[WN] Hoe is het mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thillie

Hoe is het mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 23:35

Hallo allemaal,

Sorry maar ik moet dit even van mij af schrijven.
Ik rijdt nu ongeveer 2 jaar western.
Eerst heb ik ergens gereden maar die zijn er jammer en helaas mee op gehouden.
Dus ja ik had echt zoiets van oke en wat moet ik nu omdat hier in friesland heel erg
weinig western is.
Toen kreeg ik een paardje aangeboden waar ik bijrijder van werdt 2 weken terug.
Dus ja ik natuurlijk hartstikke blij.
Het ging heel erg goed kreeg allemaal mail van de eigenaresse met allemaal info over zijn
bloedlijn ed. En ze vondt zelf ook dat het goed klikte tussen het paardje en mij.

Vorige week kreeg ik mail van haar met de vraag of ik het leuk vindt om officiele
wedstijden met hem te starten nou daar zeg je natuurlijk geen nee op dat is toch iets wat
ik heel erg graag wil maar daar tot nu toe nog niet de gelegenheid voor heb gehad.

Volgende week is er een onderlinge wedstrijd op stal en mocht daar ook van haar wel op hem
starten dus vandaag een trail oefendag op stal gehad en wat wel heel erg goed ging ondanks dat
het toch echt een reining paardje is maar goed oefening baart kunst.
Het was toch de bedoeling dat ik pas in ongeveer november de wedstrijden in zou gaan.
Nou dus ik helemaal blij dat het toch heel goed ging vandaag.
De eigenaresse was er zelf ook en het was hartsikke leuk enzo. de box nog even uitgemest.

Dus ik ben naar huis gegaan helemaal enthousiast. En vanmiddag nog naar een feest geweest
wat hartstikke gezellig was.

Kom ik net thuis dacht ik ga even mijn mail checken en toen kreeg ik dus een mail van de eigenaresse
Met erin dat ze dus toch geen bijrijder wil en dat ze het paardje voor haar alleen wil.
En dat ze al 35 jaar heeft gewacht om een eigen paard aan te schaffen.
Maar dat ze toch overstag ging omdat een paar mij hadden zien rijden en mij aanprezen voor haar.
Maar nu wil ze het ineen niet meer want het voelt voor haar niet goed."

En er staat nog het een en ander in dat ze bijvoorbeeld al nachten wakker ligt en er over nadenkt.
Oh ja en dat ik dus zelf maar mijn spullen uit haar kast moet komen halen, en dat komt op mij neer dat ze
mij niet onder ogen wil komen.

Nou daar schrik ik toch van. Ik ben gewoon kwaad dat ze het mij niet recht in mijn gezicht heeft durven te vertellen.
Jullie kunnen lezen dat ze ergens in de 30 a 40 is nou dan ben je volgens mij niet op een volwassen manier bezig door het
via mail te vertellen.
Ik ben zo verschrikkelijk kwaad gewoon puur om het feit dat ze mij eerst helemaal lekker heeft zitten te maken met van alles en nog wat en dan krijg je dit.
Ik weet ook dat niet iedereen het eens is met een bijrijder wel of niet maar ik denk dan had het even 2 weken eerder bedacht.

Nou sorry maar ik moest dit even kwijt.
Heb al lekker zitten te janken maar van je af praten of schrijven helpt toch ook wel.

Groetjes,
Laatst bijgewerkt door thillie op 25-05-09 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Re: Hoe is het mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:50

Misschien kun je je post aanpassen zodat je het mailtje niet letterlijk hebt overgenomen, dus enkel de strekking van de mail? Volgens mij is het openbaar maken van mails namelijk niet toegestaan :)

Verder kan ik je enkel sterkte wensen, ik vind het idd absoluut niet netjes. Als ze al twijfelde had ze dat gewoon direct moeten aangeven, en je al helemaal niet lekker moeten maken met loze beloftes.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 23:54

Oke ja dat kan ik doen idd wist even niet hoe ik het anders moest doen.

Maar in ieder geval bedankt. En ik heb ook een heele leuke boze mail terug gestuurd wat zij kan kan ik ook.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:07

Als je nog een leuk bijrijdpaardje wil hebben heb ik er ook nog wel 1 hoor! mag je ook wel wedstrijden mee rijden. als het een beetje klikt. als je interesse hebt moet je maar even een pbtje sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:35

Onvolwassen mensen heb je overal.
Dit is één van de nadelen van bijrijder zijn; je kunt om de stomste redenen "aan de kant gezet" worden.
Maar wel l*llig voor je.
Hopelijk kunnen Emma en jij wat voor elkaar betekenen, dat zou mooi zijn!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:59

Tja, bij bijrijdpaarden moeten je stomweg geluk hebben. Ik hoop voor je dat je wel een leuke treft!

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:01

wat ontzettend vervelend voor je! ik herken precies wat je schrijft en ik ben om die reden ook tot de conclusie gekomen dat ik niet meer ga bijrijden..ik hecht me teveel en te snel en ben op die manier al flink gekwetst (ook door mijn eigen schuld hoor..ben niet heilig :o )
ik ben dan nu ook hard aan het rekenen en alle voor en tegen aan het afwegen (en mijn echtgenoot aan het overtuigen --> dat is nog de moeilijkste taak in deze :( )
Maar als ik het voor elkaar kan krijgen dan komt er gewoon weer één van mezelf...

maar daar heb jij natuurlijk geen boodschap aan :o wens je veel sterkte om dit rot stukje door te komen en laat je niet kisten en zeker niet verlagen tot boze mailwisselingen want achteraf kost je dat veel meer negatieve energie en dat is zonde!

liefs

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:57

Je zou trouwens kunnen overwegen een advertentie hier te zetten. Heb ik een jaar geleden ook gedaan en kreeg 3 reacties (!), bij de eerste ben ik gaan kijken en daar rijdt ik nu al bijna een jaar en heb het super naar mijn zin! In welke regio zoek je eigenlijk?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:02

tjah, dat is het nadeel van bijrijder zijn. Imo ben je als eigenaar niet verplicht om je bijrijder aan te houden als het niet goed voelt. Juist niet :) Daarom zou ik het altijd over een proeftijd hebben. Gewoon een maand kijken of het klikt en tussentijds beide bepalen of je ermee door wilt. :)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:04

Jeetje wat een narigheid!! Echt vervelend voor je!!

Heb zelf het omgekeerde meegemaakt: ik ben eigenaar en had een bijrijdster. Die belde gewoon ineens op dat ze niet meer kwam. Net voor kerst, in een lekkere drukke periode dus waarin ik behoorlijk op haar rekende.... (en zij was ook al in de 30, dus geen puber-kuren van een 14 jarig meisje....)

Jammer dat Friesland niet bij Rotterdam in de buurt ligt ;) !! Succes met verder zoeken!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:35

thillie schreef:
Hallo allemaal,

Sorry maar ik moet dit even van mij af schrijven.
Ik rijdt nu ongeveer 2 jaar western.
Eerst heb ik ergens gereden maar die zijn er jammer en helaas mee op gehouden.
Dus ja ik had echt zoiets van oke en wat moet ik nu omdat hier in friesland heel erg
weinig western is.
Toen kreeg ik een paardje aangeboden waar ik bijrijder van werdt 2 weken terug.
Dus ja ik natuurlijk hartstikke blij.
Het ging heel erg goed kreeg allemaal mail van de eigenaresse met allemaal info over zijn
bloedlijn ed. En ze vondt zelf ook dat het goed klikte tussen het paardje en mij.

Vorige week kreeg ik mail van haar met de vraag of ik het leuk vindt om officiele
wedstijden met hem te starten nou daar zeg je natuurlijk geen nee op dat is toch iets wat
ik heel erg graag wil maar daar tot nu toe nog niet de gelegenheid voor heb gehad.

Volgende week is er een onderlinge wedstrijd op stal en mocht daar ook van haar wel op hem
starten dus vandaag een trail oefendag op stal gehad en wat wel heel erg goed ging ondanks dat
het toch echt een reining paardje is maar goed oefening baart kunst.
Het was toch de bedoeling dat ik pas in ongeveer november de wedstrijden in zou gaan.
Nou dus ik helemaal blij dat het toch heel goed ging vandaag.
De eigenaresse was er zelf ook en het was hartsikke leuk enzo. de box nog even uitgemest.

Dus ik ben naar huis gegaan helemaal enthousiast. En vanmiddag nog naar een feest geweest
wat hartstikke gezellig was.

Kom ik net thuis dacht ik ga even mijn mail checken en toen kreeg ik dus een mail van de eigenaresse
Met erin dat ze dus toch geen bijrijder wil en dat ze het paardje voor haar alleen wil.
En dat ze al 35 jaar heeft gewacht om een eigen paard aan te schaffen.
Maar dat ze toch overstag ging omdat een paar mij hadden zien rijden en mij aanprezen voor haar.
Maar nu wil ze het ineen niet meer want het voelt voor haar niet goed."

En er staat nog het een en ander in dat ze bijvoorbeeld al nachten wakker ligt en er over nadenkt.
Oh ja en dat ik dus zelf maar mijn spullen uit haar kast moet komen halen, en dat komt op mij neer dat ze
mij niet onder ogen wil komen.

Nou daar schrik ik toch van. Ik ben gewoon kwaad dat ze het mij niet recht in mijn gezicht heeft durven te vertellen.
Jullie kunnen lezen dat ze ergens in de 30 a 40 is nou dan ben je volgens mij niet op een volwassen manier bezig door het
via mail te vertellen.
Ik ben zo verschrikkelijk kwaad gewoon puur om het feit dat ze mij eerst helemaal lekker heeft zitten te maken met van alles en nog wat en dan krijg je dit.
Ik weet ook dat niet iedereen het eens is met een bijrijder wel of niet maar ik denk dan had het even 2 weken eerder bedacht.

Nou sorry maar ik moest dit even kwijt.
Heb al lekker zitten te janken maar van je af praten of schrijven helpt toch ook wel.

Groetjes,

ik heb dat ook gehad met 2 dames... en dan wel helemaal vol lof van je zijn toekomstgerichte dingen met je bespreken want ze zijn zo blij met je en dan laten ze 4 uur smerig werk doen omdat ze het niet bijgehouden hebben of een paard dat echt HEEL lang niet gepoets is geworden dus je bent daar ook heeeeel lang mee bezig en vervolgens erna hoef je niet meer te komen
ja sorry ik voel me dan toch gebruikt hoor..dit heb ik ook op een hondenkennel mee gemaakt, die hebben me een 2 weken gebruikt voor hun werk toen er geen stagere's waren wat niet eens de bedoeling was ik zou er heen gaan dan 2 x ofzo ff kijken hoe en wat en dan zou ik alleen af en toe int weekend komen als ze op show gingen zodat ik dr was voor de andere honden, hun helemaal blij want ik was zo zelfstandig en deed t zo goed terwijl mensen van stage na 3 maanden nog steeds niet het hoe en wat wisten en elke keer moet ik maar weer nog 1 laatste dagje komen nou ik dus nog 4x een laatste dagje gegaan GRATIS HE!!!! en dan een volle werkdag!!!! en toen had ik echt zoiets van ja hallo!!!!!!!! ik kwam voor op de dieren te passen niet een volle vrijwillige baan! best jammer...en een fokkerij belt me alleen als hun paarden weer echt smerig zijn dat ze me nodig hebben.... ook daar heb ik geen zin meer in!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:44

Dat is wel sneu voor je hoor, maar in Friesland is best veel western, beetje afhankelijk van waar je woont in FRL ;)

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:12

rebeltje schreef:
tjah, dat is het nadeel van bijrijder zijn. Imo ben je als eigenaar niet verplicht om je bijrijder aan te houden als het niet goed voelt. Juist niet :) Daarom zou ik het altijd over een proeftijd hebben. Gewoon een maand kijken of het klikt en tussentijds beide bepalen of je ermee door wilt. :)

nou ze heeft al 1 reactie :D k wil graag iemand die er helemaal voor gaat, en dan mag je van mij ook vanalles doen met haar wat je leuk vind, en vind het leuk voor mijn paardje, want aandacht en rijden vind ze geweldig en ik heb er nu nog een Quarter bij dus genoeg te doen.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 12:59

ik ga straks alles even beantwoorden

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:07

EmmaK schreef:
rebeltje schreef:

nou ze heeft al 1 reactie :D k wil graag iemand die er helemaal voor gaat, en dan mag je van mij ook vanalles doen met haar wat je leuk vind, en vind het leuk voor mijn paardje, want aandacht en rijden vind ze geweldig en ik heb er nu nog een Quarter bij dus genoeg te doen.

Het kan allemaal heel leuk en aardig bedoeld zijn. En zowel eigenaar als bijrijder kunnen prima mensen zijn. Maar het hoeft niet altijd te klikken, en daar kom je imo ook niet naar 1 a 2 keer achter. Daarom zou ik niet al beginnen met beloven van 'je mag straks wedstrijden rijden' of 'in de zomer kan je naar buiten'. Eerst maar kijken hoe het voor alledrie de partijen bevalt :)

Daarbij is het volgens mij zowel voor bijrijder als eigenaar lastig om een goede combi te vormen/vinden :) Wat voor de een het ideale paard is, is dat voor de ander niet. Dat geldt ook voor de bijrijder. :)

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:24

En ook een eigenaar kan in het begin iets te enthousiast zijn en na een tijdje denken wat stom dat ik dat beloofd heb, vergissen is menselijk.
Laatst bijgewerkt door coydog op 25-05-09 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:25

ik heb goede en slechte ervaringen met het bijrijden van paarden. In het geval van de goede had de eigenaar na een half jaartje tot jaar toch weer veel zin om zelf te gaan rijden en mocht ik wieberen (maar dan gingen we wel goed uit elkaar want tja, het is toch hun paard, hun beslissing en dat kan ik best begrijpen)
In geval van de slechte ervaringen bleek na een aantal weken/maanden dat de eigenaar het niet zo goed trok dat een ander zijn/haar paard reed en dat we vooruitgang boekten ook (ik ben van nature nogal fanatiek en neem meestal les) en dan eindigde het heel naar, bijv. in zo'n mailtje/sms waarin te kennen werd gegeven dat ik niet eens afscheid meer mocht nemen.

Ik heb geleerd erg voorzichtig om te gaan met de betreffende eigenaren en die vooral niet voor het hoofd te stoten ("kijk eens hoe goed het gaat" wordt nogal eens opgevat als "kijk eens hoeveel beter ik met jouw paard kan opschieten dan jij") en uit jouw verhaal maak ik op dat dat hier gebeurd is. Dat ze je niet persoonlijk durft te benaderen is nogal symptomatisch voor dat soort eigenaren.

Mijn tip: probeer je niet teveel aan een paard te hechten en reken ook vooral nergens op als je gaat bijrijden. Maak heldere afspraken en zet die liefst op papier zodat die later niet zomaar kunnen worden teruggedraaid.

Ik leas nu naar alle tevredenheid een paardje en daar is voor mij de sores mee opgelost, maar helaas is dat niet voor iedereen een optie.

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:30

@rebeltje..daar heb je natuurlijk ook gelijk in..als eigenaar heb je natuurlijk alle recht om te bepalen wie je wel of niet bij c.q. op je paard laat..
maar wat ik vooral proef uit het verhaal van thillie is de manier waarop het gegaan is..en dat is ook waar ik tegen aan gelopen ben..
het gaat niet om het feit dat iemand besluit dat het toch niet klikt, dat is een ieders goed recht maar het feit dat eerst de wereld beloofd word en dan wordt je gewoon afgescheept zeg maar..dat voelt niet goed..en als ik even voor mezelf mag spreken, ik voelde me erg gekwetst. :?
En ik kan me voorstellen dat als je het omgekeerde treft en je bijrijder laat je van het een op het andere moment vallen, dan word je daar ook niet blij van...

maar goed..dat is mijn mening ;)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:01

Dat snap ik. Ik bedoel ook te zeggen dat het veel moeite en nog veel meer geluk kost om een bijrijdpaard/bijrijder te vinden waarmee het klikt. Zo zijn er van beide kanten verhalen. De eigenaresse kan zich ook schamen en het daarom maar via de mail doen.

Ik heb het van de andere kant wel meegemaakt. Mensen die plannen hadden, geweldig konden rijden. En dan of niet komen opdagen, na 1x rijden en koffie ed wat anders vinden (goedkoper/luxer, stel je voor dat je moet mesten) of na 2 passen afstappen omdat ze in hun broek schijten. Of je krijgt een mailtje met de 'eisen' van een potentiele bijrijder. Op een gegeven moment vroeg ik me af of er wel iemand was die het gewoon 'leuk' vond om een paard te verzorgen.

Ik snap wel dat iemand er moeite mee heeft haar paard door een ander te laten doen. Na een paar mislukte pogingen heb ik haar altijd zelf gedaan, bij toeval verzorgt nu eenmaal in de week een meisje mijn merrie. En nog steeds heb ik daar moeite mee, dit heb ik haar ook verteld :) Wat niet wil zeggen dat ik haar niet vertrouw oid, ik weet zeker dat mijn paard die dag genoeg aandacht en beweging krijgt. Maar ach, het is nou eenmaal mijn dame :o ;)

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 14:34

Romkabouter schreef:
Dat is wel sneu voor je hoor, maar in Friesland is best veel western, beetje afhankelijk van waar je woont in FRL ;)

Ik woon vlakbij leeuwarden, ik heb eerst geleasd in beetgumermolen en daarna ben ik bij haar gekomen.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 14:36

coydog schreef:
En ook een eigenaar kan in het begin iets te enthousiast zijn en na een tijdje denken wat stom dat ik dat beloofd heb, vergissen is menselijk.

Ja daar heb je gelijk in vergissen is ook menselijk. Maar gewoon de manier waarop dat vindt ik niet leuk, door het via een mail te doen.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 14:39

woods schreef:
ik heb goede en slechte ervaringen met het bijrijden van paarden. In het geval van de goede had de eigenaar na een half jaartje tot jaar toch weer veel zin om zelf te gaan rijden en mocht ik wieberen (maar dan gingen we wel goed uit elkaar want tja, het is toch hun paard, hun beslissing en dat kan ik best begrijpen)
In geval van de slechte ervaringen bleek na een aantal weken/maanden dat de eigenaar het niet zo goed trok dat een ander zijn/haar paard reed en dat we vooruitgang boekten ook (ik ben van nature nogal fanatiek en neem meestal les) en dan eindigde het heel naar, bijv. in zo'n mailtje/sms waarin te kennen werd gegeven dat ik niet eens afscheid meer mocht nemen.

Ik heb geleerd erg voorzichtig om te gaan met de betreffende eigenaren en die vooral niet voor het hoofd te stoten ("kijk eens hoe goed het gaat" wordt nogal eens opgevat als "kijk eens hoeveel beter ik met jouw paard kan opschieten dan jij") en uit jouw verhaal maak ik op dat dat hier gebeurd is. Dat ze je niet persoonlijk durft te benaderen is nogal symptomatisch voor dat soort eigenaren.

Mijn tip: probeer je niet teveel aan een paard te hechten en reken ook vooral nergens op als je gaat bijrijden. Maak heldere afspraken en zet die liefst op papier zodat die later niet zomaar kunnen worden teruggedraaid.

Ik leas nu naar alle tevredenheid een paardje en daar is voor mij de sores mee opgelost, maar helaas is dat niet voor iedereen een optie.

Ja ik heb ook idd het idee dat ze daar bang voor is geworden omdat ze zelf nog maar net 2 maanden western rijdt en het een paardje is die zelf nog veel moet leren en dat ik toch al wat meer ervaring daarin heb dan haar.
En ik kon ook wel merken dat ik consequenter met hem omging in het rijden dan haar dus ik kreeg in die paar keer dat ik heb gereden al meer voor elkaar dan haar.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 14:49

Barramundi schreef:
Jeetje wat een narigheid!! Echt vervelend voor je!!

Heb zelf het omgekeerde meegemaakt: ik ben eigenaar en had een bijrijdster. Die belde gewoon ineens op dat ze niet meer kwam. Net voor kerst, in een lekkere drukke periode dus waarin ik behoorlijk op haar rekende.... (en zij was ook al in de 30, dus geen puber-kuren van een 14 jarig meisje....)

Jammer dat Friesland niet bij Rotterdam in de buurt ligt ;) !! Succes met verder zoeken!

Oh ja lekker is dat ja.
Ja jammer dat ik niet in de buurt van rotterdam woon.
En dank je wel.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 14:52

het is idd de manier waarop het is gegaan had ze het gewoon tegen mij gezegd als ik er was dan had ik mischien heel anders gereageerd.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:11

Hey Thillie

Het komt wel weer goed
Wie weet wat er nog te regelen is

Greets Backup