[WN] super reining proef....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

super reining proef....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 14:34

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:37

Wel gaaf ja ,ik vind stacy westfall ook erg goed.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:37

práchtig! gaaf paard zeg, ben alleen niet thuis in de western wereld... dus weet niet wat goed of slecht is haha.

Zeker hoge score! En wat heerlijk dat die quarters zo kalm blijven. menig kwpn had de benen genomen met die herrie :j

quarterH

Re: super reining proef....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 14:42

jep, that's why i love the quarter :-).

dit si echt een topscore, op de meeste nederlandse shows komen ze niet boven de 70 uit....

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:45

oh man! wat een paard! vind hem ook érg snel! maar toch alles netjes, echt goed. *D *kwijl*

SantasRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:47

mooi paard, mooie proef.

en nog in tsjechies bezit ook!!

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:19

Hier een grote fan van Rudi ! :D

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:25

Zucht..... :D

Schitterend om te zien *D , dat zijn de proeven waar je echt van zit te genieten!
Geen geruk en gepluk, mooi samenspel ( na die eerste spin, paard kijkt eens van "zijn we klaar?".. "nee vriend, we gaan nog even door, even bij de les blijven 8-) "en je vriend belonen na gedane arbeidt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:27

Schitterende proef! Rudi Kronsteiner is een hele goede ruiter. Zou een gat in de lucht springen als ik maar half zo goed kon rijden haha.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 20:42

Ja ik ook.... Of als ik zo'n paard mocht rijden

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:03

Heel erg mooi! :j Super speedcontrol en stops aan de losse teugel :~

Helaas 1 minder puntje: ook dit paard heeft een 'dood' gespoten staart ;( Je zou het bijna normaal gaan vinden :n
Erg jammer dat het laatste beetje 'controle' kennelijk met de injectiespuit verkregen moest worden :r
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 02-04-09 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:06

Ziet er wel netjes uit, maar ja, ik heb ook absoluut geen verstand van die western-proeven.
Waar let de jury op?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:15

het ziet er erg netjes uit. ik heb geen verstand van punten tellingen. maar als is ontspannen en zeer zorgvuldig gevraagt

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:39

Ziet er super uit! Wat is een dood gespoten staart?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:43

morelia schreef:

zelfde vraag van mijn kant

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:48

sax89 schreef:
morelia schreef:

zelfde vraag van mijn kant

Een alcoholinjectie in de staartwortel, die er voor zorgt dat het paard zijn staart niet kan bewegen :(
Dat geeft zo'n mooi 'rustig' beeld.... :x

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:48

morelia schreef:

Ik doe een pure wilde gok hoor, maar volgens mij word bedoelt dat men iets in de zenuw(?) spuit die naar de staart gaat, zodat het paard geen controle meer heeft hierover. Zodat er geen tekens van protest kan worden gegeven via een staartzwiep. Denk ik.

Edit: heb ik juist gegokt zie ik. Wat erg :\ .

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:55

Wilde net zeggen dat ik dit erg gaaf vond....nu helaas niet meer...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:01

Eum, ik hoop dat ik niet een bak stront over mijn hoofd krijg nu, en ik heb geenverstand van western, daar ligt het wel wsl aan, maar wat is er precies zo moeilijk of speciaal aan dit :o ?

Het paard loopt erg ontspannen enzo, en doet de oefening mooi, voor zover ik dat kan zien. Maar zo verschrikkelijk moeilijk kan een rondje galloperen afwisseld snel/traag toch niet zijn? Niet dat ik het kan hoor, absoluut niet. Maar ik vraag me af wat hem nu precies zo goed maakt. Wat de gemiddelde westernruiter niet kan en hij wel.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:08

@BraveSpots: probeer het maar eens! :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:14

Wranglerbutt schreef:
@BraveSpots: probeer het maar eens! :D

Ik ben niet zo'n groot licht mbt tot paardrijden vrees ik ;) . Nouja, toch niet op sportvlak teminste.

Ik rijd 'maar' op een manege, maar ik kan bij bepaalde paarden met mijn gewicht toch wat de snelheid regelen zeg maar. Als je dagelijks rijd met een getraind paard moet het toch niet zo moeilijk zijn om iets te bekomen zoals in het filmpje?

Nu ben ik vast onzin aan het uitkramen hoor ;), ik sta open voor een wsl meer correctere mening...

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:45

BraveSpots schreef:
..... Als je dagelijks rijd met een getraind paard moet het toch niet zo moeilijk zijn om iets te bekomen zoals in het filmpje?

Inderdaad zoals je zegt "IETS te bekomen" moet dan wel lukken.

Tja als je dat allemaal op deze manier laat zien, dan ziet het er inderdaad heeeeeeeel eenvoudig uit ;) :o . Appeltje eitje! Of toch niet? Het er zo eenvoudig uit laten zien, dat is nou juist de kunst.

Naast dat alles zeer gecontroleerd op 1 hand wordt gereden met een zeer lange teugel (al een kunst op zich!), zit de moeilijkheid hem ook in de verplichte onderdelen op de juiste plek.

Zoals: De cirkels (geen ei) precies tot de "x" en changeren precies op de "X".
Beheerste speedcontrol met een duidelijke overgang naar de langzame galop.
Het spinnen (draaien om het binnenbeen) snelheid maken en precies op de juiste plek stoppen. Met deze snelheid rond draaien en dan precies juist stoppen met draaien...dat is zelfs zonder paard niet eenvoudig :D! Oh en natuurlijk het "simpele" stilstaan van het paard, terwijl de adraline sky high is na al die beweging....en het paard weet dat ie echt nog niet klaar is.
En dan natuurlijk die prachtige beheerste runs naar de stops toe en de geweldig mooie stops, zonder enige teugeldruk........
Laatst bijgewerkt door CounTree op 02-04-09 22:57, in het totaal 2 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:56

Ben toch nog niet helemaal overtuigd hoor. Alhoewel je uitleg vast juist is, anders reed iedereen zo op wedstrijden ;) .

Het is toch veel gewoon trainen van het paard lijkt me. Stel je leert je paard dat ie altijd precies zoveel rondjes moet draaien en dan stoppen op hetzelfde punt dan dat ie begonnen is. Dan moet je alleen maar de aanzet geven dat het draaien en doet je paard het vanzelf.

Ik leg het simpel uit maar je snapt het wel.

Natuurlijk word het anders als een paard niet altijd evenveel rondjes moet draaien, verschilt dat per wedstrijd? En de proef op zijn geheel, zit daar ook veel variatie in, of is het altijd zaols op het filmpje?

En is er een reden waarom ie zo met zo'n benen wiebelt als hij vertrekt (vanuit stilstand)?

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:22

Ok.....een paard is geen robot. En het is juist niet de bedoeling dat ie zelf gaat denken EN DAAR zit hem exact ook de moeilijkheid! Een showsmart paard is funest voor de reining. De reining proeven verschillen niet zo heel veel, maar de manouvres zijn net ff in andere volgorde. En helaas is een paard net ff niet slim genoeg dat ie de proef perfect uit zijn hoofd kan leren met een exacte uitvoering. Gelukkig maar, anders was er geen bal aan aan paardrijden.

Draai altijd 4 spins (zoals gevraagd wordt in bijna elke proef, soms 4.1/4 spin) en als je mazzel hebt draait je paard alleen de laatste op halve kracht ipv de helft.....Of je paard stopt te vroeg...."we hebben nu wel genoeg gedraait" Gevolg....je paard spint niet meer perfect, te traag, lui gaat draaien met de achterhand etc etc. Met tig penalties als gevolg.

Changeer je altijd op de "x" in de training.....dan gaat je paard denken dat ie altijd daar moet changeren en is ie je voor op het moment dat jij nog een rondje door wil. In het minst erge geval moet je een duidelijke correctie geven en dat levert de nodige penalties op. Of het paard changeert te vroeg....weer FOUT! Erg leuk dat meedenken. ;)

De rundown naar de rollback toe....standaard onderdeel. Ook daar moet je je paard super goed onder controle weten te houden. Het paard weet echt wel dat ie stop met rollback eraan komt. Als ie er ongecontroleerd vandoor gaat in die run....dan is zijn kont er niet bij om goed te kunnen stoppen....gevolg een stuiterbal en penalties! Wat ook wel gebeurd is dat een paard na 2x de stop met rollback te hebben gedaan bij de derde stop wederom denkt dat ie moet rollbacken en hem inzet....helaas voor de ruiter....wederom penalties. Want nu werd er juist een achterwaarts of stilstand gevraagd.

De verplichte oefeningen heeft een paard binnen no time door. Hij weet vaak precies wat er van hem gevraagd zal gaan worden. De pest is....ze lijken enorm veel op elkaar, maar de volgorde is net ff anders. Het paard moet heel allert zijn, niet op de beweging die komen gaat, maar door te wachten op de kleinste hulp die hem gegeven wordt.

Het wiebelen met de benen vanuit stilstand. Dat is een beetje verschillend, ligt er een beetje aan hoe je je paard hebt getraind. Voor mijn paarden is het een teken om het hoofd naar beneden te doen en ze vervolgens wat ronder weg te laten lopen. Vaak is het ook een teken van rust en verzamelen. Als ik bv. in stilstand onduidelik wiebel met mijn benen, dan weet mijn paard dat ie moet blijven staan met zijn hoofd naar de grond. Rustig blijven wachten op wat er eventueel komen gaat. En vooral niet denken dat ie na elke stilstand op "x" moet gaan spinnen, waardoor die zenuwachtig kan gaan trappelen op de "x".
Als ik in stap, draf of galop "bump/wiebel" dan wil ik dat wat iets langzamer gaat maar nog altijd verzameld. Beetje lastig uitleggen.

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt, zo niet....dan adviseer ik je een paar western lessen te nemen op een western beleerd paard. Bij een western manege kunnen ze dat vaak heel goed uitleggen en kan je het meteen ervaren.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 00:17

Goede uitleg!
Vergeet daarbij niet de enorme kracht en souplesse die een paard moet hebben om zo te kunnen bewegen. Dat train je niet met lekker wat rondjes te lopen...