de ene wat sneller tot vluchtgedrag te porren is dan de ander en dta zullen we dan maar lui noemen?

Dit is echter een ruiterprobleem! Of een mens probleem, bij de vraag. mijn paard is niet voor been, is het antwoord eigenlijk: De mens is niet consequent en duidelijk genoeg. En met duidelijk bedoel ik niet harder.
Gelukkig zijn paarden heel erg vergevings gezind en don't hold a grudge als wij mensen wat langer nodig hebben met dingen leren.
Als wij mensen maar leren... mijn paard doet dit niet = wat doe ik fout?

Ik sluit me dus aan bij Xono's tip voor zowel reactie op been bij buigen als reactie op been voorwaarts. ik tip er ook nog even een grondwerkles bij, je kunt namelijk ook buiging en voorwaarts vragen op de grond. duidelijk vragen en op tijd loslaten is de clue, iets wat ik zelf ook teh hard way heb moeten leren en nog steeds niet volledig beheers.

P.s bumpen is in mijn optiek NIET met de hak. Het is het laten vallen van een ontspannen been bij een onafhankelijke zit in een ritmische beweging, geen klemmen dus, geen hak erin en met ene opbouw van lichtjes naar zwaarder bij geen reactie. een goede ruiter kan bumpen zonder zijn sporen te gebruiken en dus sporen dragen voor de fine-tuning.