[WN] Problemen met galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Problemen met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:34

Hoi,

Ik wil toch jullie mening even hebben....

Mijn 4 jarige paintlinger kan nog niet normaal galoperen.
En vooral het aanspringen is het probleem.
Het duurt ongeveer 10 minuten voor het uiteindelijk aanspringt....en dan gaat hij heel hard en grijpt ieder moment aan om terug te vallen.

Ik denk zelf aan een balans probleem.
Stap en draf gaan super netjes.......ik ben nu bezig om hem in de middendraf goed in balans te krijgen.
Ik oefen ook veel om het binnenachterbeen onder de massa te krijgen.

Aan de longe gaat de galop wel goed.

Hebben jullie bruikbare tips en /of oefeningen voor mij?

hobbelheks

Re: Problemen met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:36

én als je buiten anagalopeerd op een lang recht pad lukt het dan wel?
vaak is het makkelijker voro ze als ze gewoon rechtuit kunnen galoperen, dan in eerste instantie gene rpobleem maken van linker of rechter galop als hij eerst maar aanspringt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:38

Buitenrijden is nog niet vertrouwd Susan.....laat staan buiten galoperen.

Maar ik begrijp wat je bedoeld....rechtuit is makkelijker voor ze...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:50

Ga niet proberen 'm te 'helpen' door te gaan staan of voorover te leunen met aangalopperen. Goed op je billen blijven zitten, binnenbeen goed uit blijven drukken. Stemcommando erbij gebruiken dat je ook met longeren gebruikt.

Om het je paard makkelijker te maken om de afzet te maken naar de eerste galopsprong, is het handig om aan het begin van je lange zijde een kleine circel te rijden. Echt mooi rond, om je binnenbeen heen gebogen. Desnoods eerst nog een keertje beetje wijken voor je binnenbeen. Dan op het punt dat je bijna weer op de hoefslag bent je galophulp geven, als 'ie met z'n binnenachterbeen net naar onder de massa grijpt. Laat desnoods iemand vanaf de grond ff met je meetellen, als je het zelf onvoldoende voelt.

Goede oefeningen voor jouw paardje om 'm sterker te maken en daardoor ook makkelijker op te stappen in de galoppade: kleine stukjes wijken voor de kuit in draf, veel tempowisselingen in draf, overgangetjes van ho naar draf en draf naar ho (als dat al een beetje lukt zonder dat 'ie teveel uit elkaar en/of op de voorhand valt) en circels sluiten en wijkend weer openen. Daarbij liever drie passen wijken, dan weer 'gewoon rechtuit', dan weer drie pasjes wijken, gewoon rechtuit, en weer wijken. Die eerste 2 a 3 passen, daar haal je je winst uit.

Heb je overigens ook al eens geprobeerd wat er gebeurt als je 'm gewoon gaat longeren, en je zet er een ruiter op? Hoe galoppeert 'ie dan aan? Is een fijne manier om het kwartje te laten vallen dat het stemcommando van de longeur hetzelfde betekent als de hulp van een ruiter, vind ik.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:56

Wat raadt jij aan, eerst sterker maken of jouw tips gebruiken bij het aangaloperen?

Het wijken ed. was ik al mee bezig.....ik had zelf ook die gedachte :j
Ook schijnt het goed te zien om hem in balans te krijgen in de middendraf.....ervaring?

Aan de longeerlijn heb ik nog niet geprobeerd.
Ik heb ook geen ruiter daarvoor.......en hij luisterd niet naar een andere longeur.
Een andere longeur zou een zweep moeten gebruiken en dan ben ik bang dattie flipt, met alle gevolgen van dien..... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:02

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Als het paard normaal bespierd is en een normale coördinatie heeft voor dit stadium van opgroeien en training, dan zou ik het beiden toepassen.

Middendraf is niet je toverwoord voor balans, dat is het schakelen. Overgangen naar voren maar zeker ook terug, zoals bv schijnovergangen naar stap. Wel rústig eruit rijden, geen schrikreactie op de kuit uitlokken, daar heb je niks aan.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:08

Oké....bedankt.

Ik denk dat ik nog een paar weken besteed aan het sterker maken (wel galop aan de longe) en dat we dan verder gaan werken aan de overgang naar galop.

Ik heb geen haast en ga lekker bezig met de oefeningen die je niet hebt uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:19

Succes!

PS o wat baal ik dat ik niet alle paarden mee naar huis kan slepen die ik leuk vind... Ik vind jullie Max altijd zo gaaf...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:23

Haha....daar kan je zo een pleasure toppertje van maken :j ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:24

Had ik er maar tijd/ruimte/budget voor... :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:25

Het leek mij ook wel een leuke uitdaging om met Max een keer pleasure te starten :j

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:30

ik had hetzelfde probleem met mijn paard. zij sprong in de bak echt niet aan. uiteindelijk heb ik bij toeval ontdekt dat zij (per ongeluk) in galop sprong nadat we over een boomstammetje in het bos moesten springen. dit heb ik gewoon vaak herhaalt en beloond als ze in galop zat. uiteindelijk wist ze dat ze in galop mocht gaan. toen ook op een lang recht stuk geprobeert zonder boomstam. en dat lukte. eerst inderdaad alleen maar hard, maar hoe vaker je het doet, hoe vertrouwder ze er mee raken is mijn idee... en uiteindleijk krijgen ze vanzelf meer balans. ik ben nu bezig om haar ook rustig te laten galopperen. ze deed het van de week voor het eerst beide kanten op 2 grote voltes in de bak achter elkaar. dat vind ik al een hele vooruitgang. buiten gaat het prima.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:36

@Zij: daar heb ik ook al eens aan gedacht ja :j
En uiteindelijk zal het ook wel een beetje een kwestie zijn van, kilometers maken :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:13

Misschien een overbodige opmerking maar het zou ook een lichamelijk probleem kunnen zijn. Vaak geeft een SI-gewricht veel problemen bij de galop als het daar fout zit...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 18:30

Vera schreef:
Misschien een overbodige opmerking maar het zou ook een lichamelijk probleem kunnen zijn. Vaak geeft een SI-gewricht veel problemen bij de galop als het daar fout zit...

Verder galopeerd hij wel goed....alleen onder het zadel niet......
Nou ja, hij galopeerd opzich wel goed (als je maar je been eraan houdt zodat hij niet terug valt.).....maar het is toch toestant om hem zover te krijgen.

Maar het is geen overbodige opmerking hoor.....ik neem alle adviezen ter harte....en als het nodig lijkt laat ik hem zeker nakijken :j

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:53

Wodan had eerst ook een beetje het vergelijkbare probleem.
In de roundpen super galloperen en best gecontroleerd, onder het zadel wel direct aanspringen maar vaak fout en dan vrij ongecontroleerd doorgaan en vrij direct ook weer proberen terug te gaan naar de draf.

Ik heb galloperen toen een tijdje achterwegen gelaten in de bak en dit alleen nog maar in de roudpen en in het bos gedaan, en dan veel op stemcommando.
Het heeft Wodan giga geholpen om in het bos te rijden, hier heb ik hem eigenlijk ook zadelmak gemaakt.
Veel lange rechte stukken en lekker aan de lange teugel op eigen benen laten lopen, nu merkt ik het profijt ervan want de galop gaat steeds rustiger in de bak en ook het aanspringen gaat steeds sneller en beter.

Maar zoals ik het begrijp wil hij niet aangalloperen en doet hij daar een flinke tijd over?

Ik denk wel dat je er veel baat bij hebt als je hem echt dat commando bij die gang aanleert, verder denk ik ook echt dat het balans is.
In een bak springen veel jongere paarden moeilijker of lastiger aan terwijl ze het in bijv. het bos op een recht pad zo doen, jammer dat hij nog niet vertrouwt genoeg is om het bos in te gaan anders had je dat eens kunnen uitproberen wat hij dan deed.

Heeft hij wel voldoende sprong in de galop?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:28

Ja zeker Loes....sprong genoeg :j

Ik neem alle adviezen mee....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:38

bij longeren lukt het wel.
hoe galoppeer je dan aan? stem? of iets anders?
probeer het op stem te gaan doen. dan weet je in ieder geval zeker dat ie snapt wat je wilt.
dan kun je onder zadel ook met stem doen.

en ja, met 4 jaar zou ie dat inderdaad moeten kunnen dus je vraagt niks raars :-)
en probeer inderdaad eens aan longe erop.
jij rijd, maar iemand heeft hem aan de longe 'just in case' zodat jij je kunt concentreren op galopperen en niet op sturen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 21:23

Ja hij doet het aan de longe op stem..... en dat probeer ik ohz ook...

In totaal is hij nog niet zo lang ohz ....maandje of 4-5 denk ik....

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:27

ja kan ook gewoon de heup naar binnen duwen door je buiten been naar achter te doen, en dan een tikje geven op de buiten bil.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:37

troost je .. mijn pown is nu bij elkaar jaar onder zadel
(bijna 2 maar bijelkaar jaar op rust gestaan)
en begint het nu door te krijgen
blijft dan ook rustig in de gsalop
ook in de roundpen zonder ruiter deed hij het liever niet
(laat zich niet dwingen in de weide met zijn vriendjes wel ook korte bochten en in galop blijven..)
bij mijn pown had het ook veel met vertrouwen te maken

veel overgangen en op het juiste moment vragen
goed blijven zitten (maakte in het begin de fout dat ik naar voren ging zitten/staan)

binnen been goed lang houden

succes !

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:57

MidnightPSan schreef:
ja kan ook gewoon de heup naar binnen duwen door je buiten been naar achter te doen, en dan een tikje geven op de buiten bil.

Dat is een goede tip vooral als je weet hoe je paard aan galoppeert.
Hij begint met (vanuit het zweefmoment) het buiten achterbeen, dan komen het binnenachterbeen en het buiten voorbeen, en dan pas het binnen voorbeen.
Dus bijv linker galop; begint rechts achter, dan rechts voor en links achter, en dan links voor.
Ik zou alleen voorzichtig zijn om het buiten been net teveel naar achteren te leggen maar ik zou het meer iets achter de singel houden.
Het tikje op de buiten bil is juist goed om het paard attent aan die zijde te maken.
Ook begrens je even het hoofd op het moment van aanspringen met de hand zodat hij begrijp dat hij niet harder moet gaan draven (je door breekt het draf moment) maar moet aanspringen in de galop.
En dit samen met de eerder genoemde stemhulp.
Succes.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:07

dus kort

goed blijven zitten
binnen been lang houden
buitenbeen ietsjes naar achteren
stemhulp
evt versterkt door aanmoedinging buiten achterhand
indien nodig lichte begrensing en in bocht

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:14

Klopt :D
sorry mag graag uitleggen, waarom je iets "zo" moet doen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:25

Omdat ik TS niet ken en dus niet kan oordelen over haar inzicht en vaardigheid, heb ik grote vraagtekens bij de achterhand naar binnen duwen.
Ik zie nl nogal eens westernruiters die dat doen ("omdat het zo moet") die het paard daardoor met het BUITENachterbeen onder de massa duwen, ipv het BINNENachterbeen. Die dus niet het gevoel van de buiging om het binnenbeen hebben/herkennen/zoeken.
Pest is dan dat je een verkeerd afzetbeen kiest.

Zoals hierboven al gezegd BEGINT een galoppade met het buitenachterbeen. Dus WELK been moet je stabiel onder de massa hebben om 'm goed op te laten stappen in de galop? Idd: het BINNENachterbeen, zodat het buitenachterbeen mooi naar voren kan grijpen...

Daarom ben ik over het algemeen niet zo kapot van deze tip.

Echter, als de ruiter de buiging goed voor elkaar heeft EN het eigen lichaam goed kan beheersen, dan is het een uitstekende tip en methode, hoewel mijn persoonlijke voorkeur dan alsnog uitgaat naar een schoudervoor-situatie, stomweg omdat je dan nog sneller weer je schouder voor je heup kunt plaatsen waardoor je je paard weer recht hebt.

Zo, lekker brokje theorie voor de vroege ochtend :P Nu koffie.