[WN] 1 keer Wran starten of paardje te oefenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

1 keer Wran starten of paardje te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 19:45

Hallo,

ik denk erover na om de 3 jarige wuarter die ik nu rij dit jaar eens mee te nemen naar een wran wedstijdje.
ze is een beetje spooky enzo en dat zou haar goed doen.

maar dan heb ik wat vragen:
- in welk level moet ik starten dan? ik ga echt niet met een cap rijden, maar hoe werken die levels?
- ik hoorde iets van een trail in hand class ofzo? wat is dit?
- moet ik dan lid wordenA? wat kost dat?
- paardje staat niet op mijn naam, is dit een probleem? ook met oog op amateurstatus bij aqha (ik krijg er geen geld voor)

andere handige tips zijn ook welkom

Anoniem

Re: 1 keer Wran starten of paardje te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:47

ben je al eens wezen kijken op een wran wedstrijd?
Wellicht is dat handig,weet je een beetje wat te wachten staat.
volgens mij is cap verplicht, tot de hoogste twee klasses.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:52

Een 3-jarige zeg je. Dat kun je dus wel vergeten. Bij d WRAN mag je pas met een 4-jarige onder het zadel starten.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:52

Als je echt niet met cap wil starten dan word het L2 of L1, L2 komt overeen met amateur en L1 met open.
Trail in hand is een trail pattern langs je paard, dus je loopt er gewoon mee door het pattern.
Je moet wel een startnummer aanvragen als ik me niet vergis, en dit gaat per combinatie paard ruiter.. volgens mij

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 20:09

wat je mag geen 3 jarige starten? weer zo'n onzin...
en als ik nu niet opgeef als quarter maar 'paardje-zonder-papieren' en zeg dat ze 4 is? :-) of ben ik nu dom door dit hier al te zeggen :-)
en mag je dan wel daar afrijden of helemaal niet opzadelen?

en hoe bepaal je welke classe je rijd of mag je gewoon zelf kiezen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:20

Pienb schreef:
Hallo,

ik denk erover na om de 3 jarige wuarter die ik nu rij dit jaar eens mee te nemen naar een wran wedstijdje.

- in welk level moet ik starten dan? ik ga echt niet met een cap rijden, maar hoe werken die levels?
Je moet aantonen dat je een bepaald niveau hebt en een klasse aanvragen. L2/L1 zijn de hoogste levels. Daar mag je zonder cap starten. Behalve als je als non pro op het paard van een ander start. Dan MOET je met cap starten (ja schiet mij maar lek, ik vind het ook een bezopen regel).

Precies wat er staat: Trail maar dan loop je er naast.

Nee je hoeft geen lid te worden.

- paardje staat niet op mijn naam, is dit een probleem? ook met oog op amateurstatus bij aqha (ik krijg er geen geld voor)
Bij de Wran is de eigen paard regel vervallen. Of het voor de AQHA een probleem is moet je navragen bij de NQHA.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 00:40

dank je.
hoe moet je dat aantonen dan? welke richtlijnen houden ze aan? heb een flink showrecord maar wel van 10 jaar terug :-)

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:41

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:07

Wat betreft de AQHA dat heb ik nagevraagd : dit is het antwoord :

Op AQHA en NQHA wedstrijden mag je NIET starten op een paard dat niet op je naam staat in de Novice Amateur en Amateur klassen!
Je mag dan ALLEEN in de alle OPEN klassen starten.

Bij de All Breed wedstrijden die bijvoorbeeld door de WRAN, SWRN, NSBA etc georganiseerd worden is een leasecontract wel voldoende om te mogen starten in alle klassen/levels.

En ik begreep van DD dat je een soort oefen kaart kon aanvragen , ook dit heb ik nagevraagd zie mail wisseling hieronder :

Ja dat klopt. De permits moeten aangevraagd worden direct bij de AQHA en de eigenaar mag dan op die wedstrijden NIET zelf starten.

Met vriendelijke groeten,

Caroline Schoneveld
NQHA General Rules & Regulations

>
> Ik hoorde dat je wél als niet-eigenaar bij de AQHA voor max 3 of 5
> shows een 'probeer'kontrakt afsluiten. Bijv. omdat je het paard in
> kwestie wilt testen op een echte show zonder je N/A-status te
> verliezen. Je krijgt dan geen punten maar mag wel starten.
>
> Klopt dat ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:12

En door in de Open te starten op een paard wat niet op je naam staat ben je meteen 5 jaar verder voor je weer Amateur kunt worden.
In hoeverre het starten bij de WRAN/NSBA op een paard van een ander problemen kan geven voor je Amateur-status bij de AQHA zou ik maar vooraf héél goed navragen.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:18

Pienb schreef:
en als ik nu niet opgeef als quarter maar 'paardje-zonder-papieren' en zeg dat ze 4 is? :-) of ben ik nu dom door dit hier al te zeggen :-)

Je hebt er toch een paspoort bij en een chip???? dan is de leeftijd bekend. En wees blij dat die jonge paardjes nog niet gereden mogen worden op een wedstrijd!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:34

Pienb schreef:

Die regel is ter bescherming van het paard en helemaal geen onzin. Als jij een drie jarige start impliceerd dat je met 2 bent begonnen in de rijden. De leden van de WRAN zijn van mening dat dit te jong is en hebben besloten de startgerechtigde leeftijd te verhogen naar 4 jaar.

Pienb schreef:

Gewoon even naar de WRAN gaan met je showrecord en dan overleggen :)

En de WRAN heeft geen eigen paardregel, dus een leasecontract hoeft ook niet ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:42

Pienb schreef:
Hallo,

In het kort: je paard is 3, starten bij de WRAN onder het zadel gaat niet.
Maar als ze 4 wordt:
- even je showrecord laten zien. Waarschijnlijk zal het L3 worden (ik weet niet of ze meteen mensen in de L2 toe laten, maar ik zou het wel proberen. In de L3 is namelijk een cap verplicht)
- WRAN heeft showmanship at halter en in hand trail. Dat is je paard showen aan de hand.
- Nee, je hoeft geen lid te worden. Je betaald dan een toeslag. Wat een lidmaatschop kost kun je opzoeken: http://www.wransite.nl
- WRAN heeft geen eigen paardregel, dus dat is geen probleem

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 09:45

nee hoor, ik ben vanaf januari met haar begonnen :-) (klopt nog ook! op 1 week na, ze is wel al eerder ingereden maar door iemand anders dus daar kan ik niks aan doen:-))
nee, zoals gezegt, het gaat puur om de ervaring voor het paardje, niet om te winnen of serieus mee te doen.
Backup: bedankt voor de info! dat 'probeer contract' wist ik niet en is echt een goede optie! dan kan ik haar gewoon eens naar een AQHA show nemen zonder amateur status te verliezen.

spiritoes: owja, paspoort..... (zie je wel, ik ben er 10 jaar uit, dan denk je niet aan dit soort zaken :-)) en chippen deden ze toen nog niet

als het goed is is dit paardje verkocht als ze 4 is dus dan gaat het niet meer op :-) (en heb ik gewoon mijn eigen quarter hier).
als ik haar in de handclassen show, mag ik dan wel een 3 jarige afrijden in de afrijdgedeeltes? I(ik wil dat ze dat een beetje leert kennen, vreemde paarden, spanning, drukte, geluiden ed)

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:13

Chippen deden ze toen nog niet ???/ Het is verplicht om ze te chippen dus als dit nog niet is gebeurd da zou ik mischien even navragen hoe dit zit???

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 10:16

chippen deden ze 10 jaar geleden nog niet hoor.
die 3 jarige zal vast gechipt zijn.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:19

Pienb schreef:
nee hoor, ik ben vanaf januari met haar begonnen :-) (klopt nog ook! op 1 week na, ze is wel al eerder ingereden maar door iemand anders dus daar kan ik niks aan doen:-))

Nee, het ging ook niet om jou specifiek maar om het idee achter de 4 jaar regel.

Citaat:
als ik haar in de handclassen show, mag ik dan wel een 3 jarige afrijden in de afrijdgedeeltes? I(ik wil dat ze dat een beetje leert kennen, vreemde paarden, spanning, drukte, geluiden ed)

Dat is een goeie. Ik meende dat een niet deelnemend paard niet in de inrijarena mag komen, maar ik kan het niet zo snel in het regelboek vinden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 10:28

dank je, ik stel die laatste vraag wel eens bij de wran zelf.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:04

Waarom start je niet gewoon een oefenwedstrijdje?8 maart is de laatste in Vorstenbosch,pleasure,horsmeanship en reining wordt uitgeschreven.Niks geen toestanden met startkaarten,eigendomsbewijzen etc..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:28

8 maart is nog wat vroeg voor haar denk ik.... ben pas sinds januari echt aan het rijden. dacht meer aan juli ofzo. zijn er dan ook nog oefenen wedstrijden? wil haar eerst iets stabieler hebben (galop is bv nog niet echt stabiel)

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:33

Of je kan een clinic proberen.. Ook vreemd terrein en meerdere ruiters

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:37

ja kan ook maar is toch anders (en ik vind showen gewoon heel leuk en kan eigenlijk niet wachten tot mijn merrie er is haha)

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:58

ja ok, maar dan moet je gewoon nog even geduld hebben ;)
Clinic`s of oefenwedstrijden zijn er overal wel, en is ook weer vreemd terrein ervaring, jij hebt dat dan wel, maar paardej waarschijnlijk niet, dus mooie oefening ;)

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:58

Als het je gaat om het laten wennen aan de omgeving, de geluiden, dat soort dingen, is halter dan niet een beter idee? Als het je puur om het oefenen gaat?
En persoonlijk zou ik als ik erg ongeduldig was om te "showen" geen 3-jarige kopen. Maar dat is heel persoonlijk, wij hebben een paint die in maart 4 wordt en daar is nog geen zadel op geweest.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:02

zie mijn profiel, de 3 jarige is ook niet van mij maar ik rijd haar voor vrienden.
mijn paardje moet nog uit amerika komen. die is intussen al 6 en vind ik eigenlijk al oud :-) zou haar liever 3 jaar hebben dan kun je nog even 2 handig showen en trainen. maar goed, ze is de dochter van mijn oude merrie en ook bay roan dus zoveel heb ik dan qua leeftijd niet meer te willen :-)

maar dit topic gaat dus over het 'verzorgquartertje'