[WN] Quarter merrie zonder papieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith

Quarter merrie zonder papieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:30

Ik heb een vraag. We hebben een 4-jarige quarter merrie zonder papieren. Moeder is wel geregistreerd bij de aqha, vader bleek helaas niet geregistreerd terwijl de hengsteigenaar zei destijds dat de papieren onderweg waren uit amerika. Helaas niet dus... Nu staat ze in training en wil ik straks graag wedstrijden gaan rijden. Ondanks dat ze dus een volle quarter is kan ik geen aqha/nqha wedstrijden starten. Uiteraard wel wran. Maar ik vraag me af of we haar toch ergens kunnen laten registreren zodat ik bijvoorbeeld nsba kan starten? De vraag is dus, is er een stamboek waar ze geaccepteerd wordt?

Paintless

Re: Quarter merrie zonder papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:33

ik heb het zelfde maar dan andersom.. papa bekend mama niet bekend.
ben wel benieuwd naar het antwoord.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:39

Paintless schreef:
ik heb het zelfde maar dan andersom.. papa bekend mama niet bekend.
ben wel benieuwd naar het antwoord.

Bij jou zou het te achterhalen moeten zijn bij de eigenaar van de hengst toch? Neem aan dat die wel weet welke merries zijn gedekt door zijn hengst? Wel vervelend ook!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:50

ja maar omdat mama geen papieren heeft heeft de mijne ze ook niet. ik ken haar lijn wel van vaders kan, maar van moeders kant weet ik niets en kan ik geen papieren krijgen. anders had ik dat allang gedaan want t is een hele mooie kwarter van 141 en een halve cm hoog.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:28

Judith, als je wel weet wie de vader is kun je alsnog even checken bij de AQHA of hij inmiddels geregistreerd is?
De moeder weet je ook, dan kun je misschien de eigenaar vd hengst vragen een breeding report in te vullen en dan de hele molen door te gaan, of misschien met een DNA test kijken of het paard alsnog voor registratie in aanmerking komt? (weet niet zo goed of dat kan, maar zou zomaar kunnen)
Let wel, omdat ze al 4 is gaat dat wel geld kosten....
Er is ook een halfquarter registry maar daarmee kun je alsnog niet bij de AQHA/NQHA starten.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:34

heb je nog contact opgenomen met de hengst houder de laatste tijd? of weet je zeker dat er niets is veranderd.
als je het paard op papier heb, zou ik wel de kosten op hem/haar verhalen.
maar eerst de AQHA bellen wat je opties zijn.
en ook man en paard noemen bij de AQHA, zij houden niet zo van dit zoort zaken.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:44

Ik weet (helaas) zeker dat de hengst nog niet geregistreerd is en ook niet meer geregistreerd zal worden... (hengst is al 10 inmiddels...) Een breedingreport hebben we dus niks aan. Heb er inderdaad al aan zitten denken om de AQHA gewoon eens te bellen en te vragen wat de mogelijkheden zijn. En ik kan me voorstellen dat ze daar absoluut niet van houden idd!

Maar met zo'n half quarter registry, mag je daarmee bijvoorbeeld wel NSBA starten?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:54

als je ze nu gewoon opbelt , als je weet wie de vader is, misschien kan je via een DNA mach gewoon een AQHApapier bij je merrie krijgen.
die meiden van de AQHA zijn echt te aardig en doen meestal heel goed hun best om dit zoort zaken op te lossen.
als je een hele QH hebt ga je toch niet voor een half papier, zonder zeker te weten dat jij en de AQHA er alles voor hebben gedaan.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:56

MidnightPSan schreef:
als je ze nu gewoon opbelt , als je weet wie de vader is, misschien kan je via een DNA mach gewoon een AQHApapier bij je merrie krijgen.
die meiden van de AQHA zijn echt te aardig en doen meestal heel goed hun best om dit zoort zaken op te lossen.
als je een hele QH hebt ga je toch niet voor een half papier, zonder zeker te weten dat jij en de AQHA er alles voor hebben gedaan.

:) Ik ga ze absoluut bellen deze week! Merrie wordt 18 mei 4, dus het is nog niet te laat... Thanks!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:03

Het is nu 12.00 uur in Amarillo, je wil ons toch niet in spanning houden :D
We horen het wel neem de tijd om je vehaal te doen, we duimen voor je.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:13

judith schreef:
Maar met zo'n half quarter registry, mag je daarmee bijvoorbeeld wel NSBA starten?

Nee deze organisatie is niet aangesloten bij de NSBA.
Er zijn div.mogeljkheden om je paard ergens onder te brengen bij een organisatie die wel is aangesloten bij de NSBA.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:14

Rob_H schreef:
judith schreef:

Nee deze organisatie is niet aangesloten bij de NSBA.
Er zijn div.mogeljkheden om je paard ergens onder te brengen bij een organisatie die wel is aangesloten bij de NSBA.

Zoals?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:21

Onderstaand staan de aangesloten verenigingen die in aanmerking komen voor jou.Kun je je paard hier ergens onder brengen dat is er geen probleem.Gaat dat niet dan is er verder geen mogelijkheid.
Dus heb je geen Buckskin of Palomino dan blijft de Pinto vereniging over en die accepteren bijna alles 8-)

International Buckskin Horse Association (http://www.ibha.net)
P.O. Box 268
Shelby, IN 46377
(219) 552-1013

Palomino Horse Breeders of America (http://www.palominohba.com)
15253 E. Skelly Dr
Tulsa, OK 74116
(918) 438-1234

Pinto Horse Association (http://www.pinto.org)
7330 NW 23rd St
Bethany, OK 73008
(405) 491-0111

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 05:32

ook een international bay horse association?? een half papier is meer dan geen papier.

ik weet echter niets van de mama, maar ik zou kunnen vragen aan de vorige eigenaar. die is ook baasje van mama.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:03

Tja, maar een half papier wat hier in EU/NL nergens erkend wordt is ook niets waard...

Ik heb ook een halve quarter/draver ik heb na z,n geboorte ook even een onderzoekje gedaan of hij ergens bij geschreven kon worden. Niet dus en eerlijk gezegd maakt het me ook geen moer uit :D Ik weet wie pa en ma zijn, was er zelf bij 8-)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:12

judith schreef:
Ik weet (helaas) zeker dat de hengst nog niet geregistreerd is en ook niet meer geregistreerd zal worden... (hengst is al 10 inmiddels...) Een breedingreport hebben we dus niks aan. Heb er inderdaad al aan zitten denken om de AQHA gewoon eens te bellen en te vragen wat de mogelijkheden zijn. En ik kan me voorstellen dat ze daar absoluut niet van houden idd!

Hey Meis, een half quarter registery is is in jouw geval net zoveel waard als een gebruikt toiletpapiertje met haar naam erop,
niks dus :n Je kunt er niet mee bij de aqha/nqha terecht :n
(Had het gisteren al opgezocht, maar vergeten te zeggen tegen je :+ )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:53

judith schreef:
Heb er inderdaad al aan zitten denken om de AQHA gewoon eens te bellen en te vragen wat de mogelijkheden zijn. En ik kan me voorstellen dat ze daar absoluut niet van houden idd!
Dat de AQHA graag alle quarters geregistreerd ziet kan ik inkomen, niet alleen staat dat leuk op statistieken, maar brengt ook geld in het laadje.
Maar het staat je als eigenaar nog steeds vrij om een paard te laten registreren of niet. Daar zullen zij ook niets aan kunnen veranderen.
Dat je als eigenaar redelijk dom bent om het niet te doen mag logisch zijn.

Dus vraag ik me dan af 'waarom niet' ?? Kan onbekendheid met de papiermolen zijn, kan geld tekort zijn, maar niet zelden zitten er bloedlijnen achter met een genetisch defekt (HYPP) waardoor een paard zonder papier vaak beter verkoopbaar is als eentje mét papier.
Reden voor mij om altijd zéér terughoudend te zijn als een Quarter geen papier heeft.

Gezien de leeftijd van de hengst (10 jaar) kun je het wel schudden dat deze met terugwerkende kracht alsnog te registreren is. Ik meen dat registratie mogelijk is tot 48 maanden na de geboorte en dat kost idd niet weinig (+_ 1000 $)

Voor TS duidelijk een geval van 'helaas pindakaas'.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:15

Ik heb ook nog even onderzoek gedaan, maar er is helaas geen enkel stamboek waar je terecht kunt om vervolgens bijvoorbeeld nsba te starten :\ Denk dat je aan de WRAN vastzit.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:26

Ik heb inmiddels antwoord van de AQHA en inderdaad... we kunnen geen kant op met haar. Dat worden dan inderdaad de WRAN shows, ook leuk, maar AQHA/NSBA oid erbij was fijn geweest. Nou ja, jammer dan! Bedankt voor het meedenken in elk geval iedereen!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:41

dan weet ik ook voldoende.. WRAN wordt het dus, daar moet ik het mee doen.

ik weet wat ik heb en ik ben dol op haar. t is een super merrie. een pampierke veranderd daar niets aan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:35

En met elke maand wel een wran wedstrijd heb je genoeg startmogelijkheden. En dan kun je ook nog ff over de grens shoppen, ook leuk!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:25

@judith gaat het om die palominomerrie?? Want die zou je toch ook bij het palomino stamboek in kunnen laten schrijven, dan zou je wel NSBA kunnen starten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:41

Nee, je moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen om je paard bij het palomino stamboek in te laten schrijven. Qua kenmerken voldoet ze er wel aan, maar je paard moet dan alsnog bepaalde papieren hebben. je kunt niet elke palo inschrijven bij het palomino stamboek.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:51

Het pinto stamboek neemt zo ongeveer elk paard aan.
helaas is de site om een of andere rede niet te bereiken

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:52

Maar moet je dan niet persé een bonte hebben? :D