[WN] Les wel erg heftig en snel allemaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Les wel erg heftig en snel allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 08:22

Hoi allemaal,

ik zit een beetje in de knoop.
Ik ben bezig de overgang naar western te maken met mijn bijna 4 jarige haflinger(word in mei dit jaar 4).
Ik heb hem in september 2008 zadelmak gemaakt en van toen tot 3 weken geleden alleen nog maar wat rond gehobbelt en wat in het bos gereden, vertrouwen en balans opbouwen en noem maar op.
Nu wilde ik graag les krijgen zodat ik aan mijn kleine foutjes kon werken en zodat ik meer in aanraking kwam met het western.

Maar........

Ik heb nu 3 lessen gehad waarvan ik 2x zga brullend eraf kwam en het eigenlijk helemaal niet meer zo zag zitten.
Het is een verenigingsles en de lesgever is een oudere man die vroeger altijd reining heeft gereden en ook wel zeker weet waar hij het over heeft, maar het gaat zo hard?
Wodan heeft in 3 weken geleerd hoe hij aan de teugel moet, dat hij stelling moet kunnen geven, mijn houding hier en daar en dan constant maar horen dat ik toch doe wat ik zelf wil!
Maar dat is niet zo, het is gewoon teveel waardoor ik het ene vergeet voor ik aan het andere moet beginnen, en daar komt bij dat ik nog een baby paard heb wat ik niet wil over belasten, en voor mij gevoel word hij nu wel erg uitgetest?

Nu heb ik de laatste les hier dus een beetje met hem over gehad, want ik zat er echt doorheen, vond het op deze manier niet leuk als we alleen maar moeten en ik wil helemaal niet binnen nu en een maand of 4 wedstrijden rijden.
Ook vind hij het vervelend dat ik Wodan steeds beloon als hij wat goed doet of als hij wat zenuwachtig word omdat hij het niet begrijpt, dan probeer ik hem te kalmeren, dat mocht niet meer.

Begrijp me niet verkeerd, deze man heeft wel gelijk, hij laat Wodan super lopen, maar wie herkent dit?
Mijn vriendin rijd samen met mij in de les en zij gaf aan dit in het begin ook te hebben.........en ze heeft geleerd het er links in te laten gaan en rechts eruit, maar ik ben al zenuwachtig en gestrest voor de les begint?
Hij roept steeds dat ik niet zo onzeker moet zijn, dat ik ontzettend goed kan rijden en daardoor heb ik soms het gevoel dat hij teveel verwacht van ons.
Ik moet nog zo aan alles wennen, die teugels, het zadel, de andere zit......

Ik heb me voor gehouden dit nog een paar keer te proberen, werkt het voor mijn gevoel dan nog niet ook al loopt hij goed, maar ben ik er ongelukkig mee dan stop ik met de les.
Wie kan me tips geven of herkent dit?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 08:27

Als je tijdens de les doodongelukkig op je paardje zit is het tijd voor een andere instructeur ;)
Er wordt op zoveel verschillende manieren les gegeven, zoek iemand op waarbij je na de les een goed gevoel hebt. Ik herken je probleem trouwens wel, het zegt ook niks over de kwaliteiten van de man die je nu les geeft. Waarschijnlijk zijn er andere mensen die hem wél prettig vinden lesgeven, maar daar heb jij niks aan...Goed zoeken dus!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 08:27

Je gaat naar les om samen te leren, zowel voor je paard en voor jezelf. Bovenaan staat voor mij toch echt wel plezier!
Het kan zijn dat deze man te fanatiek is voor jou. Ik heb het gehad met mijn instructrice, zij is zo enorm fanatiek wat zij ook probeert over te dragen tijdens de lessen. Is op zich niets mis mee maar je moet je er wel prettig bij voelen. Ik heb met haar toen een gesprek gehad waar in ik het aangaf dat het allemaal te was voor mij en of zij een beetje gas terug wilde nemen. Dit heeft ze toen gedaan en vanaf die dag gaat het super.
Kan je niet eens ergens anders gaan kijken voor les? Iemand die ook goed weet hoe en wat maar wat meer bij jou aansluit?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 08:37

Ja het klopt precies wat jullie zeggen!
Deze man weet ook echt waar hij het over heeft, en hij krijgt het er ook uit, maar hij is zo fanatiek, dat is helemaal niet wat ik wil, of in ieder geval nu nog niet.

De laatste 15 min. van de laatste les heeft hij het anders aangepakt bij Wodan en mij, rustiger in zijn stem, niet zoveel druk en toen ging het ook super.......stiekem hoop ik dat hij dit de volgende keren ook volhoud en ons voorlopig een beetje ontziet en wat meer de nadruk op gewenning en plezier legt tot Wodan en ik er geestelijk klaar voor zijn om al die oefeningen uit te voeren zonder dat we al in de stress raken van de gedachte en bij voorbaat al denken acht dat lukt ons NOOIT!

En ik vind Wodan zijn streekjes juist om te lachen, als hij wat pubert, ik meen daar is hij nog jong voor en imo zijn we een combi en doen we dingen samen en niet ik alleen.

Ik ben ook al wat aan het rond kijken voor trail oefeningen en weet inmiddels wat plekjes waar we dat kunnen doen, dat lijkt me ook leuk en even niet zo zwaar belastend voor beide.

Het is gewoon ook wat lastig, ik kom al jaren kijken bij die les en heb al die tijd gewacht tot ik kon gaan lessen en nu lijkt het allemaal wel wat voorbarig!

Iris_VDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 08:50

Je kan het natuurlijk nog even proberen en desnoods met hem praten, maar als het dan echt niet werkt zou ik inderdaad een andere instructeur/instructrice nemen.
Ik heb overigens een hele aardige lesgeefster die soms wel wat streng overkomt maar als je echt iets wilt leren moet je lesgeefster soms wel een beetje streng kunnen zijn vind ik.
Ookal doe je nog zo je best, maar als jij aangeeft of hij het wat rustiger aan wil doen lijkt het me wel dat hij daar rekening mee houdt hoop ik dan.. :P

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 08:53

Goedenmorgen,

Ik wil je graag het advies geven om naar je eigen gevoel te luisteren :-) Ik geef zelf ook les en ja soms heeft een combinatie ( want daar ben je als instructeur mee beizg) wat enthousiasme nodig om net dat stukje verder te komen, maar dit mag zeker niet inhouden dat je er geen plezier in hebt. Mijn mening is baasje blij, paard blij :-) Dat een instructeur wonderen kan verrichten met een paard dat is leuk, maar jij en je paard moeten dit samen ook waar kunnen maken. Als het niet goed voelt? Blijf je hart volgen en zeker met deze instructeur praten om duidelijk te maken wat je wel en niet wil. Tenslote gaat het om jullie ;-)

Woody2015

Re: Les wel erg heftig en snel allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 09:00

Ja ik ben zelf ook erg enthousiast en wil graag, maar met de klemtoon op plezier en niet moeten!
Want dan raak in in de stress, word ik onzeker en dat voelt Wodan en hij word dan nerveus omdat hij denkt iets fout te doen.....

Ik kijk het ook zeker nog even aan, heb de laatste les met hem gepraat en het was wel duidelijk dat dit het niet voor ons was, zelf mijn vriendin die bij mij in de les zat heeft aangekaart dat het teveel is voor ons.
Ik hoop dan ook dat hij er wat mee doet.

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:15

Loes'sCorner schreef:
Ja ik ben zelf ook erg enthousiast en wil graag, maar met de klemtoon op plezier en niet moeten!
Want dan raak in in de stress, word ik onzeker en dat voelt Wodan en hij word dan nerveus omdat hij denkt iets fout te doen.....

Ik kijk het ook zeker nog even aan, heb de laatste les met hem gepraat en het was wel duidelijk dat dit het niet voor ons was, zelf mijn vriendin die bij mij in de les zat heeft aangekaart dat het teveel is voor ons.
Ik hoop dan ook dat hij er wat mee doet.

Allereerst respect dat je dit op het forum durft te zetten. Ik weet zeker dat er velen zijn die in de les vinden dat het te heftig (of soms juist te gezapig) gaat en die niets zeggen en uiteindelijk afhaken.

Door het met je instructeur te bespreken geef je hem de kans de les voor jullie zo aan te passen dat het jullie past. En als dat niet lukt heb je hem de kans gegeven en ga je verder kijken. Dat iemand zelf goed is wil nog niet zeggen dat het voor jullie de beste instructeur is. Het moet ook klikken.

Western is bedoeld als relaxte rijstijl en plezier staat voorop. Let maar niet op die stressy (ex)reiners (zoals ik er eigenlijk ook een ben) die zo nodig de prestatie voorop willen zetten. Dat doen ze maar lekker zelf in hun eigen tijd met hun eigen paarden. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:05

Loes'sCorner schreef:
De laatste 15 min. van de laatste les heeft hij het anders aangepakt bij Wodan en mij, rustiger in zijn stem, niet zoveel druk en toen ging het ook super.......stiekem hoop ik dat hij dit de volgende keren ook volhoud en ons voorlopig een beetje ontziet en wat meer de nadruk op gewenning en plezier legt tot Wodan en ik er geestelijk klaar voor zijn om al die oefeningen uit te voeren zonder dat we al in de stress raken van de gedachte en bij voorbaat al denken acht dat lukt ons NOOIT!

Als het tempo al aangepast is na je opmerking, zou ik het nog een paar keer aankijken.
Verder je gevoel volgen.
Maar onthou: ook de langste reis is begonnen met een eerste stap. En je hoeft niet de top te halen of te willen halen, als je voor jezelf maar vorderingen ziet.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 10:24

Ik ga het ook zeker aankijken de komende weken, ik laat me niet zomaar uit het veld slaan en ik weet gewoon dat deze man ons wel het een en ander kan leren......maar wel niet op zijn manier.
Daarom hoop ik ook dat hij nu beseft dat dat voor ons teveel is en doorgaat zoals we vrijdag de les hebben afgesloten, dat was leuk en toen kwamen we ook ergens ;)

Ik ben wel blij dat veel mensen mij bergijpen en de situatie herkennen.
Ik heb de laatste jaren ook alleen maar recreatief gereden omdat die druk mij gewoon de nek uit kwam, dus misschien moet ik er gewoon ook een beetje aan wennen en leren om niet alles te doen maar het bruikbare mee te nemen, maar dat neemt niet weg dat plezier echt voorop moet staanl, voor mij en Wodan!

Bedankt allemaal!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:31

Als je in de les de ruimte hebt om inderdaad te kiezen wat op dit moment wel of niet bij jullie past dan zou ik lekker blijven lessen bij deze instructeur. Zeker nu hij ook bereid lijkt te zijn jullie die ruimte te gunnen.

Jouw eerste verantwoordelijkheid is het welzijn van je paard, zowel lichamelijk als geestelijk. Een 4-jarige haflinger is nog lang niet zo ver dat hij alles in rap tempo kan opnemen en uitvoeren. Dat kunnen die hersentjes en het beendergestel gewoon niet aan. Koudbloeden zijn toch al een beetje laatbloeiers.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:41

De overgang is zeker groot van een aantal jaren recreatief rijden naar de disipline die er in een les heerst.
Diegene die daar in het midden staat verwacht iets van je want daarvoor is diegene ook. Hij praat niet tegen je aan om het vervolgens naast je neer te leggen, dan verdoet diegene zijn/haar tijd. Er is niets frusterender voor iemand die les geeft en diegene die de les volgt er niets mee doet en zijn eigen kop volgt. Dan kan je idd beter dingen aan geven en afwachten hoe diegene dat oppakt.
Het is voor iedereen tenslotte leuker als er plezier bij komt kijken!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:07

Nou het is ook niet zo dat ik het niet aanneem hoor, doe alles wat hij zegt en verwacht, maar dat is teveel!
IMO zijn er verschillende soorten van lesgeven, het lesgeven aan wedstrjd gerelateerde ruiters of aan hobby ruiters, ik meen als ik echt ons wilde klaar stomen voor wedstrijden dan nam ik wel priveles!
Ik ben een recreatieve ruiter die graag iets meer doet dan alleen wat hobbelen, en dat vind ik wat anders dan niks aannemen al ziet hij het afentoe wel zo.

Ik ga proberen om te kijken wat hij er deze week mee doet, houd hij rekening met ons gevoel dan is er niks meer aan de hand, doet hij dat niet dan vraag ik nog een keer een goed gesprekje aan op een moment dat ikzelf niet al helemaal de kluts kwijt ben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:18

Ik bedoel jou er ook niet mee hoor! Wil alleen maar zeggen dat het voor beide partijen best lastig kan zijn!
Ben het met je eens hoor! Jij wilt graag les om verder te komen zonder dat daar direct wedstrijden bij komen kijken.
Ben van hetzelfde hout gesneden, rij ook regelmatig privéles en ben bezig met bijv. een appuyement. Dat terwijl mij voorkeur wat rijden betreft ook naar het bos uit gaat. Vind het gewoon belangrijk dat het rijtechnische wel goed voor elkaar is en een ander ziet gewoon veel meer dan jezelf!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:37

Klopt helemaal, ik vind het gewoon fijn als iemand me op die puntjes wijst die er helaas vaak insluipen als je veel alleen rijd ;)

En ik moet ook zeggen dat hij dat doet, juist heel goed haha!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:57

Je kennis en technieken willen doorgeven zijn een mooi ding...maar je bent wel bezig met mensen en dieren...
Niet voor niets is didactiek onderdeel van bijvoorbeeld een lerarenopleiding.

Ieder mens heeft een eigen opname van informatie...en alleen door je als instructeur daaraan aan te passen komt jouw info over...

Ook ik ben altijd een "eigenwijze" ruiter geweest. Belang van mijn paard en plezier houden in mijn sport! Gaat, in zijn enthousiasme, mijn instructeur te snel en voel ik een vorm van onmacht opkomen, dan geef ik dat aan. Kan alleen maar leren op mijn eigen niveau toch?

Goed van je, dat ook jij aanvoelt dat alles te snel voor je paardje gaat! Vooral lekker in je eigen thempo blijven doorgaan... +:)+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:44

Ik denk dat je later ook wel de vruchten kan plukken van de in jouw ogen wat zware les! Ook het stukje van het opvoeden van je paard. Ik vond mijn lessen soms ook best heftig en was dat niet gewend maar heb nu wel een moedig en zeer gehoorzaam paard waar ik veel plezier van heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:47

Opvoeden van je paard, oke.. maar als iets gewoon voor je gevoel te snel gaat is het niet goed. Als je je paard niet mag belonen of kalmeren... dan zit het naar mijn mening gewoon niet goed. Dat zijn net zo goed onderdelen van het opvoeden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:48

Als je op zich de instructeur goed vindt en daar wel een klik mee hebt, kun je misschien beter in het begin privelessen van hem nemen. Dan kun je het wat meer aanpassen aan jou tempo en dat van je paard!

Dat hij goed in zijn vak is wil overigens niet zeggen dat hij op dit moment ook de meest geschikte persoon is om jou en je paard te begeleiden! ;)

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:50

Ik denk dat het erg belangrijk is (voor beide partijen) dat je toch een bepaalde klik hebt met je instructeur.
Ik weet van mezelf bv ook dat ik van sommige manieren van lesgeven heel onzeker en ook gefrustreerd wordt. En ik weet ook dat ik het dan niet moet willen. Hoe goed zo'n instructeur dan ook is, ik zal daar weinig van leren door alles wat dan in de weg staat.
Ik vind het goed en eerlijk van je dat je het tegen hem gezegd hebt. Met niks zeggen los je zowiezo niks op.
Maar als je gevoel zo blijft, is het misschien beter om op zoek te gaan naar een andere instructeur..? Dat zegt imo ook helemaal niks over zijn kwaliteiten! Het zegt alleen maar iets over of die manier van lesgeven bij jou past of niet.
En wie weet, doordat je het benoemd hebt (en/of blijft benoemen tijdens de les), verandert er wel een en ander en gaat het over een tijdje super. Soms zul je ook even aan elkaar moeten wennen.
Zo niet, dan hoop ik dat je snel een voor jou fijne instructeur vind!

Enne... een les mag best weleens moeilijk zijn natuurlijk... als je er maar wat van leert! En het plezier in het rijden houdt!

Suc6! Ben benieuwd hoe het verder afloopt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:54

Nou aan opvoeden van mijn paarden scheelt het niet, ik heb jarenlang met paarden gewerkt, opleiding gevolgd en weet niet hoeveel paarden zadelmak gemaakt.
Maar met mijn eigen paarden ben ik hobbymatig bezig en die zijn meer voor mij dan dat nummertje wat moet doen wat ik wil.

Ik heb zeker wel een klik met de instrukteur, ken hem dan ook al enige tijd, dat maakt het ook allemaal wat ingewikkelder......maar ik ga de vrijdagavond even netjes afwachten en ik heb er ook zin in, dat zeker, hoop alleen dat het iets relaxter kan....BEDANKT allemaal voor de fijne reacties, heb er echt wat aan!
En ik moet nu gewoon uitvogelen of zijn manier van lesgeven bij ons past, want imo hoeft hij zijn manier niet aan mij aan te passen maar kan hij er wel rekening mee houden.
Ik wacht oof even af hoe Wodan er verder reageert, als ik merk dat hij geen zin meer heeft en al aangeeft niet blij te zijn voor de les dan weet ik genoeg, tot nu wil hij nog graag.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:02

Ik had dat ook, vooral in het begin. Maar toen begon ik het zowat door te krijgen, hoe die hulpen werken en ik echt vorderingen zag bij mijn paard (hij kon immers nog niets ;) ), ging het allemaal wat beter.
Maar hopelijk houdt jou lesgever rekening met je opmerking. Het is een blijft een hobby, paardrijden. En je zou moeten rijden en afstappen met een smile.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:51

Dat is nu net de kracht van een goede lesgever, dat hij niet alleen weet wat voor het paard goed is, maar ook goed kan aansluiten bij de ruiter en dat laatste is niet helemaal het geval denk ik. Dus dat zou een reden kunnen zijn om over te stappen naar een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:17

Ik zou naar een andere instructeur gaan. Ik heb ook een tijdje les gehad van een instructeur waarmee het niet 'klikte' en ik heb daar niks geleerd. Het is belangrijk dat jouw rijstijl bij die van je instructeur past, anders kan je net zo goed geen lesnemen.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:21

eerlijk gezegd zou ik ook een andere instructeur gekozen hebben. Ik ben best soft en een echt mietje hahha ik word dus al bang van jouw stukje! haha Ik les ook met een fjord zij is dan wel 17 maar nooit western beleerd. we zijn nu vanaf de basis aan het kijken wat lukt en vanaf waar we verder kunnen. Ik heb eerst gelest bij paulette zorn die geeft holistisch les. Dat betekent dat ze echt kijkt naar gevoelens die je overbrengt op je paard, zij let erg op de communicatie. (dit was mij wel eens té soft als nuchtere groningse) Maar zij was wel heel rustig en is een erg goede ruiter/ jury.
Nu ging ik op zoek naar een andere instructrice en heb dus erg gelet op rust in de les. Ik wilde weer zo'n rustige, lieve, enthousiaste instructrice als ik in paulette gevonden had.
Die heb ik gevonden in Silvia Schoenmakers. We hebben net 3 lessen gehad, maar ik voel mij erg op mijn gemak en het rijden gaat lekker. We hebben plezier en ik kan mij lekker ontspannen. Daarbij leren we ook veel. Dat is voor mij dus een perfecte instructrice. En zo geldt voor iedereen iets anders. De één wil een erg fanatieke instructeur de ander niet.
Ook heb ik gekeken naar de disciplines. Ik hoef geen reining instructeur want ik ben veel meer fan van trail, horsemanship en pleasure. Paulette en Silvia hebben hier ook veel meer ervaring mee.
Ik zou dus bij mijzelf gaan denken wat ik zoek en belangrijk vind in een instructeur. beantwoord deze man daaran? (als ik je verhaal zo lees denk ik eerlijk gezegd van niet) Ja? houden! nee? op zoek naar iets anders!
succes!