[WN] Wat zouden jullie doen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Backup

Wat zouden jullie doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 07:46

Ik ben nu een paar maanden bezeig met het beleren van een jonge merrie
Nu is mijn vraag aan jullie ?

Zetten jullie een jong paard een tijdje weg op het land ?
Zo ja waarom ?
Zo nee waarom ?

en wat wil je er dan minimaal ingereden hebben ?????????

MidnightPSan

Re: Wat zouden jullie doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:12

Hoe jong? meestal voor -achter uit links en rechts af en een beetje whoa.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:21

Ligt inderdaad aan de leeftijd. Gewoon 3 versnellingen, een stuur en een rem :) Als het paard jong is en nog heel erg puppie is (ook al is hij of zij 3), dan kan het zomaar zijn dat ik na het grootste werk stop om ze weer weg te zetten :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:24

Inderdaad, hoe jong is de merrie?
Ben zelf bezig met mijn 3 jarige merrie zadelmak te maken, maar omdat ze nog zo jong is geef ik dr alle tijd. Ze heeft nu 3x het zadel op gehad en met paar mnd wil ik er voor het eerst even op gaan zitten en paar pasjes in stap laten lopen.
Voor de rest doen we lekker veel grondwerk (lees: max 2x per week á la Parelli) om elkaar zo goed mogelijk te kunnen vertrouwen.
Pas volgend jaar rond de zomer wil ik t echte rijden gaan oppakken, maar de eerste maanden ook niet meer dan hoogstens 2x per week. Heb geen zin in een versleten dier over 15 jaar en dat wil ik dr ook niet aandoen, dus we doen t daarom lekker rustig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:31

Nee, ik doe het niet. Ik zorg dat het paard er aan toe is als ik begin, en dat ik het niet overbelast. Dan vind ik een langere vakantie niet nodig. Wat ik wel doe, maar dat doe ik ook met de oudere paarden, is af en toe een korte vakantie.
Verder heb ik goede begeleiding, waaronder door een osteopaat. Dat vind ik bij jonge paarden 'extra belangrijk'.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:14

Lekker op de wei zettten en er af en toe uithalen om "wat te doen"... waarom zou je het niet kunnen combineren? Zo blijft het leuk voor jullie allebei...
Of ben ik nu te simpel aan het denken???

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:23

jonge paarden van 3½ tot 4 jaar beginnen we in februari met longeren, hangen en als ze er aan toe zijn even zitten.
daarna gaan ze van mei tot eind oktober de wei op om na te denken over wat ze geleerd hebben en dan pakken we ze in oktober weer op waar we uitgescheden zijn en rijden ze verder door.
als we ze "klaar hebben voor verkoop" moeten ze minimaal stap, draf, galop en achterwaarts goed onder de knie hebben en als het even kan zijwaarts.
jonge paarden gaan we pas wanneer alles bevestigd is leren glijden en spinnen maar ook dan pas wanneer we zeker weten dat het beendergestel goed vast zit en volgroeit is.
paarden van 4 wil ik nog geen meters leren glijden.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:05

ik kijk of het paardje er aan toe is, dan leer ik dr stap draf galop, maar ik zet ze niet een half jaar weg. mijn paardje vind het leuk om te werken en wordt mega sjaggie als ze een tijd lang niets mag doen. daar doe ik haar dus geen plezier mee.
ik rij gewoon rustig aan, geen overbelasting en laat er met regelmaat een week tussen zitten.
t is maar wat je zelf wil, en wat je paard aangeeft. als het paard zijn hoofd vol zit merk je dat wel, dan zet je ze even weg om na te denken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:17

XoNo schreef:
Ligt inderdaad aan de leeftijd. Gewoon 3 versnellingen, een stuur en een rem :) Als het paard jong is en nog heel erg puppie is (ook al is hij of zij 3), dan kan het zomaar zijn dat ik na het grootste werk stop om ze weer weg te zetten :)

Een jong puppie laat ik gewoon nog een poosje staan. Ga ik niet opzitten. Of hooguit wat grondwerkdingetjes, vast wennen aan zadel e.d.

Als ik eenmaal besluit dat inrijden gaat gebeuren (Wiz was ruim 3) dan pak ik het gewoon rustig op. 3 -4 keer per week is genoeg in het begin.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:30

Waarom dan wel grondwerk en zadelmak maken en niet een stukje rijden. Stap/draf/galop hebben ze binnen een weekje onder de knie. In principe kan een dergelijk paard met anderhalve week klaar zijn om vervolgens weer vakantie te vieren :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:39

Omdat ik vind dat rijden meer belasting oplevert. Een paard dat een gewicht moet dragen van pakweg 80 - 100 kg (met zadel) moet zich anders dragen dan onbelast. Ik vind dat dat net teveel kan zijn. Bovendien heb ik helemaal geen haast doorgaans.

En als je Wiz had gezien toen hij 3 jaar oud was.. dan had je je ook achter je oren gekrabt of hij wel toe was aan een ruiter. Grondwerk bedoel ik niet longeren. Ik bedoel dan schriktraining, over zeiltjes lopen, door water, stukkie wandelen over de weg. Dat soort dingen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:08

Ja inderdaad, om die reden rij ik nu ook nog niet op mijn dier Anya. Hoe snel ze dat ook onder de knie zal hebben en hoe braaf ze ook zal zijn, ik vind haar nu nog gewoon te jong. 3 jaar vind ik echt te jong om al op te gaan rijden.
Vandaar met een paar maanden wel even op en af stappen, maar verder nog niet.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 12:35

Laten we er nu met zn alle voor zorgen dat dit topic niet weer gaat ontaarden in wel of niet een jong paard rijden !!!!!!

Ik vraag puur om advies om haar wel of niet op het land te zetten en wat daar de voordelen of nadelen van zijn *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:40

Er zijn geen nadelen. Wat je ze al meegegeven hebt aan kennis en ervaring vergeten ze niet zo snel.
En voordeel is altijd dat je het lichaam rust geeft. En het koppie, voor als het paard nog wat "jong in de kop" is.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:05

@Backup: Waarom wil je training eigenlijk onderbreken? Jullie waren toch zo lekker (rustig & gestaag) op gang? Het kan trouwens IMO geen kwaad en het paard zal het eerder geleerde vast niet vergeten ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:46

Backup, die luna die ik reed was 2 jarige toen ze 3 maanden is ingereden ( stap, draf, galop, whoa en sturen) vervolgens heeft ze bijna 6 maanden gestaan. Dit paardje heeft dat echt goed gedaan! Ik merkte dat ze daarna zo graag wilde leren.
En het grote voordeel vond ik dat je dan eigenlijk meteen verder kon gaan met de moeilijkere dingen (verzamelen, kop omlaag, wijken ed) omdat de basis er echt in zit.
Als je blijft doorgaan is het moeilijk omeen grens te hebben erin.

Daarbij; als je stilzet en daarna weer oppakt weet je ook pas zeker wat er wel en niet echt in zit. Als je door blijft gaan kom je er eigenlijk nooit achter.

Stilzetten hoeft niet meteen maanden te zijn he maar kan ook 2/3 weken, dat is afhankelijk van de volwassenheid van het paardje

xNienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:48

Ik heb de paarden meestal voordie tijd in de wei. Maar als ze echt hard hebben gewerkt doe ik ze ook nog wel even een beloning om ff te kunnen uitrusten. *D

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:52

@nienke... dat is niet wat er bedoelt word met de vraag ;)

Ik geef jong spul ook wel wat rust tussendoor. Vaak merk je dat het kwartje beter valt als je ze niet elke dag rijd. Dat hoeft niet weken te zijn, maar gewoon een paar dagen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:05

In het land zetten kan prima hoor. Wiz heeft door andere noodzaak (bijna dood-ervaring) heel lang in het land gestaan vlak nadat hij ingereden was. Toen ik hem weer oppakte was hij niks vergeten of zo. Hij had alleen even tijdelijk een grote bek, maar dat had meer met zjn leeftijd te maken dan met dingen vergeten zijn of nadelen van 'op het land' zetten.

Ik zie alleen persoonlijk het nut niet in van eerst inrijden en dan bewust op het land zetten. Dan kun je net zo goed rustig aan doorrijden. Als ze er aan toe zijn om erop te gaan zitten, dan is op het land zetten m.i. niet nodig. dat bedoel ik.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 15:44

Pepper staat zo ie zo iedere dag op het land hoor :D

Oke we zijn nu 3 maanden bezig
De basis zit er in : stap, draf , galop, backup en whoa

Maar ..................... Ze gaat nu wat puberen
Opeens niet meer stil staan met opstappen
Door de whoa heen lopen
Niet meer op zit terug komen

Dus nu weg zetten is denk ik geen optie?
Ik wil eerst dat de hulpen goed bevestigd zijn !!!!

Nu word er gezegd, ze verveelt haar je moet haar vaker rijden en meer gaan vragen........
En dat kan natuurlijk idd heel goed....
ik merk dat ze erg slim is en idd graag leert
En alles doet voor een heerlijke beloning

En voor diegene die het niet weten
Ik rij Pepper 3 x per week waarvan ik een half uur op rug zit
Instappen en uitstappen doe ik ernaast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:47

Het is een jong paard dat je "ineens" van bovenaf gaat belasten. Als het paardje hiervoor ook goed op stemhulpen reageerde en nu kliert met opstappen, niet wil stoppen én niet op zit terugkomt, dan denk ik aan een rug"probleem" in plaats van puberen. ff Osteopaat naar laten kijken, voor hetzelfde geld zit er een relatief eenvoudig blessure'tje wat zo weer weg is.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 15:53

Er is al iemand bij geweest omdat ik daar zelf ook bang voor was.
Maar er is niks met haar rug aan de hand
En ook het zadel zit goed
Voordat we daar weer over gaan beginnen......

Jullie zullen het ongetwijfeld goed bedoelen hoor
Maar ik word soms wel eens moe van opmerkingen als o tanden o rug o zadel past niet
Paardje is jong dus waarom zou ze niet puberen
Verder ben ik niet van gisteren en begin ik bij het begin !!!!!!!!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:54

@Backup: als lichamelijke problemen zijn uitgesloten je denkt dat Pepper gewoon geen zin heeft om te werken kan je twee dingen doen:
- stapje terug in de training, desnoods de basis grondwerkdingen 'her-installeren'
- volhouden met de training! Laat je paard zelf uitvinden dat 'het juiste doen' altijd eenvoudiger is dan 'het juiste niet doen' of 'het verkeerde doen'.

* Niet stilstaan bij het opstappen; flink aan het werk aan de longe, aan de hand achterwaarts vragen of iets anders doen waarbij het paard flink aan de bak moet en/of moet nadenken.
* Wel stil staan bij het opstappen; uitgebreid belonen!

* Niet gelijk stoppen op 'whoa'; één teugel op druk en desnoods rondjes draaien tot ze stopt. Vergeet niet af en toe whoa zeggen als het wat langer duurt! ;)
* Wel gelijk stoppen op 'whoa'; uitgebreid belonen!

Verder gebruik ik bij het inrijden van mijn eigen 3,5 jarige veel 'rustmomentjes'. Als Dainty iets nieuws snel heeft opgepakt of goed op een bepaalde hulp heeft gereageerd, lassen we een kleine denk/verwerk pauze in; gewoon ff 1 of 2 minuten (uit de weg voor anderen) stilstaan. Werkt trouwens ook prima met longeren en andere vormen van grondwerk!!

Verder hou ik de trainingssessies vrij kort (max. 20 minuten) en als er iets nieuws is geleerd nog korter!
Het klinkt alsof je het verder met de trainingsfrequentie van Pepper goed aanpakt, krijg je trouwens ook les?

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 17:10

Hey WB

Bedankt voor je reactie
Maar dat doe ik ook hoor
Ze word me echt niet de baas , die donder hahaha

en terug in de training heeft naar mijn idee niet zoveel zin
Als ik met grondwerk bezig ben gaat het super!

Maar ik was dit topic gestart ivm het wel of niet buiten zetten :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:18

Buiten zetten kan IMO sowieso nooit kwaad :D
Voor je eigen gemoedrust zou ik dan wel de 'werkperiode' beëindigen met een paar successen, zodat je daar na Peppers 'vakantie' op voort kan bouwen :P Desnoods successen in de grondwerkjes als rijden echt even niet wil :(:)